Blad gemeenschappelijke regeling van Metropoolregio Eindhoven
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Metropoolregio Eindhoven | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1536 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Metropoolregio Eindhoven | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1536 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Woningbouwversnelling Beethoven Vastgoed Exploitatie Metropoolregio Eindhoven
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Middenhuurwoning: voor verhuur bestemde zelfstandige woonruimte met een aanvangshuurprijs van ten minste het bedrag, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder a, van de Wet op de huurtoeslag, en ten hoogste de maximale huurprijs behorende bij het puntenaantal, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het Besluit huurprijzen woonruimte, met inbegrip van, voor zover van toepassing, de vermeerdering, bedoeld in artikel 8a, vierde lid, van dat besluit;
Artikel 2 Reikwijdte en toepassingsbereik
Doel van deze verordening is om door middel van subsidie projecten in gemeenten van MRE te stimuleren. Hiermee worden de doelstellingen uit het convenant Beethoven bereikt, wordt woningbouw versneld en wordt de beschikbaarheid van betaalbare woningen vergroot.
Hoofdstuk 2 Projectfinanciering via subsidiëring
Paragraaf 1 Algemene subsidievoorwaarden
Subsidie wordt verstrekt aan een publiekrechtelijke rechtspersoon in de vorm van een gemeente die onderdeel uitmaakt van MRE.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 6 Subsidievorm Subsidieplafond en Subsidiehoogte
In projecten kunnen bedragen worden toegewezen voor sociale huurwoningen binnen de drie huurcategorieën, indien deze op het moment van de subsidie aanvraag formeel vastliggen. Indien de verdeling onbekend is op het moment van de subsidieaanvraag wordt de bijdrage onder de liberalisatiegrens als uitgangspunt genomen.
Paragraaf 2: De subsidieverlening
De aanvraag ten behoeve van een project wordt ingediend bij het Dagelijks Bestuur van 1 oktober 2025 tot en met 30 oktober 2025.
Het Dagelijks Bestuur verstrekt geen voorschot op het verleende subsidiebedrag. De subsidie wordt uit betaald na vaststelling van de subsidie.
Artikel 13 Verplichtingen verbonden aan de subsidie
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet binnen twee jaar na de aanvraag voor subsidie kan worden gestart, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij het Dagelijks Bestuur tot verlenging met maximaal 1 jaar, mits het project uiterlijk 31 december 2033 kan worden opgeleverd.
Paragraaf 3 Vaststelling van de subsidie
Het Dagelijks Bestuur neemt binnen drie maanden na ontvangst van de vaststellingsaanvraag een besluit tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotbepalingen
Het Dagelijks Bestuur kan deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van deze regeling zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Het Dagelijks Bestuur zendt een jaar na inwerkingtreding van deze verordening aan het Algemeen Bestuur een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze verordening in de praktijk, waarbij wordt ingegaan op de voortgang in de gehonoreerde projecten en de wijze waarop projecten een bijdrage leveren aan het convenant Beethoven in de woningbouwopgaven binnen Metropoolregio Eindhoven.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Subsidieverordening Woningbouwversnelling Beethoven Vastgoed Exploitatie Metropoolregio Eindhoven”.
Artikel 25 Bekendmaking en inwerkingtreding
Het Dagelijks Bestuur maakt de inhoud van deze verordening op de gebruikelijke wijze bekend. Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.
TOELICHTING BEHORENDE BIJ DE SUBSIDIEVERORDENING WONINGBOUWVERSNELLING BEETHOVEN VASTGOED EXPLOITATIE METROPOOLREGIO EINDHOVEN
In de regio Brainport Eindhoven loopt de Nederlandse chipsector tegen grenzen aan. Zo is er een tekort aan personeel, ruimte, voorzieningen en energie. Dit is ontstaan door de snelle groei van de regio door de vestiging van ASML in Veldhoven. De toegankelijkheid van woningen, voorzieningen en lokale mobiliteit staan onder druk. Daarom heeft het kabinet met regionale overheden afspraken gemaakt om deze tekorten aan te pakken. Dit moet ervoor zorgen dat Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats blijft voor de microchipsector en zijn toeleveranciers.
Onder de noemer ‘Project Beethoven’ hebben Rijk en regio gewerkt aan een omvangrijk pakket maatregelen. Voor deze maatregelen voor onderwijs, kennis en de ruimtelijke infrastructuur trekken zij € 2,51 miljard uit. Met het maatregelenpakket willen zij de Nederlandse microchipsector versterken en verdere groei van de activiteiten in Brainport Eindhoven ondersteunen. Zo investeren zij in praktisch en theoretisch geschoold talent en voldoende ruimte, bereikbaarheid en betaalbare woonruimte in Brainport Eindhoven.
Rijk en regio zetten in op een extra groei van 17.000 extra woningen en 2.280 studenteneenheden tot en met 2030. Deze groei komt boven op de groei van 45.000 woningen zoals afgesproken in de regionale woondeal. Om deze woningen te realiseren stellen Rijk en regio gezamenlijk € 245 miljoen beschikbaar. Hiermee kunnen de woningbouwprojecten financieel mogelijk worden gemaakt en investeren Rijk en regio in de kwaliteit van het gebied. Daarvan wordt € 61,25 miljoen via een financiële regeling beschikbaar gesteld voor het verminderen van het tekort op vastgoedexploitatie.
Deze regeling maakt de bouw mogelijk, boven op de bestaande afspraken in de woondeal Zuidoost Brabant. Met deze investering in betaalbare woonruimte wordt de regio aantrekkelijker voor technisch talent en bedrijven, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van de microchipsector en de economie van Nederland.
Met deze regeling kunnen gemeenten op hun grondgebied woningbouwcorporaties ondersteunen voor woningbouwprojecten. De verhuur van woningen is een economische activiteit, waardoor de Europese Commissie een woningbouwcorporatie ziet als een onderneming. Steun aan een onderneming kan ongeoorloofde staatssteun inhouden. Voor sociale huurwoningen is geaccepteerd dat steun mogelijk is onder een Dienst van Algemeen en Economisch belang (DAEB). Gemeenten zouden een bijdrage in de vorm van subsidie voor sociale huur kunnen vormgeven onder de voorwaarden van de Vrijstellingsverordening DAEB. Voor middenhuur en goedkope koop is er nog geen passende vrijstelling voorhanden. Momenteel is aanpassing van de regelgeving in voorbereiding waarmee de DAEB ook toepasbaar gaat zijn voor betaalbare woningen (middenhuur en goedkope koop). Vooruitlopend daarop kan het mogelijk zijn dat, wanneer er sprake is van een mix van sociale huisvesting, middenhuur en sociale/betaalbare koop en een subsidie voor een onrendabele top, ruimte is voor (de)centrale overheden om een aanvullende DAEB aan te wijzen. Deze worden informeel getoetst bij de Europese Commissie, het ministerie van BZK kan daarin begeleiden.
Onder f. Betaalbare koopwoning
De betaalbaarheidsgrens voor koopwoningen wordt jaarlijks met ingang van 1 januari geïndexeerd aan de hand van de consumentenprijsindex (CPI). Voor 2025 is de bovengrens voor betaalbare koop € 405.000 vrij op naam. Dit volgt uit artikel 7, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014;
De volgende eenheden vallen niet onder een betaalbare woning:
Een Flexwoning is een bouwwerk dat minimaal voldoet aan “Tijdelijke kwaliteit” van het Bouwbesluit, gebouwd ten behoeve van huisvesting van personen, als zelfstandige woning en geschikt voor verplaatsing en gebruik op een volgende locatie;
Onder l. Eerste aftoppingsgrens
De aftoppingrens voor huurwoningen is afhankelijk van het aantal personen in het huishouden. Huishoudens met meer personen hebben vaak een grotere woning nodig en hebben daardoor ook een hogere huurprijs. Om dit te compenseren is de aftoppingsgrens voor huishoudens met drie of meer personen hoger dan de aftoppingsgrens voor 1- of 2-persoons huishoudens. De aftoppingsgrens bepaalt hoe hoog de huurtoeslag is. Er zijn in Nederland twee aftoppingsgrenzen voor huurtoeslag. Deze worden jaarlijks vastgesteld door de Rijksoverheid. Dit volgt onder meer uit artikel 20, tweede lid onder a alsmede artikel 27 van de Wet op de huurtoeslag;
Onder o. Instandhoudingstermijn
Met de initiële betaalbaarheidscategorie wordt bedoeld de betaalbaarheidscategorie waartoe de woning behoord op het moment van eerste toewijzing, verhuur of verkoop;
De maximale huurprijs wordt jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de Wet betaalbare huur en bedraagt voor 2025 max € 1.184,82 (prijspeil 2025). Deze woningen vallen in het middensegment, dat wil zeggen tot maximaal 186 punten in het Woningwaarderingsstelstel (WWS);
Start van het heiwerk of indien er niet geheid hoeft te worden, de aanvang van de funderingswerkzaamheden van de eerste woningen in het project. Start bouw is niet het moment dat voorbereidende grondwerkzaamheden plaatsvinden, zoals het bouwrijp maken van het gebied;
Onder cc. Transformatie woning
Toevoegen van woningen aan de bestaande woningvoorraad door het herbestemmen van een gebruiksfunctie van een gebouw of een onderdeel daarvan naar een woonfunctie in combinatie met het uitvoeren van fysieke ingrepen. Opplussen valt ook onder transformatie. Sloop nieuwbouw valt hier niet onder;
Onder dd. Tweede aftoppingsgrens
De aftoppingrens voor huurwoningen is afhankelijk van het aantal personen in het huishouden. Huishoudens met meer personen hebben vaak een grotere woning nodig en hebben daardoor ook een hogere huurprijs. Om dit te compenseren is de aftoppingsgrens voor huishoudens met drie of meer personen hoger dan de aftoppingsgrens voor 1- of 2-persoons huishoudens. De aftoppingsgrens bepaalt hoe hoog de huurtoeslag is. Er zijn in Nederland twee aftoppingsgrenzen voor huurtoeslag. Deze worden jaarlijks vastgesteld door het Rijk. Dit volgt onder meer uit artikel 20, tweede lid onder a alsmede artikel 27 van de Wet op de huurtoeslag;
Onder ee. Verkoop onder voorwaarden
Verkoop waarbij de koper de woning tegen een lagere prijs dan de marktwaarde koopt, met als voorwaarde dat de woning voor een bepaalde periode onder restricties blijft vallen. Deze restricties kunnen betrekking hebben op het eigendom, de verkoopprijs bij doorverkoop, en het behoud van de woning voor sociale of betaalbare huisvesting.
Voor betaalbare onzelfstandige studenteneenheden geldt dat de huur niet hoger mag zijn dan de kwaliteitskortingsgrens van dat betreffende jaar. Deze grens is een onderdeel van de huurtoeslagregels en bepaalt tot welk bedrag de huurprijs volledig wordt vergoed door de overheid. In 2025 bedraagt deze € 477,20;
Binnen één MRE gemeente is het mogelijk voor een woningbouwcorporatie om meerdere kleine woningbouwprojecten te bundelen tot één pakket. Bij de laatste oplevering wordt het totaalbedrag uitgekeerd aan de gemeente. De uitkering door de gemeente vindt plaats aan de woningcorporaties op basis van de door hen gemaakte afspraken;
De woningbouwcorporatie is een toegelaten instelling, organisatie die door de Autoriteit Woningcorporaties is toegelaten, op basis van hoofdstuk IV van de Woningwet, om zich bezig te houden met huisvesting van mensen met een lager inkomen;
Het project mag een combinatie zijn van zelfstandige woningen en studenteneenheden. In één project kunnen bijvoorbeeld 20 woningen en 20 onzelfstandige studenteneenheden worden gecombineerd.
De volgende eenheden vallen niet onder een betaalbare woning en komen daarmee niet in aanmerking voor VEX subsidie:
Een Flexwoning is een bouwwerk dat minimaal voldoet aan “Tijdelijke kwaliteit” van het Bouwbesluit, gebouwd ten behoeve van huisvesting van personen, als zelfstandige woning en geschikt voor verplaatsing en gebruik op een volgende locatie;
Bedoeld wordt de basiskwaliteit van woningen van de betreffende gemeente. Indien een gemeente geen normen voor kwaliteitseisen voor woningen heeft vastgesteld, gelden de minimale basiskwaliteiten zoals vastgelegd per Product Markt Combinatie voor permante bouw in de meest recente Woonstandaard (Versie 3.1 maart 2024);
De aanvrager betaalt minimaal 25% mee aan het project. Met deze cofinanciering zoals op genomen in de subsidievereisten worden de bedragen bedoeld zoals opgenomen in de tabel 1 in bijlage 1. De totale dekking uit de Beethovendeal betreft een lumpsum bedrag per wooneenheid bestaande uit 75% beschikt door middel van subsidie op grond van deze subsidieverordening alsmede het vereiste van 25% cofinanciering van het 100% lumpsum bedrag voor het project betaald door de aanvrager. Deze cofinanciering moet bestaan uit een financiële bijdrage van minimaal 25% van het totaalbedrag in geld;
Start bouw is gedefinieerd als het moment dat werkzaamheden aan de fundering van een woning of een complex van woningen aanvangen. Start bouw is in elk geval niet het moment dat voorbereidende grondwerkzaamheden plaatsvinden, zoals het bouwrijp maken van het gebied.
Artikel 6 Subsidievorm Subsidieplafond en Subsidiehoogte
De genoemde bedragen zijn de bedragen die worden verstrekt in de vorm van een subsidie. Dit zijn de bedragen zonder de verplichte 25% cofinanciering van de gemeente;
Goedkope koop is gedefinieerd als een betaalbare koopwoning tot € 330.000 V.O.N.. Een betaalbare koopwoning is gedefinieerd als een koopwoning tussen de € 330.000 V.O.N. en € 405.000 V.O.N. (2025 bedragen);
Voor projecten geldt een absoluut maximum subsidiebedrag per gemeenten. Dit absolute maximum wordt bepaald door de verdeling van de woningbouwopgave per gemeente zoals opgenomen in Bijlage 2 van deze regeling.
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Mochten er meer aanvragen binnenkomen in het aanvraagtijdvak dan dat er budget is zullen de laatst ingediende projectvoorstellen afvallen. Deze kunnen in een volgende tranche weer ingediend worden, mits zij aan de dan geldende voorwaarden uit de regeling voldoen.
Bij belangenverstrengeling valt te denken aan financiële belangenverstrengeling, familiale belangenverstrengeling en concurrerende belangenverstrengeling. Uit de overgelegde verklaring moet blijken dat geen sprake is van belangenverstrengeling van de aanvrager ten opzichte van de woningbouwcorporatie of in relatie tot de keuze van het project en of de projectlocatie.
Subsidieverlening aan woningen die vallen onder ‘Verkoop onder voorwaarden’ is toegestaan. Woningen dienen voor tenminste 15 jaar na ingebruiknamebehouden te blijven als Verkoop onder voorwaarden. Voor sociale huurwoningen die subsidie hebben ontvangen op grond van deze subsidieverordening, geldt een termijn van twee jaar voor deze verkocht mogen worden als Verkoop onder voorwaarden.
Eén zelfde woning mag voor het aanvragen van subsidie op grond van deze verordening niet in meerdere projecten voorkomen, waardoor meerdere malen subsidie wordt verstrekt voor een zelfde woning. Het moet gaan om zuivere netto woningen per project.
Artikel 13 Verplichtingen verbonden aan de subsidie
Subsidieverlening aan woningen die vallen onder ‘Verkoop onder voorwaarden’ is toegestaan. Woningen dienen voor tenminste 15 jaar na ingebruikname behouden te blijven als Verkoop onder voorwaarden. Voor sociale huurwoningen geldt een termijn van twee jaar voor deze verkocht mogen worden als Verkoop onder voorwaarden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van 2 juli 2025,
de voorzitter, de secretaris,
Overzicht beschikbare Lump sum bedragen per woning
Bij projecten van woningbouwcorporaties kunnen bedragen worden toegewezen voor sociale huurwoningen binnen de drie huurcategorieën (onder de eerste of tweede aftoppingsgrens of liberalisatiegrens), indien deze toewijzing op het moment van de subsidie aanvraag formeel vastligt. Indien de verdeling onbekend is op het moment van de subsidieaanvraag wordt de bijdrage onder de liberalisatiegrens als uitgangspunt genomen voor de subsidie voor sociale huurwoningen.
Verdeling van de beschikbare Beethoven convenant middelen per gemeenten
Elke gemeente kan aanvragen doen voor subsidie op basis van het Convenant Beethoven, in beginsel tot aan het maximum van de toegewezen Beethoven gelden voor die gemeente. Dit is het totaal voor Subsidieverordening Woningbouwversnelling Beethoven Vastgoed Exploitatie Metropoolregio Eindhoven later aan te halen als VEX en Regeling Woningbouwversnelling Metropoolregio Eindhoven later aan te halen als GREX samen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-1536.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.