2e gewijzigde begroting 2024 GBTwente

 

 

 

Voorstel voor het algemeen bestuur van GBTwente

Van Het dagelijks bestuur van GBTwente

Vergaderdatum 25 oktober 2024

 

Onderwerp

2e gewijzigde begroting 2024

 

Voorstel

Vaststellen van de 2e gewijzigde begroting 2024.

 

Toelichting

De primitieve begroting 2024 is al begin 2023 opgesteld en de 1e gewijzigde begroting 2024 in april van dit jaar. Om een actuele aansluiting bij de 2e bestuurrapportage 2024 te krijgen stellen wij u voor de 1e gewijzigde begroting 2024 op een aantal onderdelen te wijzigen. Deze 2e gewijzigde begroting geeft een beter (en actueler) beeld van de werkelijkheid en zorgt voor meer grip richting het uiteindelijke jaarresultaat:

 

1. Autonome ontwikkelingen

 

Rentebaten schatkistsaldo

Bij de eerste bestuursrapportage hebben wij een schatting gemaakt voor de te ontvangen rente op ons schatkistsaldo voor 2024, deze hebben wij ingeschat op € 530.000. Er is aangegeven dat we waar nodig bij zullen sturen bij de tweede bestuursrapportage. Uit de werkelijk ontvangen rente van de eerste twee kwartalen, onze liquide positie en de huidige rentestanden verwachten we meer rente te ontvangen. We willen de opbrengst dan ook positief bijstellen met een bedrag € 107.000 naar € 637.000.

 

2. Overige Ontwikkelingen

 

Overhead

Salarissen en Sociale Lasten

• Er is sprake van een onderuitputting van € 32.500 als gevolg van (nog) niet ingevulde vacatureruimte. Dit betreft o.a. de voor 2024 nog niet ingevulde formatieruimte voor de DIV specialist. De specialistische kennis wordt momenteel indien noodzakelijk ingehuurd en wordt daarmee verantwoord onder de post personeel van derden.

• Er is een compensatie aan vergoedingen voor personeel voor zwangerschapsverlof /ouderschaps-verlof ontvangen. Dit levert een aanvullend voordeel op van € 21.700.

 

Goederen en diensten

• Er is € 20.000 voordeel op onderhoudskosten voor hard- en software. Deze kosten waren geraamd voor bovenstaande rechtmatigheidstool. We verwachten deze tool vanaf 2025 te kunnen gaan gebruiken en daardoor vallen de geraamde onderhoudskosten voor dit jaar vrij.

• Er is een voordeel van € 16.500 op advieskosten. In 2024 hebben wij het klanttevredenheidsonderzoek, medewerkerstevredenheidsonderzoek en de cultuurscan in eigen beheer uitgevoerd, waarmee deze materiele kosten niet worden gemaakt.

• De kosten voor ICT zijn € 93.200 lager dan begroot. Door nieuwe contracten voor vaste en mobiele telefonie worden deze kosten verlaagd. Ook zijn de kosten voor het IT platform lager dan eerder begroot. De gemeente Enschede heeft nog geen factuur verstuurd voor de dienstverlening rondom ICT. Wij houden nu rekening met de kosten conform de DVO plus 5% stijging (gebaseerd op een gewogen gemiddelde van de CAO-stijging in 2024).

 

Overig algemeen

Goederen en diensten

• De kosten voor huisvesting zijn € 23.500 lager dan begroot. De daadwerkelijke indexatie van de huur was lager dan de prijsindexatie in de begroting 2024.

 

Vastgoed en Belastingen

Salarissen en Sociale Lasten

• Bij de eerste bestuursrapportage is gemeld dat er sprake is van een onderuitputting van € 185.000 als gevolg van later of op dit moment nog niet ingevulde vacatureruimte. De onderuitputting is toegenomen met € 289.500. Deze onderuitputting wordt veroorzaakt doordat nieuwe medewerkers veelal lager worden ingeschaald. Daarnaast hebben meerdere medewerkers de organisatie verlaten wat een aanvullende vrijval van loonsom heeft veroorzaakt. Het is nog niet gelukt om deze nieuwe vacatureruimte weer in te vullen.

• Er wordt € 25.900 gedoteerd aan de voorziening spaarverlof op basis van de tot nu toe geoormerkte verlofuren voor spaarverlof. Na afloop van het jaar wordt de dotatie opnieuw beoordeeld.

• Er is een compensatie aan vergoedingen voor personeel voor zwangerschapsverlof /ouderschaps-verlof ontvangen. Dit levert een voordeel op van € 58.600.

 

Goederen en diensten

• Zoals in de bestuursrapportage is toegelicht, is ongeveer 5% van de verdaagde bezwaren 2023 niet binnen de gestelde termijn afgehandeld. Hierdoor is sprake geweest van uitbetaalde dwangsommen vanwege het niet tijdig beschikken of het versturen van een uitspraak. De meerkosten hiervoor bedragen € 173.300.

• De kosten voor inzet van personeel van derden op de diverse belastingprocessen levert een voordeel op van € 28.000. In de afgelopen maanden hebben we op een aantal processen de inzet van personeel van derden kunnen afschalen, maar ook op andere processen vanwege vacatureruime moeten opschalen. Vanuit de rechtbank is aangegeven dat niet alle beroepschriften 2023 in 2024 behandeld kunnen worden. Hierdoor zal de inzet van personeel van derden op de beroepschriften ook nog in 2025 nodig zijn. Het is de verwachting dat er in 2024 een onttrekking van € 128.400 nodig is vanuit de ingestelde reserve specifieke doelen 2023 voor dekking van de gemaakte kosten.

• De kosten voor onderhoud hard- en software rondom de waardering van onze objecten zijn € 29.400 lager door minder inzet van consultancy en het verwijzen van inwoners naar ons digitale loket om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde in plaats van bezwaar maken via een QR-code.

• Er is een voordeel op overige kosten diensten derden bij waardebepaling van € 52.200. Door de WOZ-campagne op een andere manier vorm te geven hebben wij kunnen besparen op de kosten voor deze campagne.

• Door aanpassingen in het proces hebben we de kosten voor steekproefsgewijze controle van de aangiftes toeristenbelasting weten te verlagen. Dit levert dit jaar een voordeel op van € 32.000.

• De kosten voor onderhoud hard- en software zijn € 56.000 lager dan begroot. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat er minder consultancy-uren vanuit de leverancier zijn ingezet.

• Er is een voordeel van € 69.000 op facilitaire kosten. De kosten voor schoonmaak zijn lager dan begroot. Tevens is er in 2023 de keuze gemaakt om eigen koffieautomaten aan te schaffen met bijbehorende verbruiksmaterialen. Hierdoor zijn de jaarlijkse kosten voor warme dranken gedaald.

• De opbrengsten zijn € 40.000 hoger dan begroot. Deze opbrengsten bestaan uit opbrengsten uit dwanginvordering voor de FUO-gemeenten en doordat wij opleidingskosten voor een vertrekkende medewerker konden door factureren aan de nieuwe werkgever.

 

Kapitaallasten (vervangings-)investeringen 2024

In de tweede bestuursrapportage paragraaf 7.2.4 is uitleg gegeven over de (vervangings) investeringen. De toegenomen afschrijvingskosten voor alle nieuwe (vervangings) investeringen zijn € 18.000 hoger dan begroot. Doordat de renteopbrengsten uit het schatkistbankieren hoger zijn dan de betaalde rente op de leningen mogen wij op basis van het BBV geen rente toerekenen aan de investeringen. Dit zorgt voor een vrijval aan rentelasten van € 10.000, waardoor de kapitaallasten per saldo met € 8.000 toenemen ten opzichte van de 1e gewijzigde begroting. In de bijlage bij deze begroting is de investeringsparagraaf uit de bestuursrapportage opgenomen.

 

Onvoorzien

De post “Onvoorzien” is in de 1e bijgestelde begroting 2024 reeds volledig als dekking ingezet.

 

Gemeentelijke bijdragen

In de eerste bestuursrapportage is al aangegeven dat er rekening was gehouden met de verhoogde inkomensbijdrage van € 68.000 voor de overname van de frontofficewerkzaamheden op basis van maatwerk. Nu is er meer zekerheid over andere maatwerkopbrengsten:

• € 75.300 voor het omzetten van woningdelen bij niet-woningen van kubieke meter naar vierkante meter bij de FUO-gemeenten;

• € 25.500 aan eenmalige kosten voor de invoering van de BIZ-heffing voor een tweetal nieuwe zone’s;

• € 12.900 voor de beoordeling van kwijtschelding aan gedupeerden van de toeslagenaffaire;

• € 32.000 voor de uitvoering van BAG-werkzaamheden voor de gemeente Borne;

• € 3.000 voor het opleggen van de biobox.

Dit zijn allemaal opdrachten met een incidenteel karakter waarmee de desbetreffende gemeenten hebben ingestemd.

 

Vennootschapsbelasting

Als gevolg van de maatwerkopdrachten voor de FUO gemeenten en de vrijval van diverse lasten is de hoogte van de vennootschapsbelasting toegenomen. Ook deze mutatie is in deze 2e gewijzigde begroting meegenomen.

 

 

Door bovengenoemde wijzigingen worden de lasten met € 674.000 verlaagd en de baten met € 975.000. De gemeentelijke bijdrage wijzigt niet ten opzichte van de 1e gewijzigde begroting 2024.

 

Nu de bijdrage van de deelnemers niet wijzigt met deze 2e gewijzigde begroting 2024, is het niet noodzakelijk om de raden vooraf om zienswijzen te verzoeken (artikel 25, negende lid Gemeenschappelijke Regeling GBTwente 2024). Het algemeen bestuur kan de gewijzigde begroting vaststellen conform artikel 25, eerste lid Gemeenschappelijke Regeling GBTwente 2024.

 

Bijlage

1. Begroting 2024 2e wijziging.

 

Besluit

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijk Belastingkantoor Twente stelt de 2e gewijzigde begroting 2024 vast.

 

 

Ondertekening

Secretaris

De heer J.A.G. Cloosterman

………………………………….

Voorzitter

Mevrouw E. Zinkweg-Ankone

…………………………………….

Naar boven