nr. 274b
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG
Het doet mij genoegen dat het voorstel tot samenvoeging van Weert en Stramproy
goed is ontvangen door de leden van de fracties van uw Kamer. Alleen de leden
van de fractie van het CDA hadden een tweetal opmerkingen gemaakt.
In de eerste plaats hadden deze leden gerefereerd aan de Begrotingsbehandeling
in de Eerste Kamer, (Handelingen I, 1996/97, nr. 12), waar de principiële
visie van deze leden aan de orde was gekomen ten aanzien van gemeentelijke
herindeling. Voor de inrichting van het gemeentelijk bestuur dient zich een
reële samenhang binnen de gemeenschappen af te tekenen, aldus deze leden.
Hoewel zij toen van mening waren dat het kabinet aan zo'n benadering weinig
gelegen is, beoordeelden zij het voorstel tot samenvoeging van de gemeenten
Weert en Stramproy in dit verband overigens positief nu in Stramproy al langer
de behoefte bestond een groter verband aan te gaan en de voorkeur daarbij
uitging naar de gemeente Weert.
In de tweede plaats vernamen deze leden graag welke gevolgen de herindeling
zou hebben voor de gemeentelijke dienstverlening. Dit mede omdat de gemeente
Weert zoveel groter is dan Stramproy. Alvorens antwoord te geven op deze vraag
wil ik eraan herinneren dat de aanleiding tot deze herindeling is geweest
dat de gemeente Stramproy zich al geruime tijd afvroeg of de gemeente voldoende
toegerust zou zijn om in de toekomst haar taken adequaat uit te voeren, met
andere woorden Stramproy zag juist als het de dienstverlening naar haar burgers
betrof voor de toekomst problemen. In het uitgevoerde onderzoek werd geconcludeerd
dat een samenvoeging aan te bevelen is. Nadat de gemeente Stramproy had besloten
een samenvoeging met Weert te onderzoeken hebben beide gemeenten er veel energie
in gestoken om zowel voor- als nadelen te inventariseren. Een samenvoeging,
zo bleek daaruit, zou voor de inwoners van Stramproy een kwalitatief betere
gemeentelijke dienstverlening opleveren en tevens tegen een lagere prijs.
Vanuit de erkenning dat de inwoners van Stramproy in ieder geval gevoelsmatig
op afstand zouden komen te staan heeft men in de «Nota Weert-Stramproy»
voor alle beleidsterreinen geïnventariseerd wat de gevolgen van herindeling
zouden kunnen zijn, en daarbij aanbevelingen gedaan om die gevolgen zoveel
mogelijk op te vangen. Na de goedkeuring van de aanbevelingen in deze nota
heeft men de voorbereiding aangevangen om een dependance van het
gemeentehuis in de nieuwe gemeente Weert te vestigen in Stramproy, waarin
een aantal basisvoorzieningen in de sfeer van dienstverlening aan de burger
worden geboden. Bijvoorbeeld: burgerzaken, sociale zaken, bouw en woningtoezicht,
gemeentelijke publieksinformatie, voorlichting die de inwoners van Stramproy
betreft en het ter inzage leggen van bestemmingsplannen. Ook zal de gebiedsmentor
politie blijven zetelen in deze dependance. Zelfs zal het mogelijk blijven
in Stramproy in het huwelijk te treden. Tot slot probeert men door het instellen
van een dorpsraad Stramproy korte lijnen tussen de gemeenschap en de gemeente
te waarborgen.
De samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy zal dus al met al
leiden, zoals de leden van de fractie van het CDA in de Tweede Kamer schreven
in hun verslag, tot een nieuwe gemeente die voor álle inwoners zorg
kan dragen voor een adequaat lokaal bestuur en voorzieningenniveau. Ik ben
het daar geheel mee eens
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken,
A. G. M. van de Vondervoort