Algemene inkoopvoorwaarden Omgevingsdienst Midden-Holland voor leveringen en diensten

 

 

 

1. ALGEMEEN

 

1. Definities

 

Aflevering:

het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de ODMH

AIV:

Deze algemene inkoopvoorwaarden

Data:

digitale weergaves van handelingen, feiten of informatie en/of compilaties van dergelijke handelingen, feiten of informatie, ook in de vorm van geluids-, visuele of audiovisuele opnames

Derde:

persoon of rechtspersoon, niet zijnde een van de contractspartijen

Diensten (Dienst):

de door de Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de ODMH, niet zijnde werken of leveringen

Duurzaam:

technologieën en werkwijzen die milieuvriendelijk zijn en de natuurlijke bronnen zoveel mogelijk sparen

Gebruiksrecht:

het recht op grond waarvan de ODMH bevoegd is om de Resultaten in overeenstemming met de Overeenkomst te gebruiken en de toestemming van Opdrachtnemer om de Resultaten onbeperkt te verveelvoudigen, te wijzigen, openbaar te maken, toe te passen en te bewerken, in iedere vorm, nu bestaand of in de toekomst

Goederen:

alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek

IE-rechten:

alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot, auteursrechten, databankenrechten en goodwill

Leveringen (Levering):

de door de Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de ODMH te leveren Goederen, inclusief benodigde montage of installatie daarvan overeenkomstig de gestelde eisen.

Maatwerk:

de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst specifiek voor de ODMH tot stand gebrachte, verrichte en/of ontwikkelde Prestaties en Goederen

ODMH:

de Omgevingsdienst Midden-Holland, Thorbeckelaan 5 te Gouda

Offerte:

een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek

Offerteaanvraag:

een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de ODMH voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen

Opdrachtnemer

de in een Overeenkomst genoemde wederpartij van de ODMH, zijnde een leverancier of dienstverlener

Overeenkomst:

al hetgeen tussen de ODMH en de Opdrachtnemer is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen

Partijen/Partij: 

de ODMH en/of de Opdrachtnemer

Personeel van Opdrachtnemer:

de door de Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn

Prestatie:

de te verrichten Leveringen en/of Diensten

Resultaten:

al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht, anders dan Maatwerk en ongeacht of Opdrachtnemer daarbij gebruikmaakt van enige bijdrage van de ODMH en/of derden

Schriftelijk:

correspondentie per post of langs elektronisch weg waarbij: de kennisgeving raadpleegbaar is door de geadresseerde, de authenticiteit van de kennisgeving in voldoende mate is gewaarborgd, en de identiteit van de kennisgever met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld

Verwerkersovereenkomst:

de bij de Overeenkomst gevoegde verwerkersovereenkomst of, bij gebreke daarvan, de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst door de VNG tot standaard verklaarde Standaard Verwerkersovereenkomst

Werkdag:

kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de ODMH aangewezen brugdagen

 

 

 

Deze AIV zijn gebaseerd op de VNG-model-inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten. Er zijn enkele aanvullende artikelen toegevoegd. Dit zijn de artikelen 2.2, 4, 5, 20.2, 21.3 en 26.7

 

 

 

  • 2.

    Toepasselijkheid

  • 2.1.

    Deze AIV zijn van toepassing op de Offerteaanvraag en Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

  • 2.2.

    Voor ICT-opdrachten worden tevens de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) gehanteerd, tenzij in de overeenkomst anders wordt afgesproken. Bij strijdigheid van de bepalingen uit de GIBIT met deze AIV prevaleren de bepalingen uit de GIBIT.

  • 2.3.

    Afwijkingen van (onderdelen van) de AIV zijn uitsluitend geldig, voor zover zij uitdrukkelijk Schriftelijk door de ODMH zijn aanvaard en gelden slechts voor de overeenkomst waarop ze betrekking hebben.

  • 2.4.

    Indien een bepaling van deze AIV nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

  • 2.5.

    Door het indienen van een Offerte aanvaard de Opdrachtnemer onverkort deze AIV en wijst Opdrachtnemer uitdrukkelijk de toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden en markt- of branchespecifieke voorwaarden af.

     

 

 

3. Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst 

  • 3.1.

    De ODMH kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De ODMH zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 3.2.

    De Offerte van de Opdrachtnemer heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

  • 3.3.

    Een Overeenkomst komt tot stand nadat de ODMH een expliciete Schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Opdrachtnemer heeft verzonden aan de Opdrachtnemer. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien het besluit tot aanvaarding en de ondertekening rechtsgeldig hebben plaatsgevonden conform de geldende mandaatbesluiten. Op eerste verzoek van de Opdrachtnemer legt de ODMH een kopie van deze besluiten over.

  • 3.4.

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 3.5.

    Alle handelingen die de Opdrachtnemer verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

 

 

4. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen 

  • 4.1.

    De ODMH streeft naar een Duurzaam inkoopproces. Op verzoek van de ODMH informeert de Opdrachtnemer de ODMH over diens inspanningen en activiteiten op het gebied van duurzaamheid.

  • 4.2.

    Indien geen sprake is van een Europese aanbesteding, zal de ODMH bij gelijke geschiktheid van leveranciers en een soortgelijke prijs de voorkeur geven aan een leverancier die de meest duurzame prestaties verricht. Bij alle aanbestedingen kunnen duurzaamheidsaspecten in de selectie- en gunningscriteria worden opgenomen.

  • 4.3.

    De ODMH tolereert geen zaken als discriminatie, kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfsvoering van Opdrachtnemer, noch bij de leveranciers van Opdrachtnemer.

  • 4.4.

    Opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting, overeenkomstig de gangbare wetten en normen, ter bescherming van de werktijden, de veiligheid en gezondheid op de werkplek en een leefbaar inkomen.

     

     

     

5. Belangenverstrengeling, integriteit

  • 5.1.

    Opdrachtnemer betrekt geen personen bij het opstellen van een Offerte of bij het uitvoeren van de Overeenkomst die in dienst zijn bij de ODMH, behoudens voor het voeren van overleg.

  • 5.2.

    Een personeelslid van de ODMH dat een nevenfunctie vervult bij Opdrachtnemer mag op geen enkele wijze bij de gunning en uitvoering van de opdracht betrokken zijn.

  • 5.3.

    Partijen zullen elkaar geen schenkingen, beloningen of compensaties aanbieden die uitgelegd kunnen worden als onwettige praktijk. Een dergelijke praktijk kan reden zijn voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst.

 

 

 

  • 2.

    UITVOERING OVEREENKOMST 

     

    6. Algemene verplichtingen Opdrachtnemer 

     

  • 6.1.

    De Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in nauwe samenwerking met de ODMH nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer.

  • 6.2.

    De Opdrachtnemer zal de ODMH op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Opdrachtnemer is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de ODMH direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.

  • 6.3.

    Slechts met voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de ODMH, kan de Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door Derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan Derden. Dit geldt niet ten aanzien van het vestigen van beperkte rechten, zoals een pandrecht. Opdrachtnemer blijft verantwoordelijk voor de nakoming van de krachtens de Overeenkomst op hem berustende verplichtingen.

  • 6.4.

    De Opdrachtnemer garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Opdrachtnemer of Personeel van Opdrachtnemer of een met de Opdrachtnemer verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.

  • 6.5.

    De Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Opdrachtnemer of de ODMH krijgt opgelegd.

  • 6.6.

    De Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de ODMH met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij Opdrachtnemer, in acht nemen. Indien Opdrachtnemer genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal Opdrachtnemer dit eerst voorleggen aan de ODMH.

  • 6.7.

    De Opdrachtnemer draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde Derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Opdrachtnemer en de ODMH bij de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 6.8.

    Slechts voor zover de Opdrachtnemer expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de ODMH zal de Opdrachtnemer optreden als gemachtigde van de ODMH. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.

 

 

7. Algemene verplichtingen ODMH 

  • 7.1.

    De ODMH zal op verzoek van de Opdrachtnemer alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

  • 7.2.

    De ODMH zal zich inspannen zoals een goed opdrachtgever betaamt en zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

 

 

8. Kwaliteit en controle

  • 8.1.

    De Opdrachtnemer garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, doch niet uitsluitend, veiligheid, toegankelijkheid, gezondheid, milieu, Data en informatieveiligheid.

  • 8.2.

    De ODMH is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Opdrachtnemer verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de ODMH bepaalde Prestaties Schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

  • 8.3.

    De ODMH is gerechtigd om een integriteitsscreening uit te voeren, eventueel met behulp van een advies als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). Indien het screeningsresultaat daar aanleiding toe geeft, kunnen in de Overeenkomst aanvullende maatregelen worden opgenomen.

  • 8.4.

    De ODMH heeft het recht om eventueel met behulp van ingeschakelde derden een controle te (laten) doen van de naleving door de Opdrachtnemer van de Overeenkomst. De Opdrachtnemer is verplicht om hieraan zijn medewerking te verlenen. De kosten voor deze controle komen voor rekening van de ODMH, tenzij uit de controle blijkt dat de Opdrachtnemer één of meer wezenlijke verplichtingen niet heeft nageleefd en/of het kosten zijn aan de zijde van de Opdrachtnemer.

     

     

9. Geheimhouding

  • 9.1.

    Opdrachtnemer verplicht zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

  • 9.2.

    Opdrachtnemer zal de onder hem werkzame personen of door hem ingeschakelde Derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

  • 9.3.

    De ODMH heeft het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door Opdrachtnemer en/of de voor Opdrachtnemer werkzame personen en/of door Opdrachtnemer ingeschakelde Derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden.

  • 9.4.

    Opdrachtnemer is verplicht om op eerste verzoek van de ODMH een geheimhoudingsverklaring te tekenen dan wel Personeel van Opdrachtnemer een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

  • 9.5.

    Opdrachtnemer is verplicht om Schriftelijke goedkeuring te vragen aan de ODMH voor  eventuele persberichten, reclame-uitingen of openbare mededelingen – inclusief mededelingen via kanalen van sociale media – met betrekking tot het (mogelijk) aangaan en de uitvoering van de Overeenkomst, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

 

 

10. Verwerking persoonsgegevens en data

  • 10.1

    Voor zover Opdrachtnemer als verwerker bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens voor de ODMH verwerkt, garandeert Opdrachtnemer de toepassing van passende technische en organisatorische maatregelen, opdat de verwerking aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de betrokkenen is gewaarborgd. Opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens uitsluitend in opdracht en op basis van schriftelijke instructies van de ODMH, behoudens afwijkende wettelijke voorschriften.

  • 10.2 .

    Partijen regelen de verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer ten behoeve van de ODMH in een verwerkersovereenkomst.

  • 10.3

    Indien de te leveren Goederen in staat zijn om Data te genereren, te verzamelen of anderszins te verwerven, en/of er bij de te verrichten Diensten Data worden gegenereerd, verzameld, of anderszins worden verworven, zal Opdrachtnemer de Gemeente daarvan op de hoogte stellen.

  • 10.4

    Opdrachtnemer stelt de ODMH kosteloos technisch in staat om de Data in te zien, en voor eigen gebruik te kunnen opslaan. Opdrachtnemer kan aan deze verplichting onder meer voldoen door:

  • -

    de Data aan de ODMH te verstrekken;

  • -

    de ODMH in staat te stellen om de Data in realtime in te zien en een kopie daarvan te downloaden;

  • -

    de Data gedurende de looptijd van de Overeenkomst onder zich te houden, en de ODMH op eerste verzoek een kopie van de Data te verstrekken;

  • -

    documentatie aan de ODMH te verstrekken om de ODMH in staat te stellen de Data zelf uit het Goed te ontsluiten; of

  • -

    aan de ODMH koppelingen ter beschikking te stellen, teneinde de ODMH in staat te stellen de Data zelf op te vragen via deze koppelingen.

     

10.5 De ter beschikking gestelde of beschikbaar gemaakte Data zal:

  • -

    in een algemeen leesbaar elektronisch bestandsformaat worden verstrekt;

  • -

    vergezeld gaan van documentatie met een juiste, volledige en gedetailleerde beschrijving van de aan de Data ten grondslag liggende datamodellen; en

  • -

    voldoen aan de voorschriften die aan Data worden gesteld in de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie en andere wet- en regelgeving die van toepassing is.

  • 10.6

    Opdrachtnemer bevestigt dat de ODMH het recht heeft om de Data voor eigen gebruik op te slaan en verder te gebruiken, waaronder begrepen het recht van de ODMH om de Data openbaar inzichtelijk te maken en ter beschikking te stellen aan derden. Voor zover op de Data die ontstaan bij gebruik door de Gemeente of die specifiek zien op het gebruik door de Gemeente, hoe ook genaamd, IE-rechten (komen te) rusten, is wat in artikel 8 is bepaald over Resultaten van overeenkomstige toepassing.

  • 10.7

    Indien de door Opdrachtnemer geleverde Data onjuist en/of onvolledig blijken te zijn, zal Opdrachtnemer, ook na beëindiging van de Overeenkomst, kosteloos zijn medewerking verlenen om deze onjuistheid en/of onvolledigheid te corrigeren.

  • 10.8

    Indien Opdrachtnemer zelf (mede) toegang heeft tot de Data, gelden de volgende bepalingen:

    • -

      Opdrachtnemer zal de Data uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van de Overeenkomst en de nakoming van op Opdrachtnemer rustende wettelijke verplichtingen;

    • -

      Opdrachtnemer zal op eerste verzoek van de ODMH overgaan tot vernietiging van de Data;

    • -

      Opdrachtnemer zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst niet overgaan tot vernietiging van de Data zonder een verzoek daartoe; en

    • -

      Opdrachtnemer zal de Data na het einde van de Overeenkomst vernietigen, maar niet voordat hij de ODMH expliciet een redelijke laatste kans heeft geboden om de Data te downloaden of anderszins te verkrijgen.

       

10.9 Opdrachtnemer zal, onverminderd de verplichting tot het verstrekken van deugdelijke documentatie, op eerste verzoek alles doen wat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden om de ODMH te helpen bij het duiden en interpreteren van de Data. Opdrachtnemer zal kosteloos voldoen aan deze verplichting, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

10.10 Hetgeen is bepaald in de leden 4 tot en met 9 geldt niet indien en voor zover:

  • -

    het nakomen van de verplichtingen technisch onmogelijk is;

  • -

    het nakomen van de verplichtingen in strijd komt met andere wettelijke verplichtingen;

  • -

    de Data bedrijfsgeheimen van Opdrachtnemer betreffen; of

  • -

    de ODMH expliciet en ondubbelzinnig bij Opdrachtnemer heeft aangegeven de Data niet te willen ontvangen of anderszins in te willen zien.

 

 

  • 11.

    Intellectueel eigendom 

  • 11.1

    Over alle IE-rechten op de Resultaten (niet zijnde Maatwerk) verkrijgt de ODMH een onbeperkt, eeuwigdurend, onvoorwaardelijk en onherroepelijk Gebruiksrecht, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De ODMH aanvaardt dit Gebruiksrecht. Opdrachtnemer werkt op eerste verzoek kosteloos mee aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van dit Gebruiksrecht. De eenmalige vergoeding voor dit Gebruiksrecht ligt besloten in de overeengekomen prijs.

  • 11.2

    Alle IE-rechten op Maatwerk berusten bij de ODMH, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer draagt hierbij alle IE-rechten die ten grondslag liggen aan het Maatwerk over aan de ODMH. De ODMH aanvaardt deze overdracht hierbij. De overdracht ziet op alle huidige en toekomstige rechten en omvat alle denkbare vormen van gebruik, openbaarmaking en/of verveelvoudiging, inclusief iedere vorm van bewerking, nu bestaand of in de toekomst. Opdrachtnemer zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van de overdracht. De eenmalige koopprijs voor deze overdracht ligt besloten in de

  • 11.3

    De Opdrachtnemer doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijk beschermde werken.

  • 11.4

    Tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de Opdrachtnemer geen gebruiksrecht met betrekking tot het Maatwerk.

  • 11.5

    De ODMH blijft rechthebbende van alle IE-rechten op door de ODMH geleverde bijdragen op grond van de Overeenkomst en alle daaruit voorvloeiende Resultaten en/of Maatwerk. De ODMH behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer openbaar gemaakt werk. De Opdrachtnemer erkent dit voorbehoud. Ten aanzien van alle auteursrechtelijk beschermde werken die toekomen aan de ODMH geldt: “Auteursrecht ten aan zien van tekst- en datamining en machine learning nadrukkelijk voorbehouden”.

  • 11.6

    De Opdrachtnemer garandeert dat de Prestaties, de Goederen, het Maatwerk, deResultaten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de ODMH in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de ODMH tegen alle aanspraken van Derden dienaangaande.

  • 11.7

    In het geval van aanspraken van Derden zal de Opdrachtnemer alles in het werk stellen om in overleg met de ODMH te bewerkstelligen dat de ODMH het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

  • 11.8

    In het geval van aanspraken van Derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Opdrachtnemer alle schade van de ODMH vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

  •  

 

 

  • 12.

    Wijziging Overeenkomst 

  • 12.1

    De ODMH is bevoegd om de Overeenkomst Schriftelijk te wijzigen en/of aan te vullen, na overleg met en instemming van de Opdrachtnemer over de gevolgen van de wijziging of aanvulling.

  • 12.2

    In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

     

     

  • 13.

    Uitrusting en materialen 

  • 13.1

    Opdrachtnemer zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken - niet van de ODMH afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 13.2

    Opdrachtnemer is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 13.3

    Opdrachtnemer kan, indien afgesproken, voor eigen rekening en risico bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruik maken van zaken die eigendom zijn van de ODMH, en die voor dat doel aan Opdrachtnemer in bruikleen zijn gegeven. Aan deze bruikleen kan de ODMH voorwaarden verbinden.

 

 

  • 14.

    Tijdstip van nakoming 

  • 14.1

    De Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

  • 14.2

    De Opdrachtnemer stelt de ODMH Schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de Opdrachtnemer zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

 

 

  • 15.

    Toerekenbare tekortkoming 

  • 15.1

    Indien één van de Partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze AIV, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.

  • 15.2

    Iedere Partij is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 15.3

    Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de ODMH indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

  •  

 

 

  • 16.

    Niet toerekenbare tekortkoming (overmacht) 

  • 16.1

    De Opdrachtnemer kan zich jegens de ODMH enkel op overmacht beroepen, indien de Opdrachtnemer de ODMH zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, Schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.

  • 16.2

    Onder overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer wordt in ieder geval niet verstaan:

  • -

    ziekte van Personeel van Opdrachtnemer (behoudens bijvoorbeeld een pandemie);

  • -

    gebrek aan Personeel van Opdrachtnemer;

  • -

    stakingen;

  • -

    grondstoffentekort;

  • -

    transportproblemen;

  • -

    tekortkoming of niet-nakoming van de verplichtingen van toeleveranciers;

  • -

    storingen in de productie van Opdrachtnemer; of

  • -

    liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer.

 

 

  • 17.

    Aansprakelijkheid en verzekering 

  • 17.1

    Tenzij anders overeengekomen is Opdrachtnemer aansprakelijk voor de door de ODMH geleden dan wel te lijden schade indien Opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen.

    De door Opdrachtnemer te vergoeden schade is, per gebeurtenis, in omvang beperkt tot:

    – € 150.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-

    – € 300.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 50.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,-

    – € 500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 100.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,-

    – € 1.500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-

    – € 3.000.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 500.000,-

  • 17.2

    De in het vorige lid bedoelde beperking van aansprakelijkheid komt te vervallen:

    • -

      in geval van aanspraken op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel; en/of

    • -

      indien sprake is van opzet of grove schuld van de Partij die toerekenbaar tekortschiet of diens personeel; en/of

    • -

      in geval van schending van artikel 11; en/of

    • -

      in geval van schending van artikel 10, waaronder de Verwerkersovereenkomst; en/of

    • -

      in geval van vrijwaringen die Partijen aan elkaar hebben verleend in deze inkoopvoorwaarden en/of de Overeenkomst.

  • 17.3

    De Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH tegen eventuele aanspraken van derden ter zake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Opdrachtnemer van de Overeenkomst en het gebruik of toepassing van de geleverde Goederen of Diensten van de Opdrachtnemer.

  • 17.4

    De Opdrachtnemer zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst

  • 17.5

    De Opdrachtnemer zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de ODMH wijzigen, tenzij de ODMH hiervoor haar expliciete toestemming heeft gegeven. Het betalen van de verschuldigde premies en de poliswaarden kunnen desgevraagd door Opdrachtnemer worden aangetoond.

  • 17.6

    Eventuele (aanvullende) verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Opdrachtnemer nog niet beschikt, zal de Opdrachtnemer afsluiten tenminste voor de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

  •  

 

 

  • 18.

    Boete 

  • 18.1

    Indien een boetebepaling is overeengekomen, is deze boete zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning direct opeisbaar.

  • 18.2

    De boete laat onverlet alle andere rechten of vorderingen, waaronder, doch niet uitsluitend, de vordering van de ODMH tot nakoming en het recht op schadevergoeding.

 

 

  • 19.

    Toepasselijk recht en geschillen 

  • 19.1

    Op deze AIV en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.

  • 19.2

    De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 19.3

    Geschillen tussen Partijen, daaronder begrepen, die slechts door één Partij als zodanig wordt beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

  • 19.4

    Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de ODMH gevestigd is.

 

 

 

  • 3.

    FINANCIELE BEPALINGEN 

     

     

  •  

  • 20

    Prijzen, meerwerk en minder werk 

  • 20.1

    De Opdrachtnemer zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte genoemde prijzen in Euro’s.

  • 20.2

    De overeengekomen prijzen zijn vast, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 20.3

    Niet redelijkerwijs in de Overeenkomst inbegrepen extra Prestaties, zijn slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de ODMH is toe te rekenen.

  • 20.4

    Meerwerk zal door de Opdrachtnemer slechts in behandeling worden genomen nadat de inhoud en het budget Schriftelijk zijn overeengekomen met de ODMH.

  • 20.5

    Afrekening van meerwerk of verrekening van minderwerk vindt plaats tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de Offerte, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 20.6

    Voor zover prijzen en tarieven van meerwerk of minder werk niet in de Offerte zijn opgenomen, verplicht de Opdrachtnemer zich ertoe voor meerwerk en minder werk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.

  •  

 

  • 21.

    Facturering en betaling 

  • 21.1

    De ODMH ontvangt facturen die voldoen aan de door de ODMH te stellen eisen voor verwerking. Indien Partijen dit Schriftelijk zijn overeengekomen, kunnen facturen als pdf-bestand per e-mail worden verzonden naar het door de ODMH opgegeven e-mailadres.

  • 21.2

    Op de factuur vermeldt de Opdrachtnemer ten minste:

    • -

      de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen:

    • -

      naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, btw-nummer, KvK-nummer;

    • -

      datum en nummer van de Overeenkomst;

    • -

      een korte specificatie van de geleverde Prestatie;

    • -

      het totale factuurbedrag inclusief en exclusief btw; en

    • -

      eventuele nadere eisen in overleg met de ODMH.

  • 21.3

    Verzending van de factuur door Opdrachtnemer vindt plaats na levering en goedkeuring van de Prestatie, tenzij een betalingsschema tussen Partijen is overeengekomen.

  • 21.4

    De Opdrachtnemer hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De ODMH zal binnen de gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Opdrachtnemer betalen. Indien de factuur niet voldoet aan de gestelde eisen, dan zal de betalingstermijn niet aanvangen.

  • 21.5

    Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst is de ODMH bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

 

 

  • 4.

    BEPALINGEN BETREFFENDE DE LEVERINGEN VAN GOEDEREN

     

  • 22.

    Leveringen 

  • 22.1

    Aflevering vindt plaats op de overeengekomen locatie en het overeengekomen tijdstip en geschiedt voor rekening en risico, waaronder transport en verzekeringen, van Opdrachtnemer.

  • 22.2

    Tenzij schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingsuren van het Midden-Hollandhuis, op de locatie Thorbeckelaan 5 te Gouda. De Opdrachtnemer dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

  • 22.3

    Indien de ODMH de Goederen gemotiveerd afkeurt, zal de Opdrachtnemer op zijn eigen kosten de Goederen ophalen.

  • 22.4

    De Goederen worden geacht te zijn goedgekeurd vanaf het moment van volledige operationele ingebruikname door de ODMH, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of bepaalde omstandigheden nopen tot schriftelijke goedkeuring van de ODMH.

  • 22.5

    De Opdrachtnemer verleent tenminste een garantie voor de Goederen van twaalf maanden vanaf het moment dat de ODMH de Goederen heeft goedgekeurd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer.

  • 22.6

    De Opdrachtnemer garandeert dat voor een periode van tenminste vijf jaar of een termijn die schriftelijk is overeengekomen na Aflevering van de Goederen, onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd.

  • 22.7

    De Opdrachtnemer is gehouden om alle bij de Goederen behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of –certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal, zonder additionele kosten, aan de ODMH ter beschikking te stellen.

  • 22.8

    De Opdrachtnemer zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende gebreken aan de geleverde Goederen na Aflevering of voltooiing binnen de door de ODMH bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn wegnemen door herstel of vervanging.

 

 

 

  • 23.

    Verpakking en transport 

  • 23.1

    De Opdrachtnemer draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

  • 23.2

    De Opdrachtnemer neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen en draagt zorg voor een milieuvriendelijke verwerking.

 

 

 

  • 24.

    Overdracht van eigendom en risico 

  • 24.1

    De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van Aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee gepaard gaan. Het risico gaat over op de ODMH na acceptatie van de Goederen door de ODMH.

  • 24.2

    De acceptatie van de Goederen zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de ODMH, na Aflevering en eventuele installatie van de Goederen. Indien de ODMH de Goederen niet accepteert, geeft zij gemotiveerd aan waarom de acceptatie onthouden wordt.

 

 

 

  • 5.

    BEPALINGEN BETREFFENDE HET VERRICHTEN VAN DIENSTEN 

     

  • 25.

    Diensten 

  • 25.1

    De Opdrachtnemer zal de Diensten uitvoeren binnen de termijn en op de plaats zoals deze zijn opgenomen in de Overeenkomst.

  • 25.2

    De Opdrachtnemer draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zowel zijn eigen Prestaties, Prestaties van Personeel van Opdrachtnemer alsmede Prestaties van de door de Opdrachtnemer ingeschakelde Derden.

  • 25.3

    Feitelijke uitvoering van de Diensten door de Opdrachtnemer of daarmee gepaard gaande handelingen houdt niet in dat de ODMH de Diensten zonder meer goedkeurt. De ODMH behoudt zich het recht voor om eventuele verrichtte Diensten te keuren, controleren of niet goed te keuren.

  • 25.4

    De goedkeuring van de Diensten zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de ODMH. Indien de ODMH de Diensten niet goedkeurt, geeft zij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring onthouden wordt.

     

  •  

 

  • 26.

    Personeel van Opdrachtnemer 

  • 26.1

    De Opdrachtnemer, Personeel van Opdrachtnemer en de door de Opdrachtnemer ingeschakelde Derden dienen de door de ODMH gestelde veiligheidsprocedures en huisregels in acht te nemen. De ODMH zal deze tijdig aan Opdrachtnemer verstrekken.

  • 26.2

    Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Opdrachtnemer niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de ODMH het recht de desbetreffende persoon door de Opdrachtnemer te laten vervangen.

  • 26.3

    Voor de vervanging van Personeel van Opdrachtnemer is voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van de ODMH, tenzij directe vervanging van Personeel van Opdrachtnemer noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de ODMH. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).

  • 26.4

    Vervanging van Personeel van Opdrachtnemer wordt op een korte termijn – doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk – door de Opdrachtnemer voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Opdrachtnemer.

  • 26.5

    Opdrachtnemer staat ervoor in dat het Personeel van Opdrachtnemer gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.

  • 26.6

    Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Opdrachtnemer vrijwaart de ODMH tegen alle aanspraken ter zake. Indien de ODMH geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een–op-een verhaald op Opdrachtnemer.

  • 26.7

    De ODMH kan Opdrachtnemer verzoeken uiterlijk een week voorafgaand aan de start van de werkzaamheden een integriteitsverklaring of verklaring omtrent gedrag van het Personeel aan te leveren.

  • 26.8

    Opdrachtnemer is bij de uitvoering van de Overeenkomst verantwoordelijk en aansprakelijk voor de nakoming van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de CAO die voor het Personeel van Opdrachtnemer van toepassing is. Opdrachtnemer zal de ODMH verzoeken de daarvoor noodzakelijke informatie Schriftelijk te verstrekken, aan welk verzoek de ODMH zal voldoen.

  • 26.9

    Opdrachtnemer legt alle arbeidsvoorwaardelijke afspraken ten behoeve van het verrichten van de Diensten op een inzichtelijke en toegankelijke wijze vast. Opdrachtnemer verschaft op verzoek aan de ODMH toegang tot arbeidsvoorwaardelijke afspraken, indien de ODMH dit noodzakelijk acht in verband met het voorkomen van of de behandeling van een loonvordering.

  • 26.10

    Opdrachtnemer verschaft op verzoek aan bevoegde instanties toegang tot deze arbeidsvoorwaardelijke afspraken en werkt mee aan controles, audits of loonvalidatie.

  • 26.11

    Opdrachtnemer legt de verplichtingen voortvloeiend uit de vorige leden onverkort op aan alle partijen waarmee hij overeenkomsten aangaat ten behoeve van het verrichten van Diensten en bedingt tevens dat deze partijen vervolgens bedoelde verplichtingen onverkort opleggen aan alle partijen met wie zij op hun beurt contracten aangaan ten behoeve van het verrichten van de Diensten.

 

 

  • 6.

    EINDE OVEREENKOMST

     

  • 27.

    Opzegging 

27.1. De ODMH is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de ODMH de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

 

 

  • 28.

    Ontbinding 

  • 28.1

    Ieder van de Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

    • -

      artikel 6.4 van deze AIV wordt geschonden;

    • -

      de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

    • -

      de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

    • -

      ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

    • -

      de andere Partij in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.

  • 28.2

    De ODMH heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

    • -

      Opdrachtnemer zich schuldig heeft gemaakt aan een integriteitsschending die blijkt uit het screeningsresultaat zoals bedoeld in artikel 8.3 of zich ten aanzien van Opdrachtnemer een uitsluitingsgrond voordoet die is vermeld in de Offerteaanvraag; of

    • -

      de ODMH op goede gronden aanneemt dat de rechter de Overeenkomst zal aantasten doordat de Overeenkomst is gesloten in strijd met geldende wet- en regelgeving, zoals het staatssteunrecht en/ of (Europese) aanbestedingsrecht.

  • 28.3

    Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 of 2 dient terstond door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

  • 28.4

    Ingeval van ontbinding door de ODMH als bedoeld in artikel 28.1 is de ODMH geen vergoeding verschuldigd aan de Opdrachtnemer voor de Prestaties die niet door Opdrachtnemer zijn verricht. Eventuele aan de Opdrachtnemer verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Opdrachtnemer terug aan de ODMH, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.

     

  •  

 

  • 29.

    Slotbepalingen 

  • 29.1

    Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.

  • 29.2

    Bepalingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na afloop van de overeenkomst voort te duren, behouden nadien hun werking. Tot deze bepalingen behoren onder meer de artikelen over geheimhouding en intellectuele eigendomsrechten.

 

 

 

 

Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Midden-Holland d.d. 21 november 2024

  •  

De voorzitter,

T. van Vugt

 

 

De secretaris,

A. Mutter

  •  

 

Naar boven