Vragen van de leden Alkaya (SP) en De Hoop (PvdA) aan de Ministers van Infrastructuur
en Waterstaat, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Financiën over het nieuws
dat arbonormen voor bagagepersoneel op Schiphol jarenlang zijn overschreden (ingezonden
7 september 2022).
Mededeling van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 30 september
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek dat de NOS en Nieuwsuur hebben verricht naar de arbeidsomstandigheden
voor personeel van bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol?1, 2
Vraag 2
Wat is uw reactie op het nieuws dat bagageafhandelaars op Schiphol hun personeel jarenlang
te zwaar werk hebben laten verrichten, terwijl de inspectie al in 2009 heeft geëist
dat dit zou stoppen?
Vraag 3
Wat is uw reactie op het nieuws dat diverse bedrijven jarenlang op de hoogte waren
van de risicos op fysieke overbelasting waartoe de gevraagde werkzaamheden kunnen
leiden?
Vraag 4
Gaat u onderzoeken om welke bedrijven dit gaat en, zo ja, welke consequenties kan
dit hebben voor deze bedrijven?
Vraag 5
Hoe kijkt u aan tegen de stelling van betrokken bedrijfsartsen, die waarschuwen dat
de helft van het grondpersoneel een beroepsziekte oploopt als de huidige werkwijze
ongewijzigd blijft?
Vraag 6
Hoe kan het dat de Nederlandse arbeidsinspectie en haar voorgangers hier al twaalf
jaar niet meer op hebben gecontroleerd, terwijl berichten over misstanden met regelmaat
verschenen in de media?
Vraag 7
Kunt u een overzicht geven van de onderzoeken die thans plaatsvinden naar de werkomstandigheden
van het grond- en afhandelingspersoneel op Schiphol en/of bent u bereid om hier aanvullend
onafhankelijk onderzoek naar te verrichten en daarbij met terugwerkende kracht te
controleren op overschrijdingen van arbonormen?
Vraag 8
Kunt u aangeven wat er is gebeurd met de constatering van de arbeidsinspectie uit
2004 waarin werd geconcludeerd dat gezondheidskundige grenswaardes bij het tillen
twee tot vier keer werden overschreden?
Vraag 9
Hoe en waar worden gezondheidsklachten bij afhandelend personeel op Schiphol momenteel
geregistreerd en wat is er in het afgelopen jaar ondernomen om de meldingsbereidheid
van medewerkers te vergroten?
Vraag 10
Deelt u de mening dat dergelijke arbeidsomstandigheden niet thuishoren in Nederland,
en al helemaal niet bij een bedrijf als Schiphol waarvan de overheid grootaandeelhouder
is?
Vraag 11
Deelt u de mening dat dit soort uitbuitingspraktijken een direct gevolg zijn van de
bedrijfsstrategie van Schiphol om de goedkoopste en meest concurrerende luchthaven
te willen zijn?
Vraag 12
Wat heeft u tot op heden ondernomen om het aantal van acht afhandelingsbedrijven op
Schiphol te beperken en de concurrentie op arbeidsvoorwaarden door deze bedrijven
aan banden te leggen, zoals u heeft aangekondigd in uw brief van 16 juni 2022?3
Vraag 13
Bent u bereid om bedrijven die structureel arbonormen hebben overtreden voortaan uit
te sluiten van verdere bedrijfsactiviteiten op Schiphol? Zo nee, waarom niet?
Mededeling
Op 7 en 8 september 2022 hebben de Kamerleden Alkaya (SP), De Hoop (PvdA), Kröger
en Maatoug (GroenLinks) vragen gesteld omtrent arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden
van medewerkers in de burgerluchtvaart.
Deze vragen zijn aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Minister
van Financiën en aan mij gesteld. De brief met de beantwoording aan uw Kamer is bijna
gereed voor verzending, maar vergt nog enige afstemming met het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid en met het Ministerie van Financiën. Om deze reden zullen
de vragen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord.
Ik zal uw Kamer de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.
X Noot
1NOS/Nieuwsuur, 6 september 2022 (Arbonormen bagagepersoneel Schiphol jarenlang overschreden,
deel heeft gezondheidsklachten (nos.nl))
X Noot
2NOS/Nieuwsuur, 6 september 2022 (Schipholonderzoek: «De helft van onze ouderen heeft
klachten» (nos.nl))