Verkeersbesluit aanpassingen 30km zóne Haarstraat/Nijstadweg Weerselo.

Zaaknummer:

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland neemt een verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

 

Het besluit:

Het uitbreiden van de 30 km zóne aan de Haarstraat en Nijstadweg te Weerselo.

De 30 km zóne zal ingaan op de Haarstraat vlak voor de kruising Met de Nijstadweg.

Op de Nijstadweg zal de 30 km zóne ingaan direct na de kruising met de Bijenlaan. (zie schets)

 

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?

In verband met verlagen van de snelheid op de Haarstraat , tussen de Nijstadweg en de Aanleg.

 

Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?

 

Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het RVV 1990;

Haarstraat t.h.v. nr 10

Nijstadweg t.h.v. Bijenlaan 1

 

 

 

De wettelijke regels

Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond

van de Wegenverkeerswet 1994.

De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:

Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg.

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers.

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan.

Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Dinkelland is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.

 

Dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;

 

Advies politie

In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

 

Denekamp, 7 december 2023

namens burgemeester en wethouders van Dinkelland,

Teamcoach Openbare Ruimte,

W. Lijzenga.

 

Bijlagen

Tekeningen bij het besluit

Tekeningen bij het besluit:

 

 

 

\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven