ORGANISATIEBESLUIT OMGEVINGSDIENST VELUWE

 

 

Het Dagelijks Bestuur van Omgevingsdienst Veluwe,

 

gelet op

 

artikel 57b, eerste lid, onder c, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

 

Artikel 17, lid 4, van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Veluwe;

 

besluit vast te stellen het:

 

Organisatie besluit Omgevingsdienst Veluwe

 

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeenschappelijke regeling: Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Veluwe;

  • b.

    Omgevingsdienst: Omgevingsdienst Veluwe;

  • c.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst, bedoeld in hoofdstuk 3 van de gemeenschappelijke regeling;

  • d.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst, bedoeld in hoofdstuk 4 van de gemeenschappelijke regeling;

  • e.

    directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, alsmede secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur, bedoeld in artikel 28 van de gemeenschappelijke regeling;

  • f.

    plaatsvervangend directeur operationele zaken: de door de directeur aangewezen vervanger, zoals bedoeld in artikel 3, lid 3, van dit besluit;

  • g.

    plaatsvervangend directeur bestuurlijke zaken: de door de directeur aangewezen vervanger, zoals bedoeld in artikel 3, lid 3, van dit besluit;

  • h.

    managers: de managers van de afdelingen;

  • i.

    bestuurs- en directieadviseur: de bestuurs- en directieadviseur van de Omgevingsdienst;

  • j.

    controller: de concerncontroller van de Omgevingsdienst;

  • k.

    deelnemers: de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten Apeldoorn, Brummen, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Nunspeet, Oldebroek, Putten, Voorst en de provincie Gelderland

 

Artikel 2. Hoofdstructuur

  • 1.

    De ambtelijke organisatie van ODVeluwe bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Managementteam: de directeur, de managers, de bestuurs- en directieadviseur en de controller;

  •  

  • b.

    Afdeling(en), te weten:

  • Vergunningen en Bodem;

  • Toezicht Milieu & Energie;

  • Thematisch Toezicht;

  • Projecten en Ontwikkeling;

  • Bedrijfsvoering.

 

HOOFDSTUK 2: STRUCTUUR, TAKEN EN FUNCTIES VAN DE ONDERDELEN VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE

 

Artikel 3. De directeur en zijn plaatsvervanging

  • 1.

    De directeur heeft taken en bevoegdheden, zoals genoemd in de gemeenschappelijke regeling. Hieronder valt onder meer:

  • Leiding geven aan de ambtelijke organisatie;

  • Zorg dragen voor de inhoudelijke kwaliteit van de taakuitvoering en dienstverlening;

  • Besluiten over de inzet en het beheren van (financiële) middelen;

  • Bewaken van eenduidigheid in het functioneren van de Omgevingsdienst als geheel en het borgen van de verbinding met vertegenwoordigers van de deelnemers;

  • Zorg dragen voor de bewaking van de integriteit binnen de ambtelijke organisatie;

  • Vertegenwoordigen van de Omgevingsdienst naar buiten en zorgdragen voor een actieve voorlichting omtrent de werkzaamheden van de Omgevingsdienst;

  • Informeren van het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en/of de voorzitter bij zwaarwegende omstandigheden of gebeurtenissen die betrekking hebben op het functioneren van de Omgevingsdienst op de aan hem opgedragen taken of aan hem gemandateerde bevoegdheden;

  • Zorg dragen voor de uitvoering van het personeelsbeleid en de rechtspositionele bepalingen;

  • Bestuurder in het kader van de Wet op de ondernemingsraden.

  • 2.

    De ambtelijke organisatie staat onder leiding van de directeur en, bij afwezigheid van de directeur, onder leiding van diens plaatsvervangers.

  • 3.

    De directeur wijst in overleg met de bestuursvoorzitter zijn plaatsvervangers aan en doet hiervan mededeling aan het Algemeen en Dagelijks Bestuur.

  • 4.

    De directeur wijst twee plaatsvervangers aan, te weten een plaatsvervanger voor bestuurlijke zaken en een plaatsvervanger voor operationele zaken.

  • 5.

    Bij verhindering of ontstentenis van zowel de directeur als zijn bestuurlijke dan wel operationele plaatsvervanger vervangt de aanwezige plaatsvervanger hen beiden.

 

 

 

Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden managementteam

  • 1.

    Het managementteam staat onder directe leiding van de directeur.

  • 2.

    Het managementteam bereidt de besluitvorming integraal voor en adviseert de directeur over te nemen besluiten.

  • 3.

    Het managementteam is bewust van een sterke onderlinge afhankelijkheid tussen de afdelingen, met ieder een eigen focus en gezamenlijke opgave.

  • 4.

    Het managementteam bewaakt eenduidigheid in het kader van het functioneren van de Omgevingsdienst als geheel.

 

Artikel 5 Afdelingen en managers

  • 1.

    De onder artikel 2, lid 1, aanhef en onder c genoemde afdelingen worden aangestuurd door managers.

  • 2.

    De managers zijn integraal verantwoordelijk voor het functioneren van hun afdeling.

  • 3.

    Bij afwezigheid van een manager wordt hij/zij vervangen door een collega-manager. De managers regelen hun vervanging onderling en informeren het managementteam en hun afdeling hierover.

  • 4.

    De manager is verantwoordelijk en bevoegd op zijn/haar eigen taakgebied om het werk te organiseren en is hierop aanspreekbaar.

  • 5.

    De manager handelt binnen de gestelde kaders/doelen van de organisatie als geheel.

 

Artikel 6 Afdeling Vergunningen en Bodem

  • 1.

    De afdeling Vergunningen en Bodem staat onder leiding van de manager Vergunningen en Bodem.

  • 2.

    De afdeling Vergunningen en Bodem heeft onder meer taken op het gebied van:

  • Vergunningverlening;

  • Afhandelen meldingen;

  • Bodemadvisering.

 

Artikel 7 Afdeling Toezicht Milieu & Energie

  • 1.

    De afdeling Toezicht Milieu & Energie staat onder leiding van de manager Toezicht Milieu & Energie.

  • 2.

    De afdeling Toezicht Milieu & Energie heeft onder meer de volgende taak:

  • Toezicht bedrijven/milieubelastende activiteiten.

 

Artikel 8 Afdeling Thematisch Toezicht

  • 1.

    De afdeling Thematisch Toezicht staat onder leiding van de manager Thematisch Toezicht.

  • 2.

    De afdeling Thematisch Toezicht heeft onder meer taken op het gebied van:

  • Juridische advisering;

  • Boa’s (‘groen’ en ‘grijs’);

  • Toezicht bodem;

  • Toezicht asbest/sloop;

  • VTH-beleidsvoorbereiding.

 

Artikel 9 Afdeling Projecten en Ontwikkeling

  • 1.

    De afdeling Projecten en Ontwikkeling staat onder leiding van de manager Projecten en Ontwikkeling.

  • 2.

    De afdeling Projecten en Ontwikkeling heeft onder meer taken op het gebied van:

  • Projecten & Programma’s fysieke leefomgeving;

  • Advies RO, Energie en Duurzaamheid;

  • Externe veiligheid;

  • Geluid;

  • Milieu- en bedrijfszonering;

  • Lucht;

  • Geur.

 

Artikel 10 Afdeling Bedrijfsvoering

  • 1.

    De afdeling Bedrijfsvoering staat onder leiding van de manager Bedrijfsvoering.

  • 2.

    De afdeling Bedrijfsvoering heeft onder meer taken op het gebied van:

  • Administratie & secretariaat;

  • Data-analyse en informatiemanagement;

  • Applicatiebeheer;

  • Uitvoering P&C-cyclus en kwaliteit;

  • HRM;

  • Communicatie;

  • Financiën;

  • Projectadministratie.

 

Artikel 11 Manager(s)

De managers hebben onder meer de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • Verantwoordelijk voor het realiseren van de productie, kwaliteit en prestaties van hun afdeling, alsmede de doorontwikkeling daarvan;

  • Integraal management binnen de afgesproken kaders door zelfstandig beslissingen te nemen en daarbuiten met voorstellen te komen die problemen oplossen;

  • Het stimuleren van eigenaarschap;

  • De samenwerking bevorderen en bewaken met andere afdelingen, zodat het geheel aan activiteiten in de keten goed verloopt;

  • Het maken van een jaarlijks afdelingsplan;

  • Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de organisatie op middellange termijn (tactisch) en lange termijn (strategisch).

 

Artikel 11 Bestuurs- en directieadviseur

  • 1.

    De bestuurs- en directieadviseur heeft onder meer de volgende taken:

  • Inhoudelijk voorbereiden van het bestuurlijk besluitvormingsproces, zodat vergaderingen adequaat en efficiënt plaatsvinden;

  • Voortgang bewaken van bestuurlijke actie- en beslispunten;

  • In voorkomende gevallen adviseren van de directeur, het dagelijks en algemeen bestuur.

 

Artikel 12 Controller

  • 1.

    De controller heeft onder meer de volgende taken:

  • Zorg dragen voor advisering over en de uitvoering van planning- en controlcyclus;

  • Zorg dragen voor het toezicht op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de aanwending van financiële middelen en de besluitvorming;

  • Zorg dragen voor risicomanagement en kwaliteitszorg van financiële aard;

  • Melden binnen het managementteam van onrechtmatigheden, niet gemelde risico’s of andere onvolkomenheden als hij deze signaleert.

 

HOOFDSTUK 3 : SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Organisatiebesluit Omgevingsdienst Veluwe”.

 

Artikel 1 4 Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit wordt bekend gemaakt volgens de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van Omgevingsdienst Veluwe van 28 november 2024,

 

Ondertekening

De voorzitter, De secretaris,

 

 

De heer P. Inberg De heer W.M. van Dam

 

 

Naar boven