Archiefverordening Senzer 2024

Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Senzer,

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 8 april 2024;

gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995;

gezien het advies van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) ;

besluit vast te stellen de Archiefverordening Senzer 2024:

Artikel 1. Zorgplicht dagelijks bestuur

1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van het openbaar lichaam Senzer.

2. Het dagelijks bestuur draagt hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het informatiebeleid van het openbaar lichaam Senzer en treft daartoe de nodige maatregelen.

Artikel 2. Taken streekarchivaris

1. De streekarchivaris brengt jaarlijks aan het dagelijks bestuur verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van het openbaar lichaam Senzer die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

2. De streekarchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan het dagelijks bestuur over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden van het openbaar lichaam Senzer die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 3. Verantwoording door het dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur jaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van het openbaar lichaam Senzer. Zij voegt daarbij in ieder geval:

a. het verslag van de streekarchivaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;

b. voor zover van toepassing, de gedurende de betreffende periode door de streekarchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid, en

c. een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.

Artikel 4. Beschikbaarstelling gegevens voor verantwoording, toezicht en publicatie

Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het beschikbaar stellen en uploaden van gegevens ten behoeve van de verantwoording aan het algemeen bestuur en het interbestuurlijke archieftoezicht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het informatiesysteem dat het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten of diens opvolger daarvoor ter beschikking stelt.

Artikel 5. Intrekking oude verordening

De Archiefverordening Senzer 2023 wordt ingetrokken.

Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2024.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening Senzer 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Senzer op 12 juni 2024.

 

 

 

Namens deze,

E. de Vries

Voorzitter

R. van Rinsum

Secretaris

Naar boven