Blad gemeenschappelijke regeling van GGD Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD Drenthe | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 365 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD Drenthe | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 365 | beleidsregel |
Huishoudelijk reglement Klachtencommissie
Artikel 1 Doel en status huishoudelijk reglement
Dit huishoudelijk reglement beschrijft de werkwijze van de klachtencommissie van GGD Drenthe, verder te noemen: de Klachtencommissie, zoals bedoeld in de Algemene Klachtenregeling GGD Drenthe en de Klachtenregeling Veilig Thuis, verder te noemen: de Klachtenregelingen. In dit reglement gelden dezelfde begrippen zoals genoemd in artikel 2 van deze Klachtenregelingen.
Hoofdstuk 2 De Klachtencommissie
Artikel 2 De Klachtencommissie
De Klachtencommissie is bevoegd en heeft tot taak klachten te behandelen tussen Klager en GGD Drenthe, verder te noemen GGD, waaronder ook Veilig Thuis Drenthe wordt begrepen, op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (WMO 2015) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 4 Onafhankelijkheid en deskundigheid leden
De voorzitter en de leden zijn onafhankelijk van en niet op enige wijze verbonden aan of werkzaam voor de GGD. De leden van de Klachtencommissie voeren hun taak naar eigen inzicht uit en dragen er zorg voor dat zij voor de duur van hun benoeming beschikken over de voor hun taakvervulling benodigde actuele kennis, deskundigheid en ervaring.
Hoofdstuk 3 Klaagschrift en verweerschrift
Binnen een week na het in behandeling nemen van de Klacht stelt de secretaris de GGD. in het bezit van het klaagschrift met bijbehorende stukken. De secretaris stelt de GGD in de gelegenheid een reactie op de Klacht (verweerschrift) in te dienen, tenzij er sprake is van een in artikel 11 genoemde situatie.
Hoofdstuk 4 Schriftelijke behandeling
Artikel 11 Niet in behandeling nemen van een Klacht
dan verklaart de Klachtencommissie Klager niet-ontvankelijkheid in zijn Klacht.
Artikel 12 Schriftelijke behandeling
Oordeelt de voorzitter van de Klachtencommissie dat de Klacht schriftelijk behandeld kan worden, dan organiseert de secretaris op zo kort mogelijke termijn een besloten vergadering waarin de Klachtencommissie met minimaal drie leden inclusief de voorzitter de Klacht behandelt. De voorzitter bepaalt of en welke leden deelnemen aan de vergadering.
Hoofdstuk 5 Mondelinge behandeling
Artikel 13 Bepalen van de zitting
Binnen twee weken na ontvangst van het verweerschrift bepaalt de voorzitter de samenstelling van de Klachtencommissie die over de gegrondheid van de Klacht zal adviseren dan wel oordelen. Er wordt een zitting bepaald waarop artikel 14 van toepassing is. Dit tenzij sprake is van een in artikel 12 bedoelde situatie en de klacht schriftelijk behandeld wordt.
Wordt een zitting bepaald, dan kan de secretaris daaraan voorafgaand in overleg met de voorzitter de mogelijkheid van bemiddeling onderzoeken. De secretaris bepaalt daarvoor zo nodig – en als beide partijen dat wensen – op zo kort mogelijke termijn een bijeenkomst waarvoor Partijen worden uitgenodigd.
Wordt een zitting bepaald, dan kan de Klachtencommissie als zij dat noodzakelijk acht, inlichtingen inwinnen door het doen instellen van een onderzoek door één of meer door haar aan te wijzen deskundigen. De Klachtencommissie geeft daarvan binnen twee weken na ontvangst van het verweerschrift kennis aan Partijen. Een dergelijk onderzoek mag hooguit vier weken duren. De secretaris verstrekt een afschrift van het deskundigenadvies aan Partijen, die daarop binnen twee weken schriftelijk of elektronisch kunnen reageren.
De secretaris bepaalt in overleg met de voorzitter de datum voor de zitting. De zitting vindt plaats op het hoofdkantoor van de GGD in Assen. Uiterlijk een week voorafgaand aan de zitting zendt de secretaris de stukken per aangetekende post of beveiligd elektronisch aan de leden van de Klachtencommissie die de Klacht behandelen
De secretaris nodigt Partijen schriftelijk en/of elektronisch uit op de zitting te verschijnen, onder mededeling van de plaats, de dag en het tijdstip van de zitting. De secretaris vermeldt verder de samenstelling van de Klachtencommissie, en – voor zover dit aan de orde is – de namen van de getuigen en de deskundigen die door de Klachtencommissie zijn uitgenodigd of opgeroepen.
Partijen kunnen getuigen en deskundigen uitnodigen. De namen van deze getuigen en/of deskundigen, geeft een partij minimaal zeven dagen vóór de zitting schriftelijk of elektronisch aan de secretaris en de andere partij door. De kosten van deze getuigen of deskundigen komen voor rekening van de partij die deze uitnodigt.
Alle verschenen getuigen en deskundigen worden gehoord, tenzij sprake is van verzuim van lid 3 of sprake is van strijd met een goede procesorde. De voorzitter bepaalt de volgorde van het horen. De getuigen en deskundigen worden gehoord door de voorzitter. De andere leden van de Klachtencommissiekunnen eveneens vragen stellen.
Hoofdstuk 6 Uitspraak en de totstandkoming daarvan
De Klachtencommissie doet zo mogelijk binnen zes weken na de vergadering als bedoeld in artikel 12 of een zitting als bedoeld in artikel 14 en uitspraak over haar bevoegdheid, de ontvankelijkheid van Partijen en/of het geheel of gedeeltelijk (on)gegrond zijn van de Klacht in de vorm van een advies. Voor zover de uitspraak betrekking heeft op Veilig Thuis Drenthe is de uitspraak een oordeel, al dan niet voorzien van aanbevelingen.
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Artikel 20 Geheimhouding en privacy
De leden en de secretaris van de Klachtencommissie zijn, ook na hun aftreden, verplicht tot geheimhouding van alle informatie die hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de Klachtencommissie ter kennis is gekomen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kenen of redelijkerwijs moet vermoeden.
Binnen drie maanden na afhandeling van de Klacht vernietigen de leden van Klachtencommissie alle (kopieën van de) stukken die zij voor de behandeling van de Klacht ter beschikking kregen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-365.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.