BESLUIT ONDERMANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING TEAMLEIDERS OMGEVINGSDIENST IJMOND 2025

De directeur van het openbaar lichaam en rechtspersoon Omgevingsdienst IJmond,

 

Overwegende dat,

 

Het Dagelijks Bestuur en de voorzitter van Omgevingsdienst IJmond aan hem verschillende taken en bevoegdheden hebben gemandateerd en volmacht en machtiging hebben gegeven in hun besluit van 26 juni 2024, nummer DB 2024-027;

 

De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling rechtsreeks aan hem verschillende taken en bevoegdheden hebben gemandateerd en volmacht en machtiging hebben gegeven voor het uitvoeren van het basistakenpakket, het milieupakket en het pluspakket gebaseerd op de tussen de individuele deelnemers en Omgevingsdienst IJmond afgesloten dienstverleningsovereenkomsten.

 

Een organisatiewijziging in Omgevingsdienst IJmond plaatsvindt waardoor een manager bedrijfsvoering en een manager primair proces worden aangesteld. De managers maken deel uit van het managementteam. De manager primair proces stuurt twee teamleiders aan en is samen met hen verantwoordelijk voor het toezicht, de handhaving en de vergunningverlening;

 

Voor een goed functioneren van de teamleiders en om de directeur en managers te ontlasten het nodig is om taken en bevoegdheden bij de teamleiders neer te leggen. Dit kan alleen voor taken en bevoegdheden die de directeur zelf in mandaat mag uitvoeren of waarvoor hij een volmacht of machtiging heeft;

 

Door deze ontwikkelingen een ondermandaat volmacht en machtiging aan de teamleiders Omgevingsdienst IJmond nodig is;

 

Volgens de regels in de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk wetboek dit besluit geen betrekking heeft op:

  • het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • het nemen van een besluit waarvoor een versterkte meerderheid is vereist of waarvan de aard zich tegen mandaatverlening;

  • het beslissen op beroepschriften;

  • het vernietigen of onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.

 

Gelet op de voorschriften volgend uit de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond, de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek, het Integraal besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond DB en VZ 2024 en door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling gegeven mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur;

 

BESLUIT

 

  • I

    Ondermandaat, volmacht en machtiging te geven aan de teamleiders van Omgevingsdienst IJmond om in zijn naam en onder zijn verantwoordelijkheid besluiten te nemen en te ondertekenen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten over:

 

Zaken van publiekrechtelijke aard

 

  • 1.

    Het nemen van besluiten voor de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, zoals genoemd in bijlage 1, tabel 'Gedelegeerde bevoegdheden' onder A van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. Het gaat om besluiten:

  • over omgevingsvergunningen voor omgevingsplanactiviteiten en milieubelastende activiteiten (artikelen 5.1 eerste lid onder a, 5.1 tweede lid onder b en 4.4 tweede lid Omgevingswet en daarop gebaseerde regels),

  • op basis van de Wet milieubeheer en de Algemene wet bestuursrecht.

Hieronder vallen ook:

  • maatwerkbesluiten en gelijkwaardigheidsbesluiten,

  • het afgeven van een schriftelijke verklaring of het verlenen van goedkeuring,

  • het geven van bevelen waartoe de deelnemers bevoegd zijn op basis van de Omgevingswet en het hieraan verbonden overgangsrecht (zoals voor de Wet bodembescherming en het Besluit bodemkwaliteit en Paragraaf 22.LL Omgevingswet),

  • besluiten over het openbaren van gegevens door verzoeken van derden met een beroep op de Wet open overheid.

  • het afhandelen van meldingen voor milieubelastende activiteiten (artikel 4.4 eerste lid Omgevingswet).

  •  

  • 2.

    Het nemen van besluiten voor de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, zoals genoemd in bijlage 1, tabel 'Gedelegeerde bevoegdheden' onder B van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. Het gaat om besluiten over milieueffectrapportages voor mer-(beoordelings)plichtige projecten gericht op omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten (paragraaf 16.4.2 Omgevingswet).

 

  • 3.

    Het adviseren van andere bestuursorganen over de door hen te nemen besluiten waaraan milieuaspecten zijn verbonden, inclusief een eventueel daaraan voorafgaande milieueffectrapportage.

  •  

  • 4.

    Het aanvragen bij andere overheden van (de verandering en actualisatie van) vergunningen, ontheffingen en maatwerkbesluiten voor bescherming van het milieu.

     

  • 5.

    Ter zitting op te treden namens Omgevingsdienst IJmond in bezwaar- en beroepsprocedures over besluiten en bevoegdheden van Omgevingsdienst IJmond en hiervoor deel te nemen aan zittingen waar een mondelinge zienswijzen mag worden gegeven of deze zittingen te leiden.

 

Ter uitvoering van het basistakenpakket uit artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit voor de deelnemende gemeenten (voor taken die niet volledig zijn overgedragen aan Omgevingsdienst IJmond):

 

  • 6.

    Het nemen van besluiten die voorvloeien uit het basistakenpakket zoals genoemd in artikel 13.12 en bijlage VI van het Omgevingsbesluit.

 

  • 7.

    Het uitoefenen van bevoegdheden uit de Algemene wet bestuursrecht, de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie, de Algemene verordening gegevensbescherming en de wet- en regelgeving die hierop zijn gebaseerd.

 

  • 8.

    Het nemen van besluiten over:

  • milieueffectrapportages voor mer-(beoordelings)plichtige projecten (paragraaf 16.4.2 van de Omgevingswet)

  • omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten na passende beoordelingen van de gevolgen voor het Natura 2000-gebied voor projecten (afdeling 16.4A Omgevingswet en artikel 6 derde lid Habitatrichtlijn).

 

Ter uitvoering van het basistakenpakket uit artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit voor de Provincie Noord-Holland waarvoor Gedeputeerde Staten het bevoegd gezag is.

 

  • 9.

    Uitvoering van de taken en bevoegdheden zoals vermeld in bijlage 1 van het mandaat- en machtigingsbesluit van Provincie Noord-Holland. Dit geldt alleen voor de taken en bevoegdheden waarbij in bijlage 1 staat dat deze door een medewerker in ondermandaat, met volmacht of machtiging mag worden uitgevoerd. Bijlage 1 is bij dit besluit gevoegd.

 

Ter uitvoering van het plustakenpakket voor de deelnemende gemeenten (met uitzondering van gemeente Purmerend). Plustaken zijn taken op het gebied van de Omgevingswet, zoals bouwtaken, Alcoholwet, Algemene plaatselijke verordening en omgevingsplan of andere taken die samenhangen met de fysieke leefomgeving:

 

  • 10.

    Het nemen van besluiten voor het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit op grond van Algemene wet bestuursrecht, APV en het omgevingsplan.

 

11. ADR

Het nemen van besluiten namens de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort op verzoeken om bijzondere toestemming voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen, waaronder vuurwerk. (Hoofdstuk 7.5. voorschrift 7.5.1.1- CV1 en hoofdstuk 8.5 voorschrift S1- (4 onder a) van het ADR en het behandelen van kennisgevingen uit voorschrift 8.5. S1 (4 onder b). Het ADR is een Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.)

 

12. Alcoholwet

Handhaven op de Alcoholwet namens de gemeenten Bloemendaal, Heemstede, Uitgeest, Wormerland en Oostzaan. In het bijzonder handhaven op de inrichtingseisen (artikel 10Alcoholwet) en op de genoemde artikelen in artikel 44a Alcoholwet.

(Genoemde artikelen zijn: artikelen 3, 4, 9 lid 3-5, 12 t/m 19, 20 lid 3, 22 lid 1 en 2, 24, 25 (m.u.v lid 3), 25a lid 1 en 2, 25b t/m 25e, 25f lid 2 sub a en c, 29 lid 3, 35 lid 2 en 3, 38)

 

13. Bouwen

Het nemen van besluiten namens de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Landsmeer en Zandvoort op enkelvoudige en meervoudige omgevingsvergunningaanvragen voor de activiteit bouwen en het afhandelen van meldingen op grond van:

  • hoofdstuk 5 (de omgevingsvergunning en het projectbesluit) Omgevingswet

  • hoofdstuk 16. 5 (procedure omgevingsvergunning) Omgevingswet

  • hoofdstuk 18 (handhaving en uitvoering) Omgevingswet

  • het Besluit bouwwerken leefomgeving

  • de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen

  • het (tijdelijk) omgevingsplan.

 

14. Bouw- en woningtoezicht

Toezicht houden namens de gemeenten Oostzaan, Uitgeest en Wormerland op het naleven van:

  • hoofdstuk 5 (de omgevingsvergunning en het projectbesluit) Omgevingswet

  • hoofdstuk 18 (handhaving en uitvoering) Omgevingswet

  • het Besluit bouwwerken leefomgeving

  • het (tijdelijk) omgevingsplan

  • Woningwet.

 

Het afhandelen namens de gemeenten Uitgeest en Wormerland van bouw-start, bouw-gereed en sloop-(gereed)-meldingen die op grond van (hoofdstuk 7 van) het Besluit bouwwerken leefomgeving worden gedaan en andere taken die bij bouw- en woningtoezichtstaken horen.

 

15. Toeristische verhuur

Toezicht en handhaven op regels over toeristische verhuur namens gemeente Zandvoort naar aanleiding van het raadsbesluit “Versterken handhavingsinstrumentarium toeristische verhuur” van 29 januari 2019.

 

16. Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Het geven van ontheffingen namens de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen op grond van artikel 29 Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

 

17. Mobiele puinbrekers

Het nemen van besluiten namens gemeenten Beverwijk, Uitgeest en Velsen over het mobiel breken van bouw- en sloopafval op grond van afdeling 7.1 en 7.2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.

 

18. Wet explosieven voor civiel gebruik

Het nemen van besluiten namens gemeenten Heemskerk en Velsen voor het overbrengen van explosieven op grond van de artikelen 10, 11 en 12 van de Wet explosieven voor civiel gebruik.

 

19. Festiviteitenregeling

Het nemen van besluiten namens gemeenten Velsen op kennisgevingen van incidentele festiviteiten uit artikel 3:5 van de Verordening fysieke leefomgeving Velsen en het aanwijzen van collectieve festiviteiten op grond van artikel 2:17 van diezelfde verordening.

 

20. Brandveilig gebruik bouwwerken

Het afhandelen namens gemeente Landsmeer en Uitgeest van meldingen op grond van hoofdstuk 6 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Gebruik van bouwwerken) en toezicht houden op en handhaven van andere regels op het gebied van brandveiligheid bij (tijdelijke) bouwwerken (nieuwbouw en bestaande bouw).

Naast het nemen van besluiten vallen hieronder ook:

  • correspondentie hierover

  • het opschorten, verdagen en/of uitstellen

  • het bekendmaken en toezenden van besluiten overeenkomstig wettelijke regels

  • alle andere handelingen nodig voor de uitvoering hiervan.

 

Het afhandelen namens gemeente Oostzaan en Wormerland van meldingen op grond van hoofdstuk 6 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Gebruik van bouwwerken).

 

21. Besluiten op subsidieaanvragen of leningen voor duurzame energie

Het nemen van besluiten namens gemeente Beverwijk op grond van de Verordening duurzaamheidslening gemeente Beverwijk en daarop gebaseerde regels.

Het nemen van besluiten namens gemeente Landsmeer over subsidieaanvragen op grond van de Gemeentelijke subsidieregeling duurzame energie gemeente Landsmeer.

 

Ter uitvoering van het milieutakenpakket voor de deelnemende gemeenten. Het milieutakenpakket bestaat uit adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en goede omgevingskwaliteit. Hier vallen ook onder:

  • alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken van de Omgevingswet en Wet milieubeheer en daaruit voortvloeiende regelgeving

  • taken en advisering over klimaat, duurzaamheid, lucht, geluid, externe veiligheid, bodem, water, natuur en biodiversiteit bij omgevingsvisies, omgevingsplannen, regelgeving, programma’s en projectbesluiten.

  • 22.

    Het nemen van besluiten over milieubelastende activiteiten die:

  • vallen onder de bevoegdheid van het college

  • voortvloeien uit onder meer de Omgevingswet, de Wet milieubeheer, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Omgevingsplan en gemeentelijke verordeningen

  • niet voortvloeien uit het basistakenpakket zoals genoemd in artikel 13.12 en bijlage VI van het Omgevingsbesluit.

 

  • 23.

    Het uitoefenen van bevoegdheden uit de Algemene wet bestuursrecht, Wet open overheid, Algemene Verordening gegevensbescherming, Wet hergebruik van overheidsinformatie, Wet basisregistraties adressen en gebouwen, Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken en wet- en regelgeving die hierop zijn gebaseerd.

 

  • II

    Dat de teamleiders dit besluit niet mogen gebruiken voor beslissingen die kredieten of budgetten overschrijden.

 

  • III

    Dat de teamleiders voor de bevoegdheden verkregen door dit besluit geen ondermandaat, volmacht of machtiging kunnen geven.

 

  • IV

    Dat dit besluit kan worden aangehaald als Integraal besluit ondermandaat, volmacht en machtiging teamleiders Omgevingsdienst IJmond en in werking treedt op 1 mei 2025.

 

  • V

    Dat wordt ingetrokken:

  • Het integraal besluit ondermandaat, submachtiging en subvolmacht teamleiders Omgevingsdienst IJmond 2016 van 26 mei 2016 met nummer Dir 2016-003.

 

Aldus vastgesteld door de directeur van Omgevingsdienst IJmond op 1 april 2025,

 

 

 

J. Zandhuis

Naar boven