CONTROLEPROTOCOL OMGEVINGSDIENST REGIO NIJMEGEN 2024

1. Algemeen

 

 

1.1 Inleiding

Als voorbereiding op en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening dient het Algemeen Bestuur (AB) een aantal zaken te regelen. Dat doen we met dit controleprotocol. Dit protocol gaat over de jaarrekening 2024 van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) en daarmee ook over het financieel beheer zoals uitgeoefend door het Dagelijks Bestuur (DB) van de ODRN.

 

1.2 Doelstelling

Met dit controleprotocol geeft het AB aanwijzingen aan de accountant over:

  • de reikwijdte van de accountantscontrole;

  • de daarvoor geldende normstellingen;

  • de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties;

  • de wet- en regelgeving die in het kader van het financieel beheer onderwerp van de rechtmatigheidscontrole zijn.

 

1.3 Wettelijk kader

Artikel 59 van de Wet op gemeenschappelijke regelingen schrijft voor dat de artikelen 190 tot en met 219 van de Provinciewet “overeenkomstig van toepassing zijn”. Artikel 217 Provinciewet schrijft voor dat het AB één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

 

 

2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

 

 

De controle van de jaarstukken, zoals uitgevoerd door de accountant, is gericht op het afgeven van een oordeel over:

  • 1.

    Het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

  • 2.

    De getrouwheid van de door het dagelijks bestuur afgegeven rechtmatigheidsverantwoording;

  • 3.

    Het in overeenstemming zijn van de door het Dagelijks Bestuur (DB) opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 190 Provinciewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

  • 4.

    De inrichting van het financiële beheer en de financiële organisatie zodat deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • 5.

    De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

 

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van: artikel 217, lid 6 Provinciewet, Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) en de Handleiding Regelgeving Accountancy (NBA) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.

 

3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

 

 

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.

 

3.1 Goedkeuringstoleranties

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is de basis van de af te geven controleverklaring door de accountant en van de rechtmatigheidsverantwoording door het dagelijks bestuur.

 

In de volgende tabel hebben we de percentages voor de berekening van de te hanteren goedkeurings- toleranties opgenomen. Deze percentages komen overeen met het wettelijk minimum zoals opgenomen in het Bado.

 

Controleverklaring

 

Goedkeurend

Beperking

Oordeel-onthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (% lasten)

≤ 1%

> 1% < 3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

> 3% < 10%

≥ 10%

-

 

De genoemde percentages worden steeds genomen van de totaal begrote lasten, na laatste begrotingswijziging. In de gewijzigde begroting 2024 (vast te stellen in het AB van 29 augustus 2024) van de ODRN is het volgende lastentotaal opgenomen:

€ 30.956.000

In deze tabel ziet u hoe we komen aan het lastentotaal van de begroting 2024:

In €* 1.000

 

Lastentotaal begroting 2024 DB 18 april 2024

30.827

Wijziging begroting DB-versie nav zienswijzen AB 29 augustus 2024

-71

Begrotingswijziging plan van aan pak financiën AB 29 augustus 2024

200

Lastentotaal inclusief wijzigingen

30.956

 

 

Dit betekent voor de goedkeuringstoleranties:

 

Maximaal toegestaan bedrag aan fouten (1%): € 309.560

Maximaal toegestaan bedrag aan onzekerheden (3%): € 928.680

 

De definitief geldende toleranties worden bepaald aan de hand van de jaarrekening. Hierbij geldt het totaal van gerealiseerde lasten na mutatie reserve als basis.

 

3.2 Rapporteringstoleranties

De rapporteringstolerantie geeft de grens aan waarboven de accountant fouten of onzekerheden individueel rapporteert in het accountantsverslag. Deze tolerantie is gelijk aan of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie.

Voor de rapporteringstolerantie stelt het AB dat de accountant elke fout of onzekerheid boven € 50.000 rapporteert, die hij in het kader van de uitvoering van de accountantscontrole signaleert.

 

 

4. Reikwijdte van de accountantscontrole

 

 

De accountantscontrole voor het jaar 2024 maakt gebruik van het normenkader (bijlage 1) dat in dit controleprotocol is vastgelegd. Dit kader omvat de voor de accountantscontrole relevante regelgeving van hogere overheden en van de ODRN zelf en is limitatief gericht op:

 

  • a.

    De naleving van wettelijke kaders

Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Voorbeelden van deze zgn. externe wetgeving zijn:

  • i.

    Algemene verbindende voorschriften van de EU, zoals de Europese Aanbestedingsrichtlijnen;

  • ii.

    Wet- en regelgeving waarin nadere voorschriften zijn opgenomen inzake specifieke uitkeringen en subsidies vanuit de EU, het Rijk en andere subsidieverstrekkende instanties;

  • iii.

    Fiscale en sociale wet- en regelgeving die door gemeenschappelijke regelingen moeten worden nageleefd;

  • iv.

    Overige algemene wet- en regelgeving, zoals AWB (i.v.m. subsidiebepalingen) en Bezoldigingswetten en –besluiten;

  • v.

    Gemeente- en Provinciewet;

  • vi.

    Wetgeving en regelgeving die inrichtingsvereisten voorschrijven (voorbeeld BBV);

  • vii.

    Specifieke wet- en regelgeving ten behoeve van de eigen taakuitvoering.

 

  • b.

    De naleving van de eigen kaders van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen:

Een overzicht van deze kaders vindt u in bijlage 1.

 

 

5. Rapportage door de accountant

 

 

5.1 Management letter

Naar aanleiding van de interim controle brengt de accountant een management letter uit. In deze rapportage bericht de accountant over de kwaliteit van de beheersorganisatie.

Het gaat over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

De accountant rapporteert ook eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door ons gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

 

5.2 Accountantsverslag

Overeenkomstig de Provinciewet doet de account verslag van de jaarrekeningcontrole aan het AB en in afschrift aan het DB. Dit verslag gaat in op bevindingen en conclusies naar aanleiding van de werkzaamheden van de accountant.

 

In dit verslag gaat de accountant in op de volgende onderwerpen:

  • 1.

    Managementsamenvatting

  • 2.

    Opdracht, scope en uitkomsten

  • 3.

    Financiële analyse

  • 4.

    Aandachtspunten en bevindingen in de controle

  • De accountant licht gesignaleerde onrechtmatigheden toe en specificeert deze gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

  • 5.

    Actuele ontwikkelingen

 

Het verslag bevat verder de volgende bijlagen:

  • A.

    Goedkeuringstolerantie en rapporteringstolerantie

  • B.

    Niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden

  • De accountant geeft fouten of onzekerheden weer die de rapporteringstolerantie in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden.

 

5.3 Controleverklaring

In de controleverklaring geeft de accountant, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weer. De accountant geeft een oordeel over zowel de getrouwheid en toetst daarbij ook of de door het dagelijks bestuur afgegeven rechtmatigheidsverantwoording getrouw is. De controleverklaring is bestemd voor het AB, zodat deze de door het DB opgestelde jaarrekening kan vaststellen

 

 

 

 

 

Bijlage 1: Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole

In deze bijlage geven we een inventarisatie van de voor de rechtmatigheidscontrole relevante algemene wet- en regelgeving. Als het nodig is, zullen we voor de uitvoering van deze algemene wet- en regelgeving eigen verordeningen en/of beleidsregels opstellen. Al deze regelingen zullen in het kader van de rechtmatigheid worden getoetst voor zover deze door het AB zijn vastgesteld en een externe werking hebben. Met de in dit normenkader gepresenteerde inventarisatie bieden we een minimumkader voor de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole.

 

 

Externe regelingen:

 

Algemeen

  • Burgerlijk Wetboek;

  • Algemene Wet Bestuursrecht;

  • Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • Gemeentewet;

  • Provinciewet;

  • Wet milieubeheer;

  • Wet bodembescherming;

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

Verslaggeving en controle

  • Besluit begroting en verantwoording voor provincies en gemeenten;

  • Besluit accountantscontrole decentrale overheden;

  • Wet BIBOB;

 

Fiscaal

  • Fiscale wetgeving: Wet op de omzetbelasting, Wet Modernisering Vpb-plicht voor overheidsondernemingen;

 

Financiering

  • Wet financiering decentrale overheden;

  • Regeling Schatkistbankieren decentrale overheden;

 

Aanbesteding

  • Europese aanbestedingsrichtlijnen;

  • Aanbestedingswet 2012;

 

Sociale wetgeving

  • Ambtenarenwet;

  • Sociale verzekeringswetten;

  • Arbeidsomstandighedenwet;

  • Pensioenwet;

  • CAO SGO, arbeidsvoorwaardenreglement en personeelshandboek;

  • Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector;

 

Informatievoorziening

  • Wet Open Overheid (WOO);

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

 

Interne Regelingen en kaders:

  • Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • Financiële verordening ODRN 2023;

  • Controleverordening ODRN 2023;

  • Treasurystatuut ODRN 2021;

  • Begroting 2024;

  • Mandaatregelingen van voorzitter, dagelijks bestuur en algemeen bestuur aan directeur en afdelingshoofden;

  • Arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) Gelderse Omgevingsdiensten.

 

 

Naar boven