Blad gemeenschappelijke regeling van Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1564 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1564 | beleidsregel |
Controlstatuut SWO De Wolden Hoogeveen
De SWO-controller is, tezamen met de gemeentecontrollers van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen, verantwoordelijk voor de uitvoering van de volgende taken:
De auditfunctie is belast met de interne controlewerkzaamheden ten behoeve van controle op de rechtmatigheid van het handelen van de samenwerkingsorganisatie. Deze audit ligt tevens ten grondslag aan de rechtmatigheidsverantwoording door de gemeenten De Wolden en Hoogeveen, zoals bedoeld in artikel 75 van het Besluit Begroting en Verantwoording.
Onder verantwoordelijkheid van de SWO-controller wordt, in samenspraak met de gemeentecontrollers van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen, jaarlijks een integraal controleplan opgesteld, waarin alle controlewerkzaamheden die door de functionarissen belast met de audit, dan wel door andere functionarissen binnen de organisatie moeten worden verricht, worden opgenomen.
Aldus vastgesteld door het bestuur van de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen op 20 maart 2024,
In het controlstatuut zijn de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de control organisatie beschreven. Daarmee wordt een belangrijke voorwaarde vervuld om als organisatie in control te zijn. De basis voor dit controlstatuut is de visie op control en dan met name de visie dat het systeem van control voor de bestuurlijke en ambtelijke organisatie wordt gebaseerd op het ‘Three lines of defense-model’. Daarbij wordt de primaire verantwoordelijkheid voor control verankerd in de lijnorganisatie.
Een andere belangrijke reden om te taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de controlfunctie in een controlstatuut vast te leggen vloeit voort uit de gewijzigde regelgeving rondom de rechtmatigheidsverantwoording. De colleges van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen zijn verplicht deze verantwoording op te stellen. Hierbij steunen ze voor een belangrijk deel op de control binnen de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. Dit vraagt om een onafhankelijke controlfunctie die voor het bestuur van de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen de interne audit vormgeeft, doet uitvoeren en daarover verslag uitbrengt.
De onafhankelijke positionering betekent dat de SWO-controller zijn werk zelfstandig organiseert en daarbij geen aanwijzingen hoeft op te volgen. Het betekent niet dat hij dit in een vacuüm doet. De audit taken volgen uit het vastgestelde normenkader, aangevuld met onderzoek op door directie en/of bestuur aan te geven onderwerpen, waarvan zij
-vanuit risicoperspectief- een nadere doorlichting wensen. Het vaststellen van bedrijfs- economische risico’s geschiedt in samenspraak met bestuur en ambtelijk management.
Daarnaast geldt voor de positionering binnen de samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen nog een bijzonderheid. De SWO-controller is in dienst van de samenwerkingsorganisatie en valt derhalve hiërarchisch onder de directie van de SWO. Hij legt over zijn functioneren dan ook verantwoording af aan de directie. In personele zin kan een teamleider als hiërarchisch leidinggevende optreden. Voor de verslaglegging naar het bestuur van de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen als bedoeld in de artikelen 11, 12, 19 en 25 volgt hij de gebruikelijke besluitvormingskanalen, waarin de directie de schakel naar het bestuur is.
Dit laat onverlet dat de SWO-controller van de directie mag verlangen deze bevindingen onverkort door te geleiden naar het bestuur en bij blijvend verschil van inzicht hierover het bestuur in te lichten. Hiertoe is artikel 6 opgenomen. Dit is een escalatiemogelijkheid die hoogst zelden benut zal worden en alleen is opgenomen als extra waarborg ten aanzien van de onafhankelijke positionering. Ook hier geldt vanzelfsprekend dat de directie vooraf geïnformeerd wordt.
De SWO-controller heeft drie hoofdtaken die separaat worden uitgewerkt in het statuut:
Deze taken vervult de SWO-controller in samenspraak met de gemeentecontrollers van De Wolden en Hoogeveen.
De controlfunctie in de breedte
In de controlvisie is het three lines of defense model nader uitgewerkt. Dat maakt duidelijk dat de primaire -eerstelijns- verantwoordelijkheid voor het ‘in control’ zijn bij de lijnorganisatie en het lijnmanagement ligt. Als ons werk moet voldoen aan eisen van doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid. Risico’s moeten beheerst. Zowel de sturing, beheersing als verantwoording dient zichtbaar geregeld te zijn. Specialisten op het gebied van onder meer inkoop, financiën, HRM, ICT en juridische zaken staan de eerste lijn daarin bij.
In de derde lijn zien we naast de SWO-controller en de gemeentecontrollers, auditors en specialistische controllers. Deze functionarissen worden in dit controlstatuut niet specifiek benoemd. Hun controltaken worden onder verantwoordelijkheid van de SWO-controller en gemeentecontrollers uitgevoerd. Hun bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn een afgeleide van die van de SWO-controller als beschreven in dit controlstatuut en die van de gemeentecontrollers als beschreven in de controlstatuten van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen.
Voor de specialistische controller geldt daarbij vaak dat deze binnen een specialistisch werkveld zijn rol vervuld en daarbinnen ook een hiërarchisch leidinggevende heeft. Een voorbeeld is de inkoopcontrol of de HR-control.
De auditfunctie is een hoofdtaak van de SWO-controller (en gemeentecontrollers). Om die uit te voeren is een intern auditteam noodzakelijk, die het door of namens de SWO- controller opgestelde controleplan uitvoeren.
Business controllers zijn (tweedelijns) hulptroepen die de eerste lijn bijstaan bij het inrichten van de beheersorganisatie. Dat kan zijn naar aanleiding van bevindingen van de SWO-controller of gemeentecontrollers, vanuit constateringen door de directie, of vanuit een hulpvraag vanuit het lijnmanagement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1564.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.