Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
2462
Vragen van het lid Roemer (SP) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat over de Beneluxtrein. (Ingezonden 17 juli
2007)
1
Wat is uw mening over het bericht dat de NS en NMBS een trein op de Beneluxlijn
zonder voldoende compensatie opheffen?1
2
Kunt u aangeven waarom deze trein opgeheven wordt? Wat is uw mening hierover?
3
Klopt het dat de NMBS te weinig goed onderhouden locomotieven voor deze
dienst heeft, omdat de NMBS anticipeerde op het verdwijnen van deze dienst
met de ingebruikname van de HSL-Zuid? Wat is uw mening hierover?
4
Vindt u de compensatie die de NS getroffen heeft met een extra dienst
tussen Rotterdam en Roosendaal een voldoende en volwaardige vervanging van
de opgeheven trein? Kunt u uw antwoord toelichten?
5
Is het waar dat de NS onlangs ook het aantal zitplaatsen van de Beneluxtrein
verminderd heeft door met een rijtuig minder te rijden? Wat is uw mening hierover?
6
Kunt u aangeven wat de reizigersaantallen en de punctualiteit van de Beneluxtrein
verspreid over de dag en over het jaar zijn?
7
Bent u nog steeds van mening dat de NS de Beneluxlijn in ieder geval tot
de zomer van 2008 als volwaardige verbinding dient te handhaven? Zo neen,
waarom niet? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot deze maatregel om één
trein minder te rijden?
8
Deelt u de mening, dat het voor reizigers en vervoermaatschappijen gewenst
is, dat er snel duidelijkheid komt voor de toekomst van de Beneluxtrein voordat
deze dienst nog verder in het verval raakt? Zo ja, wat voor maatregelen gaat
u nemen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 22 augustus 2007)
1
Het bericht is mij bekend. De stelling in het bericht dat sprake is van
onvoldoende compensatie deel ik echter niet. Zie voor een uitgebreidere toelichting
ook mijn antwoord op vraag 4.
2
Allereerst benadruk ik dat sprake is van een tijdelijke maatregel. Tussen
16 juli en 30 augustus 2007 worden dagelijks twee van de zesendertig (Benelux-)treinen
opgeheven. Dit vanwege kwaliteitsproblemen die zich de laatste tijd voordeden
op de Beneluxtrein. Dit wordt veroorzaakt door kwaliteitsproblemen met de
locomotieven voor de Beneluxtrein. De Belgische spoormaatschappij NMBS is
verantwoordelijk voor het onderhoud van deze locomotieven die geschikt zijn
om op zowel het Belgische als Nederlandse spoornet te rijden. Volgens het
Beneluxlijn-contract tussen de NMBS en NS is de NMBS namelijk als eigenaar
en beheerder van de locomotieven verantwoordelijk de locomotieven te leveren,
en levert NS Internationaal als materieelparkhouder de rijtuigen voor deze
dienst. De NMBS pleegt vanaf deze zomer extra groot onderhoud aan deze locomotieven
om zodoende de betrouwbaarheid van de Beneluxtrein te verhogen. Het betreft
ten gevolge van de gewijzigde planning voor de HSL-Zuid uitgesteld regulier
groot onderhoud. Om dit onderhoud mogelijk te maken is in overleg tussen NMBS
en NS besloten om de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel van 10:26 uur
en van Brussel naar Amsterdam van 13:40 uur tussen 16 juli en 31 augustus
2007 te schrappen. Ik constateer dat bij deze afweging bewust niet in de spitsbediening
is gesneden en bewust wel in de vakantieperiode. Bovendien hebben NMBS en
NS het uitvallen van deze treinen zo breed mogelijk gecommuniceerd, onder
meer door aanpassing van de reisinformatie op Internet, reisplanners, teletekst,
informatievoorziening op het perron, centrale halaanwijzers aan te passen.
Bovendien is de omroep op het station aangepast.
3
Zie mijn antwoord op vraag 2. Het betreft een inschatting van de NMBS
inzake groot onderhoud van de betreffende locomotieven. Het betreft een kwestie
tussen de contractpartijen NS en NMBS.
4
Ik heb NS een vervoerconcessie verleend voor het (Nederlandse) hoofdrailnet.
Deze concessie heeft dus geen geldigheid voor het grensoverschrijdend vervoer
(I.c. de verbinding tussen Nederlandse en Belgische stations), maar wel op
de bediening van de Nederlandse stations. Met de inzet van extra treinen tussen
Rotterdam en Roosendaal lost NS naar mijn mening eventuele problemen met binnenlandse
dienstverlening richting met name Zeeland adequaat op.
5
Incidenteel is er een rijtuig minder ingezet. Inmiddels rijdt de Beneluxtrein
weer in haar normale samenstelling.
6
Gemiddeld bevatten de Beneluxtreinen ca. 250 reizigers die de grens passeren.
Op basis van de drie minuten punctualiteit heeft de Beneluxtrein op de grens
een punctualiteit van gemiddeld 67 procent en is daarmee voor Nederlandse
begrippen relatief laag. Naast de locomotiefproblematiek spelen ook andere
factoren zoals de baanvakbelasting tussen Dordrecht en Roosendaal hierbij
een rol.
7
Ik ben nog steeds van mening dat de Beneluxtrein in ieder geval moet blijven
bestaan tot oktober 2008. Daarnaast heb ik met NS afgesproken dat NS bij de
afweging of de dienst na oktober 2008 wordt opgeheven, dient uit te gaan van
de marktvraag. Zie verder ook het antwoord op vraag 2.
8
Ik deel uw mening dat er snel duidelijkheid moet komen. Ik heb dan ook
om duidelijkheid aan NS gevraagd. Ik wijs erop dat het onderhoud aan de locomotieven
juist is bedoeld om de betrouwbaarheid van de Beneluxtrein te verhogen.
XNoot
1 http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber070713a