Vragen van de leden Boelhouwer en Samsom (beiden PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de overlast door trillingen bij HSL-zuid (ingezonden 12 februari 2010).

Mededeling van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) (ontvangen 10 maart 2010).

Vraag 1

Is het waar dat op het HSL-zuid traject ook overlast ontstaat door trillingen die de treinen voortbrengen?

Vraag 2

Is het waar dat deze trillingen vooral worden veroorzaakt door de hogere snelheid van de treinen in het weekend?

Vraag 3

Is het mogelijk optreden van trillingen meegenomen in de Milieueffectrapportage (MER)? Zo ja, zijn daarbij de SBR-normen voor trillingen gebruikt en gehaald? Worden deze SBR-normen in de praktijk gehaald?

Vraag 4

Als er sprake is van overlast door trillingen, hangt deze dan samen met het rijden van het tijdelijk materieel? Zo ja, is het dan de verwachting dat deze overlast verdwijnt als het nieuwe materieel in gebruik wordt genomen?

Vraag 5

Als er sprake is van overlast door trillingen is, helpen dan de maatregelen bedoeld om de geluidsoverlast te verminderen ook en afdoende tegen de trillingsoverlast?

Vraag 6

Welke andere maatregelen zijn beschikbaar om trillingsoverlast voor bewoners langs de HSL te beperken? Wordt overwogen deze toe te passen? Zo nee, waarom niet?

Mededeling

Op 12 februari 2010 ontving ik kamervragen van de leden Boelhouwer en Samson (beiden PvdA) over de overlast door trillingen bij de HSL-Zuid. Omdat de beantwoording van deze vragen meer tijd kost dan verwacht, is het niet mogelijk de vragen binnen de gestelde termijn van drie weken te beantwoorden. Ik zal mijn uiterste best doen om de antwoorden zo spoedig mogelijk naar u op te sturen.

Naar boven