27 400 VIII
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (VIII) voor het jaar 2001

nr. 136b
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 augustus 2001

Tijdens de behandeling van de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 25 januari 2000 heb ik de Eerste Kamer toegezegd haar te zullen informeren over de opzet van het evaluatieonderzoek van het experiment met decentrale toelating.

Ten behoeve van de evaluatie van het experiment werd een evaluatiekader opgesteld op basis waarvan een evaluatieopdracht werd verstrekt aan het IOWO, Instituut voor Onderwijskundige Dienstverlening van de Katholieke Universiteit te Nijmegen.

De hoofdvragen van het onderzoek zijn gericht op de doeltreffendheid van de wet, met als kernvraag: krijgt met het nieuwe systeem de aankomend student meer invloed op zijn toelating, waardoor de maatschappelijke acceptatie van de selectiebeslissing wordt vergroot. Voorts vindt onderzoek plaats naar andere effecten die de wet heeft teweeggebracht en of die al dan niet wenselijk zijn in het licht van de doelstelling. Tenslotte wordt geïnformeerd naar het oordeel van de direct betrokkenen over de wijze waarop decentrale toelating zich in de toekomst dient te ontwikkelen.

Naast monitoring van de ontwikkelingen van het experiment met decentrale toelating omvat dit onderzoek diverse deelonderzoeken onder studenten, ouders van studenten, opleidingen, decanen in het voortgezet onderwijs, beroepsverenigingen en het beroepenveld. Het evaluatie onderzoek is in juni 2000 begonnen en leidt tot een eindrapportage in september 2002.

De Begeleidingscommissie Decentrale Toelating zal fungeren als begeleidingsgroep gedurende de looptijd van het onderzoek. Hiertoe zal met de verantwoordelijke onderzoekers regulier overleg plaatsvinden over de voorlopige resultaten en de voortgang van het onderzoek.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

L. M. L. H. A. Hermans

Naar boven