19 291
Noord-Atlantische Assemblée

nr. 137a
nr. 26
VERSLAG VAN DE VOORJAARSZITTING 1999

Vastgesteld 28 juni 1999

De Noord-Atlantische Assemblée (NAA) heeft van 27 tot en met 31 mei 1999 in Warschau haar voorjaarszitting gehouden. Aan de zitting namen naast delegaties uit de zestien NAVO-lidstaten ook geassocieerde delegaties (zonder stemrecht) uit Albanië, Bulgarije, Estland, Hongarije, Litouwen, Macedonië, Moldova, Oekraïne, Polen, Roemenië, Rusland, Slovenië en Tsjechië en waarnemers uit Finland, Israel, Japan, Marokko, Oostenrijk, het Europees Parlement en de WEU-assemblee deel.

De Nederlandse delegatie naar deze zitting bestond voor zoveel de Eerste Kamer betreft uit de leden Van Eekelen (VVD, voorzitter van de delegatie), Van Gennip (CDA), Hirsch Ballin (CDA) en K. Zijlstra (PvdA), en voor zoveel de Tweede Kamer betreft uit de leden Van Ardenne-van der Hoeven (CDA), Harrewijn (Groen Links), Hoekema (D66), Van Oven (PvdA), en M. Zijlstra (PvdA).

Het programma van de zitting was als volgt:

– donderdag 27 mei: vergadering van de griffiers van de delegaties.

– vrijdag 28 mei: vergaderingen van het civilian affairs committee, het political committee en het science and technology committee; excursie van het economic committee; vergadering van het standing commit- tee.

– zaterdag 29 mei: vergaderingen van het defence and security committee en het economic committee. De president van de republiek Polen, de heer Kwasniewski, heeft de leden van de assemblee voor een lunch ontvangen.

– zondag 30 mei: 's ochtends vergadering van het standing committee; 's middags excursie naar Krakow, aangeboden door de gastheren.

– maandag 31 mei: plenaire vergadering.

Algemene Commissies (general committees)

Hieronder worden de rapporten, die in de vergaderingen van de algemene commissies aan de orde zijn geweest, alsmede de gastsprekers vermeld. Met * aangeduide dokumenten zijn in het Engels beschikbaar bij de griffie voor de interparlementaire betrekkingen.

Commissie voor civiele aangelegenheden

a) Humanitarian Intervention between Politics and International Law*.

Inhoud: The use of force: the Principles of international law (Legitimate individual and collective self-defence. Assistance for UN actions: Implementation of Chapter VII. The question of the «Right of humanitarian intervention»). Case in Point: Kosovo (NATO threatens Yugosla- via. The threat open to discussion). Consequences (For NATO action in Kosovo. For the future missions of the Alliance. For the future of humanitarian intervention. For the Security Council).

Algemeen rapporteur: de heer Paecht (Frankrijk).

b) Conflict Management in Europe: The Case of Kosovo*.

Inhoud: The Kosovo Crisis: a brief reminder of its origins. Management of the conflict: the stages. Management of the conflict: what lessons are to be learned? (The role of the US. The Europeans. Russia. The role of the Alliance and the use of force. The OSCE. The Contact Group. Inter-institutional Co-ordination).

Rapporteur: de heer Chauveau (Frankrijk).

c) Gastsprekers waren:

– de heer Duve, Special Representative of the OSCE on Freedom of the Media.

– de heer Petritsch, Vertegenwoordiger van de EU bij de onderhandelingen over Kosovo en ambassadeur van Oostenrijk in Belgrado.

– de heer Judah, schrijver van het boek «The Serbs: History, Myth and the Destruction of Yugoslavia»

– de heer Palmeri, directeur van de Civil Emergency Planning Division van de NAVO.

– de heer Hall, regionaal vertegenwoordiger voor België, Luxemburg en de Europese Instellingen van de VN Hoge Commissaris voor Vluchtelingen.

Commissie voor defensie en veiligheid

a) NATO Policy and Strategy in Light of the Kosovo Conflict*.

Inhoud: Policies and initiatives. Strategy and tactics. Intervention and legitimation. European Security and Defence Identity. NATO Enlargement. Get Russia on Board. Ukraine's balancing act. NATO's nuclear strategy.

Algemeen rapporteur: de heer Hoekema.

b) The Newcomers: Czech republic, Poland and Hungary entering NATO*.

Inhoud: Nobody wants to isolate Russia. Make NATO stronger and the Euro-Atlantic Community safer. The Central issue of civilian control over the military. The new members: stable democracies, reliable allies. The forces: basic requirements fulfilled.

Rapporteur: de heer Forcieri (Italië).

c) Kaliningrad: Source of Tension or Incentive for Co-operation*.

Inhoud: The historical roots. The transit problem. The strategic aspect. Fears of foreign infiltration; Germanisation or Lithuanisation? The economic and social misery. A «European Way» out of the dead end?

Rapporteur: de heer Rompkey (Canada).

d) Ukraine and its Forces: a new actor on the European stage*.

Inhoud: Historical legacies. The heritage: economy and defence industry. Military burdens and tasks. Three key problems: Nuclear weapons, Crimean question, Black Sea fleet. Social problems and military efficiency. The stages of military reform.

Rapporteur: de heer Cook (Verenigd Koninkrijk).

e) EU, WEU and NATO: Towards a European Security and Defence Identity*.

Inhoud: The European Security and Defence Identity. More than military capabilities. Common objectives. Economic tensions.

Rapporteur: de heer Van Eekelen.

f) The Romanian armed forces: a reliable partner on the threshold of NATO*.

Inhoud: A modern army in a democratic society. Military reform and the prospect of NATO integration. Stability through co-operation.

Rapporteur: de heer Ratiu (Roemenië).

g) Gastsprekers waren :

– de heer Onyskiewicz, minister van defensie van Polen.

– de heer Wegener, plv. secretaris-generaal van de WEU, over The European Defence Identity and European Defence Capabilities in Light of the Kosovo Crisis.

– de generaal Manilov, eerste plv. Chef van de General staf van het Russische leger, over Russia's New Military Doctrine.

Economische commissie

a) The Asian financial Crisis and its after-effects*.

Inhoud: Origins of the crisis. The changing role of the IMF: how can future crises be prevented? Managing the crisis and contagion. «Moral hazard». The debate about capital mobility. The impact of the crisis on Europe and the United States. Signs of recovery.

Algemeen rapporteur: de heer Helminger (Luxemburg).

b) The Russian financial collapse: origins, impact and solutions*.

Inhoud: One step forward and two steps back: a decade of policy confusion. The IMF in Russia. The virtual economy. Impact of the Russian crisis. The choices for Primakov and the West.

Rapporteur: de heer Alierta (Spanje).

c) Economic and strategic Stakes in Caspian Energy markets*.

Inhoud: Strategic issues. Energy markets, Reserves, and Pipeline politics. The local economies.

Rapporteur: de heer Alierta (Spanje).

d) Gastsprekers waren:

– de heer Ners, staatssecretaris van Financiën van Polen.

– de heer Reinicke, Senior partner, Corporate Stategy Group van Wereldbank te Washington DC, over The Changing Role for the World Bank and the IMF in the Wake of the Asian Crisis.

– de heer Maquet, Deputy Vice-President Banking van de Europese bank voor wederopbouw en ontwikkeling te London, over The EBRD's view of the Russian economic crisis.

– de heer Novak, van het World Institute of Economics te Budapest, over South Eastern European Economies: is there a future for them?

Politieke commissie

a) NATO on the threshold of the 21st Century*.

Inhoud: NATO's adjustment phase after the end of the cold war. The Alliance's new strategic concept. NATO as a security partner for Russia and Ukraine. The open door policy. The European Security and Defence Identity. The Mediterranean dialogue. Disarmament and proliferation. The conflict in Kosovo.

Algemeen rapporteur: de heer Meckel (Duitsland).

b) A Better Peace: The Co-operative and Collective Security Fusion of OSCE and NATO in the New Europe*.

Inhoud: OSCE and the management of change (Kosovo: From Drenica to Rambouillet. A document-charter on European security). PfP/EAPC.

Rapporteur: de heer George (Verenigd Koninkrijk).

c) NATO-Russia Relations and Next Steps for NATO Enlargement*.

Inhoud: NATO-Russia Relations. Aspects of NATO Enlargement (The first wave, Joining what? Parallel processes. The next waves).

Rapporteur: de heer Viggers (Verenigd Koninkrijk).

d) Slovenia on the way to NATO Membership*.

Inhoud: Why Slovenia wants to join NATO. What steps have been taken? Slovenia as a pillar of stability in the region. The advantages of Slovenia. What are the benefits for NATO of Slovenia's membership? Steps taken between Madrid and Washington. Is the door really open?

Rapporteur: de heer Lenic (Slovenië).

e) Gastsprekers waren:

– de heer Geremek, minister van buitenlandse zaken van Polen.

– de heer Petritsch, Vertegenwoordiger van de EU bij de onderhandelingen over Kosovo en ambassadeur van Oostenrijk in Belgrado.

– de heer Judah, schrijver van het boek «The Serbs: History, Myth and the Destruction of Yugoslavia»

Wetenschappelijke en technische commissie

a) Information Warfare and International Security*.

Inhoud: What is information warfare? (Definitions. Assessing the threat.) Responses to the threat. Information warfare or simply information security?

Algemeen rapporteur: de heer Ehlers (Verenigde Staten).

b) Biological Weapons: The threat of the new Century?*.

Inhoud: Biological Weapons, a new problem? Risks of proliferation and Bioterrorism. Responses to the Threat.

Rapporteur: de heer Mates (Verenigd Koninkrijk).

c) Natural and Technological Catastrophes – Risk Assessment and Management*.

Inhoud: Topical issues – Risk of natural disasters. Topical issues – Risk of technological disasters (Non-point pollution sources. Point cata- strophic risk sources. Other risk sources). Ethics and risk. Law and risk.

Rapporteur: de heer Gherman (Roemenië).

d) Gastsprekers waren:

– de heer Szyszko, minister voor milieuaangelegenheden van Polen.

– de heer Singh, directeur van het Institute for Defence Studies and Analyses te New Delhi, over India's Nuclear Policy.

– de heer Gambier, van het onder de Europese Commissie ressorterende internationaal wetenschap en technologie centrum.

Mediterranean Special Group

Security in the North African Region*.

Inhoud: Country studies (Algeria. Libya. Morocco. Tunisia). Conclusions: A comprehensive and multilateral approach.

Rapporteur: de heer Terracini (Italië).

Standing committee

In de vergadering van het standing committee op vrijdag is een algemeen debat gehouden over Kosovo, mede aan de hand van een ontwerp-resolutie.

(Dit debat is in de plenaire vergadering afgerond met een discussie over amendementen op de ontwerp-resolutie.)

In de discussie is door velen onder meer opgemerkt dat de NAVO in Kosovo voor een goede zaak strijdt, en dat de NAVO-lidstaten bij het zoeken naar een oplossing aan hun uitgangspunten zouden moeten vasthouden.

De steun van de publieke opinie voor de luchtoorlog leek, bij uitblijven van resultaat, weg te zakken. Het overleg van de G8 van eind maart leek weinig aan een oplossing van de crisis te hebben bijgedragen. Het is een fout dat de meeste NAVO-landen de inzet van grondtroepen uitsluiten en alleen de luchtmacht willen inzetten.

Voor enkele anderen was de luchtoorlog tegen Kosovo en Servië niet minder dan een ramp.

Wat het bereiken van door de NAVO-landen gestelde doelen betreft was ze contraproductief. De implementatie van hetgeen in Rambouillet aan de partijen is voorgelegd, kon ook alleen maar mislukken omdat de situatie op de Balkan en de persoon van Milosevic worden miskend.

Uiteraard is er aandacht nodig voor de Kosovaren die verdreven zijn; maar ook de Serviërs die in Kosovo blijven, mogen niet vergeten worden. Hetzelfde geldt voor de offers die de aan Servië grenzende landen brengen. Op langere termijn is economische en politieke stabilisatie van geheel zuid-oost Europa nodig.

In de vergadering van het committee op zondag zijn meer huishoudelijke onderwerpen aan de orde gekomen. Zo is in verband met de toetreding van Hongarije, Polen en Tsjechië besloten tot een wijziging van de verdeelsleutel voor de lastenverdeling tussen de lidstaten, conform de verdeelsleutel van het «civil budget» van de NAVO.

Aan Georgië en Zwitserland is de status van geassociëerd lid toegekend, en aan Azerbaidjan en Zweden die van waarnemer.

Plenaire vergadering

De vergadering is toegesproken door de maarschalk van de Sejm, de heer Plazynski, en de maarschalk van de Senaat van Polen, mevrouw Grzeskowiak.

Vervolgens is de vergadering toegesproken door de minister-president van Polen, de heer Buzek, die ook vragen van leden van de assemblee heeft beantwoord.

De vergadering heeft enkele wijzigingen van het reglement van orde van de assemblee aangenomen.

Tenslotte heeft de vergadering amendementen op de ontwerp-resolutie inzake Kosovo besproken en de resolutie* vervolgens aangenomen.

Naamswijziging

De assemblee heeft besloten vanaf 1 juni 1999 in plaats van de naam Noord-Atlantische Assemblee (North Atlantic Assembly) de naam NAVO Parlementaire Assemblee (NATO Parliamentary Assembly) te voeren.

De voorzitter van de delegatie,

Van Eekelen

De griffier van de delegatie,

Van Waasbergen

Naar boven