Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de problemen bij Boeing (ingezonden 7 mei 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 3 juni 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Boeing wist al tijden van probleem met 737 Max»?1
Vraag 2
Klopt het dat Boeing al ruim een jaar voordat er een toestel van het type 737 Max
neerstortte, wist dat er problemen mee waren? Klopt het tevens dat de top van het
bedrijf en de luchtvaartautoriteit FAA hierover niet zijn geïnformeerd? Zo ja, hoe
kan dat?
Vraag 3
Wat zijn de regels op het gebied van het verplicht en direct melden van problemen
bij toestellen bij luchtvaartautoriteiten, zoals de FAA en de EASA?
Vraag 4
Heeft EASA andere vereisten c.q. procedures ten aanzien van veiligheidsverificatie?
Zo ja, op welke wijze verschilt dit?
Vraag 5
Kunt u aangeven of Boeing bij de 737 Max volledig volgens de Europese geldende veiligheidsregels
heeft gehandeld?
Vraag 6
Hoe kan het dat Boeing twee interne onderzoeken liet doen naar het probleem en twee
keer tot de conclusie kwam dat er geen veiligheidsrisico was?
Vraag 7
Zou het niet verstandiger zijn dat een extern onderzoek moet uitwijzen of er een veiligheidsrisico
is indien problemen worden geconstateerd? Zo ja, moeten de regels hiervoor worden
aangescherpt?
Vraag 8
Kent u de berichten «Engineers say Boeing pushed to limit safety testing in race to
certify planes, including 737 MAX»2 en «Boeing 787-fabriek onder verscherpt toezicht na klachten»3?
Vraag 9
In hoeverre was bij de luchtvaartautoriteiten bekend dat Boeing haar technici bij
de vliegtuigfabrikant onder druk zette om veiligheidsanalyses en tests met vliegtuigen
te beperken, zodat het bedrijf zijn planning kon halen en de kosten kon drukken?
Vraag 10
Kan met de informatie die nu beschikbaar is worden gesteld dat Boeing structureel
medewerkers onder druk heeft gezet? Zo ja, hoe kijkt u hiernaar?
Vraag 11
In hoeverre houden luchtvaartautoriteiten toezicht op misstanden, zoals het onder
druk zetten van medewerkers, bij het tot stand komen van veiligheidsanalyses en tests
met vliegtuigen? Is hier voldoende toezicht op of zou dat moeten worden uitgebreid?
Vraag 12
Kunt u aangeven in hoeverre er veiligheidsproblemen en/of andere problemen zijn bij
Boeing 787 Dreamliner? Op welke wijze wordt hier onderzoek naar gedaan?
Vraag 13
Wat is de reden dat Qatar Airways sinds 2014 geen Dreamliners meer uit North Charleston
wil ontvangen? Wat is hierna gedaan, gaf dit bijvoorbeeld aanleiding voor de FAA om
hier direct strengere controles op uit te gaan voeren?
Vraag 14
Kunt u aangeven welke vliegtuigmaatschappijen die op Nederlandse luchthavens vliegen
Dreamlines hebben die zijn gebouwd in de fabriek uit North Charleston?
Vraag 15
Hoe groot acht u, met de informatie die nu bekend is, de kans dat Boeing structurele
veiligheidsproblemen heeft en de Boeing 737 Max geen incident is? Wat is hier tot
dusver over bekend?
Vraag 16
Welke Nederlandse en/of Europese instellingen, organisaties, (semi) overheden, autoriteiten
hadden formeel en of informeel tijdig moeten weten wat er allemaal gaande was bij
Boeing? Welke signalen heeft het ministerie hierover formeel en informeel te horen
gekregen? Wat is er met eventuele signalen gedaan?
Vraag 17
Wordt er in zijn algemeenheid extra onderzoek gedaan of vliegtuigmaatschappijen commerciële
belangen boven veiligheidsbelangen stellen naar aanleiding van de signalen hierover
bij Boeing?
Vraag 18
Kunt u de vragen apart beantwoorden?
Mededeling
De leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) hebben op 7 mei 2019 vragen gesteld over
de problemen bij Boeing op basis van verschillende mediaberichten.
Helaas kunnen deze Kamervragen niet binnen de gestelde termijn beantwoord worden.
Dit komt omdat de benodigde afstemming met de ILT en de Europese luchtvaartautoriteit
(EASA) meer tijd kost. U ontvangt de beantwoording zo spoedig mogelijk.