Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Brabant-Noord
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Brabant-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 832 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Brabant-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 832 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord, in vergadering d.d. 7 oktober 2020 bijeen;
dat de Veiligheidsregio Brabant-Noord als openbaar lichaam bedoeld in artikel 9 van de Wet veiligheidsregio’s een bestuurlijke samenwerking is van de deelnemende gemeenten, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de organisatorische onderdelen Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), Crisisbeheersing en Rampenbestrijding en Bevolkingszorg;
de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord en artikel 33b lid 1 onder c van de Wet gemeenschappelijke regelingen
(gewijzigd) vast te stellen het navolgende:
Hoofdstuk 1: De structuur van de organisatie van de Veiligheidsregio
Artikel 1 Organisatieonderdelen
Als ten aanzien van beleidsvoorstellen zoals genoemd in het eerste lid door het bestuur van de veiligheidsregio een zienswijze aan de colleges van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraden wordt gevraagd, dan brengt de adoptiegroep in de vorm van een concept college- en/of concept-raadsvoorstel advies uit.
Hoofdstuk 2: Verdeling van taken en verantwoordelijkheden
Artikel 7 Taken van de organisatieonderdelen
Artikel 9 De directeur Veiligheidsregio
De directeur veiligheidsregio stemt de taakuitoefening op het gebied van crisisbeheersing en rampenbestrijding door de commandant brandweer, de directeur publieke gezondheid en de coördinerend gemeentesecretaris af zonder in hun wettelijke bevoegdheden ten aanzien van de taakuitoefening van deze functionarissen te treden.
De Veiligheidsregio en de GHOR dragen zorg voor de inrichting van de eigen controlfunctie en de uitvoering van de controlling van de aan hen opgedragen taken en werkzaamheden en de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de onder de verantwoordelijkheid van de betreffende organisatorische onderdelen vallende hoofdstukken van de programmabegroting van de Veiligheidsregio.
Voor de bundeling van de afzonderlijke hoofdstukken van het beleidskader, de programmabegroting, de management- en bestuursrapportagesen de jaarstukken kan de controller van de veiligheidsregio aan de controller van de GGD Hart voor Brabant richtlijnen geven over tijdigheid, volledigheid en transparantie waaraan deze afzonderlijke hoofdstukken moeten voldoen.
Hoofdstuk 3: De structuur van de organisatieonderdelen
Artikel 17 Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
In de dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in lid 4, worden bepalingen opgenomen met betrekking tot de door de GGD Hart voor Brabant te verlenen diensten, de vergoeding van de daartoe te maken kosten, de inrichting van het hoofdstuk taken geneeskundige hulpverlening in het beleidskader, de programmabegroting, de jaarstukken en management- en bestuursrapportage waarin rekenschap wordt gegeven voor de geleverde prestaties.
Artikel 18 Meldkamer Oost-Brabant (MKOB)
De meldkamer heeft een Tactisch Overleg Meldkamer (TOM) bestaande uit het hoofd Meldkamer tevens sectorhoofd Dienst Regionaal Operationeel Centrum (DROC) (voorzitter), de teamleider Meldkamer Ambulance, de teamleider Meldkamer Brandweer, de teamchef DROC politie, de kwartiermaker bedrijfsvoering, een vertegenwoordiger van de beide Veiligheidsregio’s, de coördinator van de calamiteitencoördinatoren en een secretarieel ondersteuner.
De meldkamer heeft een DirectieTeam (DT) bestaande uit de directeuren Veiligheidsregio Brabant-Noord (voorzitter) en Brabant-Zuidoost, de directeuren RAV Brabant Midden-West-Noord en Brabant-Zuidoost, de directeur Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS), hoofd Operatiën Politie Oost-Brabant en het hoofd meldkamer Oost-Brabant (secretaris).
De meldkamer heeft een Bestuurlijk Meldkamer Overleg (BMO) bestaande uit een bestuurlijke vertegenwoordiger van de Veiligheidsregio Brabant-Noord (voorzitter), de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, de RAV Brabant Midden-West-Noord, de RAV Brabant-Zuidoost, een vertegenwoordiger van de politie (PC) en een adviseur van Veiligheidsregio Brabant-Noord (secretaris).
Om continuïteit van Bevolkingszorg te kunnen realiseren op het gebied van kwaliteit en effectiviteit, wordt er zo veel mogelijk door de gemeenten samengewerkt. Het team Bevolkingszorg ondersteunt, faciliteert en adviseert de gemeenten in de voorbereiding op crisisbeheersing en rampenbestrijding, specifiek voor de gemeentelijke processen (Bevolkingszorg). Het team professionaliseert de vakbekwaamheid en kwaliteit van de Bevolkingszorgfunctionarissen. De gemeenten zijn en blijven eindverantwoordelijk voor een adequate Bevolkingszorg.
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het op peil houden van de basiskennis crisisbeheersing én Bevolkingszorg van de functionarissen van de eigen gemeente (inclusief collegeleden) en voor de vulling van de lokale functiestructuur in het alarmeringssysteem van de Veiligheidsregio. Ook bewaken zij mede de kwalitatieve en kwantitatieve bijdrage van de eigen gemeente aan de regionale organisatie.
De ambtelijke organisatie van de bedrijfsvoering staat onder leiding van hoofd bedrijfsvoering en bestaat uit de volgende teams Financiën & Control, Informatisering & Automatisering, Personeel & Organisatie, Communicatie, Materieel & Huisvesting, het projectenbureau en Bestuur- en Management Ondersteuning.
Hoofdstuk 4: Werkwijze organisatie
Artikel 23 Attributie, delegatie en mandaat
Naast –voor zover van toepassing– de bevoegdheidsverdeling op grond van attributie en delegatie, zal bij de verdeling van taken en bevoegdheden in de ambtelijke organisatie het uitgangspunt van mandaat worden toegepast voor zover het uitvoerende taken betreft, binnen het kader van beleid dat door het bestuur is vastgesteld. Niet expliciet gemandateerde bevoegdheden worden door het Dagelijks Bestuur zelf uitgeoefend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-832.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.