Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Regio Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Regio Nijmegen | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 623 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Regio Nijmegen | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 623 | ander besluit van algemene strekking |
CONTROLEPROTOCOL OMGEVINGSDIENST REGIO NIJMEGEN 2024
Als voorbereiding op en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening dient het Algemeen Bestuur (AB) een aantal zaken te regelen. Dat doen we met dit controleprotocol. Dit protocol gaat over de jaarrekening 2024 van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) en daarmee ook over het financieel beheer zoals uitgeoefend door het Dagelijks Bestuur (DB) van de ODRN.
Artikel 59 van de Wet op gemeenschappelijke regelingen schrijft voor dat de artikelen 190 tot en met 219 van de Provinciewet “overeenkomstig van toepassing zijn”. Artikel 217 Provinciewet schrijft voor dat het AB één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)
De controle van de jaarstukken, zoals uitgevoerd door de accountant, is gericht op het afgeven van een oordeel over:
Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van: artikel 217, lid 6 Provinciewet, Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) en de Handleiding Regelgeving Accountancy (NBA) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.
3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is de basis van de af te geven controleverklaring door de accountant en van de rechtmatigheidsverantwoording door het dagelijks bestuur.
In de volgende tabel hebben we de percentages voor de berekening van de te hanteren goedkeurings- toleranties opgenomen. Deze percentages komen overeen met het wettelijk minimum zoals opgenomen in het Bado.
De genoemde percentages worden steeds genomen van de totaal begrote lasten, na laatste begrotingswijziging. In de gewijzigde begroting 2024 (vast te stellen in het AB van 29 augustus 2024) van de ODRN is het volgende lastentotaal opgenomen:
In deze tabel ziet u hoe we komen aan het lastentotaal van de begroting 2024:
Wijziging begroting DB-versie nav zienswijzen AB 29 augustus 2024 |
|
Begrotingswijziging plan van aan pak financiën AB 29 augustus 2024 |
|
Dit betekent voor de goedkeuringstoleranties:
Maximaal toegestaan bedrag aan fouten (1%): € 309.560
Maximaal toegestaan bedrag aan onzekerheden (3%): € 928.680
De definitief geldende toleranties worden bepaald aan de hand van de jaarrekening. Hierbij geldt het totaal van gerealiseerde lasten na mutatie reserve als basis.
De rapporteringstolerantie geeft de grens aan waarboven de accountant fouten of onzekerheden individueel rapporteert in het accountantsverslag. Deze tolerantie is gelijk aan of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie.
Voor de rapporteringstolerantie stelt het AB dat de accountant elke fout of onzekerheid boven € 50.000 rapporteert, die hij in het kader van de uitvoering van de accountantscontrole signaleert.
4. Reikwijdte van de accountantscontrole
De accountantscontrole voor het jaar 2024 maakt gebruik van het normenkader (bijlage 1) dat in dit controleprotocol is vastgelegd. Dit kader omvat de voor de accountantscontrole relevante regelgeving van hogere overheden en van de ODRN zelf en is limitatief gericht op:
Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Voorbeelden van deze zgn. externe wetgeving zijn:
5. Rapportage door de accountant
Naar aanleiding van de interim controle brengt de accountant een management letter uit. In deze rapportage bericht de accountant over de kwaliteit van de beheersorganisatie.
Het gaat over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
De accountant rapporteert ook eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door ons gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
Overeenkomstig de Provinciewet doet de account verslag van de jaarrekeningcontrole aan het AB en in afschrift aan het DB. Dit verslag gaat in op bevindingen en conclusies naar aanleiding van de werkzaamheden van de accountant.
In dit verslag gaat de accountant in op de volgende onderwerpen:
Het verslag bevat verder de volgende bijlagen:
In de controleverklaring geeft de accountant, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weer. De accountant geeft een oordeel over zowel de getrouwheid en toetst daarbij ook of de door het dagelijks bestuur afgegeven rechtmatigheidsverantwoording getrouw is. De controleverklaring is bestemd voor het AB, zodat deze de door het DB opgestelde jaarrekening kan vaststellen
Bijlage 1: Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole
In deze bijlage geven we een inventarisatie van de voor de rechtmatigheidscontrole relevante algemene wet- en regelgeving. Als het nodig is, zullen we voor de uitvoering van deze algemene wet- en regelgeving eigen verordeningen en/of beleidsregels opstellen. Al deze regelingen zullen in het kader van de rechtmatigheid worden getoetst voor zover deze door het AB zijn vastgesteld en een externe werking hebben. Met de in dit normenkader gepresenteerde inventarisatie bieden we een minimumkader voor de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-623.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.