Blad gemeenschappelijke regeling van Avri
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 724 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 724 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzen inzamellocatie voor incontinentiemateriaal en luiers
Het dagelijks bestuur van Avri
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7 van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft om regels te stellen over de bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen die afzonderlijk door de dienst worden ingezameld, over de frequentie van de inzameling van elk van deze bestanddelen en over de locaties van deze inzameling bij of nabij elk perceel;
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7A van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft het aangewezen inzamelmiddel en inzamelvoorziening inclusief de inzamellocaties vast te stellen waar(in) huishoudelijke afvalstoffen mogen worden aangeboden. Dit gaat in nauwe samenwerking met de gemeente;
de (verkeers)veiligheid, de bereikbaarheid, de fysieke geschiktheid van de locatie en de omgeving, de aanwezigheid van kabels en (riool)leidingen in de bodem, het beperken van overlast en het voorkomen van (milieu)schade, bestaande groen- en parkeervoorzieningen, historische kernen, een doelmatige afvalinzameling en een doelmatige bedrijfsvoering;
namens het dagelijks bestuur van Avri
de voorzitter
J.P. Neven
2 mei 2024, Geldermalsen.
Belanghebbenden die het niet eens zijn met dit besluit, kunnen binnen zes weken na bekendmaking
van dit besluit beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019,
2500 EA Den Haag. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd.
Incontinentie-containers gemeente Culemborg
Avri en gemeente Culemborg zijn de volgende locaties overeengekomen voor de plaatsing van incontinentie-containers (INCO-containers):
*De overige containerlocaties in deze tabel zijn indicatief en aan verandering onderhevig. Aan deze locaties kunnen geen rechten worden ontleend.
MEMO CONTAINERLOCATIES INCONTINENTIEMATERIAAL EN LUIERS
Opdracht: Avri en gemeente Culemborg zijn een locatie voor een INCO-container overeengekomen aan de Frisolaan nabij nr. 16, te Culemborg. Deze memo gaat in op de locatietoets van de containerlocatie aan de hand van de 19 richtlijnen van Avri (zie bijlage 1).
Impressiefoto INCO-container (voorbeeld willekeurige locatie)
Figuur 1 (kaartbeeld containerlocatie) geeft de ligging van de containerlocatie weer op kaart met een rode stip. Figuur 2 (omgeving containerlocatie) geeft een sfeerimpressie van de directe omgeving en de precieze locatie (aangegeven met een rode stip).
Figuur 1: Kaartbeeld containerlocatie
Figuur 2: Omgeving containerlocatie
Avri en gemeente Culemborg zijn overeengekomen een INCO-container te plaatsen aan de Frisolaan nabij nr. 16, te Culemborg. De locatie bevindt zich op een gunstige locatie naast een ondergrondse restafvalcontainer. Dit vanwege de ruimte en diverse parkeergelegenheden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid inzamelvoertuig
Aangezien hier in de huidige situatie reeds gebruik wordt gemaakt van een ondergrondse restafvalcontainer, is de locatie goed bereikbaar voor het inzamelvoertuig. Er zijn geen bovengrondse obstakels die het inzamelvoertuig belemmeren tijdens ledigingsacties. Ondanks de aanwezige parkeerplaatsen naast de containerlocatie, is er voldoende ruimte om de container te ledigen zonder over nabij geparkeerde auto’s heen te hoeven takelen.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. verkeersveiligheid
In de huidige situatie wordt reeds gebruik gemaakt van een ondergrondse restafvalcontainer. Dit gegeven maakt dat de locatie op het gebied van verkeersveiligheid tevens geschikt is voor het gebruik van een INCO-container.
Daarnaast ligt de Frisolaan in een 30km/u zone. SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) constateert dat 30km/u een veilige snelheid is voor wegen met mogelijke conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en onbeschermde verkeersdeelnemers. De plaats waar de container komt, zal in de praktijk een verblijfsfunctie hebben en het zo snel mogelijk afwikkelen van verkeer is hierbij niet het hoofddoel. De snelheid van gemotoriseerde voertuigen zal in de orde van maximaal 30 km/u liggen. Wanneer het inzamelvoertuig enkele minuten op de weg stilstaat om de container te ledigen, zal dit geen probleem vormen. Ook wanneer enkele wijkbewoners het afval met de auto wegbrengen, zal dit naar verwachting niet tot problemen leiden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid gebruikers en parkeerdruk
De INCO-container beschikt over twee inwerpopeningen welke goed bereikbaar dienen te zijn. Avri ziet erop toe dat de locatie goed bereikbaar is voor gebruikers, waaronder rolstoel- en rollatorgebruikers. Voor deze situatie geldt dat de containerlocatie al goed bereikbaar is voor zowel voetgangers als rolstoel- en rollator gebruikers, dankzij de aanwezigheid van trottoir en opritten. Er ligt al verharding zodat de INCO-container goed bereikbaar is voor alle gebruikers.
De locatie is goed bereikbaar voor bewoners die het afval per auto aanbieden. Er is voldoende mogelijkheid om de auto eventueel kort stil te zetten of te parkeren in de nabije parkeervakken om het afval in de container te deponeren. Er gaat geen parkeerruimte verloren ten gevolge van de plaatsing van de INCO-container.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. ondergrondse kabels en leidingen
Het digitale kaartmateriaal toont dat in de buurt van de containerlocatie een elektriciteitskabel in de grond ligt (zie figuur 1). Deze vormt voor de al aanwezige ondergrondse restafvalcontainer geen obstakel. De INCO-container heeft een gelijkwaardige oppervlakte als de naastgelegen ondergrondse restafvalcontainer en wordt daarnaast in dezelfde lijn geplaatst. Bovendien gaat een ondergrondse restafvalcontainer verder de grond in ten opzichte van een (semi-ondergrondse) INCO-container. Dit betekent dat er voor de INCO-container voldoende ruimte is om buiten bereik van de elektriciteitskabel geplaatst te worden. De elektriciteitskabel vormt hierbij geen obstakel.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. omliggende woningen
In de richtlijnen wordt uitgegaan van een afstand van minimaal 3 meter van de gevel en minimaal 2 meter van de erfgrens. De afstand van de container naar de dichtstbijzijnde erfgrens bedraagt circa 11 meter. De afstand van de container tot de dichtstbijzijnde gevel van een woning bedraagt circa 13 meter.
De INCO-container bevindt zich na plaatsing niet ten zuidwesten van een tuin. De locatie voldoet hiermee aan de richtlijnen.
Conclusie: de locatie aan de Frisolaan nabij nr. 16, te Culemborg voldoet aan de richtlijnen en is geschikt bevonden voor de plaatsing en het gebruik van een INCO-container.
Bijlage 1: 19 Richtlijnen van de Avri
Vastgesteld door het algemeen bestuur op 19 april 2018 (en gewijzigd vastgesteld op 7 juli 2021)
Richtlijnen voor het plaatsen van inzamelvoorzieningen
De aan te wijzen inzamellocaties dienen zoveel mogelijk overlast te voorkomen voor aangrenzende percelen. Het risico op schade tijdens het laden en lossen aan overige eigendommen (zoals openbare verlichting, dakgevels e.d.) moet zoveel mogelijk beperkt worden. De inzamellocatie dient voor de gebruikers veilig bereikbaar te zijn.
De inzamellocaties moeten vanuit de aangewezen woningen goed bereikbaar zijn. Dat betekent dat er op de toeleidende paden geen obstakels mogen staan die de veiligheid in gevaar brengen De inzamellocatie (bruto oppervlak) zelf mag een looppad niet smaller maken dan 1,20 meter. Er dient voor de bereikbaarheid rekening te worden gehouden met rolstoel- en rollatorgebruikers. Bij het aanbrengen van een oprit bij het trottoir dient de minimale breedte 1,5 meter te bedragen.(Bron: BAT Bouw Advies Toegankelijkheid)
De inzamellocaties bevinden zich bij voorkeur niet in beeldbepalend openbaar groen (waaronder begrepen bomen).Bij het bepalen van de inzamellocaties bij bomen wordt rekening gehouden met de uiteindelijke grootte van de bomen en de te verwachten kroonprojectie. Als leidraad wordt o.a. Norminstituut Bomen gebruikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-724.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.