Blad gemeenschappelijke regeling van Avri
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 874 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Avri | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 874 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit containerplaatsing Zaltbommel
Het dagelijks bestuur van Avri
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7 van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft om regels te stellen over de bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen die afzonderlijk door de dienst worden ingezameld, over de frequentie van de inzameling van elk van deze bestanddelen en over de locaties van deze inzameling bij of nabij elk perceel;
het dagelijks bestuur van Avri op grond van artikel 7A van de Afvalstoffenverordening Avri 2022 de bevoegdheid heeft het aangewezen inzamelmiddel en inzamelvoorziening inclusief de inzamellocaties vast te stellen waar(in) huishoudelijke afvalstoffen mogen worden aangeboden. Dit gaat in nauwe samenwerking met de gemeente;
het algemeen bestuur van Avri op 19 april 2018 (geactualiseerd bij besluit van 7 juli 2021) heeft besloten de volgende richtlijnen voor het plaatsen van inzamelvoorzieningen vast te stellen voor:
de (verkeers)veiligheid, de bereikbaarheid, de fysieke geschiktheid van de locatie en de omgeving, de aanwezigheid van kabels en (riool)leidingen in de bodem, het beperken van overlast en het voorkomen van (milieu)schade, bestaande groen- en parkeervoorzieningen, historische kernen, een doelmatige afvalinzameling en een doelmatige bedrijfsvoering;
namens het dagelijks bestuur van Avri
de voorzitter
J.P. Neven
28 augustus 2023, Geldermalsen.
Belanghebbenden die het niet eens zijn met dit besluit, kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit beroep instellen bij de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd.
Nota van beantwoording zienswijzen INCO container en glascontainer Nieuwaal, gemeente Zaltbommel
Datum publicatie voorgenomen plaatsingsbesluit: 16 juni 2023
Argumenten (indiener zienswijze) en Weging (door Avri i.s.m. gemeente)
Adres Nieuwaal, Jacob Ekelmansstraat, nabij nr 20
Er is één zienswijze over deze locatie ingediend (namens de gebruiker van de kerk, de Gereformeerde Gemeente in Nederland).
Indiener heeft grote moeite met deze locatie omdat het vlakbij de vooringang naar de kerk is. Hij vindt het ontsierend voor het aangezicht en niet passend bij het voorterrein van een kerk. Indiener beseft dat er nu ook al een ondergrondse restafvalcontainer staat, maar de nieuwe containers komen dichter bij de ingang waar men lopend, 2x per zondag, het kerkterrein betreedt.
De containers komen direct naast de bestaande container, buiten de heg die het terrein van de kerk omringd. Het is dus geen voorterrein van de kerk maar gewoon een parkeerplaats langs de openbare weg. Qua aangezicht geldt dat de beide containers tussen 90 en 125 cm hoog zijn en daarmee aanzienlijk lager dan geparkeerde auto’s die veelal tussen 150 en 170 cm hoog zijn.
Als alternatief noemt indiener de locatie Kerkstraat/hoek J. Ekelmansstraat, waar nu ook een ondergrondse container staat. Deze plek hebben we vooraf al inhoudelijk getoetst maar is ongeschikt bevonden vanwege meerdere ondergrondse kabels en leidingen en gezichtsbepalende bomen, waarvan zowel de boomkroon als de wortels een belemmering vormen.
Als tweede alternatief wordt nabij de ondergrondse container aan de Willem Kesteloostraat genoemd. Die locatie voldoet nu niet aan de richtlijnen vanwege te korte afstand tot een gevel, raam of deur van woonhuizen. Er zou dan een parkeerplaats moeten vervallen om ruimte te maken voor toegang voor minder validen tot inworpkleppen aan beide kanten. Verder zou nog een grote kraanauto dan een krappe woonbuurt in moeten rijden, wat we indien mogelijk juist proberen te vermijden. Ook hoeft de inzamelauto op de gepubliceerde locatie niet te keren of achteruit te rijden, wat een belangrijk veiligheidsaspect is.
Tot slot is het beleid om containers voor herbruikbare afvalstromen zo mogelijk bij elkaar op één plek te zetten, wat op de voorgestelde locatie goed mogelijk is.
Daarmee zijn de alternatieven niet mogelijk en/of slechter dan de voorgestelde locatie.
De zienswijze geeft geen aanleiding om het voorgenomen besluit te wijzigen. Deze locatie blijft onveranderd.
Containerlocatie voor incontinentie en glas in Nieuwaal, Zaltbommel
Avri en gemeente Zaltbommel zijn de volgende locatie overeengekomen voor de plaatsing van een incontinentie-container (INCO-container) en een ondergrondse glascontainer:
MEMO CONTAINERLOCATIES INCONTINENTIEMATERIAAL EN LUIERS
Opdracht: Avri en gemeente Zaltbommel zijn een locatie voor een INCO-container overeengekomen aan de Jacob Ekelmansstraat nabij nr. 20, Nieuwaal. Daarnaast wordt de bestaande bovengrondse glascontainer, gesitueerd aan de Kerkstraat, tevens ondergronds geplaatst naast de INCO-container. Deze memo gaat in op de locatietoets van beide containers aan de hand van de 19 richtlijnen van Avri (zie bijlage 1).
Figuur 1 (kaartbeeld containerlocatie) geeft de ligging van de containerlocatie weer op kaart met een rode stip voor de INCO-container en lichtgroene stip voor de glascontainer. Figuur 2 (omgeving containerlocatie) geeft een sfeerimpressie van de directe omgeving en de precieze locatie (aangegeven met een rode en lichtgroene stip).
Figuur 1: Kaartbeeld containerlocatie
Figuur 2: Omgeving containerlocatie
2. Verantwoording locatiekeuze
Avri en gemeente Zaltbommel zijn overeengekomen een INCO-container te plaatsen aan de Jacob Ekelmansstraat nabij nr. 20, te Nieuwaal. In de huidige situatie staat een bovengrondse glascontainer aan de Kerkstraat. Deze glascontainer wordt ondergronds geplaatst tussen de reeds aanwezige ondergrondse restafvalcontainer en de te plaatsen INCO-container. De ondergrondse glascontainer heeft een soortgelijk formaat als de bestaande ondergrondse restafvalcontainer zichtbaar in figuur 2. In de nieuwe situatie staan alle afvalfracties die via publieke containers worden ingezameld in Nieuwaal op een centraal punt (zie figuur 3).
Figuur 3: Situatie verplaatsing bovengrondse glascontainer Kerkstraat naar ondergrondse glascontainer Jacob Ekelmansstraat
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid inzamelvoertuig
Aangezien hier in de huidige situatie reeds gebruik wordt gemaakt van een ondergrondse restafvalcontainer, is de locatie goed bereikbaar voor het inzamelvoertuig. Er zijn geen bovengrondse obstakels die het inzamelvoertuig belemmeren tijdens ledigingsacties.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. verkeersveili gheid
In de huidige situatie wordt reeds gebruik gemaakt van een ondergrondse restafvalcontainer. Dit gegeven maakt dat de locatie op het gebied van verkeersveiligheid tevens geschikt is voor het gebruik van een INCO-container en glascontainer.
Daarnaast ligt de Jacob Ekelmansstraat in een 30km/u zone. SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) constateert dat 30km/u een veilige snelheid is voor wegen met mogelijke conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en onbeschermde verkeersdeelnemers. De plaats waar de container komt, zal in de praktijk een verblijfsfunctie hebben en het zo snel mogelijk afwikkelen van verkeer is hierbij niet het hoofddoel. De snelheid van gemotoriseerde voertuigen zal in de orde van maximaal 30 km/u liggen. Wanneer het inzamelvoertuig enkele minuten op de weg stilstaat om de container te ledigen, zal dit geen probleem vormen. Ook wanneer enkele wijkbewoners het afval met de auto wegbrengen, zal dit naar verwachting niet tot problemen leiden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. bereikbaarheid gebruikers en parkeerdruk
De containerlocatie is goed bereikbaar voor bewoners die het afval per auto aanbieden. Er is voldoende mogelijkheid om de auto eventueel kort stil te zetten of te parkeren in één van de aanwezige parkeervakken om het afval in de container te deponeren.
De INCO-container en glascontainer beschikken over twee inwerpopeningen welke goed bereikbaar dienen te zijn. Avri ziet erop toe dat de locatie goed bereikbaar is voor gebruikers, waaronder rolstoel- en rollatorgebruikers. De verharding rondom de containerlocatie is in de huidige situatie egaal en goed toegankelijk voor rolstoel- en rollatorgebruikers.
Om goede bereikbaarheid van de ondergrondse glascontainer en de dubbele inwerpopening van de INCO-container te garanderen dient de huidige parkeerplaats echter aangepast te worden. Ten eerste wordt één van de drie aanwezige parkeervakken opgeheven ten behoeve van de benodigde ruimte van de ondergrondse glascontainer en de INCO-container. De twee parkeervakken die in gebruik blijven worden opnieuw verdeeld waarbij de meest rechtse wordt versmald van ca. 3,5 meter naar 2,5 meter. 3,5 meter is namelijk breder dan nodig aangezien dit geen invalideparkeervak betreft. Na deze ingreep ontstaat meer ruimte voor de containers en blijft de parkeerruimte tevens toereikend voor twee parkeervakken. Zie figuur 4 voor een situatieschets van de benodigde ingreep.
Figuur 4: huidige situatie containerlocatie en situatie na ingreep
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. ondergrondse kabels en leidingen
Het digitale kaartmateriaal toont dat in de buurt van de containerlocatie een persleiding van een riool in de grond ligt (zie figuur 1). De ondergrondse glascontainer en de INCO-container worden echter in dezelfde lijn als de bestaande ondergrondse restafvalcontainer geplaatst. De persleiding vormt hierbij geen obstakel omdat deze op voldoende afstand van de containers ligt. De ondergrondse glascontainer en de INCO-container hebben voldoende ruimte om geplaatst te worden.
Geschiktheid containerlocatie i.r.t. omliggende woningen
In de richtlijnen wordt uitgegaan van een afstand van minimaal 3 meter van de gevel en minimaal 2 meter van de erfgrens. De afstand van de container naar de dichtstbijzijnde erfgrens bedraagt circa 17 meter. De afstand van de container tot de dichtstbijzijnde gevel van een woning bedraagt circa 19 meter. De containers bevinden zich na plaatsing ten zuidwesten van een tuin, die aan de overkant van de Jacob Ekelmansstraat ligt. Rekening houdend met de bovenstaande afstanden wordt dit gegeven echter niet als problematisch beschouwd. De locatie voldoet hiermee aan de richtlijnen.
Conclusie: de locatie aan de Jacob Ekelmansstraat nabij nr. 20, te Nieuwaal voldoet aan de richtlijnen en is geschikt bevonden voor de plaatsing en het gebruik van een INCO-container en glascontainer.
Bijlage 1: 19 Richtlijnen van de Avri
Vastgesteld door het algemeen bestuur op 19 april 2018 (en gewijzigd vastgesteld op 7 juli 2021)
Richtlijnen voor het plaatsen van inzamelvoorzieningen
De aan te wijzen inzamellocaties dienen zoveel mogelijk overlast te voorkomen voor aangrenzende percelen. Het risico op schade tijdens het laden en lossen aan overige eigendommen (zoals openbare verlichting, dakgevels e.d.) moet zoveel mogelijk beperkt worden. De inzamellocatie dient voor de gebruikers veilig bereikbaar te zijn.
De inzamellocaties moeten vanuit de aangewezen woningen goed bereikbaar zijn. Dat betekent dat er op de toeleidende paden geen obstakels mogen staan die de veiligheid in gevaar brengen De inzamellocatie (bruto oppervlak) zelf mag een looppad niet smaller maken dan 1,20 meter. Er dient voor de bereikbaarheid rekening te worden gehouden met rolstoel- en rollatorgebruikers. Bij het aanbrengen van een oprit bij het trottoir dient de minimale breedte 1,5 meter te bedragen.(Bron: BAT Bouw Advies Toegankelijkheid)
De inzamellocaties bevinden zich bij voorkeur niet in beeldbepalend openbaar groen (waaronder begrepen bomen).Bij het bepalen van de inzamellocaties bij bomen wordt rekening gehouden met de uiteindelijke grootte van de bomen en de te verwachten kroonprojectie. Als leidraad wordt o.a. Norminstituut Bomen gebruikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-874.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.