Blad gemeenschappelijke regeling van Gelders Archief
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelders Archief | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1502 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelders Archief | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1502 | overige overheidsinformatie |
REGELING FINANCIËLE VERORDENING RHC GELDERS ARCHIEF 2023
Het algemeen bestuur van het RHC Gelders Archief te Arnhem,
1. De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Gelders Archief artikel 24 lid 1
“Het algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het kasbeheer en de boekhouding van het Gelders Archief.” en
“De raad stelt bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast. Deze verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan”
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van de organisatie van het Gelders Archief en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
b. rechtmatigheidsverantwoording: de rapportage van het dagelijks bestuur waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.
Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording
Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.
Hoofdstuk 2 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 8. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 9. Begrotingscriterium
a. Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
b. Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
c. De overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Artikel 11. Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
De verantwoordingsgrens moet tussen 0 en 3% liggen van de totale lasten van het Gelders Archief, inclusief de dotaties aan de reserves. Hierbij kan het algemeen bestuur de volgende overwegingen meenemen:
Informatiepositie van het algemeen bestuur Bij een laag percentage worden eerder fouten en onzekerheden zichtbaar voor het algemeen bestuur dan bij een hoog percentage.
Kosten van de verantwoording Het Gelders Archief moet kosten maken om afwijkingen op te sporen en vast te leggen. Als de goedkeuringstolerantie op een laag niveau wordt vastgesteld, komen ook afwijkingen in beeld, waar relatief geringe bedragen mee zijn gemoeid. Ook zal het Gelders Archief meer afwijkingen moeten opsporen, vastleggen en rapporteren. De (interne) controle wordt duurder.
Eenduidigheid van normen en communicatie Binnen het Gelders Archief kunnen al normen (percentages) gehanteerd worden voor de goedkeuringstoleranties. Wil het algemeen bestuur verschillende normen hanteren, dan moet hij uitleggen waarom iets bezien door de bril van rechtmatigheid wel akkoord is en door de bril van materialiteit niet.
De rapportagegrens, waarboven afzonderlijke fouten of onduidelijkheden moeten worden toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering, kan afwijken van de verantwoordingsgrens. Hierbij kunnen dezelfde overwegingen worden meegenomen als bij de tabel hierboven. Daarnaast verdient het aanbeveling om in de paragraaf bedrijfsvoering vooral die afwijkingen naar voren te laten komen die er echt toe doen, zonder dat de paragraaf buitensporig uitgebreid wordt.
Hoofdstuk 3 Financiële positie
Artikel 12. Financiële positie
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe het algemeen bestuur heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.
Artikel 15. Financieringsfunctie
a. het aantrekken van voldoende financiële middelen om de activiteiten binnen de door het algemeen bestuur vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren;
b. het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie;
c. het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;
d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
Artikel 16. Weerstandsvermogen en risicomanagement
Bij de begroting en jaarstukken doet het dagelijks bestuur verslag van de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur verslag van het beleid ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille, geeft inzicht in de rentelasten en renteresultaat, de wijze waarop rente wordt toegerekend en de financieringsbehoefte.
Hoofdstuk 4 Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen bij het Gelders Archief;
b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, vorderingen en schulden, enzovoorts.;
c. het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
d. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
e. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 21. Financiële administratie
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat:
a. de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan relevante wet- en regelgeving;
b. de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk en de deelnemende gemeenten alsmede aan andere instellingen die specifiek verantwoordingsverplichtingen opleggen aan het Gelders Archief.
Artikel 22. Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor:
a. een eenduidige indeling van de organisatie en een eenduidig toewijzing van de taken;
b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van het toegekende budget.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-1502.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.