Blad gemeenschappelijke regeling van Werk en Inkomen Lekstroom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 461 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werk en Inkomen Lekstroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 461 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Lekstroom (Verordening Cliëntenparticipatie WIL)
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom,
gelezen het advies van het dagelijks bestuur van 16 februari 2023;
rekening houdend met het advies van de Cliëntenraad WIL;
vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) :
Artikel 3. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad
De Cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het dagelijks bestuur en de directie van WIL, over zaken die de cliënten van WIL aangaan in de breedste zin van het woord. De Cliëntenraad maakt daartoe ervaringen, meningen en inzichten van cliënten die afhankelijk zijn van ondersteuning van WIL kenbaar aan het dagelijks bestuur en de directie van WIL.
De Cliëntenraad kan contact onderhouden met lokale, regionale en landelijke (cliënten- en) maatschappelijke organisaties die zich bezighouden met de thema’s werk, inkomen en schuldhulpverlening. Signalen vanuit deze organisaties worden -waar wenselijk- doorgegeven en uitgewisseld met het dagelijks bestuur en de directie van WIL.
Bij een gevraagd advies ontvangt de Cliëntenraad een (schriftelijke) adviesaanvraag van het dagelijks bestuur en de directie van WIL of een expliciet verzoek hiertoe in de overlegvergadering. Hierin wordt zo concreet mogelijk aangegeven over welke punten het advies van de Cliëntenraad wordt gevraagd.
Het vaststellen van lokaal minimabeleid en bijzondere bijstand is een bevoegdheid van de afzonderlijke gemeentebesturen. De uitvoering van dit beleid ligt bij WIL. De Cliëntenraad kan over de uitvoering van dit minimabeleid en de bijzondere bijstand advies geven in samenspraak met de adviesraad van de betreffende gemeente(n). Het is de taak van de lokale adviesraad om de betreffende gemeente te adviseren over het beleid.
Het vaststellen van de lokale jaarplannen Participatie (wat gaan we doen, voor wie en met welke inzet) is een bevoegdheid van de afzonderlijke gemeentebesturen. De uitvoering van deze plannen is aan de lokale werkteams en daarmee ook aan de gemeenten, evenals de verantwoording over de inzet die gepleegd wordt (op inhoud en euro’s). Het is aan de lokale adviesraad om de betreffende gemeente te adviseren over beleid en uitvoering in deze. De Cliëntenraad heeft hierin geen formele positie.
Het rooster van aan- en aftreden wordt jaarlijks bijgewerkt. Als, voor de leden benoemd op basis van art. 6 lid 2., na twee zittingsperioden van vier jaar geen opvolging beschikbaar is en de bezetting van de vacante plek wel van belang is voor het functioneren van de Cliëntenraad, bestaat de mogelijkheid de zittingsduur incidenteel te verlengen tot vervanging geregeld is. De Cliëntenraad dient daarvoor een verzoek in bij het algemeen bestuur, dat vervolgens een besluit neemt.
Het algemeen bestuur van WIL benoemt en ontslaat leden van de Cliëntenraad in afstemming met het college van de betreffende gemeente en na een advies van de Cliëntenraad. Het dagelijks bestuur en de directie van WIL stuurt de Cliëntenraad een schriftelijke bevestiging van de benoeming, het aftreden of het ontslag.
Artikel 6. Samenwerking met WIL
Een advies van de Cliëntenraad aan het dagelijks bestuur en de directie van WIL wordt schriftelijk uitgebracht. Dit gebeurt binnen zes weken nadat het dagelijks bestuur en de directie de adviesaanvraag aan de Cliëntenraad heeft voorgelegd. Incidenteel en in overleg kan er van deze periode worden afgeweken.
Artikel 7. Werkwijze en functioneren van de Cliëntenraad
De Cliëntenraad kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. Deze werkgroepen kunnen -als dat wenselijk is- worden aangevuld met externe (ervarings)deskundigen. De werkgroep werkt onder de verantwoordelijkheid van de Cliëntenraad. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Cliëntenraad voorgelegd.
Artikel 8. Ondersteuning door WIL
Voor het uitvoeren van de taken van de Cliëntenraad wordt in de begroting van WIL een budget opgenomen. De Cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 oktober een begroting met een jaaragenda in voor het volgende kalenderjaar. Op basis van de begroting en de jaaragenda kent het dagelijks bestuur en de directie van WIL de Cliëntenraad jaarlijks een budget toe. Dit budget wordt voor 1 januari van het betreffende jaar overgemaakt op de bankrekening van de Cliëntenraad.
De leden ontvangen een vrijwilligersvergoeding voor alle werkzaamheden die bij het lidmaatschap van de Cliëntenraad horen. Dit betreft deelname aan vergaderingen, werkgroepen, bezoeken van bijeenkomsten, conferenties of scholing en bijkomende activiteiten. Hiervoor wordt het maximumbedrag voor onbelaste kostenvergoeding van vrijwilligerswerk (art. 2 lid 6 Wet op de loonbelasting 1964) gevolgd.
De Cliëntenraad, het dagelijks bestuur en de directie van WIL evalueren elke twee jaar of de cliëntenparticipatie voldoet aan de verwachtingen van de Cliëntenraad en van WIL.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom gehouden op 6 april 2023.
De voorzitter, De secretaris,
Mevrouw W. Eggengoor De heer R.H. Esser
In deze verordening is vastgelegd hoe de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) de inspraak en vertegenwoordiging van cliënten en andere inwoners bij de besluitvorming en de uitvoering van het beleid binnen WIL verankert. Het beleid dat WIL maakt en uitvoert is bedoeld voor cliënten van WIL.
De Cliëntenraad geeft inzicht in wat er onder (mogelijke) cliënten en andere inwoners leeft. Ze streeft naar een optimale inbreng van ervaringen van cliënten. Met deze ervaringen van cliënten kan WIL haar beleid als het nodig is aanpassen en verbeteren. Het uitgangspunt hierbij is dat WIL en de Cliëntenraad gelijkwaardige gesprekspartners zijn.
In deze verordening is vastgelegd dat:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-461.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.