Wijzigingen AVT n.a.v. LOAV-brief 21 november 2023

Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Twente

 

Gelezen het voorstel van 19 juni 2024;

 

Besluit vast te stellen de navolgende wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente.

Artikel I  

Wijzigingen AVT n.a.v. LOAV-brief 21 november 2023

 

CAR-tekst per 1 januari 2024

 

A

 

Artikel 3:24 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:24 AVT:

 

Financiële compensatie bij overlijden als gevolg van een ongeval in en door de dienst

 

Artikel 3:24

  • 1.

    Indien de ambtenaar overlijdt en zijn overlijden een rechtstreeks gevolg is van een ongeval in en door de dienst, dan wordt aan de achterblijvende partner een financiële compensatie verstrekt. Indien de overledene geen partner nalaat, wordt de financiële compensatie verstrekt aan de minderjarige kinderen.

  • 2.

    De financiële compensatie is uitgewerkt in een regeling.

  • 3.

    (vervallen).

  • 4.

    Zijn er geen nagelaten betrekkingen zoals genoemd in het eerste lid dan wordt de financiële compensatie uitgekeerd aan de meerderjarige kinderen, ouders, broers of zusters waarvoor de overledene kostwinner was.

B

 

Artikel 7:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente lid 1 te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 7:1 lid 1 AVT:

 

Artikel 7:1

  • 1.

    In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

    • a.

      passende arbeid: alle arbeid die voor de krachten en bekwaamheden van de ambtenaar is berekend, tenzij aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard niet van hem kan worden gevergd;

    • b.

      werkzaamheden in het kader van de reïntegratie: loonvormende arbeid, die specifiek gericht is op terugkeer in de eigen dan wel passende arbeid waarover afspraken zijn vastgelegd in het plan van aanpak bedoeld in artikel 7:9, derde lid;

    • c.

      scholing in het kader van de reïntegratie: scholing die gericht is op terugkeer in de eigen dan wel passende arbeid waarover afspraken zijn vastgelegd in het plan van aanpak bedoeld in artikel 7:9, derde lid;

    • d.

      arbeidsongeschiktheid in en door de dienst: arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of gebreken die in overwegende mate verband houdt met de aard van de aan de ambtenaar opgedragen werkzaamheden of de bijzondere omstandigheden waarin deze moesten worden verricht tenzij de arbeidsongeschiktheid aan de schuld of nalatigheid van de ambtenaar is te wijten;

    • e.

      dienstongeval: een ongeval dat in overwegende mate verband houdt met de aard van de aan de ambtenaar opgedragen werkzaamheden of de bijzondere omstandigheden waarin deze moesten worden verricht tenzij het ongeval aan de schuld of nalatigheid van de ambtenaar is te wijten;

    • f.

      restverdiencapaciteit: het door UWV vast te stellen inkomen dat de ambtenaar met zijn vaardigheden en bekwaamheden, gelet op zijn beperkingen, nog kan verdienen;

    • g.

      arbodienst: een dienst als bedoeld in artikel 14a, eerste en tweede lid, van de Arbeidsomstandighedenwet;

    • h.

      inactieve: de oud-ambtenaar met een WW-uitkering, aanvullende uitkering, nawettelijke uitkering, WAO-uitkering, WIA-uitkering of wachtgelduitkering, die direct voorafgaand aan de uitkering in dienst was van een veiligheidsregio;

    • i.

      postactieve: de oud-ambtenaar met een uitkering functioneel leeftijdsontslag, ouderdomspensioen van het ABP of ABP keuzepensioen, die direct voorafgaand aan deze uitkering of dit pensioen in dienst was van een veiligheidsregio of inactieve was;

C

 

Een nieuw artikel 7:5 lid 5 en lid 6 toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 7:5

  • 5.

    De aanvullende uitkering wordt niet in mindering gebracht op de financiële compensatie die de gewezen ambtenaar heeft op grond van een regeling die compensatie biedt voor blijvende lichamelijke invaliditeit/arbeidsongeschiktheid ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio.

  • 6.

    De ambtenaar die tevens zelfstandig ondernemer is maakt aanspraak op financiële compensatie voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio zoals uitgewerkt in een regeling.

D

 

Artikel 7:7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 7:7 AVT:

 

Artikel 7:7

  • 1.

    Bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid, alsmede bij blijvende lichamelijke invaliditeit/arbeidsongeschiktheid of overlijden ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio komt de ambtenaar in aanmerking voor vergoeding van noodzakelijk gemaakte medische kosten, die hieruit ontstaan en voor zijn rekening blijven.

  • 2.

    De aanspraken voortvloeiend uit het eerste lid zijn uitgewerkt in een regeling.

E

 

Artikel 7:8 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 7:8 AVT:

 

Artikel 7:8

Het bestuur kan nadere regels stellen met uitzondering van het bepaalde in artikel 7:5 vijfde en zesde lid en artikel 7:7.

 

F

 

Artikel 19:12 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 19:12 AVT:

 

Artikel 19:12

  • 1.

    De vrijwilliger bericht zijn hoofdwerkgever zo spoedig mogelijk na indiensttreding dat

    • a.

      hij aangesteld is als vrijwilliger bij de brandweer;

    • b.

      hij tijdens werktijd ingezet kan worden voor brandweerwerkzaamheden;

    • c.

      de Arbeidstijdenwet van toepassing is op zijn werkzaamheden voor de brandweer en dat bij de vaststelling van zijn werktijden hier rekening mee gehouden moet worden;

    • d.

      de veiligheidsregio hem een vergoeding verstrekt voor brandweeractiviteiten tijdens werktijd;

    • e.

      ingeval van ziekte als gevolg van een dienstongeval bij de brandweer, de hoofdwerkgever recht heeft op een vergoeding.

  • 2.

    Indien het bestuur conform artikel 19:11 is geïnformeerd, informeert het bestuur de hoofdwerkgever over de aanspraken in geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid als gevolg van een dienstongeval van de vrijwilliger.

G

 

Artikel 19:25 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 19:25 AVT:

 

Financiële compensatie bij dienstongeval

 

Artikel 19:25

  • 1.

    Vervallen.

  • 2.

    Het bestuur biedt een financiële compensatie aan de vrijwilliger voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid, alsmede voor blijvende lichamelijke invaliditeit/arbeidsongeschiktheid of overlijden ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio.

  • 3.

    Vervallen.

  • 4.

    Vervallen.

  • 5.

    Vervallen.

H

 

Artikel 19:26 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 19:26 AVT:

 

Artikel 19:26

  • 1.

    Bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid, alsmede bij blijvende lichamelijk invaliditeit/arbeidsongeschiktheid of overlijden ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio komt de vrijwilliger in aanmerking voor vergoeding van noodzakelijk gemaakte medische kosten, die hieruit ontstaan en voor zijn rekening blijven.

  • 2.

    De aanspraken voortvloeiend uit het eerste lid zijn uitgewerkt in een regeling.

I

 

Artikel 19:26 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 19:26 AVT:

 

Financiële compensatie zelfstandige ondernemers

 

Artikel 19:27

  • 1.

    Het bestuur biedt financiële compensatie aan de vrijwilliger die zelfstandig ondernemer is voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid ten gevolge van een dienstongeval bij de veiligheidsregio.

  • 2.

    Vervallen.

J

 

Artikel 19:26 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 19:26 AVT:

 

Artikel 19:31

  • 1.

    De vrijwilliger dient zijn werkzaamheden nauwgezet en ijverig te verrichten en zich te gedragen als een goed vrijwilliger.

  • 2.

    De vrijwilliger is verplicht zo spoedig mogelijk melding te doen van persoonlijke omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de uitoefening van zijn functie.

Artikel II  

Wijzigingen AVT n.a.v. LOAV-brief 8 december 2023

 

CAR-tekst per 1 januari 2024

 

K

Artikel 2:9 lid 1 sub van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 2:9 lid 1 sub c AVT:

 

Artikel 2:9

1 c geen ambtenaar is als bedoeld in hoofdstuk 9b of 9f zoals dat luidde op 30 september 2023.

 

L

 

Artikel 6:5 lid 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6:5 lid 6 AVT:

 

Artikel 6:5

  • 6.

    Als uitgangspunt bij het bepalen van het percentage in het eerste lid geldt het salaris van een voltijddienstverband bij aanvang van de opname van het betaald ouderschapsverlof.

M

 

Artikel 9h:2 begrip 9 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 9h:2

  • 9.

    (vervallen).

N

 

Artikel 9h:6 sub d van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 9h:6 sub d AVT:

 

Artikel 9h:6

  • d.

    vermeerderd met de ontvangen werkgeversbijdragen Netto FLO-spaartegoed, bedoeld in artikel 9h:7 zoals dat luidde op 31 december 2023, in het afgelopen kalenderjaar.

O

 

Artikel 9h:7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 9h:7

(vervallen)

 

P

 

Artikel 9h:8 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 9h:8

(vervallen)

 

Q

 

Artikel 9h:12 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 9h:12

(vervallen)

 

R

 

Artikel 9h:13 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 9h:13 AVT:

 

Afkoop

 

Artikel 9h:13

  • 1.

    De ambtenaar die komt te overlijden of waarvan de werkzaamheden in de bezwarende functie worden beëindigd heeft recht op een afkoopbedrag tenzij het ontslag plaatsvindt op grond van artikel 8:13.

  • 2.

    Indien het ontslag of overlijden plaatsvindt vóór de leeftijd van 55 jaar bedraagt de hoogte van het afkoopbedrag het verschil tussen 225% van twaalf maal het nettoresultaat berekend op de datum van het ontslag of het overlijden en het saldo netto FLO-spaartegoed berekend op die datum.

  • 3.

    Het afkoopbedrag behoort niet tot

    • a.

      (vervallen per 1 januari 2024);

    • b.

      tot het salaris, bedoeld in artikel 3:2;

    • c.

      de berekeningsgrondslag bedoeld in artikel 9i:2.

  • 4.

    Indien het ontslag of overlijden plaatsvindt vanaf de leeftijd van 55 jaar bedraagt de hoogte van het afkoopbedrag het verschil tussen het doelsaldo Netto FLOspaartegoed en het saldo netto FLO-spaartegoed berekend op de datum van ontslag of het overlijden.

  • 5.

    Indien het ontslag of overlijden plaatsvindt na de start van de periode van volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in artikel 9i:3 wordt het afkoopbedrag zoals bedoeld in lid 4 verlaagd. Het bedrag van de verlaging is het doelsaldo Netto FLO-spaartegoed gedeeld door het aantal maanden aanspraak volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in 9i:3 vermenigvuldigd met het aantal maanden genoten volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in 9i:3.

  • 6.

    Indien het ontslag plaatsvindt op grond van artikel 8:13 bestaat recht op een tegemoetkoming. De hoogte van de tegemoetkoming betreft het bedrag dat de medewerker in december 2023 ontving op grond van artikel 9h:7 lid 1 zoals dat luidde op 31 december 2023 vermenigvuldigd met het aantal maanden tussen 1 januari 2024 en het moment van ontslag tot aan maximaal de eerste van de maand waarin de ambtenaar de leeftijd van 54 jaar 6 maanden bereikt.

  • 7.

    Indien het ontslag op grond van artikel 8:13 plaatsvindt na de start van de periode van volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in artikel 9i:3 wordt de tegemoetkoming zoals bedoeld in lid 6 verlaagd. Het bedrag van de verlaging is het doelsaldo Netto FLO-spaartegoed gedeeld door het aantal maanden aanspraak volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in 9i:3 vermenigvuldigd met het aantal maanden genoten volledig buitengewoon verlof zoals bedoeld in 9i:3.

AVT-tekst per 2 januari 2024

 

S

 

Artikel 9h:6 sub d van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 9h:6

d (vervallen).

Artikel III  

Wijzigingen AVT n.a.v. LOAV-brief 7 februari 2024

 

CAR-tekst per 1 oktober 2023

 

T

Een nieuw artikel 9i:11 lid 3 toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 9i:11

  • 3.

    Dit artikel is enkel van toepassing op de ambtenaar zoals bedoeld in 9i:3 lid 2 onder a.

CAR-tekst per 1 januari 2024

 

U

 

Artikel 3:2a lid 1, lid 4 en lid 5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:2a lid 1, lid 4 en lid 5 AVT:

 

Artikel 3:2a

  • 1.

    Het bestuur spreekt schriftelijk met de payroll werkgever af dat de totale beloning van de payroll werknemer vanaf de eerste werkdag van de ter beschikkingstelling bij de veiligheidsregio vergelijkbaar is met de totale beloning van de ambtenaar, die een gelijke of gelijkwaardige functie vervult onder dezelfde of vergelijkbare omstandigheden.

  • 4.

    De toelage ter compensatie van de beloningselementen wordt uitgedrukt in een percentage van het salaris van de payroll werknemer en is niet pensioengevend. De toelage is gelijk aan het verschil tussen:

    • a.

      de hoogte van gelijke of gelijkwaardige beloningselementen in lid 2 onderdeel a die de payroll werknemer per maand opbouwt of ontvangt, en

    • b.

      de hoogte van de beloningselementen in lid 2 onderdeel a die een ambtenaar per maand opbouwt of ontvangt.

  • 5.

    Als de payroll werknemer geen deelnemer is of kan worden bij de pensioenregeling ABP, dan spreekt het bestuur schriftelijk met de uitlener af dat de payroll werknemer vanaf de eerste werkdag een toelage ontvangt voor pensioencompensatie. De toelage is een percentage van het salaris van de payroll werknemer. De toelage is gelijk aan het verschil tussen de totale werkgeverspremiepercentages van het ABP en de totale werkgeverspremiepercentages van een adequate pensioenregeling in de zin van artikel 8a Waadi waar de payroll werknemer deelnemer is. Daarbij worden de percentages van het:

    • a.

      ouderdomspensioen,

    • b.

      nabestaandenpensioen en

    • c.

      arbeidsongeschiktheidspensioen met elkaar vergeleken.

V

 

Een nieuw artikel 3:13 lid 4 toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 3:13

  • 4.

    Het bestuur kan ten gunste van de ambtenaar van dit artikel afwijken als de ambtenaar als arts in dienst is van de GGD of GHOR of als de ambtenaar werkzaam is in het crisispiket.

 

W

 

Een nieuw artikel 3:18 lid 7 toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 3:18

  • 7.

    Het bestuur kan ten gunste van de ambtenaar van dit artikel afwijken als de ambtenaar als arts in dienst is van de GGD of GHOR of als de ambtenaar werkzaam is in het crisispiket.

X

 

Het onderschrift van BIJLAGE IIa van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende onderschrift van BIJLAGE IIa AVT:

 

* Als het schaalbedrag onder het voor de medewerker geldende minimumloon ligt, heeft de medewerker per 1 augustus 2017 recht op het voor hem geldende minimumloon overeenkomstig de bepalingen in de WML voor medewerkers van 22 jaar en ouder. Vanaf 1 juli 2019 heeft de medewerker tenminste recht op het voor hem geldende minimumloon overeenkomstig de bepalingen in de WML voor medewerkers van 21 jaar en ouder. Voor de ambtenaar die valt onder de definitie van artikel 1:2c, eerste lid geldt een aparte schaal: schaal A. Het bedrag van de periodiek 0 is gelijk aan het wettelijk minimumloon. Het bedrag van de periodiek 11 is gelijk aan 120% van het wettelijk minimumloon.

Artikel IV  

Wijzigingen AVT n.a.v. LOAV-brief 23 mei 2024

 

CAR-tekst per 1 oktober 2023

 

Y

 

Artikel 9h:11 lid 7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 9h:11 lid 7 AVT:

 

Artikel 9h:11

  • 7.

    In de laatste maand van het volledig buitengewoon verlof, bedoeld in artikel 9i:3 eerste lid, vindt de eindafrekening plaats.

Z

Artikel 9h:13 lid 7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 9h:13 lid 6 AVT:

 

Artikel 9h:13

  • 6.

    Indien het ontslag plaatsvindt op grond van artikel 8:13 bestaat recht op een tegemoetkoming. De hoogte van de tegemoetkoming betreft het bedrag dat de medewerker in december 2023 ontving op grond van artikel 9h:7 lid 1 zoals dat luidde op 31 december 2023 vermenigvuldigd met het aantal maanden tussen 1 januari 2024 en het moment van ontslag tot aan maximaal de eerste van de maand waarin de ambtenaar de leeftijd van 54 jaar en 6 maanden bereikt.

CAR-tekst per 1 juni 2024

 

AA

Een nieuw artikel 9i:2 onderdeel h toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 9i:2

  • h.

    AOW-kloof: de periode tussen de leeftijd van 67 jaar en de individuele AOW-leeftijd van de ambtenaar.

AB

De titel van paragraaf 9 van hoofdstuk 9i van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe titel paragraaf 9 hoofdstuk 9i AVT:

 

§ 9 Einde FLO-overgangsrecht

 

AC

Een nieuwe paragraaf 10 toe te voegen aan hoofdstuk 9i van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

§10 Verhoging AOW-leeftijd tot boven 67 jaar

 

Werkingssfeer

 

Artikel 9i:21

Deze paragraaf is van toepassing op de ambtenaar of de gewezen ambtenaar die gebruik maakte van

  • a.

    het bepaalde in artikel 9i:3, en

  • b.

    maximaal eenmaal de ingangsdatum van het volledig buitengewoon verlof een jaar later liet ingaan op grond van artikel 9i:5 lid 1, en

  • c.

    ontslag kreeg op grond van artikel 9i:20, en

  • d.

    waarbij sprake is van een AOW-kloof zoals bedoeld in artikel 9i:2 onder h.

Compensatie

 

Artikel 9i:22

  • 1.

    De ambtenaar heeft vanaf de leeftijd van 67 jaar recht op een maandelijkse compensatie AOW voor de duur van 50% van de lengte van de individuele AOW-kloof.

  • 2.

    De hoogte van de maandelijkse compensatie AOW is overeenkomstig artikel 9i:14 lid 2.

Keuzemogelijkheid langer doorwerken

 

Artikel 9i:23

  • 1.

    De ambtenaar mag, naast de mogelijkheid van artikel 9i:5 lid 1 en in afwijking van artikel 9i:5 lid 4, de ingangsdatum van het volledige buitengewoon verlof zoveel later laten ingaan als 50% van de individueel verwachte AOW-kloof. Voorwaarde is dat de ambtenaar geschikt is om door te werken in de bezwarende functie volgens een PPMO als bedoeld in artikel 19a:3.

  • 2.

    De ambtenaar die van de in lid 1 geboden mogelijkheid gebruik wil maken, doet de aanvraag één jaar voorafgaand aan het bereiken van zijn uittredeleeftijd.

  • 3.

    Het vaststellen van de duur van de periode dat de ambtenaar het volledige buitengewoon verlof later laat ingaan, genoemd in lid 1, vindt plaats op basis van de AOW-kloof zoals verwacht op het moment van aanvraag zoals bedoeld in lid 2.

  • 4.

    De ambtenaar die geen gebruik kan maken van het gestelde in lid 1 vanwege ongeschiktheid volgens een PPMO door een dienstongeval zoals bedoeld in artikel 7:1 lid 1 onder e of door gediagnostiseerde PTSS heeft recht op een maandelijkse compensatie AOW zoals aangegeven in artikel 9i:14 lid 2 voor de duur van zijn individuele AOW-kloof.

Artikel V  

Overige technische wijzigingen per 1 januari 2024

 

AD

Artikel 29:4 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 29:4 lid 1 AVT:

 

Artikel 29:4

  • 1.

    Als een meerdaagse realistische training plaatsvindt in het buitenland, ontvangen de vrijwilligers en beroepsbrandweermedewerkers die aan de training deelnemen voor elke dag van deelneming een vergoeding voor kleine uitgaven als bedoeld in § 10.3 van de cao Rijk, dat wil zeggen 1,5% voor ieder uur dat de dienstreis duurt (ofwel 36% per etmaal) van het tarief dat hoort bij het land waar geoefend wordt. De tarieven van de verschillende landen staan in de ‘Tarieflijst verblijfkosten buitenlandse dienstreizen’ die is opgenomen in bijlage 8 van de cao Rijk.

AE

 

Artikel 36:4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 36:4 AVT:

 

Bedrag van vergoeding

 

Artikel 36:4

De stagevergoeding bedraagt bij een stage, zoals bedoeld in artikel 36:3, onder b:

  • a.

    Een vergoeding van 15% van het minimumloon bruto per uur naar leeftijd voor stages en afstudeeropdrachten waarvan het resultaat voor Veiligheidsregio Twente niet van belang is.

  • b.

    Een vergoeding van 25% van het minimumloon bruto per uur naar leeftijd voor stages en afstudeeropdrachten waarvan het resultaat voor Veiligheidsregio Twente van belang is.

Artikel VI  

Wijzigingen AVT n.a.v. nieuw functiewaarderingssysteem HR21

 

AF

 

Artikel 3a:1 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe lid AVT:

 

Artikel 3a:1

  • 1.

    Het functiewaarderingssysteem als bedoeld in artikel 3:1 dat gehanteerd wordt is HR21, waarvan de procedureregeling is opgenomen in hoofdstuk 24.

AG

 

Hoofdstuk 24 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe hoofdstuk 24 AVT:

 

24 Procedureregeling functiebeschrijving en functiewaardering Veiligheidsregio Twente

 

Deze regeling is gebaseerd op artikelen 3:1 en 3a:1

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Begripsomschrijvingen

 

Artikel 24:1

Artikel 24:1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

 

Functie: het geheel van taken en/of werkzaamheden van de werknemer, dat is afgeleid uit de taakstelling van de organisatie en die het bevoegd gezag van de werknemer verwacht;

 

Functiebeschrijving: de normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken;

 

Normbeschrijving: de generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks);

 

Lokale functiebeschrijving: de volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving;

 

Functieboek: het totaal van alle functiebeschrijvingen binnen Veiligheidsregio Twente;

 

Functiewaardering: het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode;

 

Conversietabel: de tabel aan de hand waarvan waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen worden omgezet naar functionele schalen;

 

Bevoegd gezag: het Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Twente;

 

Werknemer:

  • -

    de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en/of Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) in dienst van Veiligheidsregio Twente of

  • -

    de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan;

Bestuurder: de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR);

 

Kolomdirecteur: de directeur van een kolom van Veiligheidsregio Twente;

 

Leidinggevende: de integraal leidinggevende van Veiligheidsregio Twente;

 

Externe deskundige: een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21;

 

Gecertificeerde gebruiker: de volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21;

 

Commissie personele bezwaarschriften: de commissie als bedoeld in de ‘Verordening voor de behandeling van personele bezwaarschriften Veiligheidsregio Twente’, die is ingesteld ingevolge artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht en die zich bezighoudt met de advisering over bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.

 

Hoofdstuk 2 Functieboek

 

Vaststelling functiebeschrijvingen

 

Artikel 24:2

  • 1.

    De leidinggevenden selecteren (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien er bij een functie geen passende normbeschrijving gevonden kan worden, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2.

    De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt/worden door de kolomdirecteur voorlopig vastgesteld.

  • 3.

    Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt de kolomdirecteur de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de Veiligheidsregio Twente tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Vaststelling lokale functiewaardering

 

Artikel 24:3

  • 1.

    In opdracht van het bevoegd gezag wordt door de gecertificeerde gebruiker en/of externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, een lokale functiebeschrijving gewaardeerd.

  • 2.

    Het waarderingsresultaat van de lokale functiebeschrijving wordt ter toetsing aangeboden aan de externe deskundige en vervolgens door de kolomdirecteur voorlopig vastgesteld.

  • 3.

    Het waarderingsresultaat wordt opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore van de lokale functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van het functiewaarderingsresultaat van de lokale functiebeschrijving;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van het functiewaarderingsresultaat van de geselecteerde normbeschrijving en de lokale functiebeschrijving;

    • d.

      en verslag van de toetsing als bedoeld in lid 2 van dit artikel.

  • 4.

    Het bevoegd gezag stelt de waardering vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waardering van de lokale functiebeschrijving en normbeschrijving bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Vaststellen conversietabel

Artikel 24:4

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt op basis van de salarisstructuur van de veiligheidsregio’s, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de salarisstructuur van de veiligheidsregio’s vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2.

    Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Vaststelling indeling functies

 

Artikel 24:5

  • 1.

    De kolomdirecteur adviseert (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) het bevoegd gezag over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen. Dit vormt het indelingsadvies.

  • 2.

    Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een indelingscommissie. De gecertificeerde gebruiker en/of extern deskundige zijn als adviseur(s) aanwezig bij de vergaderingen van de indelingscommissie.

    De indelingscommissie bestaat uit:

    • a.

      een lid aan te wijzen door het bevoegd gezag, niet zijnde een bestuurder van de Veiligheidsregio of anderszins werkzaam voor of bij de Veiligheidsregio;

    • b.

      een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de Veiligheidsregio of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • c.

      een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b indien gewenst.

  • De indelingscommissie legt haar advies terug aan het bevoegd gezag dat de indelingen definitief vaststelt.

  • 3.

    Het bevoegd gezag informeert de werknemer schriftelijk in welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is de functie in te delen. Hierbij vermeldt het bevoegd gezag tevens de gevolgen voor de inschaling en/of het salaris van de werknemer.

  • 4.

    De werknemer wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar reactie over de indeling in de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de reactie bedraagt 14 kalenderdagen. De reactie wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de reactie ter advisering voor aan de kolomdirecteur.

  • 5.

    Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende reactie(s) van de werknemer(s) en het advies van de kolomdirecteur, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of de toegekende salaristoelagen. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.

Nieuwe en gewijzigde taken

 

Artikel 24:6

  • 1.

    Indien werkgever en werknemer een nieuwe of gewijzigde functie overeenkomen, dan heroverweegt het bevoegd gezag, na en met inachtneming van het advies van de kolomdirecteur, de indeling in de functiebeschrijving.

  • 2.

    Indien de heroverweging leidt tot een andere indeling, dan is het bepaalde in artikel 24:5 van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een andere indeling, dan wordt de werknemer hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Functieonderhoud

 

Artikel 24:7

  • 1.

    De leidinggevende kan zelf, of op verzoek van de medewerker, een aanvraag functieonderhoud indienen bij het bevoegd gezag. Bij een aanvraag tot functieonderhoud wordt gebruik gemaakt van een standaardformulier ‘taakinventarisatieformulier’. In de aanvraag tot functieonderhoud, maakt de leidinggevende aannemelijk dat er aan een werknemer structureel nieuwe of gewijzigde taken zijn opgedragen en door de werknemer worden verricht die wezenlijk afwijken van de functie die de werknemer eerder beklede. De leidinggevende zorgt ervoor dat ook een aanvraag van een medewerker bij de eerstvolgende onderhoudsronde wordt ingediend.

  • 2.

    Periodiek wordt een onderhoudsronde georganiseerd. Tijdens de onderhoudsronde vinden heroverwegingen als bedoeld in het derde lid plaats.

  • 3.

    Na een aanvraag functieonderhoud, heroverweegt het bevoegd gezag (de functie en) de indeling van de functie in de functiebeschrijving conform het bepaalde in artikel 24:5.

Wijziging functiebeschrijvingen

 

Artikel 24:8

Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de kolomdirecteur bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 24:2.

 

Hoofdstuk 3 Bezwaren

 

Bezwaar

 

Artikel 24:9

  • 1.

    De werknemer die het niet eens is met het besluit als genoemd in artikel 24:5 lid 5 of als genoemd in artikel 24:6 lid 2 kan binnen zes weken na de schriftelijke bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het dagelijks bestuur. Artikel 7:1 van de Awb is van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Over het ingediende bezwaarschrift wint het dagelijks bestuur advies in bij de commissie personele bezwaarschriften.

  • 3.

    De werkwijze en termijnen van de commissie personele bezwaarschriften vinden plaats conform het daarvoor gestelde in de Awb.

AH

 

De wijziging treedt in werking op 1 april 2024.

 

Artikel VII  

Wijzigingen AVT n.a.v. actualisatie convenant afbakening medezeggenschap Veiligheidsregio Twente

 

AI

 

Hoofdstuk 44 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe hoofdstuk 44 AVT:

 

44 Verhouding ondernemingsraad en georganiseerd overleg

 

Convenant Afbakening Medezeggenschap Veiligheidsregio Twente

tussen:

  • -

    de vertegenwoordiging van de werknemersorganisaties uit de commissie voor georganiseerd overleg in ambtenarenzaken (GO) van Veiligheidsregio Twente;

  • -

    de ondernemingsraad (OR) van Veiligheidsregio Twente;

  • -

    Veiligheidsregio Twente (in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van het dagelijks bestuur en van bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden);

met betrekking tot de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

 

In het kader van de Wet op de ondernemingsraden (WOR), de CAR(-UWO) Veiligheidsregio’s en de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente (AVT) hebben respectievelijk de OR en het GO taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op het gebied van onder andere organisatieverandering en rechtspositie.

 

Er zijn onderwerpen die zowel in het GO als door de OR worden behandeld. Het uitgangspunt voor genoemde onderwerpen is dat het GO en de OR ieder hun eigen werkterrein hebben en dat er bij overlapping maar één orgaan is dat de formele bevoegdheid uitoefent.

 

Hoofddoel is het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van alle medewerkers van Veiligheidsregio Twente, door de onderlinge communicatie tussen de partijen zo goed en efficiënt mogelijk te laten plaatsvinden. Middels dit convenant worden tussen partijen heldere afspraken over de taakverdeling gemaakt om overlap en tegenstrijdigheden van belangen te voorkomen.

 

Het Georganiseerd Overleg (GO)

Algemeen gesteld vallen onder het GO alle aangelegenheden van algemeen belang voor de rechtstoestand van ambtenaren, met inbegrip van algemene regels op basis waarvan het personeelsbeleid wordt uitgevoerd.

Deze aangelegenheden worden hieronder in het kader van dit convenant specifiek gemaakt:

  • -

    Salaris-/beloningsbeleid c.q. -regelingen;

  • -

    Vergoedingsregelingen;

  • -

    Functiewaarderingsregeling inclusief conversietabel;

  • -

    Sociaal statuut/leidraad bij organisatieveranderingen;

  • -

    Sociale plannen;

  • -

    Aangelegenheden die vanuit het landelijk sectoroverleg expliciet aan het GO worden opgedragen of overgelaten.

In het GO kan niet worden overlegd over onderwerpen die voorbehouden zijn aan het LOAV1 tussen de Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV) namens de veiligheidsregio’s en de centrales van overheidspersoneel. Het GO heeft overleg over de personele gevolgen van reorganisaties, verzelfstandiging of privatisering evenals CAR(-UWO) Veiligheidsregio’s gerelateerde onderwerpen (zie ook bijlage).

 

De Ondernemingsraad (OR)

De ondernemingsraad bezit als voornaamste bevoegdheden:

  • -

    Overlegrecht op basis van de artikelen 23 en 24 WOR;

  • -

    Adviesrecht op basis van artikel 25 WOR over voorgenomen besluiten van de ondernemer bij ingrijpende maatregelen op juridisch, economisch en organisatorisch gebied;

  • -

    Instemmingsrecht op basis van artikel 27 WOR over voorgenomen besluiten van de ondernemer betreffende een aantal regelingen, zoals limitatief aangeven in lid 1 van dit artikel en behoudens voor zover deze onderwerpen zijn voorbehouden aan het overleg dat wordt gevoerd in het LOAV dan wel zijn voorbehouden aan het GO (artikel 27, lid 3 WOR);

  • -

    Informatierecht op basis van de artikelen 31, 31a, 31b, 31c en 31d WOR;

  • -

    Zorgplicht op basis van artikel 28 WOR.

Algemeen

De werknemersdelegatie van het GO en de OR bepalen in een afstemmingsoverleg over welke zaken met elkaar wordt overlegd en op welke wijze meningen en standpunten worden uitgewisseld. Hiertoe wordt een aanspreekpunt aangewezen vanuit het DB OR en vanuit de werknemersdelegatie GO.

In de bijlage is de specifieke taakafbakening tussen het GO en de OR opgenomen.

 

Het bestuur en de bestuurder WOR van Veiligheidsregio Twente onderschrijven door ondertekening van dit convenant de door het GO en de OR vastgestelde werkafspraken.

 

Bovenstaande afspraken zijn werkafspraken op basis van de genoemde hoofdtaken van beide organen voor zover deze op dit moment zijn te overzien. Periodiek zullen deze afspraken opnieuw worden bezien tijdens een overleg tussen GO en OR. Dit gebeurt bij het ingaan van de nieuwe termijn van de OR.

 

Bijlage: Specifieke taakafbakening GO en OR

 

A. Organisatiewijziging / reorganisaties / fusie

Onderdeel besluitvorming

Rol

Partij

WOR

Voorgenomen besluit bestaande uit:

  • -

    inhoudelijk plan

  • -

    formatieplan

  • -

    personele gevolgen

  • -

    maatregelen om personele gevolgen te ondervangen (sociaal statuut / sociaal plan)

 

 

Advies

Advies

Overleg

Overeenstemming

 

 

OR

OR

GO

GO

25: 1: a t/m e

 

25: 1: a t/m e

Voortgang implementatie tot en met moment van afronding

Bewaken of alles loopt conform afspraak

OR en GO

 

B. Functiewaardering

Onderdeel besluitvorming

Rol

Partij

WOR

Keuze functiewaarderingssysteem

Instemming

OR

27: 1: c

Procedureregeling functiewaardering

Overeenstemming

GO

Functieboek

Advies

OR

25: 1: a t/m e

Conversietabel

Overeenstemming

GO

 

C. Personeels- / beloningsbeleid

Onderdeel besluitvorming

Rol

Partij

WOR

Algemeen personeels- en HR beleid

Instemming

OR

27:1

Beloningsbeleid (inclusief salarisinpassingsregels)

Overeenstemming

GO

Procedureregeling beoordeling

Overeenstemming

GO

Beoordelingssystematiek

Instemming

OR

27: 1: g

Attentieregeling

Instemming

OR

27

 

D. Nadere regelingen uit CAR(-UWO) Veiligheidsregio’s en afgesloten CAO

Onderdeel besluitvorming

Rol

Partij

WOR

Regelingen c.q. nadere regelingen voortvloeiend uit de CAR-(UWO) Veiligheidsregio’s dan wel een afgesloten CAO

Overeenstemming

GO

 

E. Overige (secundaire) arbeidsvoorwaarden waaraan financiële aanspraken over inkomen of inkomensbestanddelen kunnen worden ontleend.

Onderdeel besluitvorming

Rol

Partij

WOR

Vergoedingsregeling reis- en verblijfkosten

Overeenstemming

GO

Regeling gebruik eigen voertuig/vergoeding dienstreizen

Overeenstemming

GO

Regeling Individueel Keuze Budget (IKB)

Overeenstemming

GO

Regeling verplaatsingskosten

Overeenstemming

GO

Werktijdenregeling (rooster, aanvang, begintijden etc.)

Instemming

OR

27: 1: b

Bijzondere vakantieregeling2

Instemming

OR

27: 1: b

Regeling studie- en opleidingsfaciliteiten

Overeenstemming

GO

   

 

AJ

De wijziging treedt in werking op 5 juni 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Twente,

Enschede, 19 juni 2024

H. Meuleman

(secretaris)

R.W. Bleker

(voorzitter)

Naar boven