Blad gemeenschappelijke regeling van Regio FoodValley
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio FoodValley | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1266 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio FoodValley | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1266 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nota Reserves en Voorzieningen Regio Foodvalley 2023
In de financiële beheersverordening Regio Foodvalley staat in artikel11 “Het Algemeen Bestuur biedt jaarlijks gelijktijdig met de meerjarenbegroting het overzicht aan van de reserves en voorzieningen”. Het kader voor het omgaan met reserves en voorzieningen is deze nota. Deze nota sluit aan bij de huidige inzichten van de commissie Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV). Tot op heden volgde Regio Foodvalley de nota Reserves en voorzieningen van de gemeente Ede.
Doel van deze nota is het beleid van reserves en voorzieningen vast te leggen. Met deze nota reserves en voorzieningen stelt het Algemeen Bestuur de kaders vast.
In hoofdstuk twee worden de begrippen en kaders beschreven, daarna volgen de spelregels van reserves en voorzieningen, het weerstandsvermogen en het risicoprofiel van Regio Foodvalley, overzichten van de reserves en voorzieningen op hoofdlijnen en de slotbepalingen.
Hoofdstuk 2 Begrippen en kaders
Het kader voor reserves en voorzieningen wordt gevormd door artikel 42 tot en met 45 van het BBV. Daarnaast heeft de commissie BBV via notities, stellige uitspraken en richtlijnen het kader verder ingevuld.
In onderstaande tabel is het onderscheid tussen de reserves en de voorzieningen samengevat.
De reserves worden samen met het resultaat na bestemming gerekend tot het eigen vermogen (artikel 42/43 BBV). Er zijn twee soorten reserves:
Reserves kennen een aantal functies. De volgende functies zijn te onderscheiden:
Ad. a. De bufferfunctie van reserves
De reserves vormen een buffer voor het opvangen van onverwachte tegenvallers. De reserves en voorzieningen maken het mogelijk noodzakelijke financiële aanpassingen niet schoksgewijs te laten verlopen. De reserves kunnen een buffer zijn voor de in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen risico’s. Belangrijkste voorbeeld is de algemene reserve.
Ad. b. De inkomensfunctie van reserves
Reserves kunnen, wanneer zij in liquide vorm aanwezig zijn, rentedragend worden uitgezet bij een bankinstelling. Hierdoor worden rente inkomsten gegenereerd. Ook kan bij de financiering van kapitaaluitgaven gebruik worden gemaakt van reserves. Hierdoor kan bespaard worden op aan derden te betalen rentekosten. De bespaarde rente kan aan het vermogen worden toegevoegd of als structureel dekkingsmiddelen worden ingezet. Voorbeeld hiervan is de algemene reserve rente.
Ad.c. De financieringsfunctie van reserves
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel, omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen. Reserves waaruit beleidsprioriteiten financieel worden afgedekt, zoals de reserve kapitaallasten
Ad. d. De bestedingsfunctie van reserves
Een bestedingsfunctie houdt in een reservering om te zijner tijd de realisering van bepaalde activiteiten mogelijk te maken. Bestemmingsreserves worden gevormd voor door het Algemeen Bestuur bepaalde specifieke bestemmingen en hebben een bestedingsfunctie.
Ad. e. De egalisatiefunctie van reserves
Reserves kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Pieken en dalen in de exploitatie kunnen zodoende worden vermeden. Ongewenste schommelingen in tarieven die aan derden in rekening worden gebracht kunnen door middel van een egalisatiereserve worden opgevangen.
Hoofdstuk 3 Spelregels reserves
3.1 instellingscriteria reserves
Bij het instellen van reserves gelden de volgende criteria:
De soort reserves, algemeen, bestemming.
Het doel waarvoor de reserve wordt gevormd.
De gewenste of noodzakelijke, minimale en/of maximale omvang.
De omvang en de wijze van stortingen en onttrekkingen (structureel of incidenteel).
Noodzakelijkheid rentetoevoeging en de bepaling van de rente.
De start- en eventueel de einddatum van de reserve.
3.3 bevoegdheden Dagelijks Bestuur
In beginsel is het toevoegen en onttrekken een bevoegdheid van het Algemeen Bestuur. Een uitzondering op de regel vormen die reserves waar al met een Algemeen Bestuursbesluit is bepaald dat de saldi, ongeacht hun omvang, altijd ten gunste of ten laste van een specifieke reserve worden gebracht. Belangrijke overweging daarbij is of het resultaat “onlosmakelijk” verbonden is met de betreffende reserve. In die gevallen zou dit namelijk leiden tot een technisch resultaatbestemmingsvoorstel. Door dit vooraf vast te laten stellen door het Algemeen Bestuur, worden dergelijke voorstellen voorkomen. Uiteraard geldt dat ook in het geval van automatische resultaatafwikkeling wel verantwoording plaatsvindt in de jaarrekening, alleen worden technische resultaatbestemmingsvoorstellen voorkomen.
Het betreft de volgende reserves:
De uitzondering wordt toegepast, als:
Deze uitzondering is vastgelegd in de hoofdlijnennotitie resultaatbestemming van de commissie BBV.
Wanneer het doel waarvoor een reserve is gevormd op enig moment vervalt of de eventueel vastgestelde einddatum verstreken is, dan wordt de reserve opgeheven. Het opheffen van een reserve gebeurt door een Algemeen Bestuursbesluit.
3.5 Wijzigingen van doel of bestemming
Als het doel van een reserve in belangrijke mate wijzigt (het nieuwe doel ligt niet in de lijn van het oorspronkelijke doel), dan valt het saldo van de reserve vrij en wordt opgeheven.
Hoofdstuk 4 Spelregels voorzieningen
4.1 Instellingscriteria voorzieningen
Het BBV schrijft een aantal criteria voor waaraan het vormen van een voorziening moet voldoen:
Een voorziening moet de omvang hebben van de desbetreffende verplichting of het geschatte risico. Indien er een kans is dat een risico zich zal voordoen en de omvang van het risico niet goed is in te schatten, dan kan er geen voorziening worden getroffen. Het risico moet dan meegenomen worden in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing (W&R) bij de meerjarenbegroting en de jaarrekening.
De omvang van voorzieningen dienen toereikend te zijn voor verplichtingen en risico’s, daarom mogen ze niet groter of kleiner zijn dan de verplichtingen of risico’s waarvoor ze gevormd zijn. Voorzieningen ter egalisatie van kosten worden afgestemd op de door het Algemeen Bestuur bepaalde kaders (bijvoorbeeld IBOR norm). Indien een voorziening een omvang heeft bereikt die hoger is dan het noodzakelijk niveau, valt het meerdere vrij ten gunste van de exploitatie. Bij tekorten dienen de voorzieningen te worden aangevuld. De mutaties in voorzieningen zijn resultaat bepalend en worden rechtstreeks in de jaarrekening verwerkt. Wordt een voorziening alleen voor prijscompensatie geactualiseerd dan is het gemiddeld inflatiepercentage van toepassing.
Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan, tenzij:
Aanwendingen worden rechtstreeks ten laste van een voorziening verantwoord en blijven buiten de exploitatie. Negatieve voorzieningen zijn toegestaan onder de voorwaarde dat een onderliggend plan aantoont dat de voorziening op termijn weer een positief beeld geeft.
Autorisatie van bestedingen vindt plaats door
Voorzieningen worden opgeheven als de verplichting en/of risico waarvoor de voorziening is gevormd is vervallen of is opgehouden te bestaan. Wanneer een voorziening wordt opgeheven valt een eventueel saldo vrij ten gunste van de exploitatie.
4.4 Wijzigen van doel of bestemming
Het doel van een voorziening kan niet wijzigen, gegeven het verplichte karakter en de strakke kaders. Indien het doel niet meer bestaat of wijzigt wordt de voorziening opgeheven.
Hoofdstuk 5 Weerstandsvermogen en risicoprofiel
Voor wat betreft de reserves ligt er een nadrukkelijke relatie met het weerstandsvermogen en het risicoprofiel van Regio Foodvalley.
Het weerstandsvermogen is de mate waarin Regio Foodvalley in staat is om financiële tegenvallers op te vangen (wendbaarheid) om haar taken te kunnen continueren en waarin Regio Foodvalley niet op een andere wijze (verzekering/voorziening) kan voorzien. Voor het weerstandsvermogen gaat het om een beoordeling van de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit (aanwezige financiële risico’s in combinatie met de ruimte in de begroting). Voor de hoogte en samenstelling van het weerstandsvermogen zijn geen landelijke normen en richtlijnen vastgesteld. De norm voor het weerstandsvermogen wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
Tot de beschikbare weerstandscapaciteit worden, naast de post onvoorzien, de volgende reserves gerekend:
Een mutatie in deze reserves leidt dus tot onmiddellijke aanpassing van de beschikbare weerstandscapaciteit en daarmee van de ratio weerstandsvermogen.
De acht gemeenten die gezamenlijk de gemeenschappelijke regeling vormen blijven onverwijld 100% aansprakelijk voor exploitatieverliezen van de gemeenschappelijke regeling. In hun eigen paragraaf verbonden partijen zullen zij dit risico moeten kwantificeren.
In de paragraaf weerstandsvermogen wordt jaarlijks inzicht gegeven in de omvang van de weerstandscapaciteit.
Deze nota wordt aangehaald als de Nota Reserves en Voorzieningen Regio Foodvalley 2023.
Indien wet- en regelgeving of andere omstandigheden dit vereisen wordt deze nota opnieuw beoordeeld op toepasbaarheid en actualiteit, en waar nodig aangepast. Bij het vaststellen van de programmabegroting zal het overzicht van reserves en voorzieningen geactualiseerd worden
Deze nota treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 28 oktober 2022.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1266.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.