Ondermandaatbesluit en bevoegdhedenlijst ODMH 2025

 

De directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland, voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Gelet op:

 

  • -

    afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland;

  • -

    de mandaatbesluiten van de burgemeesters en colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de directeur van de Omgevingsdienst;

  • -

    het besluit van de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland inzake de categoriale aanwijzing van toezichthouders;

  • -

    het mandaatbesluit rechtshandelingen, feitelijke handelingen en financiën Omgevingsdienst Midden-Holland;

  • -

    de Budgethoudersregeling Omgevingsdienst Midden-Holland;

  • -

    de financiële verordening en het Treasurystatuut;

  • -

    het mandaatbesluit Wet open overheid;

  • -

    de Organisatieverordening Omgevingsdienst Midden-Holland;

  • -

    de Klachtenverordening Omgevingsdienst Midden-Holland;

  • -

    artikel 4.2 van het Besluit OM-afdoening;

  • -

    de Richtlijn bestuurlijke strafbeschikkingsbevoegdheid milieu- en keurfeiten.

     

Besluit:

vast te stellen het Ondermandaatbesluit en bevoegdhedenlijst ODMH 2025.

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De directeur verleent ondermandaat aan leidinggevenden of medewerkers zoals weergegeven in de bij dit besluit horende bevoegdhedenlijst.

  • 2.

    Wanneer een ondermandaat is toegekend aan een leidinggevende of een medewerker is een hogere leidinggevende ook bevoegd, tenzij dat in de bevoegdhedenlijst is uitgesloten.

  • 3.

    Het ondermandaat omvat, voor zover dat ziet op de bevoegdheid tot het nemen van besluiten en voor zover dat juridisch mogelijk is, naast het nemen van toekennende of instemmende besluiten, mede het weigeren, beëindigen, intrekken, wijzigen en aanhouden van besluiten, het stellen van nadere voorwaarden en het nemen van aan de gemandateerde bevoegdheid gelieerde besluiten, zoals het niet in behandeling nemen van aanvragen en het verlengen van beslistermijnen.

  • 4.

    Onder mandaat wordt mede verstaan de verlening van volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtiging voor het verrichten van feitelijke handelingen.

  • 5.

    De ondergemandateerde is met betrekking tot de gemandateerde bevoegdheden tevens bevoegd tot het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen, zoals het voeren van correspondentie, het inwinnen van adviezen en het houden van overleg.

     

Artikel 2 Kaders

  • 1.

    Het ondermandaat per afzonderlijk bevoegd gezag of per bevoegde instantie overeenkomstig de bevoegdhedenlijst mag alleen worden uitgeoefend indien de bevoegdheid door het betreffende bestuursorgaan is gemandateerd aan de directeur.

  • 2.

    De bevoegdheden van dit besluit worden uitgeoefend binnen de kaders van door het betreffende bestuursorgaan vastgestelde beleid of beleidsregels en met inachtneming van gegeven instructies en voorwaarden, zoals informatieplichten.

  • 3.

    De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen.

     

Artikel 3 Vaststelling en ondertekening besluiten en documenten

  • 1.

    Vaststelling en ondertekening van besluiten en andere documenten geschiedt op elektronische wijze, tenzij de aard van het besluit of document zich daar tegen verzet.

  • 2.

    Indien een besluit of document bij of krachtens (onder)mandaat ten behoeve van een bevoegd gezag of het bestuur wordt genomen of vastgesteld, wordt bij de ondertekening aangegeven dat dit namens het bevoegde bestuursorgaan is gedaan.

  • 3.

    Ondertekening geschiedt door de naam van de gemandateerde te vermelden, gevolgd door de functiebenaming en een disclaimer met betrekking tot de digitale vaststelling van het besluit of document.

  • 4.

    Wanneer een overeenkomst wordt gesloten, wordt bij de ondertekening aangegeven dat dit namens het openbaar lichaam is gedaan.

  • 5.

    Standaard procesberichten, zoals een automatisch antwoord of een standaardreactie op een digitaal ontvangen bericht, behoeven geen persoonlijke ondertekening.

     

Artikel 4 Intrekking ondermandaatbesluit

Het Ondermandaatbesluit en bevoegdhedenlijst 2024 van 5 december 2023 wordt ingetrokken per 1 januari 2025.

 

 

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt bekendgemaakt in de publicatiebladen van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, in het publicatieblad van de provincie Zuid-Holland en in het Blad gemeenschappelijke regelingen. 

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking 1 januari 2025.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit en bevoegdhedenlijst ODMH 2025.

     

 

Gouda, 10 december 2024

 

A. Mutter

Directeur Omgevingsdienst Midden-Holland

 

 

 

Bevoegdhedenlijst

Leeswijzer voor de tabel:

SI&W = Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

GS = gedeputeerde staten

B&W = college van burgemeester en wethouders

BM = burgemeester

AB = algemeen bestuur van de ODMH

DB = dagelijks bestuur van de ODMH

VZ = voorzitter van de ODMH

DIR = directeur

CT = controller

AH = afdelingshoofd

TL = teamleider of coördinator

JUR = jurist

FG = Functionaris gegevensbescherming

MW = medewerker, eventueel verbijzonderd met naam team of omschrijving

Boa’s = Bijzondere opsporingsambtenaren

Geen = geen ondermandaat, uitsluitend directeur (en diens plaatsvervanger) zijn bevoegd

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Bevoegd orgaan

Ondermandaat aan

Algemeen / juridische procedures

A1

Het aanwijzen van personen belast met het houden van toezicht.

GS

B&W

Geen ondermandaat

A2

Het aanwijzen van bijzondere opsporingsambtenaren.

DIR

Geen ondermandaat

A3

Het machtigen van juristen in verband met procesvertegenwoordiging in bezwaar- en beroepsprocedures.

DB

GS

B&W

Geen ondermandaat

A4

Het machtigen van medewerkers voor het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten gepleegd tegen de ODMH of medewerkers van de ODMH of voor het namens de ODMH indienen van klachten bij officiële instanties.

DB

DIR

Geen ondermandaat

A5

Bekendmaken en elektronisch kennisgeven van vastgestelde besluiten en andere documenten in het Blad Gemeenschappelijke regelingen, het Provinciaal Blad of het Gemeenteblad.

AB

DB

GS

B&W

MW

A6

Het (elektronisch) ter inzage leggen van stukken en het verstrekken van kopieën van (openbare) stukken.

GS

B&W

MW

A7

Kennisgeving van vergaderingen van het bestuur en verzenden bestuurlijke stukken.

AB

DB

MW staf

MW secretariaat

A8

Handelingen inzake bestuursrechtelijke procedures, zoals het voeren van verweer, contacten met advocaten en rechtbank / raad van state / secretaris bezwaarschriftencommissie, het opsturen van stukken, verzoeken om uitstel van zitting of doorgeven van verhinderdata, het voeren van mediationgesprekken en meewerken aan finale geschilbeslechting. Het vaststellen van een verweerschrift en het instellen van (hoger) beroep is uitgezonderd.

GS

B&W

JUR

MW op verzoek van JUR

A9

Het vaststellen van een verweerschrift of inhoudelijke reactie in een procedure of geding.

AB

DB

GS

B&W

AH

A10

Het instellen van (incidenteel) (hoger) beroep in zaken waarbij het primaire besluit namens een college door de ODMH is genomen, na afstemming met bevoegd gezag.

B&W

AH

A11

Het aangaan en ondertekenen van mediationovereenkomsten of vaststellingsovereenkomsten naar aanleiding van mediationgesprekken.

GS

B&W

BM

Geen ondermandaat

A12

Handelingen in verband met rechtsgedingen, bezwaar- of beroepsprocedures waarbij ODMH als rechtspersoon partij is, na instemming directeur of bestuur.

AB

DB

AH

JUR

MW HR

A13

Nemen van beslissingen op bezwaar namens een bevoegd gezag.

GS

B&W

Geen ondermandaat

A14

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten namens een gemeente, zoals voor planschade of nadeelcompensatie of in het kader van geluidsaneringen.

B&W

BM

AH

A15

Het aanvragen en verantwoorden van subsidies.

AB

DB

GS

Geen ondermandaat

A16

Het aanvragen en verantwoorden van subsidies in het kader van geluidsaneringen (ISV).

B&W

AH

A17

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet Bibob.

GS

B&W

Geen ondermandaat

A18

Het verrichten van handelingen in het kader van de Wet Bibob, zoals het vragen van advies en overleggen met het Riec, het Landelijk Bureau Bibob en andere instanties en toegang tot strafrechtelijke informatie in het kader van Omgevingswetprocedures en Wabo-procedures die op grond van overgangsrecht nog lopen.

GS

B&W

Bibob-team (op naam aangewezen personen)

A19

Het behandelen van klachten over medewerkers.

DB

AH

A20

Het behandelen van klachten over afdelingshoofd.

Het behandelen van klachten over de directeur is voorbehouden aan de Voorzitter / Dagelijks bestuur.

DB

Geen ondermandaat

A21

Het verrichten van handelingen in het kader van archiefbeheer.

AB

DB

DIR

GS

B&W

MW DIV

A22

Het inschrijven van beschikkingen in openbare registers / kadaster.

GS

B&W

MW DIV

A23

Het aanleveren of registreren en verwerken van data in (verplichte) registers en applicaties.

GS

B&W

MW

A24

Het opmaken van een proces-verbaal van constatering, rapporten of verklaringen in het kader van de Wet BAG.

B&W

MW

A25

Het in ontvangst nemen en inboeken van post (digitaal, schriftelijk), dagvaardingen e.d.

AB

DB

GS

B&W

MW DIV

A26

Het aanmaken / aanvragen van accounts bij diverse partijen, regelen van e-herkenning e.d.

-

MW ICT

Financiële mandaten / inkoop / verzekeringen / aansprakelijkheid / overeenkomsten

B1

Het besluiten tot het aangaan en het ondertekenen van samenwerkingsovereenkomsten, dienstverleningsovereenkomsten of convenanten met andere (overheids)partijen.

DB

VZ

Geen ondermandaat

B2

Het doen van kleine bestellingen of inkopen tot 1000,-

DB

MW Secr.

MW ICT

MW Financiën

MW Facza

MW Zwanebloem

B3

Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten (financiële verplichtingen) en het ondertekenen daarvan, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van inkoopprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten, tot een bedrag van 10.000,-.

DB

VZ

TL

B4

Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten (financiële verplichtingen) en het ondertekenen daarvan, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van inkoop- en aanbestedingsprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten, tot een bedrag van 200.000,-.

Voor verplichtingen vanaf 50.000,- is goedkeuring van de controller vereist, of van de directeur indien het afdelingshoofd Bedrijfsvoering de verplichting aangaat.

DB

VZ

AH

B5

Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten (financiële verplichtingen) en het ondertekenen daarvan, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van inkoop- en aanbestedingsprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten, voor een bedrag vanaf 200.000,-.

Voor verplichtingen vanaf 50.000,- is goedkeuring van de controller vereist.

DB

VZ

Geen ondermandaat

B6

Het verrichten van voorbereidende en ondersteunende handelingen in inkoop- en aanbestedingsprocedures.

DB

GS

B&W

MW

B7

Fiatteren en verrichten van betalingen, overboeken van saldi en het opstarten van incasso’s of vorderen van geld.

DB

MW financiën + TL financiën

B8

Het aantrekken van gelden (kas) overeenkomstig het Treasurystatuut.

DB

TL financiën + CT

B9

Het aangaan van leningen.

DB

CT + DIR

B10

Contacten met banken en financiële instellingen, verstrekken gegevens aan financiële toezichthouders en CBS.

DB

TL financiën

B11

Afschrijven of oninbaar verklaren van vorderingen.

DB

TL financiën + CT

B12

Het aangaan of aanpassen van verzekeringen en corresponderen of onderhandelen daarover met verzekeringsmaatschappijen of intermediairs. Bij nieuwe verzekeringen of essentiële wijzigingen in bestaande verzekeringen na akkoord van het MT.

DB

MW financiën

TL bedrijfsvoering

JUR

B13

Het afwijzen van aansprakelijkheid.

DB

AH

B14

Het aanvaarden van aansprakelijkheid en vaststellen omvang schade en hoogte vergoeding (bij onrechtmatige daad ODMH).

DB

Geen ondermandaat

B15

Het verhalen van schade of aansprakelijk stellen.

DB

Geen ondermandaat

B16

Het sluiten van verwerkersovereenkomsten (AVG).

DB

GS

B&W

Geen ondermandaat

Openbaar maken van informatie en communicatie

C1

Het nemen van een besluit op een Woo-verzoek aangaande bestuurlijke documenten en aangelegenheden en het verzenden van de gevraagde documenten.

AB

DB

AH

C2

Het nemen van een besluit op een Woo-verzoek met betrekking tot een aangelegenheid van een college of het vorderen van informatie bij derden in het geval van een Woo-verzoek.

GS

B&W

AH

C3

Het – apart van een eerder genomen toekennend Woo-besluit – verzenden van gevraagde documenten per brief met bijlagen of het verstrekken van documenten in het kader van H 19 van de Wet milieubeheer.

GS

B&W

TL

C4

Het geven van informatie / toelichting per telefoon of per e-mail voor zover het geen vertrouwelijke informatie betreft.

AB

DB

GS

B&W

MW

C5

Het verstrekken van documenten per e-mail na een instemmend Woo-besluit of indien een Woo-besluit niet nodig is, na overleg met jurist of teamleider.

AB

DB

GS

B&W

MW

C6

Het plaatsen van berichten over de ODMH op de website, na afstemming met relevante personen.

AB

DB

MW Comm.

C7

Het plaatsen van nieuwsberichten over aangelegenheden die onder de verantwoordelijk van een college vallen (zoals ongewone voorvallen), na afstemming met Afdelingshoofd en communicatie van het bevoegd gezag.

GS

B&W

MW Comm.

C8

Het plaatsen van documenten en begeleidende teksten aangaande een aangelegenheid van een college (zoals een vergunning of een last onder dwangsom) op de website, na een daartoe genomen Woo-besluit of een besluit van het college (actieve, ambtshalve, openbaarmaking van documenten).

GS

B&W

MW Comm.

MW secretariaat

MW ICT

MW DIV

C9

Het nemen van een besluit op een verzoek om informatie omtrent persoonsgegevens (uitoefening rechten betrokkenen AVG).

DB

GS

B&W

Geen ondermandaat

C10

In behandeling nemen van vragen of verzoeken omtrent persoonsgegevens en doorzoeken systemen.

DB

GS

B&W

FG

MW DIV, ICT en FAB

C11

Het registreren van datalekken en melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

DB

DIR

GS

B&W

FG

Handelingen en procedurele besluiten Awb / Wabo / Omgevingswet

D1

Deelname aan vooroverleg, intaketafels en omgevingstafels.

GS

B&W

MW

D2

Overleggen en afstemmen met betrokken partijen over ingediende of nog in te dienen aanvragen, meldingen en gegevens en bescheiden.

GS

B&W

MW

D3

Het per standaard e-mailbericht of brief bevestigen van een ingekomen bericht, zoals een melding, informatiebericht of aanvraag.

GS

B&W

MW

D4

Het verzenden van een van de standaard afwijkende ontvangstbevestiging op een ingediende aanvraag of ingekomen melding of informatiebericht.

GS

B&W

TL

D5

Het doorzenden van een aanvraag of bericht naar een ander bestuursorgaan indien dat kennelijk bevoegd is.

GS

B&W

MW DIV

D6

Het verzoeken om aanvullende gegevens bij een ingediende aanvraag of om een schriftelijke machtiging in het geval iemand een aanvraag indient voor of namens een ander persoon.

GS

B&W

TL

D7

Het verzoeken om (wettelijk) advies en/of instemming in het kader van een vergunningprocedure via het omgevingsloket, per brief of per e-mail.

GS

B&W

MW

D8

Het ambtelijk adviseren van gemeentes in het kader van (ruimtelijke) procedures in de vorm van memo’s, inhoudelijke brieven of e-mailberichten (bijvoorbeeld ecologie-, bodem-, geluid-, lucht-, EV- of rom-advies), na collegiale toets of akkoord teamleider.

-

MW Expertise

MW Teams vergunningverlening

D9

Het geven van wettelijk advies in het kader van een vergunningprocedure.

B&W

TL

D10

Het nemen van voorbereidingsbesluiten of procedurele besluiten, zoals het verlengen van beslistermijnen, het afdoen van herhaalde aanvragen, het van toepassing verklaren van de uitgebreide voorbereidingsprocedure en het besluit tot het niet behandelen van een aanvraag wegens ontbrekende gegevens. Het nemen van mer-beoordelingsbesluiten is uitgezonderd.

GS

B&W

TL

D11

Besluiten op ingebrekestellingen en dwangsommen bij niet tijdig beslissen op grond van de Awb.

GS

B&W

AH

D12

Het aanpassen van besluiten in verband met een tussenuitspraak of bestuurlijke lus.

GS

B&W

AH

Vergunningen / beschikkingen / meldingen

E1

Omgevingsvergunningen en andere besluiten op grond van de Omgevingswet;

Vergunningen, ontheffingen of andere besluiten op grond van de Omgevingsverordening, de Wet milieubeheer, de Wabo, de Wet bodembescherming of het Vuurwerkbesluit;

Het stellen van voorwaarden na een melding;

Het stellen van maatwerkvoorschriften;

Het besluiten over gelijkwaardige maatregelen;

Het nemen van goedkeuringsbesluiten op grond van vergunningvoorschriften;

Het beoordelen van evaluatieverslagen en risicobeoordelingen in het kader van verontreinigd grondwater;

Het opleggen van tijdelijke beschermingsmaatregelen bij toevalsvondsten;

Mer-beoordelingsbesluiten.

GS

AH

E2

Omgevingsvergunningen en andere besluiten waarbij de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is.

Het besluiten tot het treffen van maatregelen bij ongewone voorvallen en het verhalen van kosten op de veroorzaker;

Het opleggen en/of het zelf treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen bij toevalsvondsten, inclusief het verhalen van kosten;

Het opleggen van gedoogplichten met betrekking tot onderzoek naar bodemverontreiniging of in verband met het uitvoeren van maatregelen voor bodembescherming of nazorg.

B&W

AH

E3

Omgevingsvergunningen of besluiten op grond van de Omgevingswet;

Vergunningen, ontheffingen of andere besluiten op grond van lokale verordeningen, de Wet milieubeheer, de Wabo, de Wet bodembescherming of het Vuurwerkbesluit;

Het stellen van voorwaarden na een melding;

Het stellen van maatwerkvoorschriften;

Het besluiten over gelijkwaardige maatregelen;

Het nemen van goedkeuringsbesluiten op grond van vergunningvoorschriften;

Mer-beoordelingsbesluiten;

Vergunningen of andere besluiten op grond van de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening.

B&W

TL

E4

Het afhandelen van meldingen en informatieplichten.

GS

B&W

TL

E5

Het verzoeken om gegevens en bescheiden ten aanzien van activiteiten op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving of het Besluit bouwwerken leefomgeving

GS

B&W

TL

E6

Besluiten tot subsidieverstrekking tot 100.000,- voor de sanering van bedrijfsterreinen (bodem) en besluiten in dat kader voor gevallen van meer dan 100.000,- tot vaststelling subsidie, verlengen beslistermijn, wijziging uitvoeringstermijn en wijzigingen van ondergeschikt belang.

GS

AH

E7

Het verzenden van brieven of informatie naar opdrachtgevers (gemeenten en provincie) over te heffen leges

GS

B&W

MW

Toezicht en handhaving

F1

Gedoogverklaring of het naar aanleiding van zienswijzen afzien van handhaving.

GS

Geen ondermandaat

F2

Besluiten op verzoeken van derden om handhaving.

SI&W

GS

B&W

AH

F3

Last onder dwangsom of bestuursdwang, en voornemens daartoe (opleggen, intrekken en opheffen). Intrekken van een vergunning als sanctie.

Besluiten over het verlengen van begunstigingstermijnen.

GS

Geen ondermandaat

F4

Last onder dwangsom of bestuursdwang, en voornemens daartoe (opleggen, intrekken en opheffen). Opleggen bestuurlijke boete.

Besluiten over het verlengen van begunstigingstermijnen.

SI&W

B&W

BM

AH

F5

Het aanzeggen van mondelinge bestuursdwang bij spoed, en het verlenen van opdrachten tot het doen van onderzoek naar of het opruimen van gevaarlijke stoffen en / of het voorkomen van verdere schade of verontreiniging indien onmiddellijk handelen vereist is, na afstemming met afdelingshoofd of directeur.

GS

B&W

MW

F6

Invorderingsbeschikking of kostenverhaal.

SI&W

GS

B&W

BM

AH

F7

Vaststelling verbeuringsbrief (horen voorafgaand aan invordering) en voornemen kostenverhaal.

SI&W

GS

B&W

BM

TL

F8

Aanschrijving na geconstateerde overtredingen, aanschrijven tot het treffen van voorzieningen, het beëindigen van activiteiten, e.d.

SI&W

GS

B&W

AH

F9

Afdoen eenvoudige brieven, zoals brieven geen tekortkomingen, afspraakbevestigingen of in behandeling nemen ingediende klacht (hinder).

GS

B&W

TL

F10

Het instellen van een zwemverbod of het

afgeven van een negatief zwemadvies

GS

AH

F11

Uitvoeren toezicht en gebruik maken van bevoegdheden in dat kader op grond van de Awb (informatie opvragen, plaatsen betreden, foto’s maken e.d., vorderen).

SI&W

GS

B&W

BM

MW

F12

Behandelen milieu of bouw gerelateerde klachten.

GS

B&W

MW

F13

Opstellen bevindingenrapport, geluidrapport, vastleggen constateringen.

SI&W

GS

B&W

BM

MW

F14

Besluit tot uitvaardigen BSBFL

DIR

TL Toezicht en Handhaving Zuid

Geen plaatsvervanging toegestaan

F15

Inzage in en verwerken van strafrechtelijke gegevens, uitwisselen gegevens met politie, contacten met RIEC, Justis, CJIB, toepassen en opstellen proces-verbaal, BSBFL, SAM-PV of combibon.

DB

DIR

Boa’s

Alleen onderlinge plaatsvervanging toegestaan

Naar boven