Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Fryslân
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Fryslân | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 2405 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Fryslân | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 2405 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2025
Het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân:
dat het besluit om de topstructuur van de ambtelijke organisatie te wijzigen het noodzakelijk maakt de Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 2 december 2021 te wijzigen,
dat op grond van artikel 13 gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân een organisatieverordening moet zijn vastgesteld,
de organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 2 december 2021 te wijzigen, waarmee de verordening als volgt komt te luiden:
Hoofdstuk 1: Organisatiestructuur Veiligheidsregio Fryslân
Artikel 3 Leiding en dagelijks beheer
De directieleden hebben gelijke bevoegdheden. De directeur veiligheid en de directeur gezondheid zijn gezamenlijk en met gelijke bevoegdheden verantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie als geheel. De directie is belast met de aansturing van de ambtelijke organisatie. De directie is als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de directeur bedrijfsvoering, teneinde de kwaliteit en samenhang van het uit te voeren beleid te waarborgen.
Hoofdstuk 2: Hoofdtaken en verantwoordelijkheden organisatieonderdelen
Artikel 5 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel crisisbeheersing
Het organisatieonderdeel crisisbeheersing is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire voorbereiding op planvorming rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Daarnaast heeft het onderdeel ook tot taak:
Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Brandweer Fryslân
De taak van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân is gericht op het zorg dragen voor:
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel GGD Fryslân
Met uitzondering van de taak, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder h van de Wet publieke gezondheid voert het organisatieonderdeel GGD Fryslân alle bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan gemeenten opgedragen taken uit. Het organisatieonderdeel GGD Fryslân is daarmee belast met:
Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Bedrijfsvoering
De taak van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering is gericht op het verzorgen van ondersteunende diensten ten aanzien van de uitvoering van de taken van de overige organisatieonderdelen binnen de veiligheidsregio (het secundaire arbeidsproces).
Artikel 9 De directeur gezondheid
Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de directeur gezondheid bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).
Artikel 10 Directeur veiligheid
Verantwoordelijkheden en taken
Is eindverantwoordelijk voor de juiste, eenduidige, werking van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en crisisbeheersing. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en crisisbeheersing (met inbegrip van de ontwikkeling van de organisatieonderdelen).
Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de directeur veiligheid bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).
De directeur veiligheid wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur gezondheid voor wat betreft de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor de organisatie, door de adjunct-commandant brandweer voor het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân en door het afdelingshoofd crisisbeheersing voor het organisatieonderdeel crisisbeheersing.
Hoofdstuk 4 Overleg- en adviesgremia
De directie besluit in overeenstemming met de gevoelens van beide directeuren. Wanneer bij een directieteamvergadering blijkt dat een agendapunt niet tot overeenstemming leidt, wordt het agendapunt in een daaropvolgende vergadering opnieuw geagendeerd. Ingeval een gezamenlijk besluit ook dan niet mogelijk blijkt, wordt het onderwerp geagendeerd in het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur wordt over de verschillende zienswijzen en overwegingen schriftelijk geïnformeerd. Daarnaast ontvangt het dagelijks bestuur een onafhankelijk advies van een externe adviseur over het onderwerp.
Hoofdstuk 5 Bevoegdheidstoedeling en besluitvormingsproces
Artikel 20 De directie ten opzichte van de organisatieonderdelen
In de in lid 1 van dit artikel aangehaalde mandaten leggen de bevoegdheden van de directeur veiligheid en directeur gezondheid neer bij de directeur van het organisatieonderdeel bedrijfsvoering, de adjunct-directeur publieke gezondheid, de adjunct-directeur commandant brandweer en het afdelingshoofd crisisbeheersing.
Artikel 21 Voorwaarden en bevoegdheidsverdeling
De voorwaarden waaronder de bevoegdheidsverdeling plaatsvindt, zijn in de betreffende mandaatbesluiten opgenomen.
Hoofdstuk 6 Budgettoedeling en verantwoording
Op basis van de door het algemeen bestuur vastgestelde programmabegroting (met beoogde maatschappelijke effecten) en de vastgestelde (meerjaren)beleidsplannen stellen de afdelingshoofden, in afstemming met de overige afdelingen van het betreffende organisatieonderdeel, uitvoeringsplannen op.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-2405.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.