Blad gemeenschappelijke regeling van Regio FoodValley
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio FoodValley | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1272 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio FoodValley | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1272 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Het Algemeen Bestuur van Regio Foodvalley
gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur 13 december 2023 gelet op artikelen 40, eerste lid, artikel 30, eerste lid van de Archiefwet 1995 en artikel 52 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Foodvalley
Besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de bevoegdheden van het Algemeen Bestuur inzake de zorg van het Dagelijks Bestuur voor de informatieobjecten van de Gemeenschappelijke Regeling en het toezicht op het beheer van de informatieobjecten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening).
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
b. de Gemeenschappelijke Regeling: de Gemeenschappelijke Regeling Regio Foodvalley
c. het Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Foodvalley
d. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen Archiefbewaarplaats, waaronder begrepen een digitaal archief (ook wel E-depot genoemd)
e. beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de informatieobjecten van de Gemeenschappelijke Regeling die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
f. informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan informatieobjecten kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd
g. archivaris: In deze verordening wordt een regioarchivaris aangewezen h. archiefruimte: Een ruimte, bestemd of aangewezen, voor de bewaring van informatieobjecten in afwachting van hun overbrenging of
de informatieobjecten die vernietigd worden
j. informatieobject Een informatieobject is een op zichzelf staand geheel van gegevens met een eigen identiteit. Bijvoorbeeld: document, databasegegeven, emailbericht (met bijlagen), (zaak) dossier, internetsite (of een deel ervan), foto/ afbeelding, geluidopname, wiki, blog, etc.
k. kwaliteitssysteem Hierin staan de toetsbare eisen waaraan het beheer en de staat van informatie moet voldoen (landelijke archiefregeling, art.16
Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid dat is afgestemd op de domeinen informatiemanagement, informatiearchitectuur, informatiebeveiliging, openbaarheid en bescherming van persoonsgegevens en zo nodig daartoe maatregelen te treffen om het informatiebeheer - en informatieobjecten van de Gemeenschappelijke Regeling (zie art.1) te waarborgen op basis van de wet.
De landelijke Archiefregeling verplicht in artikel 16 overheden om ervoor zorg te dragen dat het beheer van de informatieobjecten voldoet aan toetsbare eisen van een door hem toe te passen kwaliteitssysteem
Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle informatieobjecten en documentaire verzamelingen binnen de Gemeenschappelijke Regeling, ongeacht hun vorm.
Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de informatieobjecten zijn verbonden.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als informatieobjecten voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Het Dagelijks Bestuur stelt voor het beheer van de informatieobjecten van de Gemeenschappelijke Regeling die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast.
Het Dagelijks Bestuur doet tenminste eenmaal in de twee jaar aan het Algemeen Bestuur verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van de wet. Zij delen daarbij de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 3 Toezicht van de archivaris op het beheer van de informatieobjecten welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De (regio)archivaris ziet erop toe, dat het beheer van de informatieobjecten die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.
De (regio)archivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht, zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de informatieobjecten alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin informatieobjecten zijn opgenomen.
De (regio)archivaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de informatieobjecten die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en de ruimten waarin deze zich bevinden.
De (regio)archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder(s), alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan het Dagelijks Bestuur. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1272.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.