Toelichting
Algemeen
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet en vergelijkbare artikelen uit de overige wetten waarvoor Baanbrekers uitvoeringsverantwoordelijke is. Op basis van dit artikel dienen bij verordening regels te worden vastgesteld over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het beleid van Baanbrekers. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
die algemene bijstand ontvangen;
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;
personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;
personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
personen zonder uitkering;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door Baanbrekers aangeboden voorziening.
Met deze verordening wordt ook uitvoering gegeven aan artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening. Op basis van dit artikel dienen bij verordening regels te worden vastgesteld over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn, of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. De Wsw-geïndiceerden worden betrokken bij Wsw-aangelegenheden als ook bij de uitvoering van de Participatiewet.
De verordeningsbevoegdheid voor de cliëntenparticipatie is door de gemeenteraden van Heusden, Loon op Zand en Heusden gedelegeerd aan Baanbrekers door middel van de Gemeenschappelijke Regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers.
Om een goede werking van de participatieraad te waarborgen worden de leden van de participatieraad ondersteund en gefaciliteerd door Baanbrekers. De overheid hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken hebben.
Artikelsgewijze toelichting
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 2. Participatieraad
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.
Tweede lid
De leden zijn bij voorkeur belanghebbenden in de zin van de Participatieraad. Het streven is dat twee leden vertegenwoordiger uit een belangenorganisatie zijn.
Derde lid
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een participatieraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De participatieraad kan kandidaat leden voor de participatieraad voordragen. De leden worden benoemd door het DB. Het DB zal een afgewezen voordracht moeten motiveren. De leden kunnen ook ontslagen worden door het DB bijvoorbeeld als gevolg van belangenverstrengeling of gebleken ongeschiktheid.
Vierde lid
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de participatieraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen en de doelgroep Wsw. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de participatieraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Ook is aandacht voor een evenredige vertegenwoordiging uit de drie Langstraatgemeenten.
Vijfde lid
Bij een lid van de participatieraad mag geen sprake zijn van onverenigbaarheid in functies. Zo hebben bijvoorbeeld raadsleden van de deelnemende gemeenten en OR-leden van Baanbrekers geen zitting in de participatieraad.
Zesde lid
Het DB draagt een onafhankelijk voorzitter voor en benoemt deze.
Redenen voor ontslag van de voorzitter door het DB kunnen zijn:
gebleken ongeschiktheid;
geen draagvlak bij een meerderheid van de participatieraad.
De zittingsduur van de leden komt ten einde als de persoon geen belanghebbende meer is. Een lid blijft belanghebbende tot het moment dat in zijn opvolging is voorzien. De zittingsduur van de voorzitter is vier jaar met de mogelijkheid tot verlenging met dezelfde periode.
Artikel 3. Secretaris
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt door Baanbrekers een secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. De secretaris vormt de schakel tussen het DB van Baanbrekers en de participatieraad. De secretaris verstrekt tijdig de relevante documenten en informatie, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. De secretaris is (mede) belast met de agendering en verslaglegging van de vergaderingen.
Artikel 4. Taken van het DB
Het DB zal over de relevante beleidsvoornemens via de secretaris advies vragen aan de participatieraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit door het bestuur. Te denken valt hierbij aan de beleidsregels Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz, de kaderbrief, de verordening cliëntenpartipatie Participatiewet, de Verzamelverordening Participatiewet.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de participatieraad
Eerste en tweede lid
De participatieraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het relevante te ontwikkelen beleid. Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de participatieraad geen bevoegdheid heeft in persoonlijke, individuele en wettelijke uitvoeringsvraagstukken, waar niet van mag worden afgeweken.
Ieder lid van de participatieraad is bevoegd agendapunten aan te dragen.
Vierde lid
De gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk zorgen zelf voor de invulling van de advisering over strategisch beleid op het vlak van de Participatiewet en het brede sociale domein. De werkwijze kan per gemeente verschillen.
Artikel 6. Faciliteiten
De participatieraad heeft de benodigde faciliteiten zoals vergaderruimte en kantoorbenodigdheden ter beschikking. Daarnaast heeft de participatieraad een budget. Het budget is ter vrije besteding van de participatieraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Hierover vindt vooraf overleg plaats met Baanbrekers.
De participatieraad geeft jaarlijks een overzicht van de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het vierde lid.