Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Kennemerland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Kennemerland | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 496 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Kennemerland | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 496 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening bestuurscommissie Openbare Veiligheid
De Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) is door de gemeenten in de regio in het leven geroepen als brede gemeenschappelijke regeling, vanuit de wens te komen tot een robuuste organisatie op het gebied van veiligheid en gezondheid. De wens was door het samenbrengen van meerdere taken, de organisatie efficiënt en met voldoende kwaliteit te kunnen laten functioneren.
De Wet veiligheidsregio’s brengt met zich mee dat het algemeen bestuur alleen kan bestaan uit burgemeesters. En de Wet gemeenschappelijke regeling brengt met zich mee dat het vaststellen van begroting en jaarverslag voorbehouden is aan dat algemeen bestuur.
Het is echter de uitdrukkelijke wens van de aangesloten gemeenten dat wethouders vanuit hun taak binnen de onderscheiden colleges volledig invulling kunnen geven aan hun verantwoordelijkheid voor hun portefeuille, ook waar gemeentelijke taken regionaal zijn gebundeld bij de VRK. Met dit doel zijn bestuurscommissies ingericht. Aan de bestuurscommissies worden door het algemeen bestuur alle verantwoordelijkheden overgedragen die vallen binnen het domein van de bestuurscommissie.
Het algemeen bestuur houdt wettelijk gezien de eindverantwoordelijkheid voor begroting en jaarverslag. Van de leden van de bestuurscommissies wordt verwacht dat zij de verantwoordelijkheid voor hun aandeel in het aansturen van de regionale taken van de VRK breed invullen, dus ook met oog voor de financiën, zeker daar de gemeenten de belangrijkste financier van de VRK zijn.
In bijgaand reglement wordt de taak van bestuurscommissie beschreven, en wordt aangegeven hoe de bestuurscommissie zich verhoudt tot de andere bestuursorganen van de VRK. Einddoel is een bestuurlijk samenspel dat leidt naar een goed bestuurde gemeenschappelijke regeling, waarin iedere bestuurder de eigen rol en verantwoordelijkheid volledig waar kan maken.
In het licht van bovenstaande overwegingen besluit het algemeen bestuur vast te stellen volgende:
Er is een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 25 van de Wgr met de naam ‘bestuurscommissie Openbare Veiligheid,, verder in deze verordening aangeduid met "bestuurscommissie".
Artikel 2: Doel en taken bestuurscommissie
alsmede taken van het algemeen bestuur welke in aansluiting op artikel 9 van de gemeenschappelijke regeling bij besluit van het (de) bevoegde bestuursorga(a)n(en) van gemeenten of derden aan de VRK zijn gemandateerd, dan wel waarvoor volmacht of machtiging is verleend, die door de VRK zijn aanvaard, en die betrekking hebben op het gebied van brandweer, crisisbeheersing of aanverwante beleidsterreinen (BCOV)
De bestuurscommissie heeft de taak om haar beslissingsbevoegdheden in te zetten voor een doeltreffende en doelmatige uitoefening c.q. uitvoering van de door het algemeen bestuur aan de bestuurscommissie overgedragen taken en bevoegdheden, voor zover deze taken en bevoegdheden niet zijn gemandateerd aan de directie.
De bestuurscommissie heeft daarnaast tot taak het algemeen bestuur dan wel het dagelijks bestuur te adviseren over alle onderwerpen die betrekking hebben of van invloed zijn op het werkveld van de bestuurscommissie, maar die binnen de formele besluitvormingsbevoegdheden van het algemeen bestuur respectievelijk dagelijks bestuur vallen.
Volgend uit lid 1, bepaalt de bestuurscommissie de prioriteiten binnen het betrokken begrotingsprogramma 1 , binnen de voorwaarden die gemeenten en andere financiers hebben gesteld
Waar de taak van de bestuurscommissie overlap heeft met verantwoordelijkheden van het dagelijks bestuur, met name waar het gaat om bedrijfsvoeringsaspecten binnen het werkveld van de bestuurscommissie, adviseert de voorzitter van de bestuurscommissie het dagelijks bestuur over relevante ontwikkelingen.
De bestuurscommissie kan voor specifieke dossiers of onderwerpen portefeuillehouders aanwijzen. De portefeuillehouders worden door of namens de directie betrokken bij de agendering van relevante onderwerpen in de bestuurscommissie. Daarnaast zijn de portefeuillehouder het bestuurlijke gezicht van de VRK op betreffende dossiers en vertegenwoordigen zij de VRK in bestuurlijke overleggen. De secretaris ziet erop toe dat de portefeuillehouders worden geïnformeerd en geconsulteerd bij belangrijke inhoudelijke en organisatorische ontwikkelingen binnen een dossier.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-496.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.