Blad gemeenschappelijke regeling van Avres
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Avres | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1653 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Avres | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1653 | ander besluit van algemene strekking |
Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2024
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam “de Gemeenschappelijke Regeling Avres”, ieder voor wat haar/zijn bevoegdheid betreft;
overwegende, dat het wenselijk is ter bevordering van de dienstverlening, alsmede de efficiency van het openbaar lichaam, ten aanzien van bepaalde bevoegdheden mandaat, volmacht en machtiging te verlenen aan functionarissen van de Gemeenschappelijke Regeling Avres, danwel aan functionarissen in dienst van de dochterorganisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Avres genaamd “Avres Diensten B.V.”;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk wetboek, de Gemeenschappelijke Regeling Avres en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
Ten aanzien van de uitoefening van de onder beslispuntpunt 2 van dit besluit bedoelde mandaten, volmachten en machtigingen de volgende algemene bepalingen vast te stellen;
De uitoefening van de in het bij dit besluit behorende overzicht van mandaten, volmachten en machtigingen, genaamd “Bijlage 1., Mandaatregister”, op te dragen aan de daarin genoemde functionarissen en daarop de in het overzicht vermelde bijzondere bepalingen/voorwaarden, alsmede de in dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren.
In dit besluit wordt verstaan onder:
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Avres: Gemeenschappelijke Regeling Avres; Avres Diensten B.V.; Avres SW B.V. en de Stichting Avres Nieuw Beschut;
Algemeen bestuur: Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres;
Dagelijks bestuur: Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres;
Voorzitter: De voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Avres;
Bestuursorgaan: Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de voorzitter;
Directeur: de door het dagelijks bestuur aangewezen directeur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres;
Plaatsvervangend/waarnemend directeur: de door het dagelijks bestuur aangewezen functionaris binnen de Gemeenschappelijke Regeling Avres, die bij afwezigheid/verhindering van de directeur, danwel bij het vacant zijn van de functie van directeur, in de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de directeur treedt.
Besluit: Een schriftelijke beslissing van het bevoegde orgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van het bevoegde bestuursorgaan een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna te noemen: Awb);
Volmacht: de bevoegdheid om in naam van het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met inbegrip van het ondertekenen van hiermee samenhangende schriftelijke stukken;
Machtiging: de bevoegdheid om in naam van het bevoegde bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
Mandaatverlener, machtiging- of volmachtgever: het bestuursorgaan dat mandaat, machtiging of volmacht verleent;
Gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde: de functionaris die mandaat, machtiging of volmacht krijgt;
Ondermandaat, -machtiging, -volmacht: mandaat, machtiging, volmacht verleend namens een bestuursorgaan of rechtspersoon door de gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde, aan een ander;
Mandaatregister: een van dit besluit onderdeel uitmakend overzicht van de verleende (onder)- mandaten, volmachten en machtigingen;
Manager: een leidinggevende functionaris, hiërarchisch direct onder de directeur;
Medewerkers: alle functionarissen lager dan het niveau van manager; Iedere medewerker maakt deel uit van een team, ook inhuurkrachten;
Team: een groep medewerkers die werkzaamheden uitvoert op hetzelfde werkterrein;
Teammanager: een medewerker die een team coördineert. Teammanagers worden in het overzicht als aparte functionaris, dan wel als groep van functionarissen aangeduid;
Wgr: Wet Gemeenschappelijke Regeling;
Concerncontroller: een onafhankelijke functionaris, die hiërarchisch is geplaatst onder de directeur en dezelfde bevoegdheden heeft als die van een manager.
Schakelbepaling mandaten, volmachten en machtigingen
Het bepaalde in dit directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit met betrekking tot mandaat is van overeenkomstige toepassing met betrekking tot volmacht tot het verrichtten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en met betrekking tot machtiging tot het voeren van feitelijke handelingen.
Het bestuursorgaan verleent mandaat voor de uitoefening van bevoegdheden aan de directeur, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister.
De per gemandateerde bevoegdheid geldende begrenzingen en instructies zijn weergegeven in het bij dit besluit behorende mandaatregister.
In het geval van afwezigheid of ontstentenis van de directeur is gemandateerd degene die conform een aanwijzingsbesluit van het dagelijks bestuur is aangewezen als plaatsvervangend directeur.
Ondertekening van een krachtens een mandaat genomen besluit van het algemeen bestuur geschiedt bij voorkeur op de volgende wijze:
“Namens het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres,
Ondertekening van een krachtens een mandaat genomen besluit van het dagelijks bestuur geschiedt bij voorkeur op de volgende wijze:
“Namens het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres,
Ondertekening van een krachtens een mandaat genomen besluit van de voorzitter geschiedt bij voorkeur op de volgende wijze:
“Namens de voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Avres,
Ondertekening van een namens de rechtspersoon Gemeenschappelijke Regeling Avres krachtens een volmacht verrichte privaatrechtelijke rechtshandeling geschiedt bij voorkeur op de volgende wijze:
“Namens de Gemeenschappelijke Regeling Avres,
Het is de gemandateerde toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.
Algemene regels, uitzonderingen
Het mandaat omvat de bevoegdheid om het besluit:
te nemen, alsmede te wijzigen, beëindigen, verlengen in te trekken en op te zeggen;
De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het mandaatregister, tenzij er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 10:3 Awb en voorts indien:
Uit overleg met een lid van het bestuursorgaan blijkt dat deze het voorstel aan het bestuursorgaan wil voorleggen;
Het besluit, zijnde een beleidsbesluit, overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;
Het bestuursorgaan het te nemen besluit als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig heeft aangemerkt;
De mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen besluiten.
Indien zich één of meer van de in het tweede lid omschreven situaties voordoet, dan besluit het ter zake bevoegde orgaan zelf.
In afwijking van het derde lid is in ieder geval ook bevoegd tot het krachtens mandaat nemen van een besluit op bezwaar, de functionaris die de hiërarchisch bovengeschikte is van de functionaris die het primaire besluit krachtens mandaat heeft genomen. Indien het primaire besluit krachtens mandaat is genomen door de directeur, neemt het bestuursorgaan het besluit op bezwaar.
Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging
De gemandateerde is bevoegd ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging te verlenen ter uitoefening van een aan hem gemandateerde, gevolmachtigde en gemachtigde bevoegdheid aan de onder hem ressorterende functionarissen of derden, voor zover vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister
Op de verlening van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging als bedoeld in het eerste lid zijn de bepalingen van dit directiestatuut / mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing. De verlening van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging geschiedt conform de vorm en systematiek van dit directiestatuut / mandaatbesluit en het bijbehorende register.
Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op de dag na publicatie in het blad elektronische bekenmaking Gemeenschappelijke Regelingen;
Dit besluit kan worden aangehaald als “Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2024”
Dit Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2024 is van overeenkomstige toepassing op de dochterorganisaties van de Gemeenschappelijke Regeling Avres: Avres Diensten B.V.; Avres SW B.V. en de Stichting Avres Nieuw Beschut.
Met het oog op de inschrijvingseisen bij de Kamer van Koophandel en hetgeen wenselijk wordt geacht voor toepassing in het maatschappelijk verkeer, wordt voor de Gemeenschappelijke Regeling Avres, Avres Diensten BV; Avres SW BV een procuratiebesluit en voor de Stichting Avres Nieuw Beschut een handelingskader vastgesteld overeenkomstig de (strekking van de) bepalingen van het Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2024 en het mandaatregister.
Het dagelijks bestuur is belast met het vaststellen van deze procuratiebesluiten en het handelingskader en draagt voor wat betreft de procuratiebesluiten zorg voor de inschrijving hiervan in de registers van de Kamer van Koophandel.
Het Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2022, wordt ingetrokken met ingang van de datum van de elektronische bekendmaking van het Directiestatuut / mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit aan de directeur Avres 2024.
Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, zoals geregeld in afdeling 10.1.1 Awb. In dit mandaatbesluit worden de bevoegdheden die het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Avres op grond van diverse wet- en regelgeving hebben, opgedragen aan functionarissen die werkzaam zijn in de ambtelijke organisatie. De besluiten worden genomen door de ambtenaar zelf (gemandateerde), maar gelden als een besluit van het bestuursorgaan (mandaatverlener); het bestuursorgaan blijft dus verantwoordelijk. Het bestuursorgaan blijft tegelijkertijd ook bevoegd om de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.
Dit mandaatbesluit ziet niet alleen op de mandaatverlening van bevoegdheden tot het nemen van besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, maar ook op de verlening van volmachten voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtiging tot het verrichten van feitelijke handelingen.
Het mandaatbesluit bestaat uit twee delen:
Een besluit met algemene bepalingen over mandaat;
Een mandaatregister, waarin de gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen.
In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd. Naast mandaat wordt er ook gesproken over volmacht en machtiging. In het geval van mandaat gaat het om de bevoegdheid om een publiekrechtelijke rechtshandeling (het nemen van een besluit) te verrichten. In het geval van volmacht gaat het om de bevoegdheid om een privaatrechtelijke rechtshandeling (w.o. het aangaan van een overeenkomst) te verrichten. In het geval van machtiging gaat het om de bevoegdheid om een feitelijke handeling (bijvoorbeeld het voeren van het woord tijdens een rechtsgeding) te verrichten.
In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht, artikel 10:12 Awb. Wat geldt voor mandaten, geldt ook voor volmachten en machtigingen. Ook dit mandaatbesluit is, door middel van de schakelbepaling van artikel 2, van toepassing op volmachten en machtigingen. In dit mandaatbesluit wordt voor het gemak op veel plaatsen van mandaat gesproken, ook als sprake is van volmacht of machtiging (zie artikel 2 (schakelbepaling).
Dit is de schakelbepaling waarin het mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op volmacht en machtiging. Zie ook de toelichting op artikel 1.
Mandaat wordt in de regel verleend aan een hiërarchisch ondergeschikte. In dit mandaatbesluit zijn de bevoegdheden gemandateerd aan de directeur.
Per mandaat kunnen bijzondere voorwaarden gelden (artikel 10:6, lid 1 Awb), welke staan aangegeven in de laatste kolom van het mandaatregister.
In het geval van afwezigheid van de gemandateerde, is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Een plaatsvervanger moet wel formeel als zodanig zijn aangewezen. Als zowel de gemandateerde als de plaatsvervanger afwezig is, dan is de leidinggevende van de gemandateerde bevoegd om het mandaat uit te oefenen.
Volgens artikel 10:10 Awb vermeldt een krachtens mandaat genomen besluit namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Met het bepaalde in het vierde, vijfde en zesde lid wordt aangegeven hoe hieraan op uniforme wijze uitvoering wordt gegeven.
In het mandaatregister zijn de algemene mandaten opgenomen. Los daarvan bestaat de bevoegdheid om voor één bepaald geval een mandaat te verlenen (artikel 10:5 Awb). Een dergelijk mandaat wordt een bijzonder mandaat genoemd. Een bijzonder mandaat wordt altijd schriftelijk verleend.
Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, het voorbereiden, ondertekenen en afdoen van het besluit, door de gemandateerde worden verricht. In het geval dat het gaat om de bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst, is de gemandateerde ook bevoegd om de overeenkomst te ondertekenen. De bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst zonder volmacht is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur en de bevoegdheid tot het ondertekenen van de overeenkomst zonder volmacht is een bevoegdheid van de voorzitter. De volmacht, i.c. het mandaat of de machtiging houdt derhalve beide bevoegdheden in. Voorts houdt het mandaat, i.c. de volmacht, de machtiging in de bevoegdheid om het besluit te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen.
In het tweede lid worden grenzen gesteld aan de omvang van het mandaat, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan moet worden genomen.
Voorts is mandaat op grond van artikel 10:3 Awb in bepaalde gevallen uitgesloten. Hieronder het integrale artikel:
Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
Mandaat wordt in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:
tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen mandaatverlening verzet;
tot het beslissen op een beroepschrift;
tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
Indien artikel 5:53 van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of een proces-verbaal heeft opgemaakt.
Op grond van artikel 10:6, lid 2 Awb verschaft de gemandateerde de mandaatverlener op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
Voor veel aan hem gemandateerde bevoegdheden is de directeur bevoegd gemaakt om ondermandaat te verlenen aan managers en medewerkers, zoals is opgenomen in het mandaatregister.
Dit artikel bevat de datum inwerkingtreding en de citeertitel.
(NB: daar waar in de 2 e kolom niet altijd alle verschijningsvormen (mandaat, volmacht en machtiging) van mandatering staan opgesomd, zijn deze in het kader van de gelijkschakeling wel van toepassing). Daar waar in dit register wordt gesproken over directeur / plv . directeur, dient voor de toepassing binnen de SW BV en Diensten BV te worden gelezen “waarnemend directeur/ plv . waarnemend directeur” en binnen de Stichting Avres Nieuw beschut “Bestuurder”)
Verordening op de cliëntenparticipatie Avres 2023
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;
Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
Gelet op artikel 10, lid 7 en lid 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Gelet op artikel 11, lid 2 onder b. van de gemeenschappelijke regeling Avres;
Gelezen de zienswijzen uitgebracht door de raden van de gemeenten Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden;
Gelezen het advies van de cliëntenraad van Avres;
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres van 07-09 -2023;
Overwegende dat het wettelijk verplicht is te regelen de wijze waarop personen bedoeld in artikel 7, lid 1 van de Participatiewet, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet door het dagelijks en algemeen bestuur van Avres;
Vast te stellen de volgende Verordening op de cliëntenparticipatie
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan:
a. Avres: De gemeenschappelijke regeling Avres;
b. Burgerparticipatie: De wijze waarop ingezetenen van de deelnemende gemeenten en belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid worden betrokken, als bedoeld in artikel 10, lid 7, juncto lid 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
c. Cliënten: Personen die een uitkering, voorziening of ondersteuning ontvangen op grond van de Participatiewet en/of een van de andere wetten/regelingen die door Avres worden uitgevoerd en door de gemeenten aan Avres zijn gedelegeerd. Uitgezonderd hiervan zijn de personen voor zover hun uitkering, voorziening of ondersteuning heeft geleid tot een dienstbetrekking bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid;
d. Cliëntenraad: De cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling Avres;
e. Dagelijks bestuur CR: Het dagelijks bestuur van de cliëntenraad;
f. (Deelnemende) gemeenten: De deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling Avres: Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden;
g. Het algemeen bestuur: Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;
h. Het dagelijks bestuur: Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;
Artikel 2 Instelling en benoeming leden
1. Het dagelijks bestuur stelt een cliëntenraad in.
2. Tot lid van de cliëntenraad kunnen door het dagelijks bestuur worden benoemd:
b. Andere personen die de belangen van de cliënten wensen te behartigen.
3. De cliëntenraad selecteert via een procedure een kandidaat en verzoekt de directeur van Avres de kandidaat ter benoeming als lid voor te dragen aan het dagelijks bestuur.
4. De leden van de cliëntenraad zijn ingezetenen van een van de deelnemende gemeenten.
5. De leden dienen, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op, of belangstelling te hebben voor, het werkterrein van uitkeringen voor levensonderhoud, de re-integratie van cliënten, voorzieningen in het sociale domein en het leven in armoede en/of schulden. Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de cliëntenraad.
6. De zittingsperiode voor de leden van de cliëntenraad omvat een periode van drie jaar. De eer-ste zittingsperiode die van toepassing is, heeft haar aanvang de dag na publicatie van deze verordening
7. Buiten de zittingsperiode als bedoeld in het zesde lid, kunnen leden worden benoemd om tussentijdse vacatures te vervullen voor een zittingsperiode gelijk aan de resterende zittingsperiode van de overige leden.
8. Een lid kan voor maximaal drie zittingsperiodes worden benoemd.
9. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:
a. Na het verloop van de maximale zittingsperiode, als bedoeld in artikel 2, achtste lid;
b. Door het verlies van het ingezetenschap, als bedoeld in artikel 2, vierde lid;
c. Indien het bepaalde in artikel 2, elfde lid van toepassing is;
d. Op verzoek van het lid zelf, via een schriftelijke mededeling daartoe gericht aan het dagelijks bestuur;
e. Indien het dagelijks bestuur besluit een lid te ontheffen uit zijn functie, op grond van het bepaalde in artikel 3 van deze verordening.
10. In geval het bepaalde in artikel 2, lid 9, sub a of sub b van toepassing is, is een verlenging van het lidmaatschap van maximaal een half jaar mogelijk, met het oog op het vervullen van de ontstane vacature en de continuïteit van het functioneren van de cliëntenraad.
11. De leden van de cliëntenraad mogen geen:
a. dienstbetrekking hebben bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid.
b. lid zijn van de raad van één van de deelnemende gemeenten, of (burger)lid van een (mede) door een van die raden ingestelde (advies)commissie.
12. Cliënten die lid zijn of waren van de cliëntenraad mogen uit hoofde van dat lidmaatschap geen nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van Avres ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van Avres.
Artikel 3 Schorsen en ontheffen uit functie
1. Een lid van de cliëntenraad, dat zich naar het oordeel van het dagelijks bestuur aan kennelijk wangedrag of onbehoorlijke uitoefening van zijn taak heeft schuldig gemaakt, kan te allen tijde door het bestuur worden geschorst of ontheven worden uit de functie van lid van de clientenraad
2. Het dagelijks bestuur kan een lid schorsen of uit zijn functie ontheffen indien dit in het belang is van het behoorlijk functioneren van de cliëntenraad. Het dagelijks bestuur beslist op grond van de feiten en omstandigheden welke maatregel in dat verband passend is.
1. De cliëntenraad bestaat uit tenminste vier en ten hoogste 12 leden.
2. Iedere gemeente binnen het rechtsgebied van Avres is vertegenwoordigd in de cliëntenraad met maximaal vier personen.
3. De leden van de cliëntenraad zijn voor zover mogelijk een afspiegeling van de betrokken doelgroep vanuit de Participatiewet. Het streven daarbij is dat minimaal 50% van de twaalf leden cliënt zijn van Avres.
4. De groep jongeren tot 27 jaar wordt in de cliëntenraad vertegenwoordigd door een lid uit deze groep. Als hiervoor geen kandidaat beschikbaar is, wordt een ander lid van de cliëntenraad (tijdelijk) belast met de vertegenwoordiging van de groep jongeren tot 27 jaar.
5. De gemeenten en Avres spannen zich in voor een vertegenwoordiging in de cliëntenraad.
Artikel 5 Bestuur van de cliëntenraad en de voorzitter
1. De cliëntenraad wijst bij meerderheid van stemmen uit haar midden een dagelijks bestuur CR aan.
2. Het dagelijks bestuur CR bestaat naast een voorzitter, uit een secretaris en een penningmeester.
3. De cliëntenraad houdt, voor zover mogelijk, in de benoeming van de voorzitter rekening met de voorkeur van Avres. Deze voorkeur is dat de voorzitter geen cliënt is van Avres.
Hoofdstuk 2 Doelstelling, taken en bevoegdheden
De cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:
a. De behartiging van de belangen van de cliënten die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge de Participatiewet;
b. De behartiging van de belangen van de cliënten die gebruik maken van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
c. In het kader van het lokale minimabeleid: de behartiging van de belangen van alle inwoners met een minimuminkomen, die woonachtig zijn binnen het rechtsgebied van Avres;
d. Het versterken van de eigen positie ten opzichte van Avres en de gemeenten binnen het rechtsgebied van Avres;
e. Erkenning van de positie van de cliëntenraad door organisaties waarmee uit hoofde van de doelstellingen wordt samengewerkt;
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
1. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het algemeen en het dagelijks bestuur van Avres, alsmede de directeur van Avres over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid voor de cliënten, als bedoeld in artikel 1, lid b van deze verordening, aangaat. Het gaat daarbij om regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.
2. Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, dan wel de directeur van Avres kunnen een gevraagd of ongevraagd advies overnemen, danwel gemotiveerd naast zich neerleggen.
3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden met betrekking tot bezwaarschriften en rechtsgedingen, klachten en andere zaken die betrekking hebben op een individueel persoon.
4. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag vast. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Dit verslag wordt ter kennisname gebracht van het algemeen bestuur.
5. De voorzitter en leden van de cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding als bedoeld in art. 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De cliëntenraad zal informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijk karakter slechts na voorafgaande toestemming van de directeur van Avres aan derden kenbaar maken.
Aan burgerparticipatie als bedoeld in artikel 10, lid 7 van de Wet gemeenschappelijke regelingen geeft het dagelijks bestuur (mede) invulling door:
a. Tijdens het doorlopen van een zienswijzetraject bij de gemeenteraden de cliëntenraad gelijk-tijdig om advies over het betreffende onderwerp van de zienswijze te vragen.
b. Voor aanvang van een vergadering van het algemeen bestuur, de cliëntenraad de gelegenheid te bieden om in te spreken.
Hoofdstuk 3 Vergaderingen en ondersteuning
Artikel 9 De overlegvergadering
1. Afhankelijk van de behoefte, echter in ieder geval vier maal per jaar, overlegt de cliëntenraad met de directeur van Avres of diens plaatsvervanger. Deze vergadering wordt de overlegvergadering genoemd. De cliëntenraad kan op verzoek agendapunten aangeven die hij met de directeur wil bespreken.
2. Ten behoeve van de overlegvergadering wijst de directeur een contactambtenaar aan die belast is met het voorbereiden van de overlegvergaderingen. Deze contactambtenaar stelt de agenda op, verstuurt de stukken en stelt een actiepuntenlijst op. Verder fungeert deze contactpersoon ook als aanspreekpunt voor de communicatie tussen de cliëntenraad en Avres.
3. De cliëntenraad en de directeur van Avres hebben beiden de mogelijkheid om onderwerpen voor de overlegvergadering te agenderen. Daartoe dienen zij beiden uiterlijk twee weken voor de geplande datum van de overlegvergadering, deze agendapunten aan te leveren bij de contactambtenaar.
4. De vergaderstukken, evenals andere informatie voor het overleg, worden uiterlijk twee weken vóór de overlegvergadering aan de deelnemers verzonden.
5. De overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de cliëntenraad.
6. De overlegvergaderingen zijn als regel openbaar, tenzij een van beide partijen vooraf bij de agendering aangeeft (een deel van) de vergadering als besloten te willen houden.
Artikel 10 Ondersteuning van de cliëntenraad door het dagelijks bestuur van Avres
1. Het dagelijks bestuur van Avres zorgt voor ondersteuning van de cliëntenraad, ondermeer door het beschikbaar stellen van vergaderruimte.
2. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de directeur, onder meer de kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging (inclusief communicatie) en organisatiekosten. De cliëntenraad stelt hiervoor een begroting op.
3. In het in artikel 7, lid 4 bedoelde jaarverslag, of door middel van een los verslag, vindt jaarlijks de financiële verantwoording over het beschikbare budget plaats.
4. Het dagelijks bestuur van Avres draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.
Artikel 11 Wijzigings- en intrekkingsprocedure
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan na het doorlopen van een zienswijzeprocedure bij de raden van de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling en dan nadat de cliëntenraad over het concept voorstel tot wijziging of intrekking is gehoord en aan haar hierover schriftelijk advies is gevraagd.
Artikel 12 Overgangsbepalingen
In afwijking van het bepaalde in artikel 2, lid 6 t/m 8, blijven het rooster en de termijnen van herbenoeming en aftreden, zoals bepaald in de verordening cliëntenparticipatie Avres 2020, van kracht voor de leden die voor de datum van de inwerkingtreding van deze verordening al deel uit maken van de cliëntenraad.
Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
1. Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntenparticipatie Avres 2023”.
2. Onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening cliëntenparticipatie Avres 2020” treedt deze verordening in werking de dag na publicatie in het elektronisch blad gemeenschappelijke regelingen.
Aldus vastgesteld te Meerkerk in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres op 15-02-2024
Cliënten: Personen die een uitkering, voorziening of ondersteuning ontvangen op grond van de Participatiewet en/of een van de andere wetten/regelingen die door Avres worden uitgevoerd en door de gemeenten aan Avres zijn gedelegeerd. Deze nieuwe formulering van het begrip cliënten is breder dan de formulering uit de oude verordening. Met deze formulering worden meer cliënten onder de werkingssfeer van cliëntenparticipatie dan alleen de cliënten uit de doelgroep Participatiewet. Ook de cliënten in het kader van bijvoorbeeld de Wet gemeentelijke schulddienstverlening vallen hier nu onder. Deze uitbreiding is mogelijk en voor de hand liggend nu de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling voorziet in burgerparticipatie die het hele taakveld van de gemeenschappelijke regeling voorziet.
Het tweede gedeelte van dit deel van de definitie voorziet in de afbakening van de taken, c.q. wet- en regelgeving, die Avres in delegatie uitvoert. Voor taken en wet- en regelgeving die Avres bijvoorbeeld in mandaat uitvoert is er geen beleidsverantwoordelijkheid binnen Avres en dient de participatie plaats te vinden op de binnen de gemeente gebruikelijke wijze.
“Uitgezonderd hiervan zijn de personen voor zover hun uitkering, voorziening of ondersteuning heeft geleid tot een dienstbetrekking bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid. Dit deel van de definitie geeft aan dat medewerkers in dienst van Avres met een SW-indicatie of met een indicatie Nieuw Beschut in dienst bij de Stichting Avres Nieuw Beschut niet onder de werkingssfeer van deze verordening vallen. Door het dienstverband zijn immers de wettelijke bepalingen van medezeggenschap via de ondernemingsraad van toepassing waarlangs de belangenbehartiging plaatsvindt. In artikel 2, lid 12 onder a van deze verordening komt dit aspect nog op een andere wijze terug: medewerkers met een dienstverband bij Avres kunnen geen lid worden van de cliëntenraad.
Burgerparticipatie: In de laatste wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen is opgenomen dat gemeenschappelijke regelingen invulling moeten geven aan burgerparticipatie. Cliënten-participatie is daarbij een belangrijke vorm. In artikel 7 van deze verordening is aangegeven op welke wijze het dagelijks bestuur via de cliëntenraad (mede) invulling geeft aan burgerparticipatie.
Nieuw in deze verordening is opgenomen dat het dagelijks bestuur expliciet een cliëntenraad instelt. De opdracht uit de wettelijke verplichting tot het instellen van de cliëntenraad is daarmee ook in de verordening verankerd.
In dit artikel is verder geregeld dat de zittingstermijn van een lid drie jaar duurt. De zittingstermijn is niet persoonlijk verbonden aan een lid van de cliëntenraad, maar met de zetel die het lid van de raad inneemt. Dit vloeit voort uit het zevende lid van dit artikel, waar bij de vervulling van een tussentijdse vacature, de lopende zittingsperiode van toepassing blijft. Overigens is artikel 12 - overgangsbepaling - hier ook nog van belang. In dit artikel is bepaald dat voor de huidige leden van de cliëntenraad de voor hen geldende termijnen van aftreden en herbenoeming van toepassing blijven. Er ontstaan dus voor hen geen nieuwe rechten of wordt er aan hun bestaande rechten afbreuk gedaan.
In de vorige verordening was opgenomen dat een lid van de cliëntenraad geen binding met de gemeenteraden van de deelnemende mocht hebben. Deze oude formulering leidt tot verwarring, omdat binding op zich aan een (lokale) politieke partij hier ook onder zou kunnen vallen. Daarom is de formulering nu meer expliciet gemaakt: Een lid van de raad mag “geen lid zijn van de raad van één van de deelnemende gemeenten, of (burger)lid van een (mede) door een van die raden ingestelde (advies)commissie”.
Het bestuur van de cliëntenraad bestaat uit een voorzitter, secretaris en een penningmeester. De cliëntenraad is geheel autonoom in de verkiezing van het bestuur uit haar midden. Dit brengt met zich mee dat de bestuursleden zowel uit de geleding met de hoedanigheid “cliënt”, als uit de geleding “Andere personen die de belangen van de cliënten wensen te behartigen” afkomstig kunnen zijn.
Tijdens het vooroverleg met de cliëntenraad bij het opstellen van deze verordening, is door Avres aangegeven dat haar voorkeur zou uitgaan naar een voorzitter die niet uit de geleding van cliënten afkomstig is, omdat deze daardoor wellicht meer een “brugfunctie” zou kunnen vervullen. In samenspraak met de cliëntenraad is deze voorkeur in dit artikel benoemd en verwoord. Dit laat uiteraard onverlet, gegeven de autonomie van de cliëntenraad in dezen, dat zij die voorkeur niet hoeft te volgen.
Ook nieuw in deze verordening is een artikel over burgerparticipatie. Bij de toelichting op artikel 1 (= definitie) is hier al kort op ingegaan.
De strekking van ad a van dit artikel was ook al in de oude verordening opgenomen. Dit is nu ondergebracht in artikel 8 onder burgerparticipatie.
Ad b is nieuw. Sinds de oprichting van Avres maakt de cliëntenraad regelmatig gebruik van de gelegenheid om in te spreken tijdens de vergadering van het algemeen bestuur. Met het opnemen van de gelegenheid tot het inspreken wordt dit ook als recht in de verordening verankerd.
De wijze van invulling van burgerparticipatie (via de cliëntenraad) door de twee aspecten die in dit artikel zijn benoemd, is overigens niet limitatief. Met het gebruik van het woord “mede” in de aanhef van dit artikel kan aan de burgerparticipatie (via de cliëntenraad) ook op andere wijzen vorm worden gegeven.
Aldus besloten te Meerkerk op 12 september 2024,
Voor het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres
De voorzitter, De secretaris,
M. Molengraaf-Vullers P. Van Uitert
Aldus besloten te Meerkerk op 12 september 2024,
De bestuurder van de vennootschap Avres Diensten BV, respectievelijk de bestuurder van de vennootschap Avres SW BV, als zodanig in de statuten van beide BV’s benoemd als: “Openbaar lichaam op basis van gemeenschappelijke regeling: Gemeenschappelijke Regeling Avres”; en Avres, als zodanig in de statuten van de Stichting Avres Nieuw beschut benoemd als: “Het algemeen bestuur van de publiekrechtelijke rechtspersoon de Gemeenschappelijke Regeling Avres”;
Voor het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres
De voorzitter, De secretaris,
M. Molengraaf-Vullers P. Van Uitert
Aldus besloten te Meerkerk op 12 september 2024,
Voor het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avres
De voorzitter, De secretaris ,
M. Molengraaf-Vullers P. Van Uitert
Aldus besloten te Meerkerk op 12 september 2024,
Voor de voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Avres,
De voorzitter,
M. Molengraaf-Vullers
Voor zover het ondermandaat, -machtiging, -volmacht betreft zoals aangegeven in het mandaatregister:
Aldus besloten te Meerkerk op 12 september 2024,
De directeur,
P. Van Uitert
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1653.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.