Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1899 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1899 | beleidsregel |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Het Dagelijks Bestuur heeft op 2 oktober 2024 besloten
Het geactualiseerde inkoop- en aanbestedingsbeleid te laten publiceren op overheid.nl;
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland hierna (ook) te noemen: ‘VrZW’ spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk.
Het inkoopbeleid is bedoeld voor eenieder die op welke manier dan ook (beleidsmatig, beheersmatig, controlematig,) te maken heeft met inkoop en aanbestedingen binnen VrZW. Daarnaast zorgt het ervoor dat derden op de hoogte zijn van de doelstellingen, uitgangspunten en procedures die VrZW bij haar inkopen hanteert. Het zorgt op deze wijze voor duidelijkheid en transparantie bij inkopen.
Dit beleid is gebaseerd op het model inkoopbeleid van de VNG.
In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen inkopen in VrZW plaatsvindt. VrZW streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 1).
Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid heeft tot doel het inkoopproces binnen de VrZW inzichtelijk en transparant te maken door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te definiëren waarbinnen inkoopactiviteiten plaatsvinden. VrZW streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na, zoals beschreven in hoofdstuk 1."
Aangezien inkopen plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient VrZW continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De regionale doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het regionale beleid van VrZW.
Daarnaast gaat VrZW bij het inkopen van werken, leveringen of diensten uit van de volgende inkoopuitgangspunten:
VrZW wil met dit inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
3.1 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland leeft de relevante wet- en regelgeving na
Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door VrZW restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:
3.2 Algemene beginselen bij inkopen
3.2.1 Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht
VrZW kan bij haar inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht nemen:
VrZW streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. VrZW past, mits passend, bij de betreffende inkopen in ieder geval toe:
Algemene Rijksvoorwaarden bij IT-overeenkomsten of de Gemeentelijke inkoop bij Information Technology (GIBIT) Bij informatie-en communicatietechnologie (ICT) aankoop moet de GIBIT ICT-voorwaarden van toepassing worden verklaard. Deze voorwaarden zijn toegespitst op ICT en de markt is bij het opstellen ervan betrokken geweest.
Paritair opgestelde voorwaarden: De Nieuwe Regeling 2011 (DNR 2011), herziening juli 2013. De DNR zijn algemene branchevoorwaarden voor ontwerpen, adviseren en organiseren voor de gebouwde omgeving voor opdrachtgever en -nemer. Het is de beste regeling voor het afsluiten van overeenkomsten tussen adviseurs (architecten en ingenieurs) en klanten. De DNR is een gezamenlijk initiatief van de Bond van Nederlandse Architecten en NLingenieurs.
Let op: verklaar maar 1 set voorwaarden van toepassing dus niet een combinatie van voorwaarden.
In algemene zin wordt er altijd acht geslagen op de richtlijn Gids Proportionaliteit.
Afwijken van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit. Voor aanbestedingen tot de betreffende Europese aanbestedingsgrens kan de directeur daartoe besluiten. Dit besluit moet voorzien zijn van een advies van een inkoopadviseur. Daarnaast geldt dat dit alleen mogelijk is voor zover het één en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Van de drempelwaarde voor Europese aanbestedingen kan dus niet worden afgeweken aangezien deze wettelijk zijn voorgeschreven. Zie voor een nadere toelichting ook paragraaf 4.5.
Gestimuleerd wordt dat VrZW en ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen.
In haar Europese aanbestedingen maakt VrZW gebruik van het “Reglement Klachtenafhandeling bij Europese Aanbestedingen door Veiligheidsregio’s”. Aangezien dit NIPV-reglement niet voorziet in een klachtenregeling in zogenaamde Nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse procedures, zal dit reglement ook van toepassing worden verklaard ten behoeve van laatstgenoemde aanbestedingsvormen.
In de offerteaanvraag kan VrZW opnemen hoe een klacht moet worden ingediend en op welke wijze VrZW de klacht vervolgens zal behandelen.
4 Ethische en ideële uitgangspunten
4.1.1 VrZW stelt integriteit voorop.
VrZW hecht er grote waarde aan dat zijn bestuurders en ambtenaren integer handelen. Zij dienen zich te allen tijde te houden aan de vastgestelde gedragscodes, waardoor zij zakelijk en objectief kunnen opereren en belangenverstrengeling kunnen voorkomen.
Voor ambtenaren is dit principe vastgelegd in de gedragscode en de integriteitsverklaring van VrZW. Hierin is opgenomen dat ambtenaren beschermd worden door middel van maatregelen ter voorkoming van integriteitsschendingen. Het is van cruciaal belang dat de risico's worden geïdentificeerd en dat passende veiligheidsmaatregelen worden genomen om deze risico's te minimaliseren. Op deze manier kunnen de betrokken medewerkers weerbaar worden gemaakt tegen mogelijke inbreuken op integriteit.
4.1.2 VrZW contracteert enkel met integere ondernemers.
VrZW wil enkel zakendoen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. VrZW kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.
4.1.3 VrZW contracteren van collega’s met waarborgen omkleedt.
VrZW hanteert als uitgangspunt dat het geen werken, producten en diensten afneemt van medewerkers en/of vrijwilligers die aan de organisatie verbonden zijn, hetzij in loondienst of als vrijwilliger.
De regels over de inhuur van medewerkers en nevenwerkzaamheden zijn vastgelegd in het integriteitsbeleid van de organisatie.
Het is voor medewerkers in loondienst expliciet niet toegestaan betaalde nevenwerkzaamheden voor VrZW te verrichten.
Voor vrijwilligers geldt er niet direct een ‘harde uitsluiting’, maar zal per situatie beoordeeld worden of de betreffende werkzaamheden de functie negatief beïnvloeden of het belang van VrZW schaden. Hierbij zal een ‘4-ogen’ principe worden gehanteerd, waarbij twee leidinggevende echelons hun instemming moeten verlenen. Als wordt vastgesteld dat de betreffende werkzaamheden geen negatieve invloed hebben of het belang van VrZW schaden, zal hier op een zakelijke en objectieve wijze mee worden omgegaan.
Het is wel mogelijk om zakelijke transacties aan te gaan met de werkgever van een (brandweer-)vrijwilliger. In dergelijke gevallen worden specifieke waarborgen ingevoerd binnen het inkoopproces om belangenverstrengeling te voorkomen. Hierbij staat centraal dat de vrijwilliger zijn positie binnen VrZW niet mag gebruiken ten voordele van zijn eigen werkgever, als dit leidt tot oneerlijke concurrentie met andere potentiële aanbieders.
Brandweervrijwilligers voeren activiteiten uit in lijn met hun brandweertaken, zoals het verzorgen van trainingen, logistieke ondersteuning, en voorlichtingsacties. Voor deze activiteiten gelden specifieke afspraken en vergoedingsregelingen.
4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
4.2.1 Bij Inkopen neemt VrZW sociale, ecologische en economische aspecten in acht.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (‘MVI’) betekent dat VrZW de effecten op people, planet en profit meeneemt bij inkopen. Met een goed inkoop- en aanbestedingsbeleid kunnen maatschappelijke doelen worden gerealiseerd. VrZW stimuleert daarom sociale, ecologische en economische aspecten te integreren bij inkopen en aanbestedingen van werken, diensten en leveringen.
VrZW werkt toe naar de ondertekening van het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) van PIANOo - Expertisecentrum Aanbesteden en hanteert dit manifest nu al zoveel mogelijk als uitgangspunt. Als opdrachtgever en inkoper heeft VrZW een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer en invloed op ondernemers om wenselijke maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Door duurzame eisen te stellen, wil zij een duurzaam beleid bij ondernemers stimuleren. VrZW vergroot het effect van maatschappelijk verantwoord inkopen door haar opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af te stemmen.
De basis voor maatschappelijk verantwoord inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten.
Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:
VrZW analyseert in welke productgroepen maatschappelijke winst te behalen valt door in elke productgroep te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de CO2-uitstoot te verminderen, circulaire materialen te gebruiken om afval te minimaliseren en hergebruik te stimuleren, energieverbruik te reduceren, en te bepalen welke fairtrade gecertificeerde producten beschikbaar zijn om arbeidsomstandigheden te verbeteren en sociaal inclusieve initiatieven te ondersteunen, zoals producten gemaakt door sociale ondernemingen.
VrZW onderschrijft het Klimaatakkoord van Parijs (2015) waarin 195 landen afspraken om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2 graden. VrZW wil stappen maken naar een klimaat neutrale bedrijfsvoering binnen VrZW (zoals in energie, mobiliteit en materiaalgebruik). Daarnaast worden ook ondernemers aangespoord tot CO2-reductie.
Bij biobased inkopen worden producten ingekocht die geheel of gedeeltelijk van hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt. Het gebruik van fossiele grondstoffen wordt teruggedrongen, waardoor de transitie naar een koolstofarme economie wordt ondersteund. VrZW streeft ernaar daar waar mogelijk en gewenst biobased producten in te kopen.
Bij circulair inkopen wordt het inkoopinstrument ingezet om productie en (her)gebruik van producten en diensten te stimuleren en daarmee de transitie naar een circulaire economie te bevorderen. VrZW kan bij inkopen en aanbestedingen bijvoorbeeld het hergebruik van materialen en afvalreductie vereisen.
Internationale Sociale Voorwaarden
De Internationale Sociale Voorwaarden (ISV), gebaseerd op de fundamentele arbeidsnormen van de International Labour Organisation (ILO), vereisen dat leveranciers analyseren of er risico’s zijn op schendingen van arbeidsnormen en mensenrechten in hun productieketen (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon). Als er risico’s zijn, dan moeten ondernemers zich inspannen om deze risico’s te voorkomen of te verkleinen. Hiertoe kan VrZW bij inkopen en aanbestedingen de ISV van toepassing verklaren. In de offerteaanvraag kan VrZW de ISV opnemen als uitvoeringseisen.
4.2.2 VrZW wil dat Inkopen ook een social return opleveren
Social return is het principe dat ondernemers naast het uitvoeren van de reguliere opdracht iets terugdoen voor de gemeenschap, op maatschappelijk of sociaal vlak. VrZW wil dat haar inkopen ook een sociale opbrengst (return) opleveren voor de maatschappij.
Bij inkopen en aanbestedingen wordt gekozen voor sociale uitgangspunten en wordt nagedacht over de kansen die er zijn voor social return bij een specifieke Werk, Dienst en Levering.
VrZW kan social return inzetten voor:
VrZW kan daarbij gebruikmaken van de beleidsregels rondom Social Return On Investment van de deelnemende gemeentes.
5.1.1 Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.
VrZW acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of markt- analyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. VrZW kan contact opnemen met MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.
VrZW is een relatief kleine regio waardoor VrZW streeft naar samenwerking waar mogelijk. Samenwerking met andere aanbestedende diensten kan financiële voordelen opleveren en kan leiden tot een betere kwaliteit van de ingekochte leveringen en diensten en een interessantere positie voor de markt.
Daar waar het NIPV voorziet in raamovereenkomsten waarvan VrZW gebruik kan maken, zal zij dit doen mits dit de onafhankelijke positie van VrZW niet in de weg staat en er een daadwerkelijk voordeel behaald kan worden door deelname. Onder dezelfde voorwaarden werkt VrZW samen met het Noord-West 4 verband (Amsterdam-Amstelland, Noord Holland Noord, Kennemerland). VrZW zal mogelijke samenwerking met andere organisaties denk aan een GGD of deelnemende gemeenten bij inkopen en aanbestedingen opzoeken als het toegevoegde waarde heeft voor de eigen organisatie. In alle andere gevallen zal VrZW optreden als zelfstandige aanbestedende dienst.
5.3 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie
5.3.1 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.
VrZW streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. VrZW moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar inkopen. Waaronder de keuze van ondernemer(s) en contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.
5.3.2 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.
Gedurende de contractperiode kan bij de contractant afhankelijkheid ontstaan van VrZW door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. VrZW kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve ondernemers.
5.4 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen
5.4.1 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft oog voor de regionale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.
In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt rekening worden gehouden met de regionale economie en lokale ondernemers.
VrZW streeft ernaar om ondernemers in de regio een kans te bieden, maar hierbij dient discriminatie te allen tijde te worden voorkomen. VrZW mag echter niet onnodig voorbijgaan aan nationale, Europese of mondiale kansen. Het bevorderen van 'local sourcing' kan bijdragen aan de doelmatigheid van inkoopprocessen.
5.4.2 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. VrZW houdt echter bij haar inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Om het MKB en bedrijfsleven in eigen regio een kans te geven neemt VrZW barrières weg door bijvoorbeeld compacte en administratief eenvoudige procedures uit te schrijven.
Kansen voor het MKB en ZZP’ers kunnen gecreëerd worden door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onder aanneming, het verminderen van de administratieve lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria. Dit alles passend binnen de geldende wet en regelgeving.
5.4.3 De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft oog voor sociale ondernemingen.
Bij inkopen kan VrZW ervoor kiezen opdrachten te reserveren voor sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Door oog te hebben voor deze ondernemingen kan aan alle onderdelen van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden bijgedragen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures te reserveren voor sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die zich voornamelijk richten op de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
5.5 Bepalen van de inkoopprocedure
VrZW heeft de vrijheid om zelf zorg te dragen voor haar taken (zelfvoorziening) of deze taken uit te besteden aan de markt.
Indien VrZW kiest voor een bepaalde inkoopprocedure, hanteert zij (onder meer) het onderstaande uitgangspunt. Bij deze afweging is onder meer het type werk, dienst of levering en de markt van belang.
VrZW zal met inachtneming van de onderstaande figuren 1a t/m 1c, zoals o.a. vermeld in de Gids Proportionaliteit, de bijhorende procedure toepassen, tenzij VrZW gemotiveerd aangeeft waarom zij hiervan afwijkt. Bij de keuze voor een procedure wordt, naast de opdrachtwaarde, rekening gehouden met de aspecten zoals vastgelegd in de Gids Proportionaliteit zoals omvang van de opdracht, transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers, aantal potentiële inschrijvers, gewenst eindresultaat, complexiteit van de opdracht, type van de opdracht en het karakter van de markt.
Specifieke toelichting procedurekeuze en figuren:
Indien men kiest voor een procedure die qua waarde niet binnen de bandbreedte valt conform figuur 1a, moet nagaan of deze in het rode gebied conform figuur 1b of 1c valt.
Zo nee, dan dient voor deze keuze enkel een deugdelijk gemotiveerd besluit te worden genomen en te worden vastgelegd in het inkoopplan.
Zo ja, dan dient daarvoor een met relevante motieven onderbouwd afwijkingsbesluit te worden genomen door de directeur. Dit besluit dient te worden opgenomen in het inkoopplan. Dit besluit moet voorzien zijn van een advies van een inkoopadviseur. Daarnaast geldt dat dit alleen mogelijk is voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.
Enkelvoudig onderhandse offerteaanvraag
VrZW vraagt minimaal aan één ondernemer een offerte.
Meervoudig onderhandse offerteaanvraag
VrZW vraagt ten minste aan drie ondernemers en ten hoogste aan vijf ondernemers een offerte.
Onder de (Europese) drempelbedragen zal VrZW nationaal aanbesteden. VrZW zal - voorafgaand aan de opdrachtverlening - een aankondiging plaatsen.
Boven de (Europese) drempelbedragen zal VrZW in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.
Licht regime voor sociale en andere specifieke diensten
Voor zogenoemde sociale en andere specifieke diensten geldt een vereenvoudigde procedure, gezien de beperkte grensoverschrijdende dimensie van deze diensten. Denk bijvoorbeeld aan diensten op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, administratiediensten voor onderwijs en enkele juridisch diensten. In bijlage XIV van Richtlijn 2014/24/EU staat een opsomming van diensten waarvoor een vereenvoudigde procedure geldt.
5.7 Eerlijke mededinging en commerciële belangen
VrZW bevordert eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door principieel objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert VrZW een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). VrZW wenst geen ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.
6 Organisatorische uitgangspunten
Inkopen is bij VrZW als volgt georganiseerd:
VrZW maakt gebruik van gecoördineerde Inkoop. Gecoördineerde inkoop neemt de nadelen van een centrale inkooporganisatie weg, zonder de voordelen ervan aan te tasten.
De tactische inkoop wordt niet door één vast afdeling uitgevoerd maar door verschillende tijdelijke inkoopteams.
Voor iedere specifieke aanbesteding wordt telkens een inkoopteam samengesteld door de opdrachtgever (budgethouder). In elk inkoopteam is alle benodigde expertise vanuit de gebruikerskant vertegenwoordigd. Specifieke deskundigheid op terreinen zoals personeel, organisatie, financiën, juridische zaken en automatisering wordt op verzoek van bedrijfsvoering ingezet. Inkoop is binnen het samengestelde team verantwoordelijk voor het verstrekken van advies over de inkoopprocedure, de inkoopstrategie, borging van de MVOI criteria en draagt zorg voor de procesbegeleiding. De opdrachtgever treedt op als projectleider.
Wanneer de inkoop of aanbesteding ook mede betrekking heeft op het verwerken van vertrouwelijke informatie zoals persoonsgegevens, wordt er in samenspraak met de functionaris gegevensbescherming een verwerkersovereenkomst opgesteld.
Inkopen wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. Afdelingshoofd bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor inkopen. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor een succesvolle toepassing van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van bestuurder, budgethouder/opdrachtgever, contracteigenaren en inkoopadviseur essentieel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1899.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.