Blad gemeenschappelijke regeling van Metropoolregio Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Eindhoven | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1126 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Eindhoven | Blad gemeenschappelijke regeling 2024, 1126 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
STATUUT OVERLEGORGANEN METROPOOLREGIO EINDHOVEN 2024
In dit statuut wordt verstaan onder:
Regionale agenda: het vierjaarlijks vast te stellen strategische beleidsdocument dat de inhoud van de samenwerking bepaalt. Een beleidsdocument dat voldoet aan de begripsbepaling en overeenkomstig de bepalingen van de regeling is vastgesteld, is de regionale agenda, ongeacht de naam van dat document.
Noot: In het Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven 2019 is geregeld dat het samenwerkingsakkoord (zoals vastgesteld in 2019) de functie heeft van regionale agenda, zoals benoemd in de Gemeenschappelijke Regeling 2015. Bij voorzetting van dit begrip in de regeling heeft een document dat voldoet aan de begripsbepaling van regionale agenda die functie, ongeacht de naam van dat document.
Noot: In het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 is de halfjaarlijkse bijeenkomst als bedoeld in artikel 27 van de Regeling, de Metropoolconferentie.
Indieners van agendapunten dragen zelf zorg voor de inhoudelijke voorbereiding en toelichting tijdens de regionale bijeenkomst. Het dagelijks bestuur bevordert dat de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen tijdens bijeenkomsten verslag doen van de bereikte resultaten, de voortgang van het werkprogramma op het voor hen specifieke thema en eventueel een doorkijk naar het eerstvolgende jaar.
Artikel 5 - Instelling en samenstelling
De leden van de commissie als bedoeld in artikel 24a van de wet, kunnen een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van de commissie ontvangen. De hoogte van de vergoeding staat in redelijke verhouding tot de aan het lidmaatschap van de gemeenschappelijke adviescommissie verbonden werkzaamheden, mede rekening houdende met de vergoeding voor werkzaamheden, die het lid ontvangt uit hoofde van zijn lidmaatschap van de raad.
De interne werkwijze van de Raadstafel21 kenmerkt zich door een optreden als een gezamenlijk overlegorgaan. De werkwijze is als volgt:
Uiterlijk twee weken na de bijeenkomst wordt een concept-verslag gestuurd. Raadstafelleden hebben twee weken de tijd om te reageren en dan wordt het definitieve verslag rondgemaild. Het verslag wordt gestuurd naar de leden van de Raadstafel21, de plaatsvervangende leden en naar de griffie van de gemeenteraad.
Het externe werkwijze van de Raadstafel21 kenmerkt zich door een individueel optreden van de leden. Omdat dat optreden naar eigen inzichten per lid c.q. gemeente anders kan worden ingevuld, wordt in dit statuut volstaan met het noemen van enkele uitgangspunten. Deze uitgangpunten zijn gekoppeld aan de onderscheidenlijke taken of functies van de Raadstafel21, zoals genoemd in artikel 7, lid 2, van dit statuut.
Het bevorderen van kennisdeling tussen gemeenteraden
De Raadstafelleden delen hun kennis over de besprekingen in de eigen raad over de regionale thema’s en –opgaven zoveel mogelijk met elkaar, ook buiten de vergadering van de Raadstafel21 om. Andersom brengt het Raadstafellid in de eigen commissie of raad kennis in over standpunten of gevoelens die bij andere gemeenten heersen over onderwerpen die de regionale samenwerking raken.
Het vervullen van de ambassadeursrol naar de eigen raad
Voor zover hiervoor nog niet aan de orde gekomen, geven de Raadstafelleden invulling aan hun ambassadeursrol door individueel meer duiding te geven aan de meerwaarde van de samenwerking door te streven naar een betere afstemming en informatievoorziening tussen de bestuursorganen van de Metropoolregio en de raden van de gemeenten. Zij benutten daartoe hun netwerk via de Raadstafel21.
Met het oog op de primaire taak van de Raadstafel21 is dit overlegorgaan gerechtigd procesvoorstellen in te dienen bij het algemeen bestuur. De voorzitter van de Raadtafel21 kan door de voorzitter van het algemeen bestuur wordt uitgenodigd om in een bijeenkomst van dat bestuursorgaan een toelichting te geven op het voorstel.
De voorzitter van de Raadstafel21 heeft een (staande) uitnodiging deel te nemen aan beraadslagingen in het algemeen bestuur. Dit op grond van artikel 10, zevende lid van de regeling. Bij ontstentenis van de voorzitter is de vice-voorzitter genodigd. De genodigde kan tijdens de bespreking van een agendapunt binnen de orde van de vergadering inbreng leveren, bijvoorbeeld over hetgeen omtrent een onderwerp in de Raadstafel21 is besproken. De genodigde heeft geen stemrecht in het algemeen bestuur, omdat dit is voorbehouden aan de leden van het algemeen bestuur die overeenkomstig de Wet gemeenschappelijke regelingen en de regeling daartoe zijn aangewezen.
V Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 8 – Instelling en samenstelling
De portefeuillehouders kunnen uit hun midden een “bestuurlijke koplopersgroep” formeren bestaande uit bestuurders die binnen de thema’s de diverse opgaven uitwerken en beraadslaging in het portefeuillehoudersoverleg daarover voorbereiden. De voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg is voorzitter van de bestuurlijke koplopersgroep.
Artikel 9 – Taken, verantwoording en ondersteuning
Het portefeuillehoudersoverleg kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het dagelijks bestuur. In elk geval adviseert zij over voorstellen van dit bestuur aan het algemeen bestuur over het werkprogramma met daarin de concrete acties en te bereiken resultaten op het thema waarvoor dat portefeuillehoudersoverleg is ingesteld
De voorzitter van een portefeuillehoudersoverleg is voor het dagelijks bestuur, het algemeen bestuur en de Metropoolconferentie aanspreekpunt voor de opgaven binnen het thema waarvoor het portefeuillehoudersoverleg is ingesteld. De voorzitter van een portefeuillehoudersoverleg draagt zorgt voor verantwoording over de uitvoering van het werkprogramma aan het dagelijks bestuur
De portefeuillehouders dragen zorg voor ondersteuning vanuit hun eigen organisatie voor de inhoudelijke uitwerking van de opgaven. Uitsluitend indien de complexiteit van de opgave hier aanleiding toe geeft en indien de begroting van de Metropoolregio hierin voorziet, kan tijdelijk een beroep worden gedaan op externe ondersteuning.
Artikel 11 – Adviseurs van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur beoordeelt de complexiteit van de in het dagelijks bestuur belegde opgaven en de regionale spreiding van de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen. Het dagelijks bestuur kan op basis van deze beoordeling aan het algemeen bestuur een voorstel doen tot benoeming van een extra adviseur van het dagelijks bestuur. Deze adviseur neemt eveneens deel aan de beraadslagingen van het dagelijks bestuur.
Indien de aard van de taken te beleggen bij de extra adviseur bedoeld in het vierde lid daartoe aanleiding geven, dan stelt het dagelijks Bestuur in haar voorstel aan het algemeen bestuur, als bedoeld in het vierde lid, voor om deze persoon aan te wijzen om zitting te nemen in het dagelijks Bestuur. Het bepaalde in artikel 14 en artikel 9 is hierbij van toepassing.
Artikel 12 - Toevoeging van opgaven aan een thema
De besluitvormingsprocedure is als volgt:
de voorzitter geeft opdracht tot een verkennend onderzoek nadat in het portefeuillehoudersoverleg is vastgesteld dat de opgave meerwaarde heeft om met de 21 gemeenten gezamenlijk op te pakken, urgent is, niet op een ander schaalniveau belegd zou moeten worden of door een andere organisatie opgepakt kan worden, en iets toevoegt aan het grotere doel: het handhaven en uitbreiden van het unieke economische profiel van de regio. Verder wordt verkend of er extra middelen benodigd zijn en of er sprake is van een incidentele of structurele opgave;
Artikel 13 - Toevoeging van een thema
De besluitvormingsprocedure is als volgt:
met het oog op het bepaalde in artikel 10, lid 2, van de Wet gemeenschappelijke regelingen vraagt het algemeen bestuur in haar voorstel over aanpassing van de regionale agenda gemeenten een uitdrukkelijk besluit te nemen over het toevoegen van een nieuw thema en de overdracht van daarbij horende bevoegdheden aan de Metropoolregio.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1126.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.