Besluitenlijst Bestuurscommissie Vervoersautoriteit woensdag 22 februari 2023, 10.00-12.00uur MRDH, Westersingel 12, Rotterdam

BESLOTEN DEEL

Opening, mededelingen en vaststellen agenda besloten deel

1. Mededelingen en vaststellen agenda

Vaststellen verslag besloten deel vorige vergadering

2. Verslag besloten deel vergadering 1 februari 2023

De bestuurscommissie stelt het conceptverslag van het besloten deel van de vergadering 1 februari 2023 ongewijzigd vast.

Bespreekpunten

3. -

Hamerstukken

4.1 Bezwaarschrift inzake verzoek Trevvel op grond van de Wet Open Overheid

De bestuurscommissie besluit inzake het bezwaarschrift van Trevvel B.V. (A.B.2022.7.09387/BB) tegen het besluit van de MRDH op het Woo-verzoek van Trevvel B.V., conform bijgevoegde beslissing op bezwaar, het advies van de Algemene Bezwaarschriftencommissie, Kamer VII, in zijn geheel over te nemen en:

  • De bezwaren ontvankelijk en ongegrond te verklaren;

  • Het bestreden besluit te handhaven, onder aanvulling van de motivering zoals vermeld in de overwegingen van voornoemd advies.

Ter informatie

5. -

Rondvraag en sluiting van het besloten deel

6. -

OPENBAAR DEEL

Spreekrecht

1. Spreekrecht

Opening, mededelingen en vaststellen agenda

2. Mededelingen en vaststellen agenda

Vaststellen verslag openbaar deel

3. Verslag openbaar deel vergadering 1 februari 2023

De bestuurscommissie stelt het conceptverslag van het openbaar deel van de vergadering 1 februari 2023 ongewijzigd vast.

Bespreekpunten

4.1 Kadernota MRDH begroting 2024

De bestuurscommissie besluit het dagelijks bestuur voor te stellen de Kadernota MRDH begroting 2024 door te geleiden aan het algemeen bestuur ter besluitvorming.

4.2 Opgaven verkeersveiligheid 2023

De bestuurscommissie besluit naar aanleiding van het verzoek en de toezegging in de BcVa van 14 december 2022:

  • 1)

    Kennis te nemen van de toelichting op de ontwikkeling van het aantal verkeersslachtsoffers binnen de metropoolregio in de afgelopen jaren;

  • 2)

    Kennis te nemen van de werkzaamheden van de MRDH t.a.v. verkeersveiligheid in 2023 als uitwerking van de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid 2025.

4.3 Mandaat Indienststellingsvergunning Hoekse Lijn deel Metro aan Zee

De bestuurscommissie besluit de leden van de gemeenten Den Haag (portefeuille Verkeersveiligheid en Railveiligheid) en Ridderkerk gezamenlijk een mandaat te verlenen om een indienststellingsvergunning (IDV) met eventueel voorwaarden en bepekringen te verlenen op aanvraag van RET voor het gedeelte Hoekse Lijn Metro aan Zee (MaZ), indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • a.

    Het project, al dan niet met nog te realiseren restpunten, officieel is opgeleverd en RET met het indienen van een IDV aanvraag kenbaar maakt aan MRDH het beheer van MaZ onvoorwaardelijk te accepteren;

  • b.

    De bevoegdheid om inzake dit specifieke vergunning dossier afspraken te maken met betrekking tot het percentage beschikbaarheid in relatie tot de vigerende beheervisie van MRDH is onderdeel van dit tijdelijke mandaat;

  • c.

    Een vergunningaanvraag kan door MRDH uitsluitend, voor beoordeling en afhandeling, ontvankelijk worden verklaard als minimaal is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • RET dient een complete aanvraag ingediend te hebben die voldoet aan de door MRDH gestelde eisen met betrekking tot de aanvraag van een IDV;

    • De beheerder accepteert en verklaart aan MRDH het beheer van MaZ onvoorwaardelijk te accepteren met het indienen van een IDV. Van de beheerder wordt daarbij verwacht dat hij concrete en geharde afspraken heeft gemaakt met relevante stakeholders ter oplossing van alle nog openstaande restpunten MaZ en HL ombouw;

    • De evaluatie conform de procesafspraak MRDH en RET, met betrekking tot beschikbaarheid/RAM, kunnen op verzoek van RET pas starten nadat alle restpunten (HL ombouw-MaZ) aantoonbaar en naar behoren zijn afgerond;

    • ILT, de beheerder van de spoorweginfrastructuur en de veiligheidsmanager MRDH beide een positieve verklaring over het informatiedossier geven, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. Zij dienen te verklaren dat, gezien het aangeboden veiligheidsdossier, zij geen veiligheidsrisico’s zien als MRDH de IDV verleent;

    • In de vergunning dient als voorwaarde te worden opgenomen dat naar aanleiding van het proefbedrijf er een positieve verklaring van ILT, de aangewezen beheerder en akkoord (veiligheidsmanager) MRDH dient te liggen alvorens de exploitatie van MaZ daadwerkelijk kan starten.

  • d.

    De BcVa heeft, in afwijking van het advies van ILT en de veiligheidsmanager MRDH, op 9 juni 2021 besloten om af te wijken van de eisen om geen overwegen aan te leggen. Dit op basis van een ALARP-afweging van het project. De BcVa keurt goed dat er in afwijking van deze eerder goedgekeurde ALARP afweging, twee langzaam verkeersverbindingen (overweg Hoeksebaan en strandboulevard) niet zijn voorzien van hanghekwerken. Dit in afwijking van het advies van de veiligheidsmanager van MRDH.

    Hierbij opgemerkt dat de gegeven situatie door zowel de beheerder als ILT (gegeven de toetsing door hen op de aangeleverde ALARP overweging hiervoor) als voldoende veilig wordt geacht. MRDH kan eventueel nog aanvullende beperkingen opleggen.

Hamerstukken

5.1 Vaststelling subsidie CROW/KpVV 2018-2021

De bestuurscommissie besluit via het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur voor te stellen om:

  • a)

    de begrotingspostsubsidie aan het CROW voor het jaarprogramma 2018 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer conform vaststellingsverzoek en bijgevoegde beschikking vast te stellen op een bedrag van € 861.960;

  • b)

    de subsidieverlening aan het CROW voor het jaarprogramma 2019 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer te bekrachtigen en conform vaststellingsverzoek en bijgevoegde beschikking vast te stellen op een bedrag van € 900.000;

  • c)

    de subsidie aan het CROW voor de jaarprogramma’s 2020 en 2021 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer op grond van de aanvraag met terugwerkende kracht te verlenen en conform vaststellingsverzoeken en bijgevoegde beschikking tegelijkertijd vast te stellen op een totaalbedrag van € 1.751.673;

  • d)

    onder verrekening van door de MRDH verleende voorschotten en reeds van het CROW terugontvangen bedragen met betrekking tot de subsidiejaren 2018-2020 een bedrag terug te vorderen van € 27.911,66.

5.2 Subsidieverlening Concessie Rail Rotterdam Assets 2023

De bestuurscommissie besluit:

  • 1)

    Te constateren dat in de beschikking van 14 december 2022 met kenmerk 96777 verzuimd is het bedrag voor het onderhoud aan Hoekse Lijn te betrekken bij de subsidieverlening voor het onderdeel Regulier Beheer en Onderhoud Railinfrastructuur in de subsidieverlening Rail Rotterdam 2023, waardoor een te laag subsidiebedrag is verleend;

  • 2)

    N.a.v. deze constatering en onder intrekking van deze beschikking met kenmerk 96777, conform bijgevoegde beschikking (kenmerk 98117) en op grond van de Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2023 een subsidie voor Concessie Rail Rotterdam voor de onderdelen Assets te verlenen aan RET N.V. voor een bedrag van maximaal € 219.441.843,-

5.3 Vaststelling subsidie railconcessie Haaglanden 2021

De bestuurscommissie besluit op grond van het vaststellingsverzoek van HTM Personenvervoer N.V. van 30 juni 2022 voor de subsidie van de railconcessie Haaglanden voor de periode 1 januari – 31 december 2021 (kenmerk 2022017/CCM/ID) en de Subsidieverordening MRDH 2018, conform bijgevoegde beschikking onder verder gelijkblijvende voorschriften en verplichtingen:

  • a)

    een aanvullende subsidie te verlenen van € 950.949 voor Subsidie Onderhoud Infrastructuur;

  • b)

    een aanvullende subsidie te verlenen van € 660.198 voor Subsidie Overige Strategische Assets;

  • c)

    een aanvullende subsidie te verlenen van € 351.328 voor Subsidie Kapitaallasten Railvoertuigen;

  • d)

    en vervolgens de subsidie voor het jaar 2021 voor de railconcessie Haaglanden 2016-2031 (Assets), inclusief de onder a, b, en c genoemde wijzigingen, vast te stellen op € 107.194.137,-.

5.4 Tijdelijke herinvoering ritkaartjes EBS

De bestuurscommissie besluit:

  • 1)

    Conform het voorstel van EBS de Ritkaart Streek tijdelijk weer in te voeren voor de concessies Haaglanden Streek en Voorne-Putten en Rozenburg;

  • 2)

    Toestemming te geven aan EBS om zelf te bepalen, op basis van de cijfers, wanneer, na de zomer in 2023, de Ritkaart Streek afgeschaft wordt. Zolang zij maar voorafgaand aan het afschaffen de MRDH informeren.

5.5 Proces wijziging GR

De bestuurscommissie neemt kennis van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling en de betekenis en het proces hiervan voor de MRDH.

5.6 Subsidielijst

De bestuurscommissie besluit conform bijgevoegde lijst de genoemde besluiten te nemen.

Ter informatie

6.1 Memo Terugkoppeling Pilot Optimalisatie Verkeershandhaving Westland

6.2 Persbericht Plan Toekomstvast Tramnet regio Rotterdam

6.3 Ingekomen Brief HTM: Aanbieding mijlpalen planning Transitie ZE

Rondvraag en sluiting van het openbaar deel

7. -

Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag d.d. 22 februari 2023

J.W. Immerzeel

adjunct-secretaris

V.P.G. Karremans

voorzitter

Naar boven