Blad gemeenschappelijke regeling van WerkSaam Westfriesland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1359 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1359 | beleidsregel |
Inkoop en aanbestedingsbeleid 2025
Voorwoord Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025
Op een goede wijze inkopen en aanbesteden is van groot belang voor WerkSaam als aanbestedende dienst. Wij hebben daarom het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid geactualiseerd. Hiermee sluiten wij aan op het beleid van onze regio gemeenten. Het doel van aansluiting bij het regionale beleid is om uniformiteit tussen onze organisaties in de regio te bevorderen.
Het beleid bestaat verder net als voorgaande periode uit twee delen:
In dit inkoopbeleid wordt voor de leesbaarheid voornamelijk de term ‘inkopen’ gebruikt. Waar gesproken wordt over ‘inkopen’, wordt in de meeste gevallen ‘inkopen én aanbestedingen’ bedoeld.
Ons inkoop- en aanbestedingsbeleid is een handvat en leidraad voor professionele samenwerking bij inkooptrajecten. Wij zijn een professionele- en maatschappelijk verantwoord opdrachtgever. Een opdrachtgever die integer handelt en rechtmatig en doelmatig inkoopt. Wij spannen ons daarom continu in voor een (verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk. In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen inkopen door WerkSaam plaatsvindt.
Wij willen met dit inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende centrale doelstellingen realiseren:
Aanbestedende diensten houden zich aan de relevante wet- en regelgeving. Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door ons restrictief worden uitgelegd en toegepast. Dit om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold.
De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:
2.2 Algemene beginselen bij Inkopen
Algemene beginselen van het Aanbestedingsrecht
Wij nemen bij onze inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
Wij nemen bij onze inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.
Wij maken zoveel mogelijk gebruik van documenten die in de regio gelijk zijn aan elkaar, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Dit zorgt ervoor dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. Wij passen bij de betreffende Inkopen, mits passend, in ieder geval toe:
Wij kopen in volgens de van toepassing zijnde nota budgethouderschap en mandaatregeling. Deze zijn terug te vinden op de website van WerkSaam.
Gestimuleerd wordt dat geschillen in onderling overleg tussen ons en de ondernemer worden opgelost en niet onnodig aan de rechter voorleggen. In de offerteaanvraag nemen wij (indien van toepassing) op hoe een klacht moet worden ingediend en op welke wijze wij de klacht vervolgens behandelen.
Onze bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde omgangsvormen zoals beschreven in de gedragscode. Zij handelen zakelijk en objectief.
Wij doen enkel zaken met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkopen (en aanbestedingen) mogelijk, door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. Wij kunnen bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.
Wij bevorderen eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevorderen wij een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). Wij wensen geen ondernemers te betrekken in ons inkoopproces die de mededinging vervalsen.
Wij hebben als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) betekent dat wij de effecten op mens, milieu en financiën meenemen bij inkopen. De basis voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming over de inkoopstrategie deze aspecten te betrekken en via een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de verschillende aspecten van MVI.
Voor de uitgangspunten en toepassingsmogelijkheden van Social Return on Investment (SROI) zijn wij aangesloten bij het regionaal SROI-beleid.
Inkopen vinden plaats op basis van een voorafgaande product-, dienst- en/of marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.
4.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie
Wij hebben vrijheid in het maken van onze keuzes met betrekking tot inkoop- en aanbestedingsprocedures binnen de aanbestedingswet- en regelgeving.
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen krijgen. Wij houden daarbij rekening met het midden- en kleinbedrijf. In voorkomende gevallen waar een onderhandse offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt rekening gehouden met regionale- en lokale ondernemers.
Wij bevorderen en stimuleren innovatie bij inkoop- en aanbestedingsprocedures. Wij hebben oog voor innovatieve producten, werken en diensten die een belangrijke rol spelen in de efficiëntie en de kwaliteit van overheidsdiensten. Innovatie kan een bijdrage leveren aan een duurzamere ontwikkeling van de organisaties.
Wij willen met dit inkoop- en aanbestedingsbeleid aansluiten op onze kernwaarden:
De inkoopfunctie is centraal en decentraal georganiseerd:
De interne behoeftesteller is verantwoordelijk voor de functionele omschrijving van de opdracht en de uitvoering van deze opdracht binnen de geldende afspraken. De interne behoeftesteller kan bestaan uit verschillende personen met eigen verantwoordelijkheden. Veelal zijn dit de contractverantwoordelijke en -manager.
Inkopen vinden plaats op basis van de Nota budgethouderschap en de Mandaatregeling van WerkSaam. De werkwijze en bevoegdheden zijn vastgelegd in de werkinstructie Inkoop.
In aanvulling op paragraaf 2.3:
De VNG Inkoopvoorwaarden zijn van toepassing. Met een nadere duiding:
Artikel 3.3 Totstandkoming overeenkomst wordt vervangen voor de volgende tekst:
Een Overeenkomst komt tot stand nadat WerkSaam een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte per e-mail of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 33b, eerste lid aanhef en onder e van de Wet gemeenschappelijke regelingen dat is genomen door of namens het dagelijks bestuur van WerkSaam en de aanvaarding ondertekend is door de voorzitter of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 33d, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen de vertegenwoordiging van WerkSaam is opgedragen. Op verzoek van de Contractant legt WerkSaam een kopie van dit besluit over.
In aanvulling op paragraaf 2.5:
In lijn met de publicatie van Beter Aanbesteden hebben wij een klachtenregeling. De klachtenregeling is te raadplegen via de website van WerkSaam.
In aanvulling op paragraaf 3.1:
De omgangsvormen zijn vastgelegd in het integriteitsbeleid en de gedragscode van WerkSaam.
In aanvulling op paragraaf 3.3:
WerkSaam hecht belang aan het werken vanuit een sociaal, maatschappelijke visie. Dit vragen wij van werkgevers en daarbij zijn we zelf ook voorloper en dragen dit gedachtegoed actief uit. Dit doen we onder andere door direct bij te dragen aan 7 Sustainable Developments Goals (SDG’s), namelijk:
SDG 8. Eerlijk werk, economische groei
SDG 10. Ongelijkheid verminderen
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken.
SDG 3. Goede gezondheid en welzijn
SDG 12. Verantwoorde consumptie en productie
Deze SDG’s staan centraal bij het opstellen van de inkoopstrategie.
In aanvulling op paragraaf 3.3: Door toepassing van Sociale voorwaarden bij inkoop- en aanbesteden kunnen ondernemers worden uitgesloten. Dit als opdrachten onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.
In aanvulling op paragraaf 4.3: WerkSaam houdt rekening met het midden- en kleinbedrijf, ZZP’ers én de stimulering van de lokale en regionale economie. Dit kan WerkSaam doen door:
WerkSaam houdt rekening met het midden- en kleinbedrijf en de stimulering van de lokale en regionale economische, zonder dat dit tot enige vorm van discriminatie van ondernemers leidt.
In aanvulling op paragraaf 4.5: Wij werken samen met de Westfriese gemeenten, maken gebruik van dezelfde uniforme documenten en hebben grotendeels hetzelfde inkoopbeleid.
Ook werken wij waar mogelijk samen met de brancheorganisatie Cedris. Wij nemen daar waar mogelijk deel aan gezamenlijke inkopen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-1359.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.