De Wet veiligheidsregio’s (artikel 14 lid 2) stelt dat het beleidsplan in ieder geval moet bevatten:
a. een beschrijving van de beoogde operationele prestaties van de diensten en organisaties van de veiligheidsregio, en van de politie, alsmede van de gemeenten in het kader van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
b. een uitwerking, met inachtneming van de omstandigheden in de betrokken veiligheidsregio, van door Onze Minister vastgestelde landelijke doelstelling als bedoeld in artikel 37;
c. een informatieparagraaf waarin een beschrijving wordt gegeven van de informatievoorziening binnen en tussen de onder a bedoelde diensten en organisaties;
d. een oefenbeleidsplan;
e. een beschrijving van de niet-wettelijke adviesfunctie, bedoeld in artikel 10, onder b;
f. de voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving van de aanwezigheid van brandweerposten in de gemeenten alsmede de overige voorzieningen en maatregelen, noodzakelijk voor de brandweer om daaraan te voldoen.
A
Beschrijving operationele prestatie
Brandweer
Incidentbestrijding
De uitvoering van de repressieve brandweerzorg binnen VRLN steunt op een fijnmazig netwerk van 30 brandweerposten en bestaat voor een groot deel uit brandweervrijwilligers. We borgen onze (inter)regionale- en landelijke slagkracht met veel aandacht voor vakmanschap, paraatheid, en adequaat materieel. De operationele prestaties zijn vastgelegd in het Dekkingsplan dat is vormgegeven aan de hand van de nieuwe landelijke systematiek.
De slagkracht van de Brandweer Limburg-Noord is gebaseerd op het provinciaal risicoprofiel waarin een zeer grote natuurbrand als maatgevend risico is bepaald. Wanneer voor een dergelijke brand 4 eigen pelotons worden ingezet kan met de resterende 16 tankautospuiten een adequate restdekking voor de regio geborgd worden. Als dit, of een vergelijkbaar scenario, zich voordoet kan niet gelijktijdig ook nog bijstand verleend worden aan andere regio’s.
Onder normale omstandigheden kan de Brandweer Limburg-Noord bijstand verlenen aan andere regio’s of buurlanden met: 1 peloton Basis Brandweerzorg, 1 peloton Redding en technische hulpverlening, 1 peloton Grootschalige Watervoorziening en 1 peloton Natuurbrandbestrijding.
Dit is conform de afspraken die hierover binnen Brandweer-Nederland gemaakt zijn. De Brandweer Limburg-Noord gaat er hierbij vanuit dat deze pelotons niet allemaal gelijktijdig opgeroepen worden.
Risicobeheersing
Risicobeheersing zet zich voornamelijk in voor het voorkomen van de kans op brand en het beperken van de schadelijke gevolgen ervan. Met als doel minder slachtoffers en minder onherstelbare schade door brand. Risicobeheersing ondersteunt gemeenten en provincie bij hun verantwoordelijkheid voor het borgen van brandveiligheid. Het basis takenpakket bestaat uit adviezen, toezicht en diensten met betrekking tot:
• ruimtelijke ordening en infrastructuur;
• industriële veiligheid en milieu;
• Besluit risico’s zware ongevallen en bedrijfsbrandweer;
• bouwen;
• brandveilig gebruik;
• evenementen en
• maatschappelijke aandacht voor brandveiligheid.
Crisisbeheersing
Crisisbeheersing zorgt ervoor dat de partners binnen de veiligheidsregio multidisciplinair samenwerken op het gebied van crises en rampen. Het regionaal crisisplan vormt de basis van de operationele prestatie van de multidisciplinaire crisisorganisatie.
• Het regionaal crisisplan is ingericht conform het Besluit veiligheidsregio’s (Bvr).
• De veiligheidsregio heeft een actueel provinciaal risicoprofiel en stelt samen met de Veiligheidsregio Zuid Limburg, partners, bedrijven en instellingen, rampbestrijdingsplannen en coördinatieplannen op.
• Een 24/7 crisisorganisatie die voldoet aan de basisnormen van crisismanagement:
- 24/7 een calamiteitencoördinator op de meldkamer die leiding geeft aan het multidisciplinaire
meldkamerproces en sturing geeft aan de informatievoorziening bij GRIP-situaties
- opschalingsruimten en een multi-commando-unit met gegarandeerde operationele beschikbaarheid.
• Gelijktijdig kunnen twee GRIP-1 incidenten gemanaged worden of één GRIP-2 incident.
• Een multi opleidings-en oefenbeleidsplan zodat alle lagen van de crisisorganisatie vakbekwaam worden en blijven.
• Een multi-evaluatiebeleid en een lerende organisatie bewerkstelligt continu verbetering van de cisisbeheersingsorganisatie en de zichtbare leer-en verbeterpunten in Rode Draden Analyses.
Bevolkingszorg
Bevolkingszorg omvat alle gemeentelijke processen in de crisisbeheersing. Het doel van Bevolkingszorg is om zo snel mogelijk adequate zorg te verlenen aan burgers die zorg nodig hebben bij ongevallen en rampen. De veiligheidsregio ondersteunt gemeenten hierbij en vervult voor een deel van de taken een coördinerende en/of faciliterende rol. De wettelijke taken die hierbij horen zijn:
• het verzorgen van de crisiscommunicatie;
• het voorzien in opvang en verzorging van de bevolking;
• het verzorgen van nazorg voor de bevolking;
• het registreren van de slachtoffers;
• het registreren van schadegevallen;
• het adviseren van het regionaal operationeel team.
GHOR
De GHOR zorgt ervoor dat zorgorganisaties die zich met geneeskundige hulpverlening bezighouden gezamenlijk één, goed functionerende hulpverleningsketen vormen bij ongevallen en rampen. Denk daarbij aan de Ambulancezorg Limburg, Meldkamer Ambulancezorg (MKA), ziekenhuizen, huisartsen, GGD, verpleeg- en verzorgingstehuizen, thuiszorg, gehandicaptenzorg en GGZ-instellingen. De GHOR heeft de volgende basistaken:
• een 24/7 crisisorganisatie die voldoet aan de basisnormen van crisismanagement;
• advisering van bevoegde gezagen over onder andere risicobeheersing en risicoprofielen;
• mono- en multidisciplinaire voorbereiding op crises in ketensamenwerking.
Meldkamer
Meldkamer Limburg heeft een belangrijke rol in de hulpverlening en de veiligheid van burgers in de regio. Zij werkt voor zowel Veiligheidsregio Zuid Limburg als Veiligheidsregio Limburg-Noord. De taken van de meldkamer zijn onder andere:
• het ontvangen en verwerken van alarmmeldingen;
• het coördineren van de inzet van hulpdiensten;
• het informeren van betrokken partijen tijdens een incident;
• het monitoren van de veiligheidssituatie en dit beeld terugkoppelen met het veld.
Meldkamer Limburg zet zich in om deze taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren en samen te werken met relevante partners om de veiligheid in de regio te verbeteren.
Politie-eenheid Limburg
Het werkgebied van de politie-eenheid Limburg is onderverdeeld in 3 districten, te weten District Noord en Midden Limburg, District Zuid-West-Limburg en District Parkstad-Limburg. Deze districten zijn weer onderverdeeld in robuuste basisteams.
Crisisbeheersing is een zeer breed thema dat raakvlakken heeft met een veelheid aan thema’s en processen binnen de eenheid. Dat is de reden dat crisisbeheersing de (operationele) werkzaamheden van iedereen binnen de eenheid raakt en niet de verantwoordelijkheid is van één organisatieonderdeel of een kleine groep mensen.
In beginsel heeft in potentie iedere politiemedewerker een rol tijdens een crisis. Het doel van de eenheid Limburg is om de politiezorg en de daarbij behorende taken ook tijdens voorzienbare en onvoorzienbare (en onverwachte) crises naar behoren goed uit te kunnen blijven voeren. Dat betekent dat de politie samen met de partners in de veiligheidsregio’s afstemt over relevante (maatschappelijke) ontwikkelingen die gezamenlijke aandacht behoeven, zoals de digitalisering van de samenleving en het daarmee samenhangende risico van cyberincidenten.
Daar waar voor langere tijd of aanzienlijke politiecapaciteit gevraagd wordt, vindt vooraf een haalbaarheidstoets plaats. Zodoende is de politie de parate en betrouwbare crisispartner. Concreet betekent bovenstaande dat de politie in Limburg:
• Haar paraatheid heeft georganiseerd en crisisrollen laat invullen door getrainde en opgeleide crisisfunctionarissen conform de afspraken zoals vastgelegd in of op basis van het Regionaal Crisisplan
• (Pro-)actief informatie deelt met haar crisispartners vanuit de GMKL
• Bijdraagt aan de doorontwikkeling “Veiligheidsinformatie Knooppunt Veiligheidsregio's”
• Deelneemt aan voor de politie relevante programma's geïnitieerd vanuit de veiligheidsregio's
• Deelneemt aan de voorbereiding op rampen en crises middels planvorming en multidisciplinaire trainingen en oefeningen
• Samen met onder andere Veiligheidsregio’s Limburg-Noord en Zuid Limburg werken aan de Taskforce Cyber Limburg, waarbij het doel is om te komen tot een gezamenlijk cyberbeleid met gezamenlijke prioriteiten, preventieve acties en budget. De Risk Factory is een voorbeeld van deze preventieprojecten. Hier zijn cybergerelateerde scenario’s opgenomen die zowel leerlingen als senioren kunnen beleven. Op die manier wordt online weerbaarheid vergroot.
B
Landelijke doelstellingen
De minister van Veiligheid en Justitie heeft nog geen landelijke doelstellingen geformuleerd. De landelijke agenda van het Veiligheidsberaad is wel zo op te vatten.
C
Informatieparagraaf
De informatieparagraaf staat integraal beschreven in hoofdstuk 4 van het Regionaal Crisisplan 2024-2027.
D
Oefenbeleidsplan
Het oefenbeleidsplan staat beschreven in het beleidsplan MOTO 2020-2023. In 2024 wordt het oefenbeleidsplan geactualiseerd naar aanleiding van het beleidsplan 2024-2027, regionaal crisisplan en provinciaal risicoprofiel.
E
Niet-wettelijke adviesfunctie bij branden, rampen en crises
Een van de taken zoals bedoel in artikel 10 van de Wvr betreft de advisering van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen en de gevallen die in dit beleidsplan zijn bepaald. Dit is beschreven in de notitie niet-wettelijke adviesfunctie veiligheid. Het betreft een voorzetting van de al bestaande werkwijze.
F
Dekkingsplan
Conform de Wet veiligheidsregio's stelt het bestuur van iedere veiligheidsregio eens in de vier jaar een dekkingsplan voor de (basis) brandweerzorg vast. Hierin beschrijft de regio de voor de brandweer geldende opkomsttijden, de aanwezigheid van brandweerposten in de gemeenten en de overige voorzieningen en maatregelen, noodzakelijk voor de brandweer om daaraan te voldoen. Het Dekkingsplan 4.0 Brandweer Limburg-Noord is onderdeel van de beleidscyclus en volgt het Dekkingsplan 3.0 op.
Het Dekkingsplan 4.0 Brandweer Limburg-Noord geeft inzicht in de opkomsttijden van de tankautospuiten in de regio en maakt duidelijk hoe dit zich, in geval van een brand in een gebouw, verhoudt tot het brandrisico in dit gebied.
Het Dekkingsplan 4.0 Brandweer Limburg-Noord is opgesteld volgens een nieuwe landelijke systematiek voor dekkingsplannen. Hierin wordt gewerkt met het Beoordelingskader voor Gebiedsgerichte Opkomsttijden waarin gekeken wordt naar de opkomsttijden van gebieden in plaats van op objectniveau.
Met de nieuwe landelijke systematiek voor dekkingsplannen wordt de dekking op theoretische wijze weergegeven. Hiermee verandert de inrichting van de repressieve organisatie niet, maar wordt een realistischer beeld geschetst van de prestaties uit de repressieve organisatie.