Blad gemeenschappelijke regeling van Orionis Walcheren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Orionis Walcheren | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 204 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Orionis Walcheren | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 204 | ander besluit van algemene strekking |
In dit statuut wordt verstaan onder:
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden zijn financiële producten, zoals leningen of obligaties. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjarige investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de lasten conform de begroting van Orionis Walcheren bij aanvang van het jaar.
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot en met één jaar.
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid.
De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier.
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten door rentewijzigingen.
Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van Orionis Walcheren.
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.
Status die door een bancaire toezichthouder in een EU-lidstaat aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend.
De medewerker die belast is met de treasuryfunctie.
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot en met één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van langer dan één jaar.
Wet Financiering Decentrale Overheden.
schatkistbankieren het aanhouden van liquide middelen op een bankrekening van de schatkist van het Rijk.
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Orionis Walcheren kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut. Bij het uitzetten van middelen mag alleen gebruik gemaakt worden van financiële producten die een hoofdsomgarantie kennen zoals bedoeld in de wet Fido;
Risico’s bij uitzettingen worden beperkt door het gebruik van uitsluitend vastrentende- of garantieproducten.
Hoofdstuk 3. Gemeenschappelijke regeling financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 10. Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van langer dan één jaar gelden de volgende uitgangspunten:
'Kasbeheer' omvat het beheer van dagelijkse kasoverschotten en - tekorten, maar ook de
financiering korter dan 1 jaar. We onderscheiden daarbij geldstromenbeheer, saldo- en
De wet verplicht alle decentrale overheden met ingang van 2014 om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de schatkist. Wel is er sprake van een bepaalde drempel. De drempel is vastgesteld op 2% van het jaarlijkse begrotingstotaal. Dit betekent dat een decentrale overheid altijd de eerste 2% buiten de schatkist mag houden. De schatkist biedt geen leen- of roodstandfaciliteit aan. Een decentrale overheid behoudt, op basis van de wet Fido, de mogelijkheid om leningen te verstrekken en uitzettingen te verrichten uit hoofde van de publieke taak. De deelname aan schatkistbankieren verandert daar niets aan. Het wordt voor gemeenten mogelijk om overtollige middelen uit te lenen aan andere overheden en zo een beter rendement te halen dan bij de schatkist.
Hoofdstuk 5. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 14. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 15. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van Orionis Walcheren staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Als door een zodanige toewijzing van treasurytaken aan personen de eerste en tweede handtekening bij eenzelfde persoon ligt, dient voor de tweede handtekening de andere benoemde persoon te worden gekozen. Is er geen andere persoon benoemd dan is dit automatisch de directeur.
Hoofdstuk 6 Informatievoorziening
Artikel 17. Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-204.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.