Blad gemeenschappelijke regeling van DCMR Milieudienst Rijnmond
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| DCMR Milieudienst Rijnmond | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 3257 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| DCMR Milieudienst Rijnmond | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 3257 | ander besluit van algemene strekking |
[Het algemeen bestuur van DCMR Milieudienst Rijnmond;
gezien het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 9 oktober 2025:
Hoofdstuk 1 — Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin de gemeenschappelijke regeling, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt
Hoofdstuk 2 — Begroting en verantwoording
Artikel 2 — Vaststelling programma-indeling en paragrafen
Artikel 3 — Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de begroting wordt een uitvoeringskader opgesteld en per taakveld per programma een raming van de in het begrotingsjaar te realiseren producten. Bij de jaarstukken wordt verantwoording afgelegd over het gerealiseerde beleid en per programma een overzicht gegeven van de in het begrotingsjaar gerealiseerde producten.
De begroting bevat een raming en de jaarstukken bevatten een realisatie van de baten en lasten per taakveld per programma. De begroting bevat voor de programma's en externe projecten een raming en de jaarstukken bevatten een vaststelling van de meerjarige baten en lasten. Nieuwe investeringen worden per investeringscategorie weergegeven.
Artikel 4 — Autorisatie begroting en investeringskredieten
Het algemeen bestuur autoriseert met het vaststellen van de begrotingde baten en de lasten per programma per taakveld. De totale baten en lasten per taakveld van de dienst zijn gelijk aan de totale kosten van de werkplannen voor de deelnemers en de kosten voor de opdrachtgevers voor de externe projecten.
Indien de directeur voorziet dat een werkplan per saldo met meer dan 15% dreigt te worden over- of onderschreden, meldt de directeur dit aan de betreffende deelnemer en in de vergadering van het dagelijks bestuur. De directeur voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget, of een voorstel voor bijstelling van het beleid. Tevens vindt bij de (wijziging van) programma's voor de deelnemers vooraf overleg met de betrokken deelnemer plaats.
Twee keer per jaar legt het dagelijks bestuur een begrotingswijziging voor aan het algemeen bestuur. Van een begrotingswijziging is sprake wanneer de totale baten en lasten van de dienst en/of het financieel kader van een deelnemer afwijken van de oorspronkelijk door het algemeen bestuur vastgestelde kader. Wanneer er geen sprake is van een begrotingswijziging meldt het dagelijks bestuur dit ook aan het algemeen bestuur.
Artikel 5 — Tussentijdse rapportages
De directeur stelt het dagelijks bestuur door middel van tussentijdse rapportages op de hoogte over de realisatie van de begroting van de dienst. Er wordt minimaal acht maal per jaar gerapporteerd en minimaal twee maal geagendeerd voor bespreking. Dit betreft de rapportage over de eerste vier en de eerste acht maanden van het kalenderjaar.
Hoofdstuk 3 — RechtmatigheidsverantwoordingArtikel 7. Verantwoordelijkheid rechtmatigheid toetsHet dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de toetsing van de rechtmatigheid en legt hierover verantwoording af aan het algemeen bestuur in de vorm van een rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening.Artikel 8. Verantwoordings- en rapporteringsgrens rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 9. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheers handelingen. De eisen/ voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur jaarlijks uiterlijk op 31 december ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheers handelingen kunnen voortvloeien.
Artikel 10. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma's, waarbinnen de financiële beheers handelingen tot stand zijn gekomen.
a. Een voorstel van het dagelijks bestuur tot wijziging van de begroting is goedgekeurd door het algemeen bestuur.b. Bij investeringsprojecten wordtde begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaalbedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.c. De overschrijding past binnen het door het algemeen bestuur geaccordeerde beleid.d. Er sprake is van een kostenoverschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.e. De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse management rapportage.f. De overschrijding gerelateerd is aan onvoorziene personele omstandigheden zoals bij langdurige ziekte.g. Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.h. Overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van lasten en baten zijn op zichzelf niet onrechtmatig, indien dit via gebruikelijke wijze tijdig gemeld is aan het AB.
Gebruikelijke meldingen aan het AB zijn opgenomen in een tussentijdse rapportage, of een in de P&C cyclus opgenomen product en/of zijn gemeld in de jaarstukken over het betreffende boekjaar.
Begrotingsonrechtmatigheden die binnen de beleidskaders van het algemeen bestuur passen neemt het dagelijks bestuur op in de rechtmatigheidsverantwoording. Dit voor zover deverantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden. Het dagelijks bestuur licht deze onrechtmatigheden nader toe in de paragraaf bedrijfsvoering.
Artikel 11. Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium
Hoofdstuk 4 — Financieel beleid
Artikel 12 — Waardering en afschrijving vaste activa
Artikel 13 — Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van de producten en diensten van de dienst wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Alle (directe en indirecte) kosten worden toegerekend aan de tarieven die in rekening worden gebracht. De directe uren zijn de uren die besteed worden aan het te leveren product of de te leveren dienst.
Artikel 14 — Reserves en voorzieningen
De algemene reserve wordt mede bepaald op basis van de omvang van de geïdentificeerde risico's in de paragaaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting. Dit borgt dat incidentele tekorten kunnen worden opgevangen binnen de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling en niet hoeven te worden geïnd bij de deelnemers.
Artikel 15 — Prijzen economische activiteiten
Artikel 16 — Financieringsfunctie
De directeur zorgt voor de kaders en de inrichting van de financieringsfunctie en zorgt voor:
Hoofdstuk 5 — Paragrafen bij begrotingen jaarstukken
Artikel 17 — Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Artikel 18 — Onderhoud kapitaalgoederen
Het dagelijks bestuur neemt in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen van de begroting en de jaarstukken naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Het dagelijks bestuur neemt in de paragraaf financiering van de begroting en de jaarstukken de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Het dagelijks bestuur neemt in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting en de jaarstukken naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
Hoofdstuk 6 — Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 22 — Financiëleorganisatie
Het dagelijks bestuur draagt in ieder geval zorg voor:
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 20 onder a. Daarnaast informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Het dagelijks bestuur zorgt voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de organisatie met dien verstande dat – voor zover van toepassing – de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 4 jaar. Bij afwijkingen in de administratie neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 24 — Inwerkingtreding en citeertitel
organisatie DCMR Milieudienst Rijnmond 2025.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 11 december 2025.
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling worden geactiveerd indien sprake is van een identificeerbaar individueel project, met een concreet toekomstig economisch of maatschappelijk nut. De activering vindt uitsluitend plaats indien wordt voldaan aan de voorwaarden uit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Deze kosten worden lineair afgeschreven in maximaal 5 jaar.
3 De vaste activa met economisch nut worden, ingaande op de datum van oplevering of ingebruikname, lineair afgeschreven. Hierbij worden de volgende termijnen gehanteerd:
Activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van € 50.000 of lager, of een verwachte levensduur van 3 jaar of korter, worden niet geactiveerd. Een uitzondering hierop vormt meetapparatuur: deze wordt altijd geactiveerd vanwege het structurele en duurzame karakter binnen de bedrijfsvoering, ongeacht de aanschafwaarde of levensduur.
5 De componententheorie wordt toegepast. Dit houdt in dat investeringen met een individueel investeringsbedrag lager dan € 50.000 maar met een afschrijvingstermijn van 5 jaar of langer, toch kunnen worden geactiveerd.
7 Restwaarde van de activa die geheel is afgeschreven, wordt bij verkoop via de resultaatbestemming toegevoegd aan de algemene reserve van de organisatie.
Voor het bepalen van de afschrijvingsduur wordt de economische levensduur bepaald. De economische levensduur is beëindigd op het moment dat de aan het actief toe te rekenen jaarlasten hoger zijn dan de aan het actief toe te rekenen jaaropbrengsten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-3257.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.