Vragen van het lid Hoogland (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over
het sjoemelen met spitsmijden (ingezonden 20 november 2015).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen – Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 14 december 2015)
Vraag 1
Bent u bekend met het sjoemelen van automobilisten met spitsmijden?1
Antwoord 1
Ja, ik heb de berichtgeving daarover in het AD gelezen.
Vraag 2
Hoe kan het dat het mogelijk is om kinderlijk eenvoudig een poging te ondernemen om
de regels te ontduiken?
Antwoord 2
Projecten gericht op spitsmijden zijn inmiddels een beproefd concept om mensen te
stimuleren om over hun reiskeuze na te denken en om (tijdelijk) de verkeersdruk te
verminderen, zoals bijvoorbeeld tijdens wegwerkzaamheden. Bij elk van deze projecten
is fraudebestrijding een belangrijk aspect. Ik verwijs hiervoor ook naar het eindrapport
Mobiliteitsprojecten (Kamerstuk 32 500-A, nr. 81) dat ik u in juni 2011 heb gestuurd.
Het spitsmijdenproject Wild! Van de spits is een initiatief van de Verkeersonderneming
Rotterdam. Het project volgt een vaste systematiek en controle om deelnemers te belonen
dan wel uit te sluiten van beloningen en deelname. De controles zijn er op gericht
om deelnemers die niet voldoen aan de voorwaarden uit te sluiten van een beloning
en van verdere deelname. Niet kan worden uitgesloten dat er deelnemers zijn die bewust
de regels overtreden. Die mogelijkheid bestaat bij iedere regeling en ieder systeem.
De Verkeersonderneming voert maandelijks gegevenscontroles uit, voorafgaand aan de
betaling van een beloning.
Een beloning wordt uitgekeerd als een deelnemer voldoet aan de gestelde voorwaarden.
De controles richten zich op de juistheid van kentekens en aantallen voertuigen van
deelnemers.
Daarnaast vinden er data-analyses plaats om bijzondere afwijkingen in het mijdingsgedrag
van deelnemers te constateren en een deelnemer hierop zo nodig te bevragen. Deze aanpak
leidt ertoe dat deelnemers een beloning ontvangen als aan de voorwaarden van spitsmijden
is voldaan. In de situatie dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan (bijvoorbeeld
bij niet reageren op informatieverzoeken, verkeerde informatie aanleveren of bij afwijkend
gedrag) wordt geen beloning uitgekeerd en wordt de deelnemer uitgesloten van deelname.
Vraag 3
Waarom is volgens de woordvoerder geen sprake van sjoemelen als blijkt dat mensen
bewust de verkeerde gegevens invullen om wel geld te krijgen en in de spits te blijven
rijden?
Antwoord 3
De woordvoerder van de Verkeersonderneming heeft aangegeven dat in het project waarborgen
zijn ingebouwd om deelnemers die niet voldoen aan de voorwaarden uit te sluiten. Of
daarbij sprake is van fraudeleus handelen is moeilijk vast te stellen en om die reden
heeft de woordvoerder terughoudend gereageerd. Bijvoorbeeld een deelnemer kan vergeten
zijn om een tweede auto op zijn adres door te geven. Dat is in strijd met de voorwaarden
voor deelname, maar dat wil niet zeggen dat de deelnemer ook daadwerkelijk met die
tweede auto moedwillig in de spits gereden heeft om alsnog een beloning te verdienen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat deze pogingen tot fraude betekenen dat mensen zich diskwalificeren
om in de toekomst nog deel te nemen aan dit project?
Antwoord 4
Ja, ik deel de mening. In dit project kunnen deelnemers die eerder zijn uitgesloten
niet nog een keer deelnemen.
Vraag 5
Kunt u de Kamer nader informeren over de omvang van de pogingen tot fraude in relatie
tot het gehele project en de effectiviteit ervan?
Antwoord 5
Aan het project Wild! Van de spits nemen tot nu toe 12.638 unieke deelnemers deel.
Op basis van de controles of de deelnemers voldoen aan de gestelde voorwaarden zijn
949 deelnemers (dit betreft in totaal 7,5%) uitgesloten van deelname. In het antwoord
op vraag drie heb ik aangegeven dat het feitelijk vaststellen van moedwillig fraudeleus
handelen moeilijk is.
Uit evaluatie blijkt dat spitsmijdenprojecten effectief zijn. In het project Wild!
Van de spits ervaren reizigers dat je gedrag kunt aanpassen en dat er alternatieven
bestaan om één of meerdere keren per week de spits te mijden.
Het project kent een gunstige kosten/baten verhouding met dagelijks 5.000 deelnemers
die de spits mijden. Drie maanden na afronding van het eerste spitsmijdenproject (Wild!
Van de spits) bleek uit een meting dat bijna 90% van de automobilisten niet terugkeerde
in de spits.
Zoals toegezegd kom ik in het overleg over het MIRT in het voorjaar 2016 terug op
het programma Beter Benutten.