Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23900 nr. 205 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | 23900 nr. 205 |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 februari 1995
Planningsoverzicht wet- en regelgeving met budgettair belang
Tijdens de Algemene Politieke en Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer is er, in het kader van het tijdig halen van bezuinigingen, door de heer Luteijn gevraagd naar een planning van het wetgevingstraject. Hierbij ontvangt U het bij deze gelegenheid door mij toegezegde planoverzicht van voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang in deze kabinetsperiode.
Via de gebruikelijke overzichten, van de zijde van de Minister-President, van wetsvoorstellen die om politieke en/of budgettaire redenen spoedeisend zijn, zal de Kamer geïnformeerd worden over de voortschrijdende planning.
Voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang1
Voorstel voor wet- en regel- geving | stand van zaken/planning2 | budg. belang3 |
---|---|---|
Legenda | ||
MR = Ministerraad | ||
TK = Tweede Kamer | ||
EK = Eerste Kamer | ||
RvS = Raad van State | ||
MvA = Memorie van Antwoord | ||
MvT = Memorie van Toelichting | ||
NvW = Nota van Wijziging | ||
RA = Regeerakkoord | ||
AFB = Algemene Financiële Beschouwingen |
1 Het betreft hier een in verband met het tijdig halen van afgesproken bezuinigingen, op verzoek van de Eerste en Tweede Kamer opgesteld planningsoverzicht van voorstellen voor wet- en regelgeving met budgettair belang.
2 Hier wordt de uiterlijke datum van inwerkingtreding aangegeven, tevens wordt de huidige stand van zaken aangegeven en zo mogelijk de verdere planning ten aanzien van het voorstel voor wet- en regelgeving.
3 Hier wordt de omvang van het budgettair belang aangegeven, indien er wel sprake is van een budgettair belang maar kwantificering op dit tijdstip niet mogelijk is, is hier een PM ingevuld.
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
1.1 Voorstel van wet tot gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (VVTV) | Tweede Kamer heeft behandeling gepland zo spoedig mogelijk na het kerstreces. Systematiek van prognose tot huisvestingstaakstelling moet per 1-4-1995 kunnen starten, aangezien de gemeentelijke taakstellingen per 1-7-1995 in uitvoering moeten worden genomen. | Besparingsverlies bedraagt 3,3 mln. per maand later |
1.2 Arbeidsvoorwaarden overheidspersoneel; VUT en wachtgelden | Overleg overheidswerkgevers en centrales voorjaar '95, inwerkingtreding voorzien per 1-4-1995 | 260 mln. in 1995 oplopend tot 1,5 miljard in 1998 |
1.3 Wetsvoorstel Privatisering ABP | Inwerkingtreding per 1-1-1996, begin 1995 naar MR met verzoek om een spoedprocedure |
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
2.1 Bekrachtiging EU-eigen middelenbesluit | MvT is goedgekeurd door MR in december 1994, voor advies bij RvS ingediend | 10,2 miljard in 1995 oplopend tot 11 miljard in 1998 (reeds verwerkt in de meerjarenraming van de miljoenennota) |
Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.
4. Kabinet voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken
Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
5.1 Voorstel met betrekking tot «substitutie van strafvormen»/uitbreiding van alternatieve straffen inclusief taakstraffen (RA en AFB) | De commissie Korthals Altes zal zich over substitutie van strafvormen en uitbreiding van alternatieve straffen buigen en in juli 1995 met voorstellen komen. Mogelijk dat herziening van wetgeving op diverse terreinen noodzakelijk blijkt (bijvoorbeeld Wetboek van Strafrecht/-Strafvordering) bijv. ten behoeve van de invoering van nieuwe alternatieve straffen als bijdrage voor de invulling van deze taakstelling | 30 mln. in 1996, 90 mln. structureeel vanaf 1998 |
5.2 Echtscheidingsprocesrecht | Bij intrekking van het wetsvoorstel wijziging echtscheidingsprocesrecht, treedt een budgettair probleem op. Naar aanleiding van MR-behandeling zoekt Justitie naar alternatieven. | Budgettair gat dekken van 16 mln. in 1995 oplopend tot 32,9 mln. in 1998 |
5.3 Wijziging Vreemdelingenwet teneinde aanspraak op collectieve voorzieningen te koppelen aan de verblijfsrechtelijke positie van vreemdelingen (RA) | Inwerkingtreding 1995, advies van de RvS is uitgebracht, bestrijding illegaal verblijf in Nederland | PM |
5.4 Wijziging vreemdelingenwet (Veilige derde landen) | Inwerkingtreding zo spoedig mogelijk, plenaire behandeling in Eerste Kamer eind januari '95 | PM: instroomdaling van 55 000 naar 35 000 |
5.5 Overheveling onderdelen van het strafrecht naar het administratiefrecht (invoering bestuurlijke boeten) | Er is een beweging in gang gezet voor de overheveling van wetten van het strafrecht naar het administratief recht. Hoewel 22 wetten hiervoor zijn aangemerkt, zijn concrete voorstellen nog niet aangediend. In de loop van '95 zullen diverse wetsvoorstellen gereed komen. | PM: strafrecht is duur ultimum remedium |
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
6.1 MKB-pakket lastenverlichting (RA) | Voorstel wordt voorbereid | Lastenverlichting van 500 mln. |
6.2 Structurele inkomensafhankelijke belastingaftrek ouderen (RA) | Inwerkingtreding per 1-1-1996, momenteel worden voorstellen voorbereid | PM |
6.3 Beperking aftrekbaarheid rente op consumptief krediet (RA) | Inwerkingtreding nader te bepalen | PM |
6.4 Wetgeving inzake een regulerende energieheffing voor kleinverbruikers (RA) | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | PM |
6.5 Verlenging tweede schijf I.B. (RA en AFB) | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | PM |
6.6 Wetsvoorstel verlaging hoofdsom MRB ivm uitbreiding provinciaal belastinggebied (AFB) | Inwerkingtreding niet voor 1-4-1996, wetsvoorstel wordt momenteel interdepartementaal voorbereid | PM |
6.7 Herziening regime aanmerkelijk-belangheffing (AFB) | De herziening wordt betrokken bij onderzoek Technische werkgroep Lb/IB | PM |
6.8 Mogelijke reparatiewetgeving m.b.t. zgn. turbo-vennootschappen (AFB) | De mogelijke reparatiewetgeving wordt betrokken bij onderzoek Technische werkgroep Lb/Ib | PM |
6.9 Rijkswet inzake wederzijdse administratieve bijstand op douanegebied met de Nederlandse Antillen en Arbua (AFB) | Januari 1995: bespreking Stas/Ned. Antillen en Aruba ter zake | PM |
6.10 Flankerend beleid WKA (koppeling op afstand) (RA en AFB) | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | PM |
6.11 Eventuele lastenverlichting OT-variant (RA en AFB) | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | PM |
6.12 Wetgeving inzake Eurovignet | Inwerkingtreding per 1-4-1995, heffing met ingang van 1-7-1995, zo spoedig mogelijke toezending aan TK | 260 mln. structureel |
6.13 Wetsvoorstel inzake inflatiecorrectie accijnzen op benzine en diesel | Inwerkingtreding per 1-1-1996, wetsvoorstel wordt voorbereid | 88 mln. per % inflatie |
1 Onderstaande opsomming kan wijzigingen ondergaan. Voor de fiscale wetsvoorstellen wordt ernaar gestreefd om de wetsvoorstellen ter zake van structuurwijzigingen zodanig tijdig bij de Kamer in te dienen, dat voor het zomerreces een begin kan worden gemaakt met de schriftelijke behandeling; de tariefvoorstellen zullen zo spoedig mogelijk na Prinsjesdag worden ingediend; op het punt van de implementatie van EU-regelgeving wordt gestreefd naar een reële termijn van behandeling voor beide Kamers.
7. Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
7.1 Nota van Wijziging Wet Tegemoetkoming Studiekosten (schoolspecifieke SF VO-leerlingen en bevriezen aanvullende beurs/geen OV-kaart) | Inwerkingtreding per 1-1-1996, voorstel wordt momenteel voorbereid | 105 mln. in 1996 oplopend tot 150 mln. in 1999 |
7.2 Wet tegemoetkoming studiekosten | Inwerkingtreding per 1-8-1995, Nota van wijziging in voorbereiding (zie 7.1) | |
7.3 Wijziging WSF invoering prestatiebeurs | Inwerkingtreding per 1-9-1995, Ministerraadsbehandeling heeft plaatsgevonden; momenteel bij RvS | 1 miljard structureel |
7.4 Wijziging WSF ivm harmonisatie van de maximale rentedragende lening HBO/WO | Inwerkingtreding per 1-9-1995, wetsvoorstel is 22-12-1994 bij de Tweede Kamer ingediend | 110 mln. structureel |
7.5 Wet decentralisatie huisvesting PO en VO | Inwerkingtreding per 1-1-1996, MR-behandeling heeft plaatsgevonden op 25-11-1994, vanaf 29-11-1994 voor advies bij de Onderwijsraad | Overdracht Gemeentefonds 1,6 mld. struc./realisering taakstelling 125 mln. structureel vanaf 2000 |
7.6 Decentralisatie huisvesting BVE | Inwerkingtreding per 31-12-1996 | Incidentele opbrengsten (350 mln.) |
7.7 Wijziging WVO/WBO/ISOVSO ivm budgettering wachtgelden (participatiefonds) | Inwerkingtreding per 1-8-1995, wetsvoorstel is door TK aanvaard op 1-12-1994, bij de EK ingediend op 2-12-1994 | 10 mln. per maand (brief TK juni 1994) |
7.8 Wijziging ISOVSO ivm scholen voor visueel gehandicapte kinderen | Inwerkingtreding per 1-8-1995, voorstel wordt voorbereid | PM |
7.9 Wijziging ISOVSO i.v.m. landelijke centra tbv kinderen in ziekenhuizen | Inwerkingtreding 1-8-1996, voorstel wordt voorbereid | PM |
7.8 Wijziging WHW en WSF ivm afschaffing verblijfsduurbepalingen en verruiming retributievrijheid instellingen | Inwerkingtreding per 1-9-1995, ingediend bij de Tweede Kamer op 5-12-1994 | 69 mln. structureel |
7.9 Stelselherziening hoger onderwijs o.m. | Inwerkingtreding per 1995, procesbrief d.d. 27-10-1994 aan VSNU en HBO-raad met afschrift aan TK, 9-12-1994 brief aan TK over «financieel kader hoger onderwijs en studiefinanciering»; verder nog in voorbereiding | 80 miljoen in 1995 oplopend tot 500 miljoen structureel in 1998 |
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
8.1 Aanpassing Dienstplichtwet, Militaire ambtenarenwet, wet reservepersoneel krijgsmacht 1985 etc. ivm invoering vrijwilligerskrijgsmacht per 1-1-1997 | Inwerkingtreding per 1-4-1996 | Per saldo nihil (de besparingen die voortvloeien uit het opheffen van eenheden met dienstplichtigen worden teniet gedaan doordat Beroeps Bepaalde Tijd de essentiële functies van de dienstplichtigen gaan vervullen). |
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
9.1 Wetsvoorstel balansverkorting geldelijke steun volkshuisvesting | Inwerkingtreding voor 1-7-1995, wetgevingsoverleg 27-2-95, plenaire behandeling in maart. Vertraging wegens onderzoek AR in opdracht van TK (medio februari gereed) | Zeer aanzienlijke incidentele effecten |
9.2 Wijziging Wet Individuele Huursubsidie (maatregelen voor tijdvak 95–96) | Inwerkingtreding voor 1-7-1995, het advies van de RvS is recentelijk ontvangen | Structureel 50 mln + pm |
9.3 Wijziging IHS ivm kindertoeslag (RA) | Inwerkingtreding per 1-7-1995, het advies van de RvS met betrekking tot dit wetsvoorstel is recentelijk ontvangen | Structureel 80 mln |
9.4 Wijziging IHS inzake huurparameters en eventuele normhuurcompensatie 1996–1997 | Wetsvoorstel in de loop van 1995 | PM |
9.5 Wijziging Wet Individuele Huursubsidie (RA) | Er worden nader uit te werken stappen gezet naar een doelmatiger uitvoering van de IHS, alsmede een aanscherping van de vermogenstoets. Dit zal mede gericht zijn op het beperken van bewoning van te goedkope woningen door bewoners met midden- en hoge inkomens. Inwerkingtreding per 1-7-1996 | Structureel 200 mln. |
9.6 Wetsvoorstel tot wijziging van de huisvestingswet (huisvesting verblijfsgerechtigden) | Inwerkingtreding per 1-7-1995, plenaire behandeling is op 25 januari a.s. | PM |
Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
11.1 Ondernemersonderwijs | Beëindiging van de regeling «ondernemersonderwijs» per 1-9-'95 | 12,6 mln |
11.2 Wetsvoorstel Fonds economische Structuurversterking | Wetsvoorstel ligt in EK; tot nadere behandeling uitgesteld | 600 miljoen |
Novelle wet FES (RA) | Novelle wordt voorbereid |
12. Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
Geen voor dit overzicht relevante wet- en regelgeving.
13. Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
13.1 WKA – halve koppeling 1996–1998 | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer najaar '95 | '96 690 mln, '97 1548 mln, struc. 2540 mln, (m.i.v. '98) |
13.2 AKW: – halve indexering 1996–1998 | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | '96 47 mln, '97 127 mln, struct. 227 mln. |
13.3 Ziektewet: – Wetgeving privatisering ZW/BW | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer/najaar '95 | Structureel 900 mln (m.i.v. '96) |
13.4 WAO: – parallelle privatisering – afschaffen van de bonus/malusregeling – introductie geïntegreerde premie uit hoofde van AAW/WAO voor werknemer | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer '95 | '96 250 mln, '97 500 mln, '98 750 mln, struct. 750 mln |
13.5 AAW-gelijke behandeling Dit wetsvoorstel zal mogelijk worden achterhaald door afschaffing van de AAW in het kader van het wetsvoorstel parallelle privatisering en geïntegreerde premie | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer '95 | '96 11 mln, '97 17 mln, '98 24 mln, '99 25 mln, struct. 125 mln. |
13.6 AOW – schrappen van de uitzonderingsbepaling ten aanzien van het partnerbegrip voor bloedverwanten in de tweede graad | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995 | '96 5 mln, '97 80 mln, '98 170 mln, '99 200 mln, struct. 200 mln |
13.7 Gehele Sociale Zekerheid: – het terugbrengen van de overlijdensuitkering in de gehele sociale zekerheid naar exact twee maanden vanaf de datum van overlijden | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995 | '96 PM, '97 45 mln, '98 45 mln, '99 45 mln, struct. 45 mln |
13.8 AWW: – ANN: nieuw wetsvoorstel | Inwerkingtreding per 1-1-1996, naar Tweede Kamer zomer 1995 (bestaande uitkeringen worden m.i.v. 1-1-1998 afhankelijk van inkomen uit of in verband met arbeid) | '96 –18 mln, '97 –154 mln, '98 830 mln, '99 619 mln, struct. 1725 mln |
13.9 Boeten maatregelen en terug- en invordering SZ | Inwerkingtreding gedeeltelijk per 1-7-1995, voor het overig deel per 1-1-1996, ingediend bij Tweede Kamer op 19-9-1994, er wordt gewacht op NvW inclusief sanctiebepaling WW | struct. 85 mln (m.i.v. '95) |
13.10 Vereenvoudiging en kostenbesparing in de premieheffing werknemersverzekeringen | Inwerkingtreding per 1-1-1996 | Structureel 70 mln (m.i.v. '96) |
13.11 ABW: – Herinrichting | Inwerkingtreding per 1-1-1996, Tweede Kamer is afgerond, momenteel bij Eerste Kamer | '95 320 mln, '96 363 mln, '97 385 mln, struct. 380 mln (m.i.v. '98) |
14. Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Voorstel voor wet- en regel- geving | Stand van zaken/planning | Budg. belang |
---|---|---|
14.1 Plan van aanpak volumebeheersing en kostenbeheersing in de zorg | Toezending aan TK voorzien per begin maart 1995 | PM |
14.2 Pakketbeperking AWBZ (overheveling genees- en hulpmiddelen van AWBZ naar ZFW en part. verz.) | Inwerkingtreding per 1-1-1996, opstelling AMvB's (AWBZ, ZFW en WTZ) in mei a.s. na advisering door ZF-Raad | 300 mln. volume-effect, 2900 mln financiële verschuiving |
14.3 Pakketbeheersing ZFW en WTZ fysiotherapie (amvb) | Inwerkingtreding 1-1-1996, advisering door ZF-Raad is binnen, advisering verzekeraars naar verwachting april a.s. | 50 mln. volume-effect, 250 mln. financieringsverschuiving |
14.4 Wijziging ZFW i.v.m. invoering verplicht eigen risico ZFW | Inwerkingtreding per 1-1-1996, toezending aan TK voorzien per april/mei 1995 | 100 mln. volume-effect, 900 mln. financiële verschuiving |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-19941995-23900-205.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.