Ontwerpbegroting 2026 en meerjarenperspectief 2027-2029 GBTwente

 

Voorstel voor het algemeen bestuur van GBTwente

Van Het dagelijks bestuur van GBTwente

Vergaderdatum 2 juli 2025

 

Onderwerp

Ontwerpbegroting 2026 en meerjarenperspectief 2027-2029

 

Voorstel

a. Kennisnemen van de ontvangen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026;

b. Kennisnemen van de verstuurde reactie van het dagelijks bestuur op de ontvangen zienswijzen op de opwerp-begroting;

c. De begroting 2026 en het Meerjarenperspectief 2027-2029 vaststellen.

 

Toelichting

Zienswijze

Bij brief van 2 april 2025 is de ontwerp begroting 2026 en het meerjarenperspectief 2027-2029 van GBTwente aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten van GBTwente toegezonden. De gemeenteraden zijn in de gelegenheid gesteld vóór 26 juni 2025 hun zienswijze over deze begroting naar voren te brengen aan het dagelijks bestuur van GBTwente. Onderstaand treft u een overzicht van de ontvangen zienswijzen per gemeente aan.

 

In bijlage 1 treft u de ontvangen zienswijzen aan en in bijlage 2 de verstuurde reactie van het dagelijks bestuur op deze zienswijzen. Het dagelijks bestuur ziet gezien de ontvangen zienswijzen geen aanleiding om de begroting 2026 aan te passen en verzoekt het algemeen bestuur de begroting 2026 conform het voorstel vast te stellen.

 

Toelichting op de begroting 2026

De begroting 2026 is conform het advies van de kerngroep Financiën van de deelnemende gemeenten opgesteld. De uitgangspunten zijn vermeld in de begroting.

 

De totale begrote lasten (voor toevoeging aan de reserve) bedragen € 16.558.812 en de begrote baten bedragen € 16.675.132. De begroting laat voor de mutaties in de reserves een overschot zien van € 116.320. Er is € 77.547 van de winst op de FUO-opdrachten verdisconteerd in de bijdrage van de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling.

 

In de begroting 2026-2029 is reeds verwerkt dat een deel van het geraamde overschot aan de reserve wordt toegevoegd tot aan de maximaal toegestane hoogte van de reserve “Jaarresultaten”. De daadwerkelijke reservemutatie wordt bij bepaling van het jaarrekeningresultaat 2026 door het algemeen bestuur bepaald.

 

De begrote lasten voor mutaties in de reserve stijgen van € 16.470.500 in de primitieve begroting 2025 naar € 16.558.800 in de primitieve begroting 2026, een toename van € 88.300.

 

In onderstaande tabel is zichtbaar gemaakt welke mutaties in de primitieve begroting 2026 hebben plaats gevonden:

 

 

 

Hieronder wordt een toelichting gegeven op belangrijkste ontwikkelingen:

 

1. Autonome ontwikkelingen

 

Loonindexatie (conform advies werkgroep “Verbonden partijen”);

In oktober 2024 is er vanuit de werkgroep “Verbonden partijen” een advies ontvangen over de toe te passen loonindexatie voor de begroting 2026. De loonindex voor het jaar 2026 bedraagt 6,8% (waarvan 4,7% al was meegenomen in de begroting 2025 en er ten opzichte van 2025 een stijging is van 2,1%). De loonindexatie naar de primitieve begroting 2026 bedraagt € 195.100.

 

Prijsindexatie (conform advies werkgroep “Verbonden partijen”);

Het advies geeft ook een actualisatie van de prijsindexatie aan. De gesaldeerde prijsontwikkeling voor 2026 bevat ook correcties voor de jaren 2023, 2024 en 2025. De geadviseerde indexatie voor 2026 bedraagt 4,9%. De prijsindexatie naar de primitieve begroting 2026 bedraagt € 332.300.

 

2. Bijdrage aan het ravijnjaar gemeenten 2026

 

Bij het opstellen van deze begroting zijn de voorgestelde optimalisaties financieel verwerkt.

De totale kostenbesparing bedraagt structureel € 428.500. Hieronder staat verwoord welke budgetten worden aangepast:

a) € 300.000 aan inhuur aframen waarvan € 200.000 bijstelling op het inhuurbudget voor de bezwaarafhandeling en € 100.000 voor de afhandeling beroepschriften.

b) € 10.000 aframen op controle hondenbelasting door de controle anders uit te voeren.

c) € 25.000 aframen op controle toeristenbelasting door de controle anders uit te voeren.

d) € 23.500 aframen op huisvestingskosten.

e) € 50.000 aframen op facilitaire kosten als gevolg van nieuwe gunstigere contracten voor schoonmaak en warme dranken.

f) € 5.000 aframen op advieskosten door het in eigen beheer uitvoeren van medewerkers- tevredenheidsonderzoeken en een cultuurscan.

g) € 15.000 aframing kosten diensten van derden bij waardebepaling door het gezamenlijk met andere samenwerkingsverbanden opzetten van de reclamecampagne.

 

Naast de genoemde kostenbesparing is als gevolg van autonome ontwikkelingen ook sprake van een kostentoename op een tweetal budgetten van totaal € 71.800, als volgt opgebouwd:

a) € 16.800 verhoging voor het verkrijgen van mutaties uit de Basisregistratie Persoonsgegevens. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft laten weten dat de tarieven als gevolg van noodzakelijke ICT-investeringen vanaf 2025 met € 16.800 gaat stijgen naar € 36.200.

b) € 55.000 verhoging portokosten. Recent is de Europese Aanbesteding voor postdiensten gegund. De ingediende prijzen binnen deze aanbesteding liggen hoger dan de prijzen binnen het huidige contract dat niet meer verlengd kon worden. Als gevolg van deze prijsstijging moeten we het budget met € 55.000 verhogen.

Rentebaten

Naast deze kostenbesparing willen we ook de opbrengsten van de gemeenten verhogen. Door een positief rentetarief zijn er rentebaten binnen het schatkistbankieren. In 2023 bedroeg de rentebate zo’n € 479.000 en in 2024 bedroeg de rentebate zo’n € 695.000. Dit is per saldo een gemiddelde renteopbrengst van totaal zo’n € 587.000. In de begroting 2026 is een berekening per gemeente opgenomen om daarmee een handreiking te geven over de hoogte van de mee te nemen rentebate binnen de eigen gemeentelijke meerjarenbegroting 2026-2029.

 

Aanvullende bijdrage aan Ravijnjaar gemeenten 2026

 

Naast de hierboven genoemde bijdrage aan het ravijnjaar 2026 heeft GBTwente een aanvullende bijdrage geleverd. In de eigen concept begroting 2026 hebben wij € 25.000 aan rentebaten vanuit het schatkistbankieren geraamd. Daarnaast is de geschatte dotatie aan de voorziening spaarverlof (€ 17.600) opgenomen in de begroting zonder hiervoor extra bijdrage te vragen. De dekking komt vanuit een diverse budgetten waar nog iets ruimte in zat.

 

Samengevat:

Het totale voordeel dat GBTwente hiermee kan bijdragen aan voorbereiding op het ravijnjaar 2026 bedraagt is opgebouwd uit € 428.500 lastenvermindering en € 71.800 stijging van de lasten (per saldo € 356.700), verhoging van de baten met € 25.000 en daarnaast en flinke rentebate van gemiddeld € 587.000 die de gemeenten zelf op basis van eigen inzicht in de gemeentelijke begroting kunnen opnemen. In de kadernota 2026 was al een indicatie van € 613.800 (gebaseerd op de verwachte renteopbrengst 2024 bij de 2e bestuurs-rapportage 2024) aan extra renteopbrengsten aangegeven.

 

In de richtlijnen voor de loon- en prijsindexering is door de deelnemende gemeenten aangegeven dat als de gemeenschappelijke regelingen onvoldoende respons laten zien op de oproep van de gemeenten om solidariteit te tonen in het bestrijden van de financiële pijn, het niet ondenkbaar is dat er een generieke budgetkorting door de gemeenten wordt overwogen. Gezien de sturing die GBTwente heeft laten zien in al gerealiseerde en nog te realiseren procesoptimalisaties en de besparingen die daaruit voorvloeien en wij nu verdisconteren in deze begroting, willen wij de kanttekening maken om hier per gemeenschappelijke regeling naar te kijken en alleen daar waar niet wordt meebewogen een generieke budgetkorting toe te passen.

 

3. Budgettair neutrale verschuivingen

 

Als gevolg van de gevraagde formatie-uitbreiding van 1,55 fte taxateur wonen worden de lasten op basis van de beschreven systematiek bij de loonindex met € 125.560 verhoogd (loonsom in 2024 voor deze functie geraamd op basis van de spelregels voor vacature-ruimte). Als dekking wordt het inhuurbudget met dit bedrag verlaagd, waardoor deze formatie-uitbreiding budgetneutraal plaats vindt.

 

Als gevolg van het laten vrijvallen van 0,39 fte adviseur bedrijfsvoering worden de lasten op basis van de beschreven systematiek bij de loonindex met € 35.401 verlaagd en voor hetzelfde bedrag wordt het inhuurbudget verhoogd. Hiermee is ook deze omzetting budgetneutraal.

 

Daarnaast vraagt informatiebeveiliging steeds meer van onze organisatie. Om onze weerbaarheid te kunnen borgen hebben wij de formatie voor adviseur bedrijfsvoering met 0,5 fte verminderd en de formatie voor CISO met 0,5 fte verhoogd. Daarmee komt de formatie voor CISO op 1 fte. En zoals bij de aanvullende bijdrage aan het ravijnjaar aangegeven is ook de geschatte dotatie aan het spaarverlof budgetneutraal in de begroting verwerkt.

 

4. Overige ontwikkelingen 2026;

 

Lonen

Uitgangspunt voor het berekenen van de juiste salarissom 2026 inclusief de hierboven al genoemde index voor het jaar 2026 is de actuele salarisstaat inclusief sociale lasten op basis van personele formatie tegen actuele loonkosten op 31-12-2024, geëxtrapoleerd op jaarbasis. Ten opzichte van 2025 zie je een voordeel op de lonen. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat de geraamde vacatureruimte in de begroting 2025 inmiddels deels is ingevuld Hierbij heeft de inschaling plaatsgevonden op een lager niveau dan de vacatureruimte was geraamd.

 

Kapitaallasten

Op basis van het investeringsplan 2026 zijn de kapitaallasten aangepast. In paragraaf 4.5.2. en in hoofdstuk 8 van de begroting 2026-2029 staat beschreven welke investeringen in 2026 gepland staan. De afschrijving zal hierdoor met € 18.400 afnemen ten opzichte van de begroting 2025.

 

Vennootschapsbelasting

Als gevolg van de wijzigingen in de opbrengsten van de FUO-opdrachten bij Berkelland en Bronckhorst is er sprake van een verwachte vennootschapsbelasting van € 45.475 over 2026.

 

Desintegratiekosten

Op basis van gemaakte afspraken is er nog sprake van deels doorbelasting aan de gemeente Haaksbergen voor wat betreft de hondenbelasting.

 

Onvoorzien

De post “Onvoorzien” is conform de verordening financiële beleid, beheer en organisatie geraamd op 1% van de begrote lasten (€ 163.949).

 

Ontwikkeling gemeentelijke bijdrage

In onderstaande tabel is weergegeven hoe de gemeentelijke bijdrage wijzigt ten opzichte van de primitieve begroting 2025. Naast de mutatie in bijdrage is ook de gemiddelde rentebate over de afgelopen twee jaar weergegeven, zodat naast de onderdelen van de kaderbrief die in de begroting van GBTwente zijn verwerkt, ook het effect van deze rentebaten zichtbaar is:

 

 

Voor het meerjarenperspectief van de gemeentelijke bijdrage wordt verwezen naar het Meerjarenperspectief 2027-2029, dat integraal onderdeel uitmaakt van de begroting.

 

Conform artikel 25 lid 1 Gemeenschappelijke Regeling GBTwente ligt de bevoegdheid tot vaststelling van de begroting bij het algemeen bestuur.

 

Bijlage

1. Zienswijzen deelnemende gemeenten

2. Verstuurde reactie van het dagelijks bestuur op de ontvangen zienswijzen

3. Begroting 2026 en meerjarenperspectief 2027-2029

 

 

 

 

 

 

 

Besluit

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente:

a. heeft kennis genomen van de ontvangen zienswijzen betreffende de ontwerpbegroting 2026;

b. heeft kennis genomen van de verstuurde reactie van het dagelijks bestuur op de ontvangen zienswijzen op de ontwerpbegroting 2026;

c. stelt de begroting 2026 en het meerjarenperspectief 2027-2029 vast.

 

Ondertekening

 

Secretaris

 

De heer J.A.G. Cloosterman

………………………………….

 

 

Voorzitter

 

Mevrouw E. Zinkweg-Ankoné

…………………………………….

 

 

 

Naar boven