19 326
Akkoord tussen de Regeringen van de Benelux, de Bondsrepubliek Duitsland en Frankrijk betreffende geleidelijke afschaffing van grenscontroles, Schengen, 14 juni 1985

nr. 103
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 4 april 1995

Naar aanleiding van het verzoek van de vaste Kamercommissie voor Justitie en de algemene Commissie voor Europese Zaken om informatie over Schengen, mede met het oog op het geplande mondeling overleg op 5 april a.s., kunnen wij U als volgt informeren.

Ratificatieprocedure toetredingsverdragen van Griekenland tot Schengen in Griekenland zelf

In Griekenland is nog geen aanvang gemaakt met de parlementaire behandeling van de toetredingsverdragen van Griekenland tot Schengen. Naar verluid zullen deze verdragen op korte termijn worden ingediend, tezamen met de ontwerp-wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens. De ratificatie van de toetredingsverdragen zou dan eventueel nog vóór juli a.s. een feit kunnen zijn.

Voorts zij opgemerkt dat op dit moment vier landen de ratificatieprocedure van de toetreding van Griekenland tot Schengen hebben voltooid, namelijk Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje.

Overigens zal de Uitvoeringsovereenkomst in Griekenland pas kunnen worden toegepast, indien het Nationale Schengen Informatiesysteem gereed is en aan de andere randvoorwaarden, zoals de bescherming van de persoonsgegevens, voldaan is. Evenals zulks indertijd ten aanzien van Italië, Portugal en Spanje werd toegezegd, zal Nederland, na de totstandkoming van de wet tot goedkeuring van de Griekse toetredingsinstrumenten niet tot bekrachtiging van deze verdragen over gaan, voordat de Griekse privacy-wetgeving in werking is getreden.

Mobiel toezicht vreemdelingen

In het debat naar aanleiding van de brief van de Minister-President van 22 maart 1994 (Tweede Kamer 1993–1994, 19 637, nr. 99) is de invoering van het mobiel toezicht vreemdelingen (mtv) aangekondigd. Bij brief van 7 juni 1994 (Tweede Kamer 1993–1994, 19 637, nr. 104) is ingegaan op de operationele uitvoering, de aansturing en de juridische basis van het mtv. Laatstelijk is Uw Kamer geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het mtv bij brief van 9 november 1994 (Tweede Kamer 1994–1995, 19 637, nr. 115) over de asielzoekersproblematiek. In aanvulling hierop wordt in deze brief ingegaan op de personele sterkte van de Koninklijke Marechaussee ten behoeve van het mtv en de resultaten over de maanden oktober tot en met december van het vorige jaar, alsmede over de maanden januari en februari van dit jaar.

Zoals in de brief van 7 juni 1994 is aangegeven, heeft het vorige kabinet besloten de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee met 500 personen uit te breiden voor het uitvoeren van het mtv. Met de inwerkingstelling van het mtv per 2 mei 1994 zijn circa 200 ambtenaren van de Koninklijke Marechaussee ingezet. Door interne maatregelen bij de Koninklijke Marechaussee, mede met het oog op het opleidingstraject, zal vanaf april 1995 tot 1 januari 1996 de formatie ten behoeve van het mtv worden ingevuld tot circa 500 personen.

De resultaten van het mtv tot en met februari 1995 zijn de volgende:

 totaal mei t/m sept.okt.nov.dec.jan.febr.totaal
controles216.00045.00052.00038.00037.00032.000420.000
asielaanvragen43910391989544870
overdracht regio politie1.302167170119149721979
overdracht aan België, Duitsland5.4041.7021.7681.1571.11082911.970
weg vervolgen4431081552112171121.246
vals document613017172214161

Personencontrole op Schiphol

Tijdens het debat met Uw Kamer op 28 maart jl. over de problemen bij de invoering van de passagiersscheiding op de luchthaven Schiphol bent U al geïnformeerd over de problemen die de eerste dagen zijn opgetreden bij het gebruik van de zogenaamde «Schengen-kaart». De betrokken diensten op Schiphol, te weten de Koninklijke Marechaussee, de IND en de luchthaven, zijn voortdurend in gesprek om opgetreden problemen te verhelpen. Een bezoek van tweede ondergetekende ter plaatse op donderdag 30 maart jl. leerde dat de «Schengen-kaarten» niet in alle gevallen worden gebruikt op de wijze die is voorzien. Echter, in de meerderheid van de geconstateerde gevallen ligt hieraan geen fraude ten grondslag, maar onbekendheid met het systeem bij de passagiers en gebrek aan ervaring – gelet op de recente invoering op 26 maart jl. – bij het luchthavenpersoneel dat de «Schengen-kaart» uitreikt.

Wij hechten eraan te benadrukken dat de geconstateerde problemen geplaatst moeten worden in de context van de eerste ervaringen die met dit systeem afgelopen week zijn opgedaan.

Het overleg met en tussen de betrokken autoriteiten op de luchthaven heeft inmiddels geleid tot het nemen van de volgende operationele maatregelen die tegemoet komen aan de gesignaleerde problemen:

– Tijdelijke uitbreiding van de personele capaciteit van de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven met circa 80 personen die uit de gefaseerde opbouw van het contingent voor het mtv ter beschikking zullen komen;

– terugbrengen van de geldigheidsduur van de Schengenkaarten van zes naar twee uur;

– verhelpen van technische problemen met de tourniquets;

– voeren van een stringenter afgiftebeleid ten aanzien van de Schengenkaarten;

– in overleg met de betrokken luchtvaartmaatschappijen geven van voorlichting over het gebruik van de Schengenkaarten aan boord van het vliegtuig;

– geven van voorlichting op de luchthaven Schiphol over het gebruik van de Schengenkaarten;

– inzetten van personeel van de verschillende op de luchthaven werkzame diensten om in het ongerede geraakte Schengenkaarten in te nemen en onbruikbaar te maken;

– plegen van een analyse inzake het gebruik van de Schengenkaarten;

– instellen van steekproefgewijze controle achter de tourniquets;

Met de betrokken autoriteiten is ten slotte afgesproken nauw contact met elkaar te onderhouden om de ontwikkelingen van nabij te volgen.

Maatregelen inzake de uitvoering van de Uitvoeringsovereenkomst

Inmiddels is alle regelgeving aangepast aan de inwerkingstelling van de Uitvoeringsovereenkomst en zijn overeenkomstig instructies opgesteld voor de betrokken diensten. In dit verband kan de herziene uitgave van de Grensbewakingscirculaire worden genoemd, alsmede de instructies aan de diplomatieke en consulaire posten over de toepassing van het Schengen-visumbeleid. Voorts wordt al door de uitvoerende diensten van de verschillende Schengen-landen nauw samengewerkt. In dit verband kunnen de «Wittem»-besprekingen worden genoemd en een vergelijkbaar overleg van Duitsland met de Schengen-buurlanden over zaken als overname aan de binnengrenzen en het achtervolgingsrecht. Ook hebben Nederland en de buurlanden gezamenlijk voor verschillende beleidsterreinen verbindingsambtenaren aangesteld om de onderlinge contacten te vergemakkelijken.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

M. Patijn

De Staatssecretaris van Justitie,

E. M. A. Schmitz

Naar boven