Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Achterhoek
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Omgevingsdienst Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 854 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Omgevingsdienst Achterhoek | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 854 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling voor klachten tegen het bestuur en medewerkers van de Omgevingsdienst Achterhoek 2017
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Klacht: elke mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over het doen of laten van bestuursorganen van de Omgevingsdienst Achterhoek en onder verantwoordelijkheid van deze bestuursorganen werkzame personen, in de uitoefening van hun functie daaronder niet begrepen klachten van medewerkers van de ODA over medewerkers van de ODA;
Gedraging: het in bepaalde gelegenheden jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door een bestuursorgaan, de voorzitter of lid van een bestuursorgaan of een ambtenaar in functie. Een gedraging van een ambtenaar, verricht in functie wordt aangemerkt als een gedraging van het bestuursorgaan waarbij deze in dienst is;
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Achterhoek d.d. 19 juni 2017,
De Voorzitter,
Joost van Oostrum
De secretaris
Petra van Oosterbosch
Regeling voor klachten tegen het bestuur en medewerkers van de Omgevingsdienst Achterhoek 2017
De regeling volgt het wettelijk systeem. Er wordt onderscheid gemaakt tussen klachten en meldingen. De regeling heeft alleen betrekking op klachten. Van belang is dat bij een melding wordt doorgevraagd of de uiting daadwerkelijk als melding kan worden opgevat of dat de uiting als klacht moet worden opgevat, in welk geval het formele traject wordt gestart. Iets kan beter te snel als klacht worden opgevat, waarbij de afhandeling serieus wordt aangepakt, dan dat een uiting wordt onderschat, waardoor nog meer onvrede kan ontstaan.
In hoofdstuk 1 worden de algemene bepalingen vermeld zoals de begripsbepalingen en het indienen van een klacht.
Hoofdstuk 2 gaat over de rol van de klachtencoördinator die naast zijn rol als de administratieve coördinator tevens een inhoudelijke rol heeft zoals uit het Machtigingsbesluit blijkt. In het voorstel wordt de stafjurist als klachtencoördinator voorgesteld. De keuze hiervoor is gemaakt vanuit haar/zijn (relatief) onafhankelijke positie. Daarnaast voldoet de betrokken functionaris aan de vereiste competenties en vaardigheden, vooral luistervaardigheid, integer handelen, analytische vermogen en besluitvaardigheid.
Hoofdstuk 3 geeft een korte omschrijving van de wijze van klachtbehandeling waarbij verwezen wordt naar het Machtigingsbesluit (zie onder).
Na het doorlopen van de klachtenafhandeling is er de mogelijkheid van het indienen van een klacht bij de Nationale Ombudsman. De ODA heeft in de tekst van de regeling geen voorziening opgenomen van een eigen ombudsfunctie en is daarom bij wet aangesloten bij de Nationale Ombudsman.
Voor meer informatie over de Nationale Ombudsman wordt verwezen naar de site www.nationaleombudsman.nl. Op deze site staat ook vermeld naar welk adres het verzoekschrift kan worden verzonden. Overigens neemt de verwerking van verzendingen aan het antwoordnummer meer tijd in beslag dan verzendingen aan het postbusnummer. Dit is van belang een snelle behandeling van verzoekschrift gewenst is of als de termijn tegen het einde loopt.
In dit besluit worden per orgaan of personeelslaag aangegeven wie bevoegd is de klacht af te handelen en welke onderdelen daarvan met een machtiging aan anderen dan het bevoegde orgaan zijn afgegeven. Daarbij wordt voor elk onderdeel aangegeven wat van toepassing is. Het betreffen de onderdelen Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur, Voorzitter, directeur/secretaris, stafleden, afdelingshoofden en overig personeel. Voor elk is aangegeven wie bevoegd is (eerste kolom) en in welke situaties er machtigingen (tweede kolom) dan wel sub-machtigingen (derde kolom) zijn afgegeven en voor welk onderdeel van de procedure.
Machtigingsbesluit bij de ‘Regeling voor klachten tegen het bestuur en medewerkers van de Omgevingsdienst Achterhoek 2017’
|
Klachten overig personeel 1 |
||||
|
Beslissen dat klacht niet-ontvankelijk is op grond van 9:4 Awb |
||||
|
Beslissen om klacht niet in behandeling te nemen op grond van 9:8 Awb |
||||
|
Verrichten van voorbereidingshandelingen en advisering met het oog op afhandeling klacht |
||||
|
Verschaffen van inlichtingen aan Nationale Ombudsman als deze onderzoek is verzocht |
||||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-854.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.