25 115
Samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy

nr. 274b
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 27 juni 1997

Het doet mij genoegen dat het voorstel tot samenvoeging van Weert en Stramproy goed is ontvangen door de leden van de fracties van uw Kamer. Alleen de leden van de fractie van het CDA hadden een tweetal opmerkingen gemaakt.

In de eerste plaats hadden deze leden gerefereerd aan de Begrotingsbehandeling in de Eerste Kamer, (Handelingen I, 1996/97, nr. 12), waar de principiële visie van deze leden aan de orde was gekomen ten aanzien van gemeentelijke herindeling. Voor de inrichting van het gemeentelijk bestuur dient zich een reële samenhang binnen de gemeenschappen af te tekenen, aldus deze leden. Hoewel zij toen van mening waren dat het kabinet aan zo'n benadering weinig gelegen is, beoordeelden zij het voorstel tot samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy in dit verband overigens positief nu in Stramproy al langer de behoefte bestond een groter verband aan te gaan en de voorkeur daarbij uitging naar de gemeente Weert.

In de tweede plaats vernamen deze leden graag welke gevolgen de herindeling zou hebben voor de gemeentelijke dienstverlening. Dit mede omdat de gemeente Weert zoveel groter is dan Stramproy. Alvorens antwoord te geven op deze vraag wil ik eraan herinneren dat de aanleiding tot deze herindeling is geweest dat de gemeente Stramproy zich al geruime tijd afvroeg of de gemeente voldoende toegerust zou zijn om in de toekomst haar taken adequaat uit te voeren, met andere woorden Stramproy zag juist als het de dienstverlening naar haar burgers betrof voor de toekomst problemen. In het uitgevoerde onderzoek werd geconcludeerd dat een samenvoeging aan te bevelen is. Nadat de gemeente Stramproy had besloten een samenvoeging met Weert te onderzoeken hebben beide gemeenten er veel energie in gestoken om zowel voor- als nadelen te inventariseren. Een samenvoeging, zo bleek daaruit, zou voor de inwoners van Stramproy een kwalitatief betere gemeentelijke dienstverlening opleveren en tevens tegen een lagere prijs.

Vanuit de erkenning dat de inwoners van Stramproy in ieder geval gevoelsmatig op afstand zouden komen te staan heeft men in de «Nota Weert-Stramproy» voor alle beleidsterreinen geïnventariseerd wat de gevolgen van herindeling zouden kunnen zijn, en daarbij aanbevelingen gedaan om die gevolgen zoveel mogelijk op te vangen. Na de goedkeuring van de aanbevelingen in deze nota heeft men de voorbereiding aangevangen om een dependance van het gemeentehuis in de nieuwe gemeente Weert te vestigen in Stramproy, waarin een aantal basisvoorzieningen in de sfeer van dienstverlening aan de burger worden geboden. Bijvoorbeeld: burgerzaken, sociale zaken, bouw en woningtoezicht, gemeentelijke publieksinformatie, voorlichting die de inwoners van Stramproy betreft en het ter inzage leggen van bestemmingsplannen. Ook zal de gebiedsmentor politie blijven zetelen in deze dependance. Zelfs zal het mogelijk blijven in Stramproy in het huwelijk te treden. Tot slot probeert men door het instellen van een dorpsraad Stramproy korte lijnen tussen de gemeenschap en de gemeente te waarborgen.

De samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy zal dus al met al leiden, zoals de leden van de fractie van het CDA in de Tweede Kamer schreven in hun verslag, tot een nieuwe gemeente die voor álle inwoners zorg kan dragen voor een adequaat lokaal bestuur en voorzieningenniveau. Ik ben het daar geheel mee eens

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken,

A. G. M. van de Vondervoort

Naar boven