Blad gemeenschappelijke regeling van Avri
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 21 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 21 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit plaatsing ondergrondse containers Ochten
Het dagelijks bestuur van Avri
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7 van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft om regels te stellen over de bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen die afzonderlijk door de dienst worden ingezameld, over de frequentie van de inzameling van elk van deze bestanddelen en over de locaties van deze inzameling bij of nabij elk perceel;
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7A van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft het aangewezen inzamelmiddel en inzamelvoorziening inclusief de inzamellocaties vast te stellen waar(in) huishoudelijke afvalstoffen mogen worden aangeboden. Dit gaat in nauwe samenwerking met de gemeente;
de (verkeers)veiligheid, de bereikbaarheid, de fysieke geschiktheid van de locatie en de omgeving, de aanwezigheid van kabels en (riool)leidingen in de bodem, het beperken van overlast en het voorkomen van (milieu)schade, bestaande groen- en parkeervoorzieningen, historische kernen, een doelmatige afvalinzameling en een doelmatige bedrijfsvoering;
namens het dagelijks bestuur van Avri
de voorzitter
J.P. Neven
19 december 2023, Geldermalsen.
Belanghebbenden die het niet eens zijn met dit besluit, kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd.
Plaatsing van drie ondergrondse containers voor de fracties glas, papier en textiel aan de Dr. M. van Drielplein , te Ochten. |
Opdracht: Avri en gemeente Neder-Betuwe zijn overeengekomen om drie ondergrondse containers te plaatsen voor de fracties glas, papier en textiel aan de Dr. M. van Drielplein, te Ochten. Deze memo gaat in op de locatietoets van de containerlocaties aan de hand van de 19 richtlijnen van Avri (zie bijlage 1).
Figuur 1 (kaartbeeld containerlocatie) geeft de ligging van de containerlocatie weer op kaart met behulp van de drie rode stippen. Figuur 2 (omgeving containerlocatie) geeft een sfeerimpressie van de directe omgeving en de precieze locatie (aangegeven met rode stippen).
Figuur 1: Kaartbeeld containerlocatie
Figuur 2: Omgeving containerlocatie
*Bovenstaande figuren betreft kaartmateriaal en een foto van de containerlocatie van voor het uitvoeren van de herinrichting van de Dr. M. van Drielplein. De figuren tonen een globale locatie van de drie ondergrondse containers.
2. Verantwoording locatiekeuze
Avri en gemeente Neder-Betuwe zijn overeengekomen om drie ondergrondse containers te plaatsen voor de fracties glas, papier en textiel aan de Dr. M. van Drielplein, te Ochten. Voorheen hebben hier containers gestaan die in 2019 zijn verplaatst naar een tijdelijke locatie aan de Molendam in verband met de herinrichting van de Dr. M. van Drielplein. In de nieuwe situatie van de Dr. M. van Drielplein zijn de drie ondergrondse containers meegenomen in het ontwerp.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid inzamelvoertuig
De containerlocaties zijn goed te bereiken door het inzamelvoertuig. Het voertuig kan een ronde maken over de Dr. M. van Drielplein waardoor het niet benodigd is om te keren. Het voertuig kan zich gunstig opstellen nabij de ondergrondse containers. Het inzamelvoertuig is ca. 2,5 meter breed en ca. 10 meter lang. De breedte van de straat ter hoogte van de ondergrondse containers bedraagt ca. 6 meter. Met deze afmetingen is het mogelijk voor verkeer, zoals personenauto’s, om het inzamelvoertuig met gepaste snelheid veilig te passeren.
Er zijn bovengronds geen obstakels die het inzamelvoertuig belemmeren tijdens ledigingsacties. De aanwezige brievenbus zal enkele meters verplaatst worden. De ondergrondse containers kunnen probleemloos omhoog getakeld en geledigd worden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. verkeersveiligheid
De containerlocatie bevindt zich nabij een supermarkt met veel parkeergelegenheden. De maximum snelheid op de Dr. M. van Drielplein bedraagt 30km/u. SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) constateert dat 30km/u een veilige snelheid is voor wegen met mogelijke conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en onbeschermde verkeersdeelnemers. De plaats waar de containers komen, zal in de praktijk een verblijfsfunctie hebben en het zo snel mogelijk afwikkelen van verkeer is hierbij niet het hoofddoel. De snelheid van gemotoriseerde voertuigen zal in de orde van maximaal 30 km/u liggen. Wanneer het inzamelvoertuig enkele minuten op de weg stilstaat om de container te ledigen, zal dit geen probleem vormen. Ook wanneer enkele wijkbewoners het afval met de auto wegbrengen, leidt dit niet tot problemen. Het inzamelvoertuig kan gemakkelijk gepasseerd worden door overig verkeer zoals personenauto’s.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid gebruikers en parkeerdruk
De ondergrondse containers dienen goed bereikbaar te zijn voor alle gebruikers. De ondergrondse glascontainer beschikt over twee inwerpopeningen, waarbij geldt dat de container via beide kanten goed bereikbaar dient te zijn. Avri ziet erop toe dat de locatie goed bereikbaar is voor alle gebruikers, waaronder rolstoel- en rollatorgebruikers. Benodigdheden zoals een oprit voor rolstoelen en voldoende ruimte om tussen de containers te komen, worden met herinrichting van het gebied / met de plaatsing van de ondergrondse containers gerealiseerd. Ten behoeve van de benodigde ruimte voor de ondergrondse containers, wordt de aanwezige brievenbus enkele meters verplaatst (zie figuur 2). Dit is niet als problematisch naar voren gekomen tijdens de locatiebepaling.
De locaties zijn goed bereikbaar voor bewoners die het afval per auto aanbieden. Er is voldoende mogelijkheid om de auto eventueel kort stil te zetten of te parkeren in de nabij gelegen parkeervakken om het afval in de container te deponeren. De ondergrondse containers worden geplaatst op een trottoir, er gaat hierbij geen parkeerruimte verloren.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. ondergrondse kabels en leidingen
Figuur 1 toont dat er een datakabel (groene lijn) in de buurt van de containerlocaties ligt. Avri heeft onderzocht of deze een obstakel vormt door proefsleuven te graven. De conclusie is dat de datakabel geen obstakel vormt en de ondergrondse containers probleemloos geplaatst kunnen worden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. omliggende woningen
In de richtlijnen wordt uitgegaan van een afstand van minimaal 3 meter van de gevel en minimaal 2 meter van de erfgrens. In geval van een blinde muur kan hiervan worden afgeweken. Daarnaast betreft het naastgelegen gebouw geen woonhuis maar een supermarkt. Met het toetsen van deze richtlijn is gemeten vanaf de containerlocatie naar het dichtstbijzijnde woonhuis. De afstand van de containers naar de dichtstbijzijnde erfgrens bedraagt circa 20 meter. De afstand van de containers tot de dichtstbijzijnde gevel van een woning bedraagt circa 31 meter. De locaties voldoen hiermee aan de richtlijnen.
Conclusie: de locaties aan de Dr. M. van Drielplein, te Ochten voldoen aan de richtlijnen en zijn geschikt bevonden voor de plaatsing en het gebruik van een drietal ondergrondse containers voor de fracties glas, papier en textiel.
Bijlage 1: 19 Richtlijnen van de Avri
Vastgesteld door het algemeen bestuur op 19 april 2018 (en gewijzigd vastgesteld op 7 juli 2021)
Richtlijnen voor het plaatsen van inzamelvoorzieningen
De aan te wijzen inzamellocaties dienen zoveel mogelijk overlast te voorkomen voor aangrenzende percelen. Het risico op schade tijdens het laden en lossen aan overige eigendommen (zoals openbare verlichting, dakgevels e.d.) moet zoveel mogelijk beperkt worden. De inzamellocatie dient voor de gebruikers veilig bereikbaar te zijn.
De inzamellocaties moeten vanuit de aangewezen woningen goed bereikbaar zijn. Dat betekent dat er op de toeleidende paden geen obstakels mogen staan die de veiligheid in gevaar brengen De inzamellocatie (bruto oppervlak) zelf mag een looppad niet smaller maken dan 1,20 meter. Er dient voor de bereikbaarheid rekening te worden gehouden met rolstoel- en rollatorgebruikers. Bij het aanbrengen van een oprit bij het trottoir dient de minimale breedte 1,5 meter te bedragen.(Bron: BAT Bouw Advies Toegankelijkheid)
De inzamellocaties bevinden zich bij voorkeur niet in beeldbepalend openbaar groen (waaronder begrepen bomen).Bij het bepalen van de inzamellocaties bij bomen wordt rekening gehouden met de uiteindelijke grootte van de bomen en de te verwachten kroonprojectie. Als leidraad wordt o.a. Norminstituut Bomen gebruikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-21.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.