Reglement van Orde van het dagelijks bestuur Omgevingsdienst Zuid-Limburg 2024

HET DAGELIJKS BESTUUR VAN DE OMGEVINGSDIENST ZUID-LIMBURG

 

Gelet op artikel 20, tweede lid, van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuid-Limburg

 

BESLUIT:

 

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur vast te stellen.

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het dagelijks bestuur regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van een lid van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Een lid van het dagelijks bestuur dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de voorzitter of de secretaris.

     

Artikel 2 Voorbereiding vergaderingen

  • 1.

    Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls de voorzitter of ten minste twee leden dit nodig oordelen.

  • 2.

    De (digitale) agenda met bepreekpunten en de (digitale) vergaderstukken worden zoveel mogelijk ten minste een week voor de vergadering beschikbaar gesteld aan de leden van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Onderwerpen waarover tijdige agendering niet mogelijk is, maar waarvan door de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) uiterlijk 12 uur voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

  • 4.

    Met toestemming van de voorzitter wordt de genoemde termijn in het derde lid bekort tot de vergadering zelf.

     

Artikel 3 Vergaderingen

  • 1.

    De voorzitter leidt de vergaderingen en bepaalt de orde van de vergaderingen.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur vergadert besloten.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 4.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

     

Artikel 4 Vergader- en besluitquorum

  • 1.

    In de vergaderingen van het dagelijks bestuur kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden vertegenwoordigd is.

  • 2.

    Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de voorzitter opnieuw een vergadering.

  • 3.

    Indien het quorum er niet is én het besluit van het dagelijks bestuur wegens urgentie geen uitstel duldt, is een lid, dan wel zijn de aanwezige leden van het dagelijks bestuur, bevoegd in mandaat ter zake een besluit te nemen.

  • 4.

    In de eerstvolgende vergadering van het dagelijks bestuur wordt van de uitoefening van het mandaat mededeling gedaan.

     

Artikel 5 Deelneming derden aan de vergadering

  • 1.

    Het dagelijks bestuur of de voorzitter kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen.

  • 2.

    Op degene(n) die op grond van dit artikel zijn toegelaten deel te nemen aan de beraadslaging zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing.

     

Artikel 6 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het dagelijks bestuur bij het nemen van een besluit stemming verlangt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het dagelijks bestuur bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    Indien een lid van het dagelijks bestuur dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd met gesloten en ongetekende briefjes.

  • 4.

    Indien bij een stemming de stemmen staken wordt opnieuw gestemd. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

     

Artikel 7 Besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de besluitenlijst(en) van de vergadering van het dagelijks bestuur.

  • 2.

    De besluitenlijst(en) bevat(ten) tenminste:

  • a.

    de namen van de aanwezige en afwezige leden;

  • b.

    een formulering van de genomen besluiten.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het dagelijks bestuur daarom vraagt.

  • 4.

    Indien een lid van het dagelijks bestuur hiertoe verzoekt, wordt aantekening gemaakt dat hij heeft tegengestemd.

  • 5.

    De besluitenlijst(en) wordt/worden in de volgende vergadering vastgesteld.

  • a.

    Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzetten, draagt de secretaris zorg voor openbaarmaking van de besluitenlijst(en) op de website van de organisatie;

  • b.

    Van het behandelde waarover geheimhouding is opgelegd, wordt een afzonderlijk verslag en/of besluitenlijst gemaakt. De secretaris ziet toe op een adequate archivering hiervan.

     

Artikel 8 Parafenbesluiten

  • 1.

    Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de vergadering tot stand komt door middel van een conceptbesluit waarop door geen van de leden van het dagelijks bestuur is aangeven dat bespreking in een vergadering is geweest en dat door ieder lid van het dagelijks bestuur voor akkoord is geparafeerd dan wel anderszins schriftelijk is geaccordeerd.

  • 2.

    Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum waarop het laatste lid van het dagelijks bestuur het besluit voor akkoord heeft geparafeerd dan wel anderszins schriftelijk heeft geaccordeerd.

  • 3.

    Het parafenbesluit wordt op de besluitenlijst van de eerstvolgende vergadering opgenomen.

     

Artikel 9 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement van Orde van het dagelijks bestuur Omgevingsdienst Zuid-Limburg 2024”.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024. Op dat moment vervalt het op 26 september 2018 vastgestelde reglement.

 

vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur d.d. 12 juni 2024,

 

 

De secretaris, De voorzitter,

 

 

L.M. Kobes D. Hendrix

Naar boven