Blad gemeenschappelijke regeling van Vervoerregio Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vervoerregio Amsterdam | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1476 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vervoerregio Amsterdam | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1476 | beleidsregel |
Gelet op de Wet lokaal spoor artikel 12
Op basis van artikel 12 van de Wet lokaal spoor in werking getreden op 1 december 2015, dient het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam (hierna: het dagelijks bestuur) een vergunning te verlenen voor het op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweginfrastructuur uitvoeren of doen uitvoeren van werkzaamheden of het plaatsen van zaken, voor zover dit voortvloeit uit het door het dagelijks bestuur vastgestelde ruimtelijk profiel.
Het Ruimtelijk profiel tram, zoals vastgesteld door de Dienst Metro en Tram is niet officieel vastgesteld en bekendgemaakt door het college. Vanwege de aankomende inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 en het bijbehorende overgangsrecht, dient het dagelijks bestuur vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet het ruimtelijk profiel tram vast te stellen en bekend te maken, onder intrekking van het ruimtelijk profiel zoals vastgesteld door de Dienst Metro en Tram.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Beheerder van de lokale spoorweginfrastructuur die als zodanig is aangewezen op grond van artikel 18, lid 1, van de Wet lokaal spoor, zijnde GVB Infra B.V
Gebied rond de metro-infrastructuur waar altijd stringente veiligheidsrichtlijnen van kracht zijn, onder andere vanwege de aanwezigheid van gevaarlijke onder spanning staande delen (spanningsrail en bovenleiding).
Beschrijving van de ruimtelijke begrenzing van een gebied, in dit geval rond de tram- infrastructuur, waarbinnen een (omgevings)vergunning benodigd is, als bedoeld in de Wet lokaal spoor en vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en bijbehorende regelgeving.
Hoofdstuk 2. Inleiding en wettelijk kader
artikel 2.1.1 ruimtelijk profiel
Om vast te kunnen stellen of werkzaamheden of zaken zich op, in, boven of naast de lokale spoorweginfrastructuur bevinden, of in de nabijheid daarvan, zijn twee ruimtelijke profielen vastgesteld: voor de metro- en voor de traminfrastructuur.
Afdeling 2.2 Aanvraag van een vergunningen
artikel 2.2.1 mandaat GVB Infra
Een vergunning voor het werken of plaatsen op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweginfrastructuur kan worden aangevraagd bij het dagelijks bestuur van de Vervoerregio. Het dagelijks bestuur heeft de uitvoering van deze taak gemandateerd aan GVB Infra, die sinds 1 januari 2022 de beheerder is. Bij de aanvraag zal het ruimtelijk profiel zoals beschreven in dit document worden gehanteerd.
artikel 2.4.1 beperkingengebied
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Wat nu het ruimtelijk profiel heet, wordt dan het ‘beperkingengebied’ genoemd. Het door het dagelijks bestuur vastgestelde ruimtelijk profiel wordt op basis van het overgangsrecht Omgevingswet vanzelf het beperkingengebied. De grondslag verandert maar de uitvoering niet.
Hoofdstuk 3 Ruimtelijk profiel metro
artikel 3.1.1 het begrip metro
Onder de metro wordt hier verstaan: alle ondergrondse en bovengrondse railinfrastructuur binnen de Vervoerregio Amsterdam waarin of waarop metrosporen zijn gelegen waarover de metrovoertuigen rijden, inclusief toeleidende sporen ten behoeve van remises en werkplaatsen. Ook de ondergrondse en bovengrondse metrostations maken deel uit van de metro.
artikel 3.1.2 ruimtelijk profiel
De ruimtelijke positie van de metro en van de metrosporen varieert sterk in breedte, hoogte en diepte, ze kunnen gelegen zijn:
Afdeling 3.2 Opbouw ruimtelijk profiel metro
artikel 3.2.1 vergunningsplicht
Voor alle werkzaamheden die plaatsvinden binnen het metroveiligheidsgebied is een vergunning vereist. Het metroveiligheidsgebied wordt in het algemeen bovengronds begrensd door hekwerken dan wel baanafscheidingen. Ondergronds wordt het metroveiligheidsgebied bepaald door de geografische positie van tunnelbuizen en ondergrondse stations.
Afdeling 3.3 Uitleg ruimtelijk profiel
artikel 3.3.1 metrospoor op dijklichaam (boven maaiveld)
Figuur 3: Ruimtelijk profiel voor vergunningen bij metrospoor op dijklichaam (boven maaiveld).
Indien de metrosporen op een dijklichaam (boven maaiveld) zijn gelegen dan is vergunning dan wel toestemming vereist voor:
artikel 3.3.2 metrospoor in ingraving (beneden maaiveld)
Figuur 4: Ruimtelijk profiel voor vergunningen bij metrospoor in ingraving (beneden Maaiveld).
Indien de metrosporen in een ingraving (beneden maaiveld) zijn gelegen dan is vergunning dan wel toestemming vereist voor:
alle grondroerende werkzaamheden die binnen een afstand van Y meter (figuur 2) uit de bovenlijn/top van de ingraving, oftewel het punt waar het talud van de ingraving het maaiveld raakt, plaatsvinden en de druklijn(en) van de bovenlijn/top van de ingraving kruisen, waarbij voor de afstand Y geldt:
artikel 3.3.3 metrospoor op maaiveld
Figuur 5: Ruimtelijk profiel voor vergunningen bij metrospoor op maaiveld.
Indien de metrosporen op maaiveld zijn gelegen dan is vergunning dan wel toestemming vereist voor:
artikel 3.3.4 metrospoor in tunnel
Figuur 6: Ruimtelijk profiel voor vergunningen bij metrospoor in tunnel.
Indien de metrosporen in een tunnel zijn gelegen dan is vergunning dan wel toestemming vereist voor:
Afdeling 3.4 Uitbreiding ruimtelijk profiel
artikel 3.4.1 toegangs- en ontvluchtingsroutes metrostations en -tunnels
Voor alle werkzaamheden in een straal van 100 meter rond de toegangs- en ontvluchtingsroutes van de metrostations en -tunnels waarbij de vrije doorloop van personen op enigerlei wijze wordt beperkt, is vergunning dan wel toestemming vereist.
artikel 3.4.2 werken boven het ruimtelijk profiel
Indien werkzaamheden worden uitgevoerd die buiten de in de voorgaande paragrafen genoemde ruimtelijk profielen vallen maar wel een gevaar kunnen vormen dient contact opgenomen te worden met de vergunningverlener. Voorbeelden van gevaar zijn onder andere hijskranen, hoogwerkers of bouwstellages met een valbereik in de ruimtelijke profielen, maar ook bij hei- of hijswerkzaamheden is sprake van mogelijk gevaar.
artikel 3.4.3 omvalrisico hoge voorwerpen
Het ruimtelijk profiel wordt uitgebreid met die ruimte die benodigd is om werkzaamheden die buiten de hiervoor genoemde ruimtelijk profielen vallen, maar wel een gevaar kunnen vormen, veilig te kunnen doen plaatsvinden. In dat geval zijn de werkzaamheden op grond van deze uitbreiding vergunningplichtig. Bij twijfel of de werkzaamheden invloed hebben op de railinfrastructuur dient te allen tijde contact opgenomen te worden met de vergunningverlener.
artikel 3.4.4 vergunningverlener bepaald
Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden bepaalt de vergunningverlener of er maatregelen moeten worden genomen of op basis van de reeds eerder genoemde uitbreiding van het ruimtelijk profiel een vergunningaanvraag moet worden ingediend.
artikel 2.2.3 zichtlijnen metrobestuurder
Binnen 10 meter van een kruising mogen zich geen objecten bevinden. Deze eis is vertaald in onderstaande figuur waarbij de afstand X is gedefinieerd aan de hand van de remweg van de metro en de geldende baanvaksnelheid. In het groene vlak mogen geen objecten geplaatst worden of activiteiten plaats vinden zonder vergunning als bedoeld in art 12 Wls.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-1476.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.