25 000 XII
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 1997

25 000 A*
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997

nr. 149a
VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VERKEER EN WATERSTAAT1

Vastgesteld 11 februari 1997

Het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet had de leden van de fractie van de VVD van de commissie aanleiding gegeven tot het stellen van de navolgende vragen.

Verkeer en Vervoer

1. Waarom wordt in wetsvoorstel 25 088 (Marktwerking in het regionaal Openbaar Vervoer) de aanbesteding in de G.V.B. gebieden zo veel later geïntroduceerd dan in het Streekvervoer?

Welke argumenten liggen daaraan ten grondslag?

2. De minister heeft bij de behandeling van het MIT in de Tweede Kamer gezegd dat op basis van de meest eenvoudige ramingen van de kosten van een basis-infrastructuur tot 2010 er een tekort is van f 27 mld. Volgens de laatste prognoses zelfs het dubbele, t.w. 54 mld.!

Nog afgezien van de vraag of dat bedrag t.z.t. voorhanden is, vraagt de VVD-fractie of het, gelet op de capaciteit van de RWS, de lengte van de proceduretijd van voorbereiding en de recente ervaring met de duur van het uitvoeringsprogramma, wel reëel is te veronderstellen dat deze bedragen ook kunnen worden uitgegeven.

Waterstaat

3. Zijn inmiddels de waterverdragen van Charleville-Mezières door de diverse lidstaten geratificeerd?

4. Tijdens de behandeling van deze verdragen in de Eerste Kamer op 16 januari 1996 is de verwachting uitgesproken dat de actieprogramma's medio dit jaar gereed zullen zijn. Wordt dit gehaald?

5. De commissie-Boertien II heeft geadviseerd de Maas te verdiepen en te verbreden. Is het juist dat bij het uitgewerkte plan Rijkswaterstaat nu uitgaat van enkel verbreden?

Infrastructuur

6. Bij de behandeling van het MIT '97–2000 in de vaste commissie voor V&W op 18 november 1996 heeft de minister – blijkens persberichten toegezegd over de kortsluiting A73-BAB52 via de A68 nader overleg te voeren met de betrokken Duitse overheid.

Kan al iets naders meegedeeld worden over het resultaat van dit overleg?

7. Voldoet de Tracéwet aan de beoogde doelstellingen t.w. versnelling en stroomlijning van de procedures voor de uitvoering van grote infrastructurele projecten?

Kan al iets over de ervaring worden meegedeeld?

8. Deze leden zouden voorts gaarne vernemen hoe het staat met de plannen voor een vaste brug met een hoogte van 9,50 meter over het Prinses Margrietkanaal bij Fonejacht (Friesland). Welke omweg dienen in dat geval de kajuitzeiljachten, de bruine vloot en andere hogere schepen te maken?

9. Ook vernamen deze leden gaarne welke plannen er zijn voor de overbrugging/ondertunneling van de IJssel en het Ramsdiep in de weg A50. Wordt er bij de verbinding Zwolle–Kampen–Emmeloord van uitgegaan dat de A50 in de toekomst een autoweg blijft, of wordt er reeds nu rekening gehouden met een eventuele toekomstige aanwijzing tot autosnelweg?

Verkeersveiligheid

10. Gebleken is dat 80% van de ongevallen veroorzaakt worden door te snel rijden of door alcoholgebruik. Daarom is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van inhouding van het rijbewijs, de inbeslagname van het voertuig en verhoging van de strafmaat voor roekeloos rijgedrag. Is het advies van de RvS ter zake al ontvangen en zo ja, kan al iets worden meegedeeld over het vervolg?

11. De stuurgroep «Duurzaam Veilig» waarin het Rijk, de Provincies en de Gemeenten zijn vertegenwoordigd – in 1994 ingesteld – gaat zich bezighouden met maatregelen om concrete uitvoering ter zake duurzame veiligheid.

Kan al iets worden meegedeeld over het plan van aanpak, de uitvoering, de financiering en de effecten van de voorgestelde maatregelen?

12. Is er niet voldoende reden – gelet op de specifieke omstandigheden en de aanwezige expertise – om de Raad voor de Luchtvaart te handhaven en niet onder te brengen bij de Transportraad?

Spoorwegen

13. De leden van de VVD-fractie zouden gaarne het standpunt van de minister vernemen over de toekomstige ontwikkeling van de modernisering van de spoorwegen en met name het plan om op de intercitytrajecten met 200 km per uur te gaan rijden, welk standpunt zij bij de vorige begrotingsbehandeling heeft verklaard tegen eind 1996 bekend te zullen maken.

* Het gewijzigd voorstel van wet inzake dit wetsvoorstel is gedrukt onder nr. 174, 1996–1997.

De voorzitter van de commissie,

Baarda

De griffier van de commissie,

Nieuwenhuizen


XNoot
1

Samenstelling: Talsma (VVD), Baarda (CDA), voorzitter, Zijlstra (PvdA), Eversdijk (CDA), Hilarides (VVD), Vrisekoop (D66), Pitstra (GroenLinks), Rongen (CDA), Batenburg (AOV), Lodewijks (VVD), Van den Berg (SGP), Hendriks (HDRK), Bierman, De Wit (SP) en Linthorst (PvdA).

Naar boven