BEGROTING 2023

Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief

Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem

 

INHOUDSOPGAVE

 

 

Beleidsbegroting

 

I Programmaplan

 

1. Programma Gelders Archief

2. Algemene dekkingsmiddelen

3. Kosten van overhead

4. Bedrag voor vennootschapsbelasting

5. Bedrag voor onvoorzien

 

II Paragrafen

 

1. Verslaglegging

2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

3. Onderhoud kapitaalgoederen

4. Financiering

5. Bedrijfsvoering

6. Verbonden partijen

7. Rechtmatigheid

8. Organisatiegegevens

 

 

Financiële begroting

 

III Baten en lasten met toelichting

 

IV Balans met toelichting

 

V Meerjarenraming 2024-2026

 

 

 

 

I PROGRAMMAPLAN

 

 

1. Programma Gelders Archief

 

INLEIDING

 

In het strategisch plan zijn missie, visie, doelstellingen en strategie van het Gelders Archief voor de komende vier jaar neergelegd. Dit programmaplan is daarvan een uitwerking en concretisering voor 2023.

 

Het Rijk zal zich per 1 januari 2024 terugtrekken uit onze gemeenschappelijke regeling. Bij gevolg zal dit jaar in het teken staan van de ontvlechting van de onderlinge relaties en aan het gestalte geven aan de nieuwe relatie met het Rijk, aangezien het beheer van de analoge rijksbestanden via mandatering bij het Gelders Archief blijft.

 

MISSIE

 

Wij zijn een ondernemende en vernieuwende informatiebeheerder met een sterk accent op digitale dienstverlening en duurzame toegankelijkheid. We leveren een actieve bijdrage aan het informatiebeheer van onze Gelderse partners en beheren de aan ons toevertrouwde informatie integer en professioneel. Door deze op een laagdrempelige manier beschikbaar te stellen, dragen wij maximaal bij aan een transparante overheid en zijn wij historisch informatiecentrum voor de geschiedenis van Gelderland en de regio Arnhem.

 

VISIE

 

Wij zijn intermediair tussen onze collectie en het publiek (en onze partners), zo faciliteren we het (historisch) onderzoek. Wij leveren de ruwe data, zodat derden deze kunnen bewerken tot producten als boeken en tentoonstellingen.

 

DOELEN

 

Uit de missie en visie komen de volgende doelen voort:

 

Transparante overheid

Voor een goede relatie tussen burger en bestuur is transparantie levensvoorwaarde. Toegankelijke en duurzaam opgeslagen informatie draagt daar in het bijzonder aan bij. Nu ook het Gelders Archief steeds recenter gevormde archieven beheert, groeit onze bijdrage aan een transparante overheid. Met toezicht en advisering ondersteunt het Archief zijn partners bij een goed dynamisch informatiebeheer en denkt en helpt mee aan een open en transparante overheid.

 

Beschikbaar stellen van (historische) informatie

Voor het verspreiden van kennis over het verleden van Gelderland is onlinedienstverlening op hetzelfde niveau als dienstverlening in onze studiezaal noodzakelijk. Een optimale toegankelijkheid van de collectie vraagt om een zo groot mogelijke digitale beschikbaarheid van de collectie. De opname van digitale archiefbescheiden bevordert deze onlinedienstverlening, evenals het digitaliseren van bescheiden op verzoek. Onlineaanwezigheid op verschillende platforms en kanalen vergroot de zichtbaarheid van het Gelders Archief en heeft een positieve invloed op hoe burgers, partners en andere belanghebbenden het Gelders Archief beleven.

 

STRATEGIE

 

Om deze doelen te bereiken staan wij de volgende strategie voor:

 

Wij zijn aanwezig in de gehele informatiebeheerketen, van creatie tot en met presentatie

 

Concreet houdt dit voor 2023 onder meer in:

 

- Productie van ca. 2 miljoen scans op verzoek van het publiek. De te digitaliseren stukken worden gecontroleerd op de materiële staat, eventuele conserverende maatregelen worden genomen en na digitalisering worden de stukken online op de website gepubliceerd zodat iedereen gebruik kan maken van de afbeeldingen.

 

- Afhandeling van ca. 5000 inlichtingenverzoeken en voeren van ca. 1400 chatgesprekken. Een belangrijke categorie vragen betreft beperkt openbare archiefbestanden. Deze categorie neemt een steeds grotere plaats in de dienstverlening. Naar verwachting zal het studiezaalbezoek in 2023 wederom afnemen dankzij de verdere uitbreiding van de onlinedienstverlening. Alleen voor bescheiden die niet gedigitaliseerd kunnen worden zullen bezoekers onze fysieke studiezaal nog moeten bezoeken.

 

- Via social media aan de hand van de contentstrategie vergroting van de naamsbekendheid van het Gelders Archief, zodat meer publiek kennismaakt met de collectie en duidelijk wordt wat het archief voor de individuele geïnteresseerde kan betekenen.

 

- Overbrenging van overheidsarchieven, waarbij in toenemende mate rekening wordt gehouden met digitale bescheiden. Met de aangesloten partners zal worden besproken hoe met laatstgenoemde bestanden moet worden omgegaan indien niet aan het digitale depot van het Archief wordt deelgenomen.

 

- Verwerving van particuliere archieven en collecties, van belang voor het goed documenteren van maatschappelijke ontwikkelingen, waarbij ook aandacht wordt gegeven aan de kwestie hoe om te gaan met digitale bestanden indien de betreffende partner niet aan het digitaal depot van het Gelders Archief deelneemt.

 

- Integrale bewerking van archieven en collecties die nog niet toegankelijk zijn voor het publiek op grond van de klantvraag, het belang van een archief of collectie en de beschikbare middelen.

 

- Voortzetting van de advisering van de aangesloten overheden op het gebied van duurzaamheid en toegankelijkheid van informatie.

 

- Afronding van het project tot digitalisering van ca. 3000 videobanden binnen het door de provincie gesubsidieerde project Audio Visueel Archief Gelderland (AVAG).

 

- Verdere professionalisering van de informatiehuishouding van het Archief gericht op duurzaam en toegankelijk beheer conform archiefwet- en regelgeving.

 

- Verdere ontwikkeling van de eigen voorziening voor een digitaal depot.

 

 

2. Algemene dekkingsmiddelen

 

Conform de Gemeenschappelijke Regeling Gelders Archief, artikel 16, worden de ter beschikking te stellen middelen verschaft door de minister en de gemeenten, door het verstrekken van jaarlijkse bijdragen, op basis van de begroting. Deze zijn vermeld in de Financiële Begroting (onderdeel III) als “lumpsum”.

De aangekondigde juridische terugtrekking van het Rijk uit de gemeenschappelijke regeling heeft, volgens toezegging van de minister van OCW, geen financiële consequenties voor de huidige lumpsum.

 

 

3. Kosten van overhead

 

De kosten voor de overhead van het Gelders Archief worden bepaald door de directe personele kosten. Deze betreffen 9 personen, die deels ook worden ingezet in het primaire proces of bij derden. In 2023 bedragen deze kosten naar verwachting € 550.000,-, dat betekent een overhead van minder dan 20%.

 

 

4. Bedrag voor vennootschapsbelasting

 

Vanaf 2016 zijn overheidsondernemingen belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Het Nationaal Archief heeft overleg gevoerd met de Belastingdienst en het ministerie van Financiën over de positie van onder meer de RHC’s in deze context; hier is geen gemeenschappelijk standpunt uit gekomen. Het Gelders Archief heeft de standpunten ten aanzien van de vennootschapsbelasting met BDO-adviseurs opgesteld en voorgelegd aan de belastingdienst. In juni 2018 heeft de belastingdienst aangegeven het Gelders Archief vooralsnog niet uit te nodigen om aangifte te doen. Met BDO-adviseurs is nu een nadere onderbouwing opgesteld voor het geval om een aangifte wordt gevraagd. Vanwege de verwachting dat hier geen fiscale consequenties uit voortkomen, wordt hier in de begroting geen rekening mee gehouden.

 

 

5. Bedrag voor onvoorzien

 

In de begroting van het Gelders Archief is geen bedrag opgenomen voor onvoorzien.

 

 

II PARAGRAFEN

 

 

 

1. Verslaglegging

 

In de Regeling Gelders Archief (RGA, art 16-23) zijn bepalingen opgenomen ten aanzien van de begroting, de meerjarenraming en de jaarstukken. De Wet Gemeenschappelijke Regelingen (GR) en de Gemeentewet (GW) schrijven voor dat iedere gemeenschappelijke regeling begrotings- en verantwoordingsstukken opstelt conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Dit besluit is ook van toepassing op het Gelders Archief; de betreffende stukken zijn conform de BBV opgesteld.

Het Gelders Archief voert één programma uit; er is geen nadere onderverdeling in deelprogramma’s.

 

 

2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

 

Bij het weerstandsvermogen gaat het om de mate waarin het Gelders Archief in staat is middelen vrij te maken om substantiële financiële tegenvallers op te vangen, zonder dat dit aanpassing van het beleid vereist. Een risico is de kans op het optreden van een positieve dan wel negatieve gebeurtenis van materieel belang, die niet voorzien is in de begroting van enig jaar.

 

Het Gelders Archief heeft tot doel “de belangen van de minister en de colleges bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten, in gezamenlijkheid te behartigen”. Voor de bekostiging van de uitvoering van deze taken is het Gelders Archief nagenoeg geheel afhankelijk van de deelnemers.

 

Het weerstandsvermogen betreft de algemene reserve en bedraagt per 1 januari 2022 € 254.043.

Dit betreft 6% van de deelnemersbijdragen in het GA. De mate waarin weerstandsvermogen wordt gevormd, wordt in belangrijke mate beïnvloed door de statuten (RGA art 22, lid 2), waarin is opgenomen dat de reserve in enig jaar niet meer dan 10% van de gezamenlijke bijdragen mag bedragen.

 

Risico’s die van invloed kunnen zijn op de toekomstige cijfers zijn:

 

1) In 2020 is in het bestuur de bijdrage per deelnemer vastgesteld en is afgesproken dat de deelnemers zich hieraan conformeren. In 2024 zal het Rijk uittreden als deelnemer in de GR, maar heeft schriftelijk bevestigd dat er geen wijziging zal komen in de bijdrage en prijscompensatie voor het analoge Rijks archiefmateriaal dat is opgeslagen bij het Gelders Archief.

2) Ten aanzien van de extra benodigde personele capaciteit voor subsidies en zakelijke diensten wordt in het personeelsbestand gewerkt met tijdelijke functies en arbeidsovereenkomsten, zodat bij het ongepland wegvallen van inkomsten of extra personeelskosten dit binnen de bestaande begrotingen c.q. reserves kan worden opgevangen.

 

 

EMU-saldo

Het EMU-saldo geeft het gerealiseerde saldo van de ontvangsten en uitgaven van de organisatie weer, berekend op transactiebasis. In het onderstaande zijn de verwachtingen voor het begrotingsjaar en de meerjarenraming opgenomen.

 

 

Kengetallen

Het BBV kent een verplichte set van financiële kengetallen. Naast de kengetallen dient een beoordeling van de onderlinge verhouding van de kengetallen in relatie tot de financiële positie te worden opgenomen.

 

Netto schuldquote

De netto schuld weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeenschappelijke regeling ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat uit van een norm van maximaal 130%. Hierbij geldt dus hoe lager hoe beter. Hierbij blijkt dat de huisvestingschuld van het Gelders Archief ten opzichte van de jaarlijkse inkomsten relatief hoog is en drukt op de langdurige vaste lasten van de organisatie.

 

Solvabiliteitsratio

Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeenschappelijke regeling in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Onder solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat uit van een norm van minimaal 20%. Hierbij geldt dus hoe hoger hoe beter. Bij de beoordeling van dit kengetal moet in ogenschouw worden genomen, dat het Gelders Archief een gemeenschappelijke regeling is en sinds de oprichting een maximale reserve van 10% mag hebben.

 

Structurele exploitatieruimte

De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves, te delen door de totale baten. Met behulp van dit kengetal kan worden beoordeeld in welke mate sprake is van een begrotingsevenwicht.

 

 

3. Onderhoud kapitaalgoederen

 

Het Gelders Archief beschikt over een gebouw en installaties waarvoor planmatig onderhoud nodig is. Het gebouw is eigendom en het volledige onderhoud van dit pand komt voor rekening van het Gelders Archief. Hiervoor is een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld, welke in 2021/2022 wordt geactualiseerd. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. De afschrijvingen van het gebouw zijn gelijk aan de annuïtaire aflossingen van de lening.

 

 

4. Financiering

 

Door het Algemeen Bestuur is het normenkader voor rechtmatigheid vastgesteld in de Financiële Verordening. Hierbij dienen met name risico’s bij financieringen beheersbaar te zijn en de kosten van geldleningen zo veel mogelijk beperkt.

Door de invoering van het schatkistbankieren zijn decentrale overheden verplicht hun (tijdelijk) overtollige middelen in de schatkist aan te houden. Per 1 januari 2022 wordt een bedrag van € 5.243.708 aangehouden bij het Ministerie van Financiën. Het drempelbedrag (het bedrag dat gemiddeld buiten de schatkist mag worden gehouden) bedraagt € 250.000.

 

De renterisiconorm is wettelijk vastgesteld op 20% van de begrotingsomvang. Van de langlopende schuld mag maximaal dat bedrag aan een renteherziening onderhevig zijn. Voor de renterisiconorm geldt een minimumbedrag van € 2.500.000. De renterisiconorm is niet van toepassing voor het Gelders Archief.

 

 

5. Bedrijfsvoering

 

Aan het hoofd van het openbaar lichaam Gelders Archief staat het algemeen bestuur. De voorzitter en twee leden van het algemeen bestuur hebben zitting in het dagelijks bestuur. De ambtelijke leiding van het Gelders Archief is belegd bij een door het algemeen bestuur te benoemen algemeen directeur.

Het Gelders Archief kent drie afdelingen (Publiek, Collectie en Bedrijfsvoering) die tezamen één programma verzorgen: de uitvoering van de archiefwet voor de deelnemers in de GR. De organisatie heeft één managementteam, dat direct leiding geeft aan alle medewerkers en vrijwilligers.

Er is geen budgetverdeling; enkele medewerkers kunnen bestellingen doen tot maximaal € 500,- en daarboven is vooraf toestemming vereist van de directeur bedrijfsvoering.

 

 

6. Rechtmatigheid

 

In de Regeling Gelders Archief (RGA artikel 21) is opgenomen dat jaarlijks een jaarrekening wordt opgesteld met een verklaring omtrent getrouwheid en rechtmatigheid, afgegeven door een accountant. Het algemeen bestuur heeft (conform RGA artikel 24) nadere regels vastgesteld met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie, het kasbeheer en de boekhouding in een Financiële Verordening en met betrekking tot de controle op de financiële administratie en het kasbeheer in een Controle Verordening.

Het gaat hierbij om de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole, waarbij moet worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit blijft beperkt tot handelingen waaruit financiële gevolgen voortkomen. Behalve een oordeel over de getrouwheid, wordt ook een expliciet oordeel gevraagd over rechtmatigheid. In het kort gezegd betekent dit dus dat de accountant een oordeel wordt gevraagd of gewerkt is volgens vastgestelde afspraken en regelgeving.

 

De afspraken zijn vastgelegd in de Administratieve Organisatie/Interne Beheersing (AO/IB), waarin de belangrijkste maatregelen zijn beschreven die gericht zijn op de informatieverstrekking voor de dagelijkse bedrijfsvoering, het kunnen beheersen van de organisatie en het hierover verantwoording af kunnen leggen.

Er is vastgelegd hoe de processen verlopen, hoe de taakverdeling is en wie bevoegd is. Er zijn tegengestelde belangen gecreëerd, zodat de kans op fraude en misbruik beperkt worden (functiescheiding). De mate waarin dit kan is overigens afhankelijk van de grootte van de organisatie. Er zijn autorisatietabellen opgesteld en er wordt gebruik gemaakt van werkinstructies, werkprogramma's en standaardformulieren voor het goed laten functioneren van de AO/IB. Risico’s op fraude in de crediteurenadministratie en/of betalingen worden jaarlijks gecontroleerd.

 

 

7. Verbonden partijen

 

Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin het Gelders Archief een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Van een financieel belang is sprake bij het ter beschikking stellen van een bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat, onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Een bestuurlijk belang is aanwezig bij zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Het Gelders Archief heeft geen verbonden partij.

De directeur en medewerkers van het Gelders Archief zijn verbonden aan andere organisaties en met enkele daarvan vinden ook transacties plaats met het Gelders Archief. Deze worden altijd verricht op basis van contracten en vooraf afgesproken tarieven. In 2021 zijn deze organisaties (stichtingen) opgeheven.

 

 

8. Organisatiegegevens

 

Statutaire naam : Gelders Archief

Vestigingsplaats : Arnhem

Rechtsvorm : Openbaar lichaam op basis van de wet gemeenschappelijke regelingen (WGR)

Locaties : Westervoortsedijk 67-D, 6827AT Arnhem

 

Doelstellingen

Het Gelders Archief heeft tot doel “de belangen van de minister en de colleges bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten, in gezamenlijkheid te behartigen”.

 

 

Directie

De directie wordt gevoerd door de heer dr. F.J.W. van Kan. De directeur valt onder de Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT). De bezoldiging van de directeur ligt onder het van toepassing zijnde WNT-maximum.

 

Bestuur (op 1 januari 2022)

De bestuursleden vallen onder de Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT). De bezoldiging van de bestuursleden ligt onder het van toepassing zijnde WNT-maximum.

 

 

III BATEN EN LASTEN MET TOELICHTING

 

 

De begroting 2023 sluit dekkend af. In het onderstaande wordt een toelichting gegeven van de posten in de begroting. De vermelde bedragen zijn in € 1.000.

 

1) Bijdragen lumpsum

De lumpsumfinanciering is opgesteld conform de Regeling Gelders Archief (bijgesteld vanaf 2020 vanwege de wijziging in de lumpsumfinanciering), inclusief een begroting van de prijscompensatie van 1%. De prijscompensatie wordt jaarlijks vastgesteld door de minister; de andere deelnemers volgen in deze de minister.

 

2) Bijdragen e-Depot

De ingangsdatum voor de lumpsum voor het e-Depot wordt individueel door de partners in de Regeling vastgesteld; de inspanning en kosten daarbij ook. Vooralsnog is hier de opdracht van de Provincie Gelderland opgenomen en de bijdrage van het Rijk.

 

3) Overige opbrengsten

Dit betreft opbrengsten publiek, collecties en specifieke subsidies. Daarnaast worden hier de inkomsten opgenomen van de projecten, zakelijke diensten overheid en zakelijke diensten derden; de directe kosten hiervan worden apart zichtbaar opgenomen.

 

4) Personele kosten

Dit bestaat uit de volgende onderdelen:

a) personele kosten van de medewerkers met een arbeidsovereenkomst bij het Gelders Archief.

b) inhuur tijdelijke krachten voor additionele of projectmatige werkzaamheden.

c) de reis- en verblijfkosten van medewerkers, de kosten van stagiaires en vrijwilligers, de opleidingskosten en de overige personeelskosten.

Hier zijn dus ook de personele kosten opgenomen van de projecten en zakelijke diensten.

 

5) Huisvestingskosten

De huisvestingslasten betreffen de rente en afschrijvingskosten van het gebouw, alsmede de overige exploitatie en onderhoudskosten.

 

6) ICT-kosten

Hieronder vallen alle licentiekosten, datacommunicatie, afschrijvingen en onderhoudskosten.

 

7) E-depot kosten

De post e-Depot betreft de kosten ter voorbereiding en implementatie van de digitale opslag door het Gelders Archief.

 

8) Organisatiekosten

De post organisatiekosten betreft contributies, abonnementen en kantoorkosten.

 

9) Projecten

Deze kosten betreffen met name digitaliseringsprojecten en de kosten voor het project AVAG.

 

10) Zakelijke diensten overheid

Dit betreft opdrachten voor overheidsorganisaties in de uitvoering van wettelijke taken.

 

11) Zakelijke diensten derden

Dit betreft opdrachten bij bedrijfsarchieven, de detachering van personeel en de dienstverlening aan andere organisaties in het gebouw.

 

 

 

IV BALANS MET TOELICHTING

 

Materiële vaste activa

Toelichting afschrijvingstermijnen:

- Grond (0 jaar), Gebouw (annuïtair 30 jaar)

- Inventaris (10 jaar), Apparatuur, ICT-server en Software (5 jaar) en ICT-Kantoor en ICT-Mobiel (3 jaar)

 

Overige vorderingen

Dit betreft het verwachte saldo debiteuren per 31 december.

 

Liquide middelen

Dit betreft het verwacht saldo van de liquide middelen per 31 december.

Bij schatkistbankieren OCW is een drempelbedrag afgesproken van € 250.000. Behoudens perioden waarin de bijdragen van de deelnemers worden ontvangen of grote uitgaven staan gepland, wordt het drempelbedrag niet overschreden.

 

De hoge liquiditeit is ontstaan bij de nieuwbouw van het Gelders Archief. In 2010 is voor de bouw de

benodigde lening afgesloten bij de BNG. Tijdens de bouw bleek dat de uitgaven onverwacht minder

waren vanwege extra subsidies, scherpe inkopen en fiscale restituties. Bij het aflossen van de lening

wordt de volledige boeterente over de resterende looptijd in rekening gebracht. Het Algemeen Bestuur

heeft daarom besloten de lening conform schema af te lossen. De huidige liquide middelen bestaan nu

deels uit dit resterende deel van de lening en de opgebouwde voorzieningen.

 

Overlopende activa

Dit betreft de verwachte overlopende activa op basis van de ervaringen in het verleden.

 

Algemene reserve

In de begroting wordt een resultaat nihil verwacht, waardoor geen wijzigingen optreden in het eigen vermogen.

 

Voorzieningen

De voorziening groot onderhoud zal naar verwachting de komende jaren toenemen voor de dekking van de vervangingsinvesteringen op termijn. De voorziening e-depot is opgenomen ter dekking van de verwachte kosten tijdens de ontwikkeling- en implementatiefase van het e-depot van het Gelders Archief.

 

Vaste schulden met rentetypische looptijd > 1 jaar

Er zijn twee leningen afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag. De totale hoofdsom van de lening BNG bedraagt 21.000.000. Van de resterende looptijd is € 15.486.968 langer dan vijf jaar. De gemiddelde rentevoet bedraagt 4,36%.

 

Overige schulden

Dit betreft de verwachte overige schulden op basis van de ervaringen in het verleden.

 

Overlopende passiva

Dit betreft de verwachte overlopende passiva op basis van de ervaringen in het verleden.

 

 

V MEERJARENRAMING 2024-2026

 

 

 

De meerjarenraming is een extrapolatie van de begroting 2023.

 

 

 

Geprognosticeerde begin – en eindbalans 2023-2026

 

 

Geprognosticeerd overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026

 

 

Er zijn geen incidentele baten en lasten geprognosticeerd voor de betreffende periode.

 

Naar boven