25 697
Wijziging van de Algemene bijstandswet in verband met de voortgang van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting

nr. 148a
VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID1

Vastgesteld 11 december 1997

De leden van de VVD-fractie hadden met belangstelling kennisgenomen van de jongste wijzigingen van de ABW. In 1995 is de Nieuwe Algemene Bijstandswet door het Parlement aanvaard. Op 29 april 1997 hebben we in deze Kamer een herziening van de ABW behandeld. En nu alweer een nieuwe wijziging. De leden van de VVD-fractie vinden het hoogst ongelukkig, dat zonder enige deugdelijke evaluatie, deze wet elk half jaar wordt aangepast, zowel voor de klanten als ook voor gemeenten. De uitvoering van deze wet wordt daardoor onoverzichtelijk en rommelig. Is de regering voornemens om na deze wetswijziging enige rust te betrachten en een evaluatie af te wachten alvorens er weer wetswijzigingen komen?

De wijzigingen die nu worden voorgesteld liggen in het verlengde van de discussie over armoedebeleid, zoals die recent is gevoerd. Een wijziging heeft mijn fractie verbaasd, dat is de wijziging van artikel 118, waarin gemeenten wordt opgedragen om tot cliëntenparticipatie te komen. Kan de regering nog eens uitleggen wat hiermee precies wordt bedoeld? Hoe verhoudt zich zo'n opdracht aan de gemeenten met de essentie van deze wet, namelijk decentralisatie?

Aan de overzijde heeft een korte indringende discussie plaatsgevonden over mensen die een bijstandsuitkering genieten en een vermogen of een huis hebben in een ander land. In Den Bosch is (aldus de woordvoerders aan de overzijde) een onderzoek gaande over de mogelijkheden om vermogensbestanddelen buiten de landsgrenzen te controleren. Kan de regering exacte informatie geven over dit onderzoek?

En heeft dit probleem iets te maken met de wetswijzigingen zoals nu worden voorgesteld? Graag horen de leden van de VVD-fractie het standpunt van de regering over het probleem van de controle op vermogensbestanddelen in het buitenland van mensen die een uitkering hebben.

De voorzitter van de commissie,

Heijmans

De griffier van de commissie,

Heijnis


XNoot
1

Samenstelling: Van de Zandschulp (PvdA), Heijmans (VVD) (voorzitter), Gelderblom-Lankhout (D66), Jaarsma (PvdA), Rongen (CDA), Veling (GPV), Van den Broek-Laman Trip (VVD), Batenburg (AOV), J. van Leeuwen (CDA), Van den Berg (SGP), Hendriks, Hofstede (CDA), De Wit (SP), De Haze Winkelman (VVD), Zwerver (GL).

Naar boven