Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst IJmond
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Omgevingsdienst IJmond | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1012 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Omgevingsdienst IJmond | Blad gemeenschappelijke regeling 2025, 1012 | overige overheidsinformatie |
BESLUIT ONDERMANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING MANAGERS OMGEVINGSDIENST IJMOND 2025
De directeur van het openbaar lichaam en rechtspersoon Omgevingsdienst IJmond,
Het Dagelijks Bestuur en de voorzitter van Omgevingsdienst IJmond aan hem verschillende taken en bevoegdheden hebben gemandateerd en volmacht en machtiging hebben gegeven in hun besluit van 26 juni 2024, nummer DB 2024-027;
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling rechtsreeks aan hem verschillende taken en bevoegdheden hebben gemandateerd en volmacht en machtiging hebben gegeven voor het uitvoeren van het basistakenpakket, het milieupakket en het pluspakket gebaseerd op de tussen de individuele deelnemers en Omgevingsdienst IJmond afgesloten dienstverleningsovereenkomsten.
Een organisatiewijziging in Omgevingsdienst IJmond plaatsvindt waardoor een manager bedrijfsvoering en een manager primair proces worden aangesteld. De managers maken deel uit van het managementteam. De manager bedrijfsvoering stuurt de afdeling Bedrijfsvoering aan. Deze afdeling bestaat uit financiën en inkoop, informatiemanagement en ICT (data-, applicatie-, ICT-beheer en archiefbeheer), personeelszaken, communicatie, facilitaire zaken, ondersteuning (inclusief de receptie) en algemeen juridische zaken en Wet open overheid. De manager primair proces stuurt twee teamleiders aan en is samen met hen verantwoordelijk voor het toezicht, de handhaving en de vergunningverlening;
Voor een goed functioneren van de managers en om de directeur te ontlasten het nodig is om taken en bevoegdheden bij de managers neer te leggen. Dit kan alleen voor taken en bevoegdheden die de directeur zelf in mandaat mag uitvoeren of waarvoor hij een volmacht of machtiging heeft;
Door deze ontwikkelingen een ondermandaat, volmacht en machtiging aan de managers Omgevingsdienst IJmond nodig is;
Volgens de regels in de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk wetboek dit besluit geen betrekking heeft op:
Gelet op de voorschriften volgend uit de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond, de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek, het Integraal besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond DB en VZ 2024 en door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling gegeven mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur;
Zaken van publiekrechtelijke aard
Het nemen van besluiten voor de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, zoals genoemd in bijlage 1, tabel 'Gedelegeerde bevoegdheden' onder B van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. Het gaat om besluiten over milieueffectrapportages voor mer-(beoordelings)plichtige projecten gericht op omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten (paragraaf 16.4.2 Omgevingswet).
Ter uitvoering van het basistakenpakket uit artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit voor de deelnemende gemeenten (voor taken die niet volledig zijn overgedragen aan Omgevingsdienst IJmond):
Ter uitvoering van het basistakenpakket uit artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit voor de Provincie Noord-Holland waarvoor Gedeputeerde Staten het bevoegd gezag is:
Uitvoering van de taken en bevoegdheden zoals vermeld in bijlage 1 van het mandaat- en machtigingsbesluit van Provincie Noord-Holland. Dit geldt alleen voor de taken en bevoegdheden waarbij in bijlage 1 staat dat deze door een leidinggevende of medewerker in ondermandaat, met volmacht of machtiging mag worden uitgevoerd. Bijlage 1 is bij dit besluit gevoegd.
Ter uitvoering van het plustakenpakket voor de deelnemende gemeenten (met uitzondering van gemeente Purmerend). Plustaken zijn taken op het gebied van de Omgevingswet, zoals bouwtaken, Alcoholwet, Algemene plaatselijke verordening en omgevingsplan of andere taken die samenhangen met de fysieke leefomgeving:
Het nemen van besluiten namens de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort op verzoeken om bijzondere toestemming voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen, waaronder vuurwerk. (Hoofdstuk 7.5. voorschrift 7.5.1.1- CV1 en hoofdstuk 8.5 voorschrift S1- (4 onder a) van het ADR en het behandelen van kennisgevingen uit voorschrift 8.5. S1 (4 onder b). Het ADR is een Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.)
Handhaven op de Alcoholwet namens de gemeenten Bloemendaal, Heemstede, Uitgeest, Wormerland en Oostzaan. In het bijzonder handhaven op de inrichtingseisen (artikel 10Alcoholwet) en op de genoemde artikelen in artikel 44a Alcoholwet.
(Genoemde artikelen zijn: artikelen 3, 4, 9 lid 3-5, 12 t/m 19, 20 lid 3, 22 lid 1 en 2, 24, 25 (m.u.v lid 3), 25a lid 1 en 2, 25b t/m 25e, 25f lid 2 sub a en c, 29 lid 3, 35 lid 2 en 3, 38)
Het nemen van besluiten namens de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Landsmeer en Zandvoort op enkelvoudige en meervoudige omgevingsvergunningaanvragen voor de activiteit bouwen en het afhandelen van meldingen op grond van:
Toezicht houden namens de gemeenten Oostzaan, Uitgeest en Wormerland op het naleven van:
Het afhandelen namens de gemeenten Uitgeest en Wormerland van bouw-start, bouw-gereed en sloop-(gereed)-meldingen die op grond van (hoofdstuk 7 van) het Besluit bouwwerken leefomgeving worden gedaan en andere taken die bij bouw- en woningtoezichtstaken horen.
Toezicht en handhaven op regels over toeristische verhuur namens gemeente Zandvoort naar aanleiding van het raadsbesluit “Versterken handhavingsinstrumentarium toeristische verhuur” van 29 januari 2019.
Het geven van ontheffingen namens de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen op grond van artikel 29 Wet vervoer gevaarlijke stoffen.
Het nemen van besluiten namens gemeenten Beverwijk, Uitgeest en Velsen over het mobiel breken van bouw- en sloopafval op grond van afdeling 7.1 en 7.2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.
Het nemen van besluiten namens gemeenten Heemskerk en Velsen voor het overbrengen van explosieven op grond van de artikelen 10, 11 en 12 van de Wet explosieven voor civiel gebruik.
Het nemen van besluiten namens gemeenten Velsen op kennisgevingen van incidentele festiviteiten uit artikel 3:5 van de Verordening fysieke leefomgeving Velsen en het aanwijzen van collectieve festiviteiten op grond van artikel 2:17 van diezelfde verordening.
Het afhandelen namens gemeente Landsmeer en Uitgeest van meldingen op grond van hoofdstuk 6 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Gebruik van bouwwerken) en toezicht houden op en handhaven van andere regels op het gebied van brandveiligheid bij (tijdelijke) bouwwerken (nieuwbouw en bestaande bouw).
Naast het nemen van besluiten vallen hieronder ook:
Het afhandelen namens gemeente Oostzaan en Wormerland van meldingen op grond van hoofdstuk 6 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Gebruik van bouwwerken).
Het nemen van besluiten namens gemeente Beverwijk op grond van de Verordening duurzaamheidslening gemeente Beverwijk en daarop gebaseerde regels.
Het nemen van besluiten namens gemeente Landsmeer over subsidieaanvragen op grond van de Gemeentelijke subsidieregeling duurzame energie gemeente Landsmeer.
Ter uitvoering van het milieutakenpakket voor de deelnemende gemeenten. Het milieutakenpakket bestaat uit adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en goede omgevingskwaliteit. Hier vallen ook onder:
Het uitoefenen van bevoegdheden uit de Algemene wet bestuursrecht, Wet open overheid, Algemene Verordening gegevensbescherming, Wet hergebruik van overheidsinformatie, Wet basisregistraties adressen en gebouwen, Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken en wet- en regelgeving die hierop zijn gebaseerd.
Zaken van privaatrechtelijke aard
Het aanvragen van subsidies en bijdragen, voor bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling, in het belang van het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften.
Het aangaan van overeenkomsten met uitzendbureaus, payrollondernemingen, zelfstandigen zonder personeel en detacheringsbureaus voor het inhuren van tijdelijk personeel voor projecten of ter vervanging van medewerkers met zwangerschapsverlof. Dit mag voor maximum een jaar en tot een maximumbedrag van € 75.000 bruto.
Aldus vastgesteld door de directeur van Omgevingsdienst IJmond op 1 april 2025,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2025-1012.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.