nr. 104
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 maart 2005
Op dinsdag 15 maart 2005 heeft de Kamer met mij gesproken over het
klanttevredenheidsonderzoek van NS. Vanuit de Kamer werd daarbij de wens geuit
om de onafhankelijkheid van het klanttevredenheidsonderzoek beter te waarborgen.
Verder constateerde de Kamer dat mensen die geen gebruik meer maken van de
trein bij het klanttevredenheidsonderzoek buiten beeld blijven. Ik heb toegezegd
dat ik in overleg zou treden met NS en consumentenorganisaties om te bezien
of we de onafhankelijkheid van het klanttevredenheidsonderzoek nog beter vorm
kunnen geven en om te bezien hoe we op een goede manier ook aan het oordeel
van mensen die geen gebruik meer maken van de trein aandacht kunnen besteden.
Zoals ik in ons overleg al heb gezegd, vind ik dat wij dit soort zaken niet
naar ons toe moeten trekken. Bedrijven doen zelf marktonderzoek en klant-tevredenheidsonderzoek;
NS is hierop geen uitzondering.
Naar aanleiding van mijn toezegging is het klanttevredenheidsonderzoek
op woensdag 16 maart 2005 onderwerp van overleg geweest in het Locov.
Alle leden van het Locov (consumentenorganisaties, NS en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat) zijn, mede gelet op de wens van de Kamer, graag bereid
nog eens goed te bekijken hoe zij de onafhankelijkheid van het klanttevredenheidsonderzoek
nog kunnen verbeteren.
De leden van het Locov staan ook positief tegenover de suggestie van de
Kamer om meer aandacht te besteden aan (de mening van) mensen die niet (meer)
met de trein reizen. Sterker nog: NS meldt dat dit al gebeurt. Er zijn naast
het klanttevredenheidsonderzoek twee onderzoeken naar non-users (mensen die
niet met de trein reizen). In de eerste plaats onderzoekt NS regelmatig de
potentiële markt: zijn er mensen die verleid zouden kunnen worden tot
treingebruik. Het tweede onderzoek betreft ex-reizigers; NS laat dit onderzoek
sinds 1993 regelmatig door een extern bureau uitvoeren.
In het Locov hebben we het volgende afgesproken. Op donderdag 7 april
2005 is er een reguliere vergadering van de commissie die het klanttevredenheidsonderzoek
begeleidt. In deze commissie zijn consumentenorganisaties en NS vertegenwoordigd.
In de vergadering, waaraan ook het ministerie zal deelnemen, zullen partijen
gezamenlijk bezien of en in hoeverre het nodig en mogelijk is om de onafhankelijkheid
van het huidige klanttevredenheidsonderzoek te verbeteren. Daarnaast zal NS
in de begeleidingscommissie de beide onderzoeken naar non-users presenteren.
De commissie zal bezien of deze onderzoeken naast het klanttevredenheidsonderzoek
gebruikt kunnen worden om een beeld te vormen van de mening van de reizigers.
In de eerstvolgende Locov-vergadering op woensdag 27 april 2005 zullen
consumentenorganisaties, NS en het ministerie de bevindingen van de begeleidingscommissie
over het klanttevredenheidsonderzoek behandelen. Daarna zal ik de Kamer informeren
over de uitkomsten van het overleg.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus